AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #1 Skrevet 24. oktober 2024 Hei! Hvor tidlig kan man ta fertilitetssjekk? Man kan vel ta når som helst privat, men er det «unødvendig» å ta når vi bare har prøvd i 3 mnd? Og noen som vet ca hvor mye det koster? Anonymkode: 43f9a...7c8
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #2 Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hei! Hvor tidlig kan man ta fertilitetssjekk? Man kan vel ta når som helst privat, men er det «unødvendig» å ta når vi bare har prøvd i 3 mnd? Og noen som vet ca hvor mye det koster? Anonymkode: 43f9a...7c8 Privat kan du ta akkurat når du vil ja, offentlig vil du nok ikke bli sjekket før etter rundt 1 år prøving - avhengig av din alder. Pris privat varierer fra klinikk til klinikk/gyn til gyn og hvor man bor. Anonymkode: 79043...746
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #3 Skrevet 24. oktober 2024 Koster 3000 kr privat for sjekk av mann og kvinne (medicus). Jeg hadde drøyd litt lenger enn 3 mnd. Var selv 40 år og sjekket etter 7 mnd aktiv prøving. Anonymkode: 31055...b4c
Anononyma Skrevet 24. oktober 2024 #4 Skrevet 24. oktober 2024 Hvor gamle er dere? Mener det er anbefalt etter 12 mnd prøving hvis mor er under 35, men allerede etter 6 mnd hvis mor er over 35. Er vel så mye som over 80% i fertil alder som blir gravide innen 12 mnd. For oss satt lille spire på pp8 ❤️
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #5 Skrevet 24. oktober 2024 Skulle akkurat til å lage et emne om det samme. Vi har bare forsøkt i et par måneder, men har bare en magefølelse på at det kan være noe som ikke stemmer. Jeg har så ønske om å bli gravid raskt, og vil heller vite før enn senere dersom vi behøver hjelp. Kommer til å ta undersøkelse i januar dersom det ikke har skjedd noe før da. Anonymkode: fb5bc...c4e
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #6 Skrevet 24. oktober 2024 Du kan ta en fertilitetsjekk privat når du vil. Jeg tok en test etter bare 3-4 mnd med prøving. Hadde en magefølelse på at noe ikke stemte. Vanskellig å forklare. Den har vært der lenge, til tross for perfekt syklus og god helse hele mitt liv. Vipps var vi i gang med IVF. Ble henvist på dagen. Fikk bekreftelse på at vi var tatt inn av det offentlige dagen etterpå. Sjokk. Men der har du beviset på å lytte til magefølelsen. Anonymkode: 04230...b3b 1
Lisegikkpåskolen Skrevet 24. oktober 2024 #7 Skrevet 24. oktober 2024 Jeg fikk henvisning av lege etter 8 mnd prøving. Kjente det var noe som ikke stemte. Skjedde det samme med innlegget over og vi måtte til med prøverør. Alle sa jeg ikke måtte stresse osv, men det er veldig lett for de å si. Jeg er så glad vi ikke slo oss til ro med det å fortsatte å prøve uten hjelp.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #8 Skrevet 25. oktober 2024 Jeg tenker jo før jo bedre. Spesielt hvis man har penger og kan gå privat. Jeg tok en fertilitetsutredning hos Hausken "for gøy" da jeg var 30 år og singel. Den viste to potte tette eggledere, og at jeg ville trenge IVF hvis / når jeg skulle ha barn. Møtte samboeren min da jeg var 33 og vi hoppet rett på IVF istedenfor å kaste bort 1-3 år med dyrebar tid på unødvendig prøving. Betalte vel ca 2500kr inkl blodprøver, så veldig verdt det for min del ❤️ Anonymkode: fc2cb...70f
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #9 Skrevet 25. oktober 2024 Ville anbefalt at mannen bare blir sjekket ut. Det er en veldig rask sak. Og finner man noe der får man henvisning videre direkte. Utredning av kvinnen innebærer en god del mer (med tilhørende kostnad), og gir veldig sjeldent konkrete svar, utover indiksjoner på at det kan være noe. Eller alt ser fint ut, og så er det problemer likevel. Anonymkode: 25d64...856
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #10 Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Du kan ta en fertilitetsjekk privat når du vil. Jeg tok en test etter bare 3-4 mnd med prøving. Hadde en magefølelse på at noe ikke stemte. Vanskellig å forklare. Den har vært der lenge, til tross for perfekt syklus og god helse hele mitt liv. Vipps var vi i gang med IVF. Ble henvist på dagen. Fikk bekreftelse på at vi var tatt inn av det offentlige dagen etterpå. Sjokk. Men der har du beviset på å lytte til magefølelsen. Anonymkode: 04230...b3b Hva viste seg å være galt? Fint dere fikk hjelp så raskt ❤️ Anonymkode: 0b2df...94d
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #11 Skrevet 25. oktober 2024 Da vi prøvde på nr 2 var jeg 33 år (han 36). Da hadde jeg bestemt meg for å ta en sjekk om det ikke gikk etter 3 måneder. Bestilte time, men avbestilt da det heldigvis ble lykketreff samme måned. Har man pengene, og det er tross alt ganske rimelig, kan jeg ikke forstå hvorfor man skal vente i uvisshet lengere enn det. I alle fall om man bor i rimelig nærhet til en klinikk. Men folk tenker forskjellig. Anonymkode: b5b77...cfa
Sydenkupp Skrevet 7. november 2024 #12 Skrevet 7. november 2024 Noen som kort kan forklare hva sjekken innebærer (bor i Oslo og vurderer Hausken) ? Er 41 år og har to barn fra før, der jeg har blitt gravid veldig raskt. Siste barn er litt over 1 år og har prøvd siden i sommer, men ny graviditet har så langt latt vente på seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå