AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #1 Skrevet 24. oktober 2024 Våknet for noen dager siden med halvsidig ansiktslammelse, etter mye problemer med ene øret! Etter å ha vert på sykehuset, var konklusjonen en bakterieinfeksjon i hele ytterøret og litt innover øregang, og virus på sneglehuset og balansenerven, som hadde gjort att nervene til ansiktet har hovnet opp og gitt lammelse i ansiktet! En helt forferdelig opplevelse. Smertene og svimmelheten er en ting, men lammelsen synes jeg nesten er den verste. Har fått beskjed om att det kunne ta opp mot ett år før lammelsen går over. Det jeg lurer på er hvor tid din gikk over? Hvor tid merket du bedring? Var du sykemeldt i den perioden? Noen gode råd? Jobber i ett service yrke, der faktisk det å smile og «se hyggelig ut» er viktig…men ikke så lett det når all mimikk er borte på den ene siden! 😔 Anonymkode: b2854...653
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #2 Skrevet 24. oktober 2024 Samboer opplevde dette for noen år siden. De klarte ikke å finne årsaken, og utredet alt fra slag til borrelia. Halvsidig lammelse gikk gradvis tilbake etter et års tid, men da han ikke fikk lukket øyet skikkelig i denne perioden førte det til tap av syn (permanent). Han var i full jobb hele tiden. Anonymkode: bc80c...f72
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #3 Skrevet 24. oktober 2024 Det tilfellet jeg kjenner hvor dette skjedde viste det seg å være MS. Men da gikk lammelsen ut over benet på samme side også. Våknet iallfall plutselig opp slik, men det tok lang tid før de fant ut hvorfor. Anonymkode: 686d8...a76
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #4 Skrevet 24. oktober 2024 Har du fått noe medisiner? Jeg har to venninner som fikk lammelse i halve ansiktet, det var bells parese, og de fikk hestekur med medisiner. Tok 4-5måneder før det gikk over. Anonymkode: f77a6...e9d
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #5 Skrevet 24. oktober 2024 Et familiemedlem hadde det inkludert veskende sår i øret, det var Ramsay Hunt syndrom eller Bells Parese som var et reaktivert vannkoppevirus. Anonymkode: 8ab94...939
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #6 Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Et familiemedlem hadde det inkludert veskende sår i øret, det var Ramsay Hunt syndrom eller Bells Parese som var et reaktivert vannkoppevirus. Anonymkode: 8ab94...939 Lammelsen varte noen måneder men nå mange år etterpå så er ansiktet fortsatt ikke helt symmetrisk lenger, det henger mer på den siden som var lammet. Anonymkode: 8ab94...939
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #7 Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du fått noe medisiner? Jeg har to venninner som fikk lammelse i halve ansiktet, det var bells parese, og de fikk hestekur med medisiner. Tok 4-5måneder før det gikk over. Anonymkode: f77a6...e9d Har fått tre forskjellige medisiner, og skal på ny kontroll på sykehuset om noen dager! Anonymkode: b2854...653
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #8 Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Samboer opplevde dette for noen år siden. De klarte ikke å finne årsaken, og utredet alt fra slag til borrelia. Halvsidig lammelse gikk gradvis tilbake etter et års tid, men da han ikke fikk lukket øyet skikkelig i denne perioden førte det til tap av syn (permanent). Han var i full jobb hele tiden. Anonymkode: bc80c...f72 Offa meg!!! 😔 har fått beskjed om å bruke øyedråper og tape igjen øyet om nettene, så håper det kan være med å prøve og forebygge øyeskader da! Anonymkode: b2854...653 1
SPOCA Skrevet 24. oktober 2024 #9 Skrevet 24. oktober 2024 Min eks fikk Bells Parese. Han ble bra igjen etter ca 6 måneder.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #10 Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lammelsen varte noen måneder men nå mange år etterpå så er ansiktet fortsatt ikke helt symmetrisk lenger, det henger mer på den siden som var lammet. Anonymkode: 8ab94...939 Samme her, og om jeg blir anpusten merker jeg spytt i den munnviken hvor lammelsen var. Får lettere «leamus» på den siden, spesielt når jeg blir stresset/føler meg ukomfortabel. Måtte gå med lapp på øyet, for jeg kunne nesten ikke blunke. Da kunne jeg heller ikke kjøre bil. Fikk beskjed av legen at jeg møtte trene opp ansiktsmusklene, noe jeg sikkert var for dårlig til.. De sjekket meg for altslags, men fant ingen årsak. Anonymkode: 44812...6ed
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #11 Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Et familiemedlem hadde det inkludert veskende sår i øret, det var Ramsay Hunt syndrom eller Bells Parese som var et reaktivert vannkoppevirus. Anonymkode: 8ab94...939 Mitt øre ser ut som en kjøttkake, rødt og hovent, og utrolig smertefullt, men heldig vis ikke utviklet væskende sår (enda!?) Men de mente det var helvetesild (herpes zoster) ts Anonymkode: b2854...653
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #12 Skrevet 24. oktober 2024 Det tok noen måneder. Måtte bruke øyedråper en stund også gikk det gradvis over. Fikk ikke noe medisiner. Kan se det litt, spesielt på nesen hvor streken på nesevingen ble «visket» bort under lammelsen og fortsatt ikke tilbake.. Anonymkode: af07c...9a4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #13 Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det tilfellet jeg kjenner hvor dette skjedde viste det seg å være MS. Men da gikk lammelsen ut over benet på samme side også. Våknet iallfall plutselig opp slik, men det tok lang tid før de fant ut hvorfor. Anonymkode: 686d8...a76 Off…den er lei, og i spesielt når de bruker så lang tid på å finne ut av det!! 😔 Jeg har heldig vis kun lammelse i ansiktet! ts Anonymkode: b2854...653
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #14 Skrevet 24. oktober 2024 SPOCA skrev (1 time siden): Min eks fikk Bells Parese. Han ble bra igjen etter ca 6 måneder. Så bra!!! 😊 godt å høre!! ts Anonymkode: b2854...653
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #15 Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Samme her, og om jeg blir anpusten merker jeg spytt i den munnviken hvor lammelsen var. Får lettere «leamus» på den siden, spesielt når jeg blir stresset/føler meg ukomfortabel. Måtte gå med lapp på øyet, for jeg kunne nesten ikke blunke. Da kunne jeg heller ikke kjøre bil. Fikk beskjed av legen at jeg møtte trene opp ansiktsmusklene, noe jeg sikkert var for dårlig til.. De sjekket meg for altslags, men fant ingen årsak. Anonymkode: 44812...6ed Mye å tenke over!! Har sett noen forskjellige øvelser som gikk an å begynne med for å prøve å trene opp igjen muskulaturen i ansiktet, så får begynne med det så fort som mulig! Øyet mitt går ikke igjen i det hele tatt, kun når jeg slapper helt av, (med søvn…tror jeg 😋) går det nesten helt igjen. Har brukt tape hittil, men tenkte jeg skulle prøve uten i natt! ts Anonymkode: b2854...653
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #16 Skrevet 24. oktober 2024 For veldig mange år siden fikk jeg intens hodepine og ble lyssky. Dette varte i 3 uker. Jeg lå bare i senga med øynene igjen i denne perioden. Etterpå ble jeg skjev i ansiktet. De tok CT av hodet (dog uten kontrast), men fant ikke noe. Prøvde også migrenemedisin uten hell. Fastlegen jeg har nå mener at jeg har hatt en blodpropp som de ikke fant på CT. Har hatt problemer med konsentrasjon og noe motorikk etter dette. Skjevheten er der fremdeles. Blir alltid spurt av legepersonell om jeg har hatt slag hvis jeg kommer på legevakt med noe, eller får en vikarlege på legekontoret. Anonymkode: 64abb...780
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #17 Skrevet 24. oktober 2024 Med min far tok det 1,5 mnd. Det skjedde gradvis. Helt fin etterpå. Anonymkode: ad108...8fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå