Gå til innhold

Kan man få bostøtte for å leie rom

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er uføretrygdet pga kronisk diagnose og har ikke råd til å leie en hel leilighet. Vil gjerne bo i Oslo hvor jeg har bodd hele livet, nærhet til familie og de få vennene jeg har.

Bare det å leie rom er dyrt, kan man få litt bostøtte? 

Anonymkode: c7bd0...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Også har du denne angående bokollektiv:

https://www.husbanken.no/person/bostotte/bokollektiv/

Som hovedregel har du ikke rett til bostøtte når du bor i kollektiv. Det er unntak hvis du bor i kollektiv av helsemessige eller sosialfaglige grunner.

Unntaket omfatter for eksempel flyktninger, personer med behov for tjenester knyttet til boligen eller andre med særskilte behov. 

Hvis dette gjelder deg, må du fylle ut søknadskjemaet om bostøtte og skjemaet for bokollektiv som du finner nederst på siden.

Leier du i et privat kollektiv, må du oppgi en kontaktperson i kommunen i skjemaet for bokollektiv. Kontaktpersonen bør kjenne situasjonen din godt og må kunne bekrefte at du bor i kollektiv av helse- eller sosialfaglige grunner.

Hvis du ikke har kontaktperson i kommunen, må du legge ved bekreftelse fra fastlege, psykolog eller annen behandler som kan bekrefte at du bor i kollektiv av helse- eller sosialfaglige grunner. 

I tillegg må bokollektivet være i en godkjent bolig som er egnet for kollektiv.

Hvis du bor sammen med samboer eller nær familie, kan du ikke søke bostøtte til kollektiv. Da må dere sende inn en vanlig søknad om bostøtte.

Anonymkode: 4c683...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en tusenlapp i bostøtte da jeg bodde i kollektivt, men da var det pga sosiale årsaker. Hadde legeerklæring fra DPS.

Anonymkode: 85d3a...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...