Gå til innhold

Ibelin

Cid

Anbefalte innlegg

Jeg har sett noe av den. Fikk ikke gjort meg ferdig men for en trist og fin historie på samme tid.❤️ Ikke alltid mye skjermbruk er negativt. Hvertfall ikke i dette tilfellet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nydelig dokumentar, som tar opp mange ulike temaer og virkelig gir rom for ettertanke. Ikke bare er det en film om hvordan sterke vennskap kan oppstå over nett, om hvordan spillsamfunn kan være en støtte for de som av ulike grunner har det tøft ellers (sykdom, mobbing, tøff hjemmesituasjon osv), og hvor rike opplevelser det er mulig å ha med andre i spill: Den favner enda videre, for eksempel tar den opp et behov vi mennesker har om å bety noe for andre, om å gjøre en forskjell, og hva det kan innebære. Jeg skal ikke spoile noe fra filmen, men anbefaler den rett og slett på det varmeste ❤️ 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro meg meg en motvillig mann på kino for å se den. Han liker ikke dokumentarer så han var rimelig negativ men det var bare til filmen startet. Endte med tårer hos oss begge. Jeg har to barn som har gamet seg gjennom ungdomstiden så jeg ville se Ibelin for å få ett inntrykk av hvordan gaming kan være bra siden jeg ikke gamer selv. Jeg lærte mye denne kvelden, vond og vakker historie.

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller ikke selv, men synes filmen var kjempefin og veldig opplysende for oss som ikke er den del av det universet. Burde absolutt vært pensum på skolen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cinzia skrev (1 minutt siden):

Jeg spiller ikke selv, men synes filmen var kjempefin og veldig opplysende for oss som ikke er den del av det universet. Burde absolutt vært pensum på skolen!

Ja, den burde absolutt vert pensum både for barn og voksne.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Missi- skrev (På 3.11.2024 den 16.56):

Vekdig fin jeg gråt gjennom hele ❤️jeg er selv storesøster som mistet en alvorlig syk lillebror så kunne absolutt relatere. Særlig på slutten der når alt var tomt, den tomme rullestolen osv. Jeg var bare barn selv 12 år da min bror døde og det med hjelpe midlene var veldig fælt. Når man er så alvorlig syk er det overalt i hjemmet. Husker for vær ting de henter var det vondt når de hentet rullestolen, bilen, badekaret, lekene, matta osv. 

Min lillebror hadde heller ikke språk i noe særlig grad men mye personlighet kom likevel frem gjennom kroppspråk, blikk og lyder. Var mye personlighet og indre liv i en veldig syk kropp som aldri fikk kommet frem. 

Det syns jeg var urolig fint men også vemodig å se i filmen hvor mye han kunne leve gjennom skjermen og være seg selv, den han var innerst inne bak all sykdom ❤️som det at han alltid løp noen runder når han kom inn i spillet ❤️🥰

Veldig fin film som berører veldig mange aspekter og kan nå ulike personer på ulike grunnlag tenker jeg ☺️

Åh 🥹 Jeg begynte å snufse bare av innlegget ditt. Kjenner noen som akkurat opplevde dette. Plutselig stod bare hjelpemidlene igjen.. Har veldig lyst til å se filmen, men redd den er for vond og vanskelig. Høres veldig viktig ut ❤️ Gode tanker til deg, du delte det på en veldig fin måte som berørte ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste dokumentaren jeg noen gang har sett!

Så den på kino, uten å vite noe som helst om den (ellers Mats) på forhånd, og ble helt blåst av banen. Jeg gråt gjennom hele filmen, og opplevde for første gang i mitt liv å høre en kinosal med ordentlig hulkende gråting fra flertallet av de som var der. Vi var et skikkelig mangfold i salen av guttegjenger i tenårene, unge voksne, godt voksne og gamle 70+ åringer. Når filmen var over satt vi alle der i stillhet, det var ingen som gikk opp for å gå før det var gått noen minutter minst. Ganske surrealistisk. Veldig sterk kino opplevelse. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt anbefalt denne av flere nå, så jeg skal se den. Har blitt advart mot at man kommer til å gråte mye og da gruer jeg meg litt også, for jeg er ei ordentlig sippehøne når det kommer til såre ting på filmer :grine:

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å se den nå, måtte pause litt fordi jeg synes tematikken blir litt heavy. 

Liker den veldig godt egentlig, men jeg blir litt forvirret over fortellerformen. Synes det kommer litt dårlig frem hva som er fortalt av Mads selv på bloggen og hva som eventuelt er hentet ut fra chatloggen i private samtaler. Sistnevnte synes jeg ikke har noe å gjøre i en film som er publisert posthumt der hovedpersonen ikke har samtykket. Det var jo tydelig mye han holdt privat og tett til brystet, og selv om det sikkert er veldig fint for familien å få lov til å løfte frem flere sider av han, så føler jeg også at det blir litt for personlig noen ganger. 

Men mulig at jeg må se den ferdig før jeg kan få et fullverdig perspektiv på det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
KaBom skrev (På 10.11.2024 den 14.43):

Holder på å se den nå, måtte pause litt fordi jeg synes tematikken blir litt heavy. 

Liker den veldig godt egentlig, men jeg blir litt forvirret over fortellerformen. Synes det kommer litt dårlig frem hva som er fortalt av Mads selv på bloggen og hva som eventuelt er hentet ut fra chatloggen i private samtaler. Sistnevnte synes jeg ikke har noe å gjøre i en film som er publisert posthumt der hovedpersonen ikke har samtykket. Det var jo tydelig mye han holdt privat og tett til brystet, og selv om det sikkert er veldig fint for familien å få lov til å løfte frem flere sider av han, så føler jeg også at det blir litt for personlig noen ganger. 

Men mulig at jeg må se den ferdig før jeg kan få et fullverdig perspektiv på det. 

Å sitte å analysere filmen sånn blir bare helt feil. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

siesta skrev (6 timer siden):

Å sitte å analysere filmen sånn blir bare helt feil. 

Hvorfor? Jeg tenker at det er helt legitimt å kunne diskutere etiske, estetiske og kunstneriske grep om alle filmer og andre kunstuttrykk. 

Si gjerne at du er uenig, det tåler jeg, for det er heller ikke sånn at jeg sitter og er skråsikker på min mening, men det må jo visselig være lov å stille spørsmål. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (På 7.11.2024 den 21.10):

Åh 🥹 Jeg begynte å snufse bare av innlegget ditt. Kjenner noen som akkurat opplevde dette. Plutselig stod bare hjelpemidlene igjen.. Har veldig lyst til å se filmen, men redd den er for vond og vanskelig. Høres veldig viktig ut ❤️ Gode tanker til deg, du delte det på en veldig fin måte som berørte ❤️

❤️❤️❤️❤️🥰🥰🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...