AnonymBruker Skrevet 24. oktober #1 Del Skrevet 24. oktober Har brukt å sette ut alle matvarene mens jeg avrimer fryser. MEN jeg kunne tenke meg å få gjort det snart....er 13 grader ute. Hvordan gjør du det? Anonymkode: 583d8...551 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 24. oktober #2 Del Skrevet 24. oktober Jeg pakker maten inn i dyna mens jeg avrimer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #3 Del Skrevet 24. oktober Hateridioter skrev (2 minutter siden): Jeg pakker maten inn i dyna mens jeg avrimer. åååå lurt ts Anonymkode: 583d8...551 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #4 Del Skrevet 24. oktober Bruker varmt vann og gjør det kjapt, setter varene inn igjen. Gjorde det nettopp på jobb. Anonymkode: c0cc7...559 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #5 Del Skrevet 24. oktober Slipper heldigvis det med fryseren jeghar nå, men med den forrige jeg hadde brukte jeg kokende vann og det gikk veldig fort så trengte ikke mellomlagre frysevarene noe sted. Anonymkode: 13624...c0b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #6 Del Skrevet 24. oktober Kjøpe ny fryser om du er plaget med rim. Frysere jeg har hatt siste hvertfall 20 år har ikke rimet. Anonymkode: 5a98c...1bd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #7 Del Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har brukt å sette ut alle matvarene mens jeg avrimer fryser. MEN jeg kunne tenke meg å få gjort det snart....er 13 grader ute. Hvordan gjør du det? Anonymkode: 583d8...551 Nymoderne frysere avrimer seg selv uten at man løfter en finger, eller en frysevarer. Anonymkode: c9505...028 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #8 Del Skrevet 24. oktober Gjør det året gjennom, ved behov. Setter bare skuffer, eller poser, rett ved Fryser. Setter varmt vann i fryser. Plukker ut is. Bruker hårføner. Tørker resten. Frysevarer tilbake. Det er advart mot føner, men det går fint så lenge man passer godt på akkurat hva man gjør. Anonymkode: 26670...0d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #9 Del Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Kjøpe ny fryser om du er plaget med rim. Frysere jeg har hatt siste hvertfall 20 år har ikke rimet. Anonymkode: 5a98c...1bd Vi har fire frysere. To rimer ikke. En rimer selv om den er nyere. En er gammel, og rimer. Gidder ikke løpe ut og kjøpe nye av den grunn. Har mer enn nok energi til å ta en runde med avriming i året. Anonymkode: 26670...0d4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #10 Del Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi har fire frysere. To rimer ikke. En rimer selv om den er nyere. En er gammel, og rimer. Gidder ikke løpe ut og kjøpe nye av den grunn. Har mer enn nok energi til å ta en runde med avriming i året. Anonymkode: 26670...0d4 Litt på siden, men hvordan i all verden greier dere å spise dere ut av FIRE frysere før maten blir for gammel? Kjøtt som er blitt helt hvitt og smakløst og kanskje beskt i smaken fordi det har ligget der i lang tid osv., grønnsaker som skrumper inn mm. (ting tørker i minusgrader også) Anonymkode: 8c82e...250 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #11 Del Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Litt på siden, men hvordan i all verden greier dere å spise dere ut av FIRE frysere før maten blir for gammel? Kjøtt som er blitt helt hvitt og smakløst og kanskje beskt i smaken fordi det har ligget der i lang tid osv., grønnsaker som skrumper inn mm. (ting tørker i minusgrader også) Anonymkode: 8c82e...250 Vi kjøper mengder hjort fra jaktlag. Vi kjøper også pakker med stykningsdeler av okse og svin to ganger i året, rett fra gård. Vi har eplemost, ripssaft og blåbærsaft. Bringebærsyltetøy, jordbærsyltetøy, blåbærsyltetøy, eplemost, rabarbra, tyttebærsyltetøy. Det er kantarell og traktkantarell, klar til å brukes i retter. Ripsmarmelade. Det er laget ferdige suppebaser av rotgrønnsaker som holder til utpå våren. Samt poser med hakket hvitløk og selleri, klar til å puttes i gryter. Pålegg og lunsjkjøtt; svinenakke, skivet kalkun, roastbeef, skiver av lam. (fatter ikke at noen kjøper dette, til de kiloprisene, når man kan få en stykningsdel til godt under 100 kroner) Det er også noen brød, lunsjmuffins og lefser, slik at man slipper å bake hver uke. Det er en god del pakker lapskaus, laget nå når alt er rimelig, enkelt å ta opp som "ferdigmat". Noen gratenger. Og også noen ferdige supper. Det er kraft av skalldyr, grønnsaker og fjærkre, kokt fra bunnen. I tillegg til det som er kjøpt inn for middager de neste par ukene. Samt ting kjøpt bulk på salg, som noen frossenpizzaer. Og der var sikkert mye glemt også... Bruker selvfølgelig vakumaskin til kjøtt og ferdigretter, slik at alt er helt lufttett. Har skjema over hva vi har, og system der eldste ligger øverst/fremst. Så har så godt som aldri opplevd frostskader. Det meste varer ikke mange ukene/månedene. Med unntak av hjort, og sesonggrønnsaker, som vi forsøker å ha nok av til et års forbruk. Anonymkode: 26670...0d4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 24. oktober #12 Del Skrevet 24. oktober (endret) Nei? Jeg tømmer fryseren for varer, koker vann, har kokende vann på en sprøyte og så sprøyter jeg litt kokvarm vann øverst rundt hele fryseren som da renner litt nedover siden. Brukte ca. 2 dl varmvann på hele fryseren. Isen absorberer varmvannet så ingenting blir vått. Pga varmvannet slipper isen nok taket fra kantene til at jeg kan ta en stekespade i plast og skrape bort isen fra kantene. Så er det bare å måke opp isen fra bunnen i bøtter/baljer og så legge varene oppi igjen. Ingenting søl blir det heller, og knallbra blir det også. Det hele tar 30 minutter, så varene rekker ikke tine. Endret 24. oktober av Bombasi 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #13 Del Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjøpe ny fryser om du er plaget med rim. Frysere jeg har hatt siste hvertfall 20 år har ikke rimet. Anonymkode: 5a98c...1bd hm, har jeg ikke vurdert engang den er 16 år...men er det ikke vanlig med rim da? ts Anonymkode: 583d8...551 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #14 Del Skrevet 24. oktober Er det fremdeles noen som får rim og is i fryseren? Trodde det var minst 20 år siden man sluttet å selge slikt. Anonymkode: 18738...7f6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #15 Del Skrevet 24. oktober Jeg har et stort fryseskap som står i boden. Er over 20 år gammelt. Eneste muligheter å avvise det er i sommerhalvåret fordi boden er uisolert. Anonymkode: e7854...82a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 24. oktober #16 Del Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Er det fremdeles noen som får rim og is i fryseren? Trodde det var minst 20 år siden man sluttet å selge slikt. Anonymkode: 18738...7f6 Min fryser er 15 år og den iser igjen om jeg ikke foretar meg noe. Må ta en istømming ca. annenhvert år. Men som sagt over, det er helt uproblematisk og tar en halvtimes tid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 24. oktober #17 Del Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Litt på siden, men hvordan i all verden greier dere å spise dere ut av FIRE frysere før maten blir for gammel? Kjøtt som er blitt helt hvitt og smakløst og kanskje beskt i smaken fordi det har ligget der i lang tid osv., grønnsaker som skrumper inn mm. (ting tørker i minusgrader også) Anonymkode: 8c82e...250 Vi har 3 stk. Og de fylles nå på høsten med viltkjøtt , fisk frukt , bær , gris og storfekjøtt. Og det er da mat vi bruker løpet av 1 år 4 personer. Når i kommer til juli/august da er det mer eller mindre tomme å vi begynner å fylle opp med bær osv. Dermed så er det svært lite middagsmat vi kjøper vi har dermed biff, suppekjøtt, grytekjøtt,karbonade, hjemme laget pølser, og noe pålegg. Vi baker å en del og når det gjøres så blir det å bakst sim boller, eplekake, brød, rundstykker også i fryser 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 24. oktober #18 Del Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Er det fremdeles noen som får rim og is i fryseren? Trodde det var minst 20 år siden man sluttet å selge slikt. Anonymkode: 18738...7f6 Ja. Har en fryser fra 2002 som vi må rime av og 2 fryseren som er eldre som vi ikke vet hvor gamle er Her rimer vi av 1 gang i året og da vasker vi og fryseboksen. Da er de klare til å begynne å fylles opp igjen med masse god mat 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #19 Del Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (20 timer siden): hm, har jeg ikke vurdert engang den er 16 år...men er det ikke vanlig med rim da? ts Anonymkode: 583d8...551 Det bygger seg opp rim når det kommer varmere luft inn i fryseren. Typisk når dør står åpen, pakningene er ødelagte, eller man setter inn for varme ting. Jeg har fjernet rim i min fryser en gang, siden jeg kjøpte den i 2017. Det var etter døren hadde stått åpen en hel natt.... Tok ut skuffene, brukte en stekespade til å fjerne rimet. Det tok ca 10 minutter. Anonymkode: 8c5f0...20c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #20 Del Skrevet 25. oktober Setter ovn foran og varmt vann inni. Tiner på noen timer. Nå har jeg ikke dypfryser men to kjøleskap med fryseskuffer. Anonymkode: 05da3...faf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå