Gå til innhold

Flere som er i gang med å kaste det meste av plast i hjemmet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Du trenger ikke svare hvis du irriterer deg over tema....:) Det er overraskende mye plast i et hjem. Masse på kjøkkenet som jeg har kastet. MEN tenk på alt man ikke kan velge bort ; oppvaskmiddel, shampo, såpe, kremer, rengjøringsmidler, matemballasje....skal du bli mer bevisst? Det vil jeg :) blir glad for gode tips

Anonymkode: f0e0e...ff2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

ikke kommet så godt i gang med å kaste ting ennå, men ja, blitt mer bevisst i tankegangen, spesielt når jeg først skal kjøpe noe nytt. Tar det vel litt etterhvert. Det som må byttes, blir byttet i annet materiale

Anonymkode: c4e87...d2a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker å bytte ut litt kjøkkenredskaper med tre, i hovedsak stekespader. Ellers ser jeg ingen grunn til å gå så sterkt til verks at jeg kaster ting vi allerede har i plast. 

Anonymkode: af783...85a

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Du trenger ikke svare hvis du irriterer deg over tema....:) Det er overraskende mye plast i et hjem. Masse på kjøkkenet som jeg har kastet. MEN tenk på alt man ikke kan velge bort ; oppvaskmiddel, shampo, såpe, kremer, rengjøringsmidler, matemballasje....skal du bli mer bevisst? Det vil jeg :) blir glad for gode tips

Det er noe som heter sunn fornuft, den synes enkelte å fremstille det som om de fullstendig har mistet i hvertfall på papiret her inne. 

Anonymkode: cf465...8fa

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mer der at når vi kjøper noe nytt prøver vi å finne produkter som ikke er plast :) 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hysteri hystera.. 

Anonymkode: 71a90...b70

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har holdt på i årevis men det er komplisert, og det er ikke alltid det finnes gode alternativer. 

Anonymkode: d7fee...dec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster ikke brukbare ting i søpla bare fordi det er laget av plast nei. 

• Liker 25
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kaster ikke det vi allerede har, da jeg syns det er dumt å kjøpe nytt når det funker enda, men kommer ikke til å kjøpe noe nytt i plast 🙂 

Anonymkode: 1c4ea...7d9

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts, har selv også kvittet meg med plast med noe i glass. Oppbevarer mat/rester i glass med trelokk. Har byttet matpakke i metall, og byttet nesten alle drikkeglass til enten metall eller glass. Og sugerør er byttet med glass og silikonsugerør (fikk syreskader på tennene av papirsugerør). Spesielt synes jeg det var viktig da drikkeflasker lekker ut mye plast når de står i sola - noe jeg selv fant ut at jeg ofte gjør med drikkeflasker når jeg lar de ligge i bilen mens jeg gjør ærender. Har byttet ut en del teflon-produkter da jeg er alt for lat til å kaste panner som får skrapemerke. Har ikke byttet kjøkkenreskaper enda, og tror kanskje ikke jeg kommer til å gjøre det med det første heller. Prøver å tenke litt mer over det jeg handler inn, så prøver å unngå plast der det er funksjonelt og mulig.

Anonymkode: d0982...977

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plast i seg selv er ikke problemet - det er plastAVFALLET og der det fort havner som er problemet. Så det viktigste er da hvor flinke vi er til å sortere ut plast og levere det til gjenvinning. 

Eneste jeg prøver å unngå så langt det lar seg gjøre, er å ikke kjøpe klær/tekstiler med plast i mtp. mikroplast i naturen.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts, har selv også kvittet meg med plast med noe i glass. Oppbevarer mat/rester i glass med trelokk. Har byttet matpakke i metall, og byttet nesten alle drikkeglass til enten metall eller glass. Og sugerør er byttet med glass og silikonsugerør (fikk syreskader på tennene av papirsugerør). Spesielt synes jeg det var viktig da drikkeflasker lekker ut mye plast når de står i sola - noe jeg selv fant ut at jeg ofte gjør med drikkeflasker når jeg lar de ligge i bilen mens jeg gjør ærender. Har byttet ut en del teflon-produkter da jeg er alt for lat til å kaste panner som får skrapemerke. Har ikke byttet kjøkkenreskaper enda, og tror kanskje ikke jeg kommer til å gjøre det med det første heller. Prøver å tenke litt mer over det jeg handler inn, så prøver å unngå plast der det er funksjonelt og mulig.

drikkeflasker* ikke drikkeglass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei. Jeg kaster ikke ting før de er utslitt, det er lite miljøvennlig. Men det er gjerne ikke miljøet som er motivasjonen din for å kutte ut plast?

Anonymkode: 2d9d9...436

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke. Er plast i alt. Kjøper man noe er det alltid plastemballasje. Og det er så sykt mye. Vi sorterer plasten her og de henter det kun en gang i mnd. Vi hadde fylt tre digre sekker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er gode alternativer til stekespader av plast? De av metall ødelegger vel stekepanna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
takinova skrev (4 minutter siden):

Hva er gode alternativer til stekespader av plast? De av metall ødelegger vel stekepanna?

Har du stålpanne går det bra med metall, men hadde ikke ville brukt det i stekepanne med teflon🙂 Du kan enten bruke trestekespade eller silikon 🙂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du stålpanne går det bra med metall, men hadde ikke ville brukt det i stekepanne med teflon🙂 Du kan enten bruke trestekespade eller silikon 🙂

Er silikon mer miljøvennlig da?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hysteri og veldig lite miljøvennlig å kaste fullt brukbare ting. Jeg kaster etterhvert som ting blir ødelagt. Stekespader i plast f eks blir erstattet av stekespader i tre. 

Anonymkode: fc8fd...b5f

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster ikke full brukbare ting, men hvis jeg skal kjøpe noe nytt tenker blir det i utgangspunktet noe annet enn plast hvis mulig.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...