Gå til innhold

Ibelin

Cid

Anbefalte innlegg

Virrevirrevapp skrev (11 minutter siden):

Starten er litt emosjonell fordi det var vondt for familien at han døde ung. Men de trodde jo ikke han hadde opplevd så mye stakkars. Så fikk de innsikt i det at han faktisk opplevde mye, og vi som seere får følge Ibelin og vennene hans. 

Jeg har lest en artikkel om han for lenge siden, så kjenner til historien. Grunnen til at jeg tror det kan være tøft for meg å se den er at det er så mange likheter mellom Mats og min bror, og at jeg har hatt en veldig vanskelig sorgprosess etter min bror døde. Så filmen kan for meg være litt for nær og komme inn på ting som jeg ikke har skikkelig fått bearbeidet ennå. Men jeg skal helt klart se den en gang, men er ikke sikker på om nå er det riktige tidspunktet for meg å se den. 

• Liker 1
  • Hjerte 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror aldri jeg har sett en så sterk dokumentar, ikke bare fordi historien er som den er men fordi man skjønner at det man trodde om gaming ikke stemmer. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dokumentaren nå i kveld. Snufset meg gjennom hele filmen (med tendenser til hulkegråt innimellom). En helt nydelig film som viser en side av "skjermtid" mange ikke tenker på. 

Har kjent til Mats' historie siden jeg leste den NRK-saken for 4-5 år siden. Har aldri spilt WoW selv, men har spilt andre ting og vært mye aktiv online siden ungdomstiden. Kjenner meg igjen i det å finne et digitalt fellesskap, og ha foreldre som ikke forstår. 

Nå som jeg har blitt mor selv blir jeg også ekstra berørt av dette med å miste et barn ...  nei, fyfader. En hjerterå, nydelig perle av en film ❤️

• Liker 6
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdt å se også for oss som ikke er særlig glad i eller interesserte i gaming?

Og er den til å komme gjennom for dem som synes triste filmer kan være litt tøft å se? Vet bare ikke om jeg orker, men alle skryter av den.

Anonymkode: 2d36f...2e2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig fin, bør absolutt ses om en ikke er for gaming. Så den på kino.

Anonymkode: a47ac...7f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og er den til å komme gjennom for dem som synes triste filmer kan være litt tøft å se? Vet bare ikke om jeg orker, men alle skryter av den.

Jeg har aldri drevet med gaming (annet enn pokemon go 😆) og jeg syns filmen var utrolig vakker. Fikk lyst til å spille WoW. 

Jeg gråt mye gjennom hele filmen men den var ikke direkte VOND. Vondt å se foreldre og søster som gråt selvsagt, men mesteparten av tårene kom fra et annet sted. Men dropp mascara, for du kommer til å gråte. Den er mer enn annet veldig veldig rørende. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er sippeberte opphøyd i annen og var redd jeg skulle sitte å grine hele filmen. Har akkurat sett den nå og den var fin. Trist til tider og måtte opp med lommetørkle innimellom, men ikke sånn at jeg hulket og grein så jeg ikke klarte å se noe gjennom tårene. 

Absolutt en severdig film og jeg anbefaler den. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler den også. Gråt meg gjennom hele filmen. Men satt igjen med en varm og god følelse.

R.i.p. Mats "Ibelin" Steen ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekdig fin jeg gråt gjennom hele ❤️jeg er selv storesøster som mistet en alvorlig syk lillebror så kunne absolutt relatere. Særlig på slutten der når alt var tomt, den tomme rullestolen osv. Jeg var bare barn selv 12 år da min bror døde og det med hjelpe midlene var veldig fælt. Når man er så alvorlig syk er det overalt i hjemmet. Husker for vær ting de henter var det vondt når de hentet rullestolen, bilen, badekaret, lekene, matta osv. 

Min lillebror hadde heller ikke språk i noe særlig grad men mye personlighet kom likevel frem gjennom kroppspråk, blikk og lyder. Var mye personlighet og indre liv i en veldig syk kropp som aldri fikk kommet frem. 

Det syns jeg var urolig fint men også vemodig å se i filmen hvor mye han kunne leve gjennom skjermen og være seg selv, den han var innerst inne bak all sykdom ❤️som det at han alltid løp noen runder når han kom inn i spillet ❤️🥰

Veldig fin film som berører veldig mange aspekter og kan nå ulike personer på ulike grunnlag tenker jeg ☺️

• Liker 3
  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den var fin, spilte mye WoW selv og vet så godt hvor mye mennesker man "møter" der kan bety. Og hvor lite foreldre skjønner av det. Så godt at foreldrene fikk vite om det livet han levde inne i spillet i ettertid ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig film ❤️ og det gleder meg stort at det samholdet og relasjonene som kommer frem ikke er unikt. Du blir kjent med folk på et veldig dypt nivå i online gaming. Vennskapene begynner ofte som en tilfeldig ventilering fordi det er trygt til en fremmed online, og vipps har man fått en venn for livet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.11.2024 den 8.12):

Det er vel kanskje dere som absolutt må se den så dere forstår dybden i det.

Den er trist, men også veldig fin❤️

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin dokumentar. Spesielt var det sterkt å se han som et lite barn og hvordan han strevde med muskelkontroll. I tillegg til hvordan helsen hans tapte seg sakte men sikkert for hver dag. Hjerteskjærende. Fin dokumentar som viser flere sider av gaming-verdenen og hvilken påvirkning den har for mange. Hvor viktig det er for mennesker å føle mestring og tilknytning. Anbefales. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Déjà vu skrev (1 time siden):

Anbefaler den også. Gråt meg gjennom hele filmen. Men satt igjen med en varm og god følelse.

R.i.p. Mats "Ibelin" Steen ❤️

Hvil i fred som det heter på norsk.. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Filmen er også et tidsbilde til ei nær fortid med litt andre holdninger til funksjonshemming, gaming og nettvennskap. Og før "folkehelse og livsmestring" i skolen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gråt på meg både tett nese og hodepine av å se filmen. En perle av en dokumentar. ❤️ Jeg er lærer og har tidligere brukt historien om Ibelin som eksempel på hvordan vennskap kan foregå online. Nå har jeg skikkelig lyst å vise filmen til elevene mine. 

• Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kratt_ skrev (5 timer siden):

Hvil i fred som det heter på norsk.. 

Respekter gaming-kulturen og kjør globalt. RIP fungerer for alle Ibelin kjente. RIP er helt riktig i denne settingen.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mallard skrev (1 time siden):

Jeg gråt på meg både tett nese og hodepine av å se filmen. En perle av en dokumentar. ❤️ Jeg er lærer og har tidligere brukt historien om Ibelin som eksempel på hvordan vennskap kan foregå online. Nå har jeg skikkelig lyst å vise filmen til elevene mine. 

Det oppfordrer jeg deg sterkt til å gjøre, å vise den til elevene dine.

Dokumentaren om Ibelin er en utrolig fin og sterk fortelling om hvordan gaming kan utvide horisonten din kun ved å sette seg ned foran skjermen, hvordan sterke vennskap og kjærlighet kan oppstå og dyrkes fram over nett. Hvordan gamer-samfunn tar vare på hverandre og støtter hverandre.

Jeg grein så innmari mye av denne her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...