AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #1 Skrevet 24. oktober 2024 Jeg mistenker at jeg kanskje er utbrent. Jeg har alle symptomene. Og har vært psyk i ett år, noe jeg mistenker bunner i utbrenthet. Jeg har vært permitert pga psykisk sykdom, men det er som om kroppen sakte men sikkert kollapser igjen. Jeg vil finne ut av hva det er for å få den hjelpen jeg faktisk trenger. Er det legen som kan svare på om jeg muligens er utbrent? Anonymkode: 28bd2...854
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #2 Skrevet 24. oktober 2024 Ja. Men hva slags hjelp tror du det vil gi? Det er ikke en psykisk lidelse en psykolog kan hjelpe til med. Mest sannsynlig sier legen at du må være fysisk aktiv og roe ned. Gjøre noe lysbetont, og mindre av det som stjeler energi. Anonymkode: 1f4dc...654
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #3 Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg mistenker at jeg kanskje er utbrent. Jeg har alle symptomene. Og har vært psyk i ett år, noe jeg mistenker bunner i utbrenthet. Jeg har vært permitert pga psykisk sykdom, men det er som om kroppen sakte men sikkert kollapser igjen. Jeg vil finne ut av hva det er for å få den hjelpen jeg faktisk trenger. Er det legen som kan svare på om jeg muligens er utbrent? Anonymkode: 28bd2...854 Utbrenthet er en psykologisk tilstand eller lidelse. I den grad noen slags helseproblemer «kun» er psykiske eller fysiske er den primært psykisk. Med forbehold om vi i dag vet at selve ideen om at det finnes sykdommer som er «kun» fysiske eller psykiske er det rene kvakksalveri, naturligvis. Uansett hva slags årsak dine symptomer har er det uansett du som må dra deg selv ut av dem. Så diagnosen er mer eller mindre ubetydelig i møte med noen som helst andre enn nav. Som liker diagnoser. Anonymkode: ba190...bd1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #4 Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ja. Men hva slags hjelp tror du det vil gi? Det er ikke en psykisk lidelse en psykolog kan hjelpe til med. Mest sannsynlig sier legen at du må være fysisk aktiv og roe ned. Gjøre noe lysbetont, og mindre av det som stjeler energi. Anonymkode: 1f4dc...654 Tenker det vil bli lettere for meg å forstå hva som foregår, slik at jeg ikke trenger å pushe alt på en en gang. Og kan bruke tid på å komme meg tilbake. Det er lettere å tilpasse seg når man har en mulig definisjon. Er det bare angst, så skal man eksponere seg, er det utbrenthet, så kan jeg heller fokusere på det slik at jeg kan tilrette for at jeg kan komme meg gradvis opp igjen. Anonymkode: 28bd2...854
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #5 Skrevet 24. oktober 2024 Uavhengig av hva legen sier, ville jeg bare anbefale boken Utmattelse av Rune Karlson (psykolog i Stavanger). De har den sikkert på biblioteket 😊 Anonymkode: 8de83...b09 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #6 Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Utbrenthet er en psykologisk tilstand eller lidelse. I den grad noen slags helseproblemer «kun» er psykiske eller fysiske er den primært psykisk. Med forbehold om vi i dag vet at selve ideen om at det finnes sykdommer som er «kun» fysiske eller psykiske er det rene kvakksalveri, naturligvis. Uansett hva slags årsak dine symptomer har er det uansett du som må dra deg selv ut av dem. Så diagnosen er mer eller mindre ubetydelig i møte med noen som helst andre enn nav. Som liker diagnoser. Anonymkode: ba190...bd1 Nja utbrenthet er ikke nødvendigvis psykisk, I den forstand at man har psykiske problemer som utløser det eller det kan bedres ved å snakke om det/ man blir alvorlig fysisk syk og trenger hvile og roe/balanserre nervesystemet også fra såkalt lystbetont aktivitet les Rune Karlson, dr ingri osv Anonymkode: f8f78...866
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå