Gå til innhold

Tilbakesteg i prating og øyekontakt ved fire måneders alder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har opplevd tilbakesteg i prating og øyekontakt?

Datter er snart fire mnd, og de siste ukene synes jeg hun har vist mindre interesse for øyekontakt og prating. Tidligere øvde hun mye på prating med oss foreldre, og drev mye med utforsking av vokallyder, men nå er det vesentlig mindre. Hun gir blikkontakt og smil daglig, men mindre enn før, synes jeg. 

Er dette normalt? Jeg blir jo livredd for autisme. Men samtidig vet jeg at mange barn i firemånedersalderen begynner å vise interesse for omgivelser, og at mors ansikt blir mindre viktig ... 

Andre som har opplevd lignende?

Anonymkode: 8896d...bd8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår helsesøster pleier å si at når de føler de har mestret en ting går den over til å lære noe annet, så det trenger ikke være noe verre enn det 😊 

Anonymkode: 72fc3...a5e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Datter er snart fire mnd, og de siste ukene synes jeg hun har vist mindre interesse for øyekontakt og prating. Tidligere øvde hun mye på prating med oss foreldre, og drev mye med utforsking av vokallyder, men nå er det vesentlig mindre. Hun gir blikkontakt og smil daglig, men mindre enn før, synes jeg. 

Er dette normalt? Jeg blir jo livredd for autisme. Men samtidig vet jeg at mange barn i firemånedersalderen begynner å vise interesse for omgivelser, og at mors ansikt blir mindre viktig ... 

Jeg har hørt at det er vanlig at de plutselig slutter å snakke for så å begynne igjen. Kanskje er det noe motorisk utvikling som tar plass. 

Jeg er ikke helsepersonell og anbefaler deg å ta kontakt med helsestasjon. Ikke fordi jeg tror det er noe gapt, men helsestasjon er jo ekspertene og kan gi deg skikkelig svar. 

Anonymkode: 62b33...9f1

• Nyttig 4
Skrevet

Alle barn er forskjellige. Jeg tviler på at barnet ditt har autisme bare pga dette😊 Tenk så mye rundt som er spennende å se på og utforske for en som er helt ny i livet😊

Men jeg tror en prat med helsestasjonen kunne beroliget deg❤️

Og uansett. Å få et barn med autisme er ikke verdens undergang ❤️ det betyr bare at hjernen til barnet opererer litt annerledes enn vi er vant til😊

Hilsen stolt mamma til en snart voksen gutt med autisme 😊

Anonymkode: 48f3f...700

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

4 mnd???

Er du hysterisk eller?

Barn lærer ikke prate før de er 1-2 år.

Ta en chill pill.

Anonymkode: 222bc...a7d

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

4 mnd???

Er du hysterisk eller?

Ta en chill pill.

Haha, greit nok. Mener selvsagt ikke prating med ord, men pludring. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

4 mnd???

Er du hysterisk eller?

Ta en chill pill.

Babyer snakker ikke med ord, men de lager vokaler, babler og pludrer. Og man skal være obs på både blikkontakt, felles oppmerksomhet og babling. Selv om de kun er 4 mnd. 

Anonymkode: 62b33...9f1

• Liker 1
Skrevet

Babyen min var lik og det gikk en stund før han pludret og bablet igjen. Tror ikke du skal bekymre deg for noe enda. Nyt permisjonen❤️

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.10.2024 den 14.48):

Babyen min hadde 12 ord ved 10 mnd alder. Da var han motorisk langt bak. Nå er han 13 mnd og har lært seg å gå. Men har bare 2-3 ord som brukes. Jeg bekymrer meg ikke enda. Tenker han har hatt fokus på noe annet en stk d. 

Anonymkode: 5ad29...be4

• Liker 1
Skrevet

Mest sannsynlig er det ingenting, sånt kan variere veldig i takt med utvikling. 

Men mitt barn begynte å ta mindre øyekontakt ved 6måneders alderen, det gikk gradvis nedover på øyekontakt. Etter vert sluttet han å vinke. Han er nå under utredning for autisme. Han er 2år. Første som fattet mistanke annet enn vi som foreldre var barnehagen når han startet der. 

Anonymkode: a9533...44b

• Hjerte 2
Skrevet

Mitt barn hadde også perioder hun var mer stille. Husker og jeg syntes det var rart at hun bablet mindre. En periode mellom 1 og 2 år var det og noen ord som kom og gikk, eller som hun sa en stund og så sluttet å si. Husker dette bekymret meg.

Nå er hun snart 3 og skravler dagen lang og viser ingen tegn til autisme :)

4 mnd er jo uannsett for tidlig til å tenke på dette vel? Jeg er veldig for å fange opp ting tidlig og ikke avfeie alt med "barn er forskjellige" for synes det er viktig å få riktig hjelp tidlig om det faktisk er noe galt. Men 4 mnd er nok alt for tidlig uannsett så prøv å legg bekymringen fra deg ❤️ 

Anonymkode: 9e211...d8d

• Hjerte 1
Skrevet

Det kan være så forskjellig! Har 2 barn, ett med og ett uten autisme, begge 2 hadde perioder hvor di byttet læringsfelt. Men autismebarnet sov mer, bevegde seg mer når det var våkent, klagde veldig lite, men reagerte på mye lyd og visse materialer med uro. Tror det er vanskelig å se når de er så små, så det beste er nok å snakke med helsestasjonen, for det er ikke godt for foreldre å bekymre seg for ting man ikke har svar på.

Anonymkode: 9d6e6...d27

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det kan være så forskjellig! Har 2 barn, ett med og ett uten autisme, begge 2 hadde perioder hvor di byttet læringsfelt. Men autismebarnet sov mer, bevegde seg mer når det var våkent, klagde veldig lite, men reagerte på mye lyd og visse materialer med uro. Tror det er vanskelig å se når de er så små, så det beste er nok å snakke med helsestasjonen, for det er ikke godt for foreldre å bekymre seg for ting man ikke har svar på.

Hvor mye sov autismebarnet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvor mye sov autismebarnet? 

Ca 20 timer i døgnet første 10-11 mnd

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ca 20 timer i døgnet første 10-11 mnd

Hvis det har noe å si for autisme, så har mitt barn det trolig ikke😅 Sover vanligvis 13 timer i døgnet, 14–15 på en god dag. Og har vært vanskelig med dagsøvn hele veien. Men søvn har sikkert ikke noe å si mtp autisme da:) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis det har noe å si for autisme, så har mitt barn det trolig ikke😅 Sover vanligvis 13 timer i døgnet, 14–15 på en god dag. Og har vært vanskelig med dagsøvn hele veien. Men søvn har sikkert ikke noe å si mtp autisme da:) 

Jeg svarte tidligere i tråden at et av mitt barns første tegn på autisme ved 6måneders alderen var mindre og mindre øyekontakt. Han sov lite på dagtid, hadde egentlig ikke dupp på dagen før han var 5måneder,  før dette var dagdupp evig kamp og mye jobb for 5minutter der, og 10her.

Ofte er søvnvansker vanlig for barn med autismespekter forstyrrelser. Men alle er forskjellige. Ingen med autisme er lik.

Men jeg hadde ikke ville stresset enda om barnet viser mindre øyekontakt i perioder, skjer mye utvikling i denne alderen. Og det kommer en del ekstra tegn enn bare dette. Om du fortsatt beskymrer deg, ville jeg tatt det opp med helsesykepleier på neste kontroll. Eller sende henne eller fastlege en melding før. Men mest sannsynlig er det ingenting, og ingen grunn til bekymring. 

Skrevet

Menneskelig utvikling går i trappetrinn. Når ett trappetrinn er når, så skal neste trappetrinn forseres, rent bildelig. 

Anonymkode: 54e12...d9c

Skrevet

Ved tap av ferdigheter, så bør man alltid kontakte helsepersonell for vurdering, f eks helsestasjonen. Det kan generelt være et tegn på alvorlige sykdommer.

Siden du er bekymret for om barnet har autisme, så er det nok lurt å snakke med helsestasjonen. Ingen vil kunne si om et barn ved fire måneder vil få autisme diagnose senere eller ikke, men når man ser på barn med autisme, så kan man i en del tilfeller se tegn tilbake i tid.

Støtter også det som er skrevet over om at det er ingen undergang å få et barn med autisme.

Her kunne vi se tegnene første leveår og jeg hadde autisme i bakhodet, men diagnosen ble stilt senere

Anonymkode: 8ba90...00f

Skrevet

Jeg svarte tidligere i tråden at et av mitt barns første tegn på autisme ved 6måneders alderen var mindre og mindre øyekontakt. Han sov lite på dagtid, hadde egentlig ikke dupp på dagen før han var 5måneder,  før dette var dagdupp evig kamp og mye jobb for 5minutter der, og 10her.

Ofte er søvnvansker vanlig for barn med autismespekter forstyrrelser. Men alle er forskjellige. Ingen med autisme er lik.

Men jeg hadde ikke ville stresset enda om barnet viser mindre øyekontakt i perioder, skjer mye utvikling i denne alderen. Og det kommer en del ekstra tegn enn bare dette. Om du fortsatt beskymrer deg, ville jeg tatt det opp med helsesykepleier på neste kontroll. Eller sende henne eller fastlege en melding før. Men mest sannsynlig er det ingenting, og ingen grunn til bekymring. 

Hva slags ekstra tegn?:)

Skrevet

Menneskelig utvikling går i trappetrinn. Når ett trappetrinn er når, så skal neste trappetrinn forseres, rent bildelig. 

Anonymkode: 54e12...d9c

Hva mener du med dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...