AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #1 Del Skrevet 24. oktober 2024 Hei, Jeg har jobbet 100% i siste 20 år, men har en sykdom som gjør at jeg nå blir 50% ufør dessverre. Jeg skjønner ikke helt hvordan regnestykket blir. Blir det først 66 % av 50% ved AAP og så 66% av AAP til ufør 50% pluss lønn 50%? Si at lønnen i dag er 50000kr brutto. Blir det da 25000kr i lønn pluss 66% av AAP? Anonymkode: 4500c...77a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #2 Del Skrevet 24. oktober 2024 Jeg synes det er litt vanskelig å forstå hva du skriver. Spør du om uføretrygd beregnes av AAP-inntekten? Da er svaret nei, den beregnes av inntekt før AAP. Bruttolønn i dag spiller i utgangspunktet ikke inn. For beregning av AAP gjelder årsinntekt året før arbeidsevnen ble redusert, alternativt snittet av de tre siste årene før arbeidsevnen ble redusert. Du får det alternativet som gir best uttelling for deg. Og i ditt tilfelle får du 50% av 66% av beregningsgrunnlaget + 50% lønn. Uføretrygd beregnes på en litt annen måte, da er det snittet av de 3 beste av de siste fem årene før arbeidsevnen ble redusert. Da får du 50% av 66% av beregningsgrunnlaget + 50% lønn. Før beregning oppjusteres tidligere års inntekt til dagens nivå. Men inntekt over 6G telles ikke med. Hvis arbeidsevnen din reduseres i år, så er det årsinntekt fra 2023 som brukes som beregningsgrunnlag for AAP, alternativt snittet for 2021, 2022 og 2023. Og når uføretrygd skal beregnes er det snittet av de tre beste årene fra 2019, 2020, 2021, 2022 og 2023. Anonymkode: cb621...f5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #3 Del Skrevet 24. oktober 2024 Om du blir like mye uføretrygdet som du var vært under AAP, så blir vel beløpet det samme? Trodde begge deler var 66% av tidligere inntekt. Anonymkode: 8cbb8...5b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #4 Del Skrevet 24. oktober 2024 Jeg gikk på diverse stønader og reformer i 11 år etter en ulykke før jeg ble ufør. Beregningen ble da de tre beste av de fem siste årene innen ulykken og indeksregulert frem til året uførevedtaket kom. Fikk 80% ufør og fikk da et vedtak på maks inntjening på de resterende 20% basert på samme utregningen av arbeidsinntekt. Anonymkode: c1f85...02c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå