fire24 Skrevet 24. oktober 2024 #61 Del Skrevet 24. oktober 2024 Hennie28 skrev (1 minutt siden): Jeg antar at dette er forsøkt allerede og at hele historien ikke kommer frem. Plassen er oppsagt av hensyn til de ansatte og da antar jeg disse foreldrene er svært vanskelig å samarbeide med. Min erfaring etter 15 år i barnehage, er at arbeidsoppgavene blir stadig flere, uten at det er flere ansatte å fordele byrden på og i tillegg er foreldrene mer krevende for hvert år. De aller fleste foreldre er greie å forholde seg til, men så er det gjerne noen få foreldre som lager ekstremt mye kvalm, de stiller spørsmål ved ALT, lager store saker ut av små bagateller og krever utrolig mye av de ansatte. De er gjerne eksperter på alt og har null respekt, ydmykhet eller tillit til den pedagogiske utdanningen vi har og avgjørelsene som tas av hensyn til barnehagen som helhet. De ansatte "på gulvet" gjør så godt de kan med de ressursene de har og burde slippe å forholde seg til foreldre som ALDRI blir fornøyde. Jeg skulle ønske flere ledere i barnehager, var tydelige med foreldre om hvor grensene går for å nærmest trakassere de ansatte. Da hadde kanskje jeg og mine kollegaer sluppet å tåle spydige kommentarer i garderoben eller via mail, sms og telefoner. Flere ledere burde ta på seg ansvar for å si rett ut: "Dette er det vi tilbyr, er dere ikke fornøyd er dere velkommen til å søke dere plass et annet sted". Jeg er så enig! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 24. oktober 2024 #62 Del Skrevet 24. oktober 2024 Flere skriver at de er intervjuet på tv. Hvor da egentlig?🫣 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoftKitty Skrevet 24. oktober 2024 #63 Del Skrevet 24. oktober 2024 Hennie28 skrev (6 timer siden): Jeg antar at dette er forsøkt allerede og at hele historien ikke kommer frem. Plassen er oppsagt av hensyn til de ansatte og da antar jeg disse foreldrene er svært vanskelig å samarbeide med. Min erfaring etter 15 år i barnehage, er at arbeidsoppgavene blir stadig flere, uten at det er flere ansatte å fordele byrden på og i tillegg er foreldrene mer krevende for hvert år. De aller fleste foreldre er greie å forholde seg til, men så er det gjerne noen få foreldre som lager ekstremt mye kvalm, de stiller spørsmål ved ALT, lager store saker ut av små bagateller og krever utrolig mye av de ansatte. De er gjerne eksperter på alt og har null respekt, ydmykhet eller tillit til den pedagogiske utdanningen vi har og avgjørelsene som tas av hensyn til barnehagen som helhet. De ansatte "på gulvet" gjør så godt de kan med de ressursene de har og burde slippe å forholde seg til foreldre som ALDRI blir fornøyde. Jeg skulle ønske flere ledere i barnehager, var tydelige med foreldre om hvor grensene går for å nærmest trakassere de ansatte. Da hadde kanskje jeg og mine kollegaer sluppet å tåle spydige kommentarer i garderoben eller via mail, sms og telefoner. Flere ledere burde ta på seg ansvar for å si rett ut: "Dette er det vi tilbyr, er dere ikke fornøyd er dere velkommen til å søke dere plass et annet sted". Om man skal forholde seg til det som står i avisen istedet for å spekulere så høres det ikke ut som at dette er tilfellet her. De har konflikt med ledelsen ikke med de ansatte er det som står. Om de har kranglet med ledelsen om å få bedre bemanning så burde jo dere som jobber i barnehagen og har så dårlig bemanning være glade for at noen gidder å være med på den kampen vel? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arya2000 Skrevet 24. oktober 2024 #64 Del Skrevet 24. oktober 2024 Vi vet ikke hva som har skjedd her. Kanskje er styrer i bhg sprø, eller kanskje er foreldrene vanskelige. Den som betaler prisen er 2 åringen. Er det i det hele tatt lov av bhg å si opp en bhg plass? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HMK Skrevet 24. oktober 2024 #65 Del Skrevet 24. oktober 2024 Faren har bedt om en redegjørelse for et lån ut av barnehagen til et prosjekt som det ikke ble noe av. Det betyr altså at han, som er økonom og har satt seg inn i det offentlig tilgjengelige regnskapet, ønsker informasjon om hvor pengene har tatt veien. Det er ikke et urimelig spørsmål. Det padagogiske arbeidet har aldri vært et problem. De er fornøyd med barnehagen og bidrar og deltar der de kan. Jeg syns det lukter ugler i mosen fra barnehagestyrets side. 11 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miomino Skrevet 25. oktober 2024 #66 Del Skrevet 25. oktober 2024 Macro skrev (15 timer siden): Flere skriver at de er intervjuet på tv. Hvor da egentlig?🫣 Det var et innslag på Dagsrevyen med dem tidligere i uken. Husker dessverre ikke hvilken dag. Mulig tirsdag eller onsdag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fire24 Skrevet 25. oktober 2024 #67 Del Skrevet 25. oktober 2024 Miomino skrev (2 timer siden): Det var et innslag på Dagsrevyen med dem tidligere i uken. Husker dessverre ikke hvilken dag. Mulig tirsdag eller onsdag. Etter å ha sett intervjuet så har jeg endret mening. Foreldrene nevner at foreldregruppen har varslet myndighetene (om en rekke spørsmål riktignok) angående økonomi og grunnbemanning. Og at de har kritisert styringen og ikke driften. Men samtidig er det vanskelig å se at ikke styring og drift er to sider av samme sak? Men samtidig håper jeg at de ikke får plassen tilbake fordi det derfor åpner for at flere barnehager kan bruke den konsekvensen (at barnet mister plassen) på foreldre som ikke bidrar til samarbeid. Fordi det trengs. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest issoras Skrevet 25. oktober 2024 #68 Del Skrevet 25. oktober 2024 Det finnes noen få, men svært useriøse private barnehager, så ingenting sjokkerer meg dessverre. Umulig å vite hva saken er her, kan være vrange foreldre men kan også være hevngjerrig barnehagestyrer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest issoras Skrevet 25. oktober 2024 #69 Del Skrevet 25. oktober 2024 fire24 skrev (4 minutter siden): Etter å ha sett intervjuet så har jeg endret mening. Foreldrene nevner at foreldregruppen har varslet myndighetene (om en rekke spørsmål riktignok) angående økonomi og grunnbemanning. Og at de har kritisert styringen og ikke driften. Men samtidig er det vanskelig å se at ikke styring og drift er to sider av samme sak? Men samtidig håper jeg at de ikke får plassen tilbake fordi det derfor åpner for at flere barnehager kan bruke den konsekvensen (at barnet mister plassen) på foreldre som ikke bidrar til samarbeid. Fordi det trengs. Styring og drift kan være to svært forskjellige ting. Finansiell styring påvirker ikke nødvendigvis hverdagslig drift, men kan være i ytterkant av hva som er lovlig eller bare moralsk. Se for eksempel barnehagen i Færder. Det var jo ikke den daglige driften som var problemet men en elendig styring. Noen burde kanskje stilt kritiske spørsmål litt tidligere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sydvesta Orkana Skrevet 25. oktober 2024 #70 Del Skrevet 25. oktober 2024 fire24 skrev (21 timer siden): Hvordan går det utover barnet egentlig? Det går utover barnet dersom det plutselig må slutte iden barnehagen barnet har venner og er trygg på ansatte osv, for så å starte i ny barnehage der alt å alle er ukjente. Barnet trives veldig godt i barnehagen, så selvsagt vil det være negativt for barnet å bli fratatt dette. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akebrett Skrevet 25. oktober 2024 #71 Del Skrevet 25. oktober 2024 Her er linken til ett mer utdypende intervju.. Her besvares flere av spørsmålene om hva de ligger i bidragene sine, og lett hvordan saken utviklet seg: https://www.gjengangeren.no/brage-og-mari-stilte-sporsmal-om-barnehagens-okonomiske-disposisjoner-sa-mistet-datteren-2-plassen-sin/s/5-60-1071562 Det jeg lurer på er hvis foreldrene har vært så fornøyde, hvorfor har far gått gjennom det offentlige regnskapet dems? 🤷♀️ Uansett så blir denne saken spennende å følge… 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ufiltrert Skrevet 25. oktober 2024 #72 Del Skrevet 25. oktober 2024 Lol. De var i konstant konflikt med barnehagen. "Nei vi forstår ingenting vi, vi SER JO på oss som "bidragsytere" " Javel ja. Behøver ikke være professor på Harvard for å skjønne hva problemet var her. 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synne-Marie Skrevet 25. oktober 2024 #73 Del Skrevet 25. oktober 2024 (endret) Jeg merker meg at Statsforvalteren har ført økonomisk tilsyn med barnehagen og funnet brudd på regelverket. Foreldrene hadde åpenbart grunn til å stille spørsmål ved regnskapet og de økonomiske disposisjonene. Edit: Legger til sitat fra Gjengangeren: Sitat På vegne av flere foreldre ba Bergåker barnehageeier Silvia Christoffersen om svar på hva som hadde skjedd med pengene som ble lånt ut til nyetableringen som ikke ble realisert. De ba om et møte. Christoffersen foreslo at foreldrenes spørsmål kunne tas opp i SU (samarbeidsutvalget), som består av foreldre og ansatte. Det syntes foreldrene bak henvendelsen ble feil forum. De ønsket et eget møte med ledelsen. Da barnehageeier Christoffersen ikke imøtekom dette ønsket, rettet Brage Bergåker en henvendelse til kommunen, i håp om at de kunne bidra til å kaste lys over saken. Kort tid etter ble foreldreparet innkalt til et møte med barnehageeieren. Endret 25. oktober 2024 av Synne-Marie Legger til sitat fra Gjengangeren. 3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akebrett Skrevet 25. oktober 2024 #74 Del Skrevet 25. oktober 2024 Synne-Marie skrev (3 minutter siden): Jeg merker meg at Statsforvalteren har ført økonomisk tilsyn med barnehagen og funnet brudd på regelverket. Foreldrene hadde åpenbart grunn til å stille spørsmål ved regnskapet og de økonomiske disposisjonene. Sjekket ut tråden på reddit nå, og der er var det mye greier som stod gitt😬 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoftKitty Skrevet 25. oktober 2024 #75 Del Skrevet 25. oktober 2024 Akebrett skrev (9 minutter siden): Sjekket ut tråden på reddit nå, og der er var det mye greier som stod gitt😬 Har du link til tråden på reddit? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synne-Marie Skrevet 25. oktober 2024 #76 Del Skrevet 25. oktober 2024 Akebrett skrev (9 minutter siden): Sjekket ut tråden på reddit nå, og der er var det mye greier som stod gitt😬 ... Om det stemmer at styreleder gjorde underslag og tappet barnehagen for midler via lån til en skallbedrift. Og at plassen ble sagt opp fordi foreldreparet stilte spørsmål ved dette. Så setter det jo saken i et annet lys. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akebrett Skrevet 25. oktober 2024 #77 Del Skrevet 25. oktober 2024 (endret) Synne-Marie skrev (5 minutter siden): ... Om det stemmer at styreleder gjorde underslag og tappet barnehagen for midler via lån til en skallbedrift. Og at plassen ble sagt opp fordi foreldreparet stilte spørsmål ved dette. Så setter det jo saken i et annet lys. https://www.reddit.com/r/norge/s/VcfI61Fur0 @SoftKitty Endret 25. oktober 2024 av Akebrett . 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
idk_ Skrevet 25. oktober 2024 Forfatter #78 Del Skrevet 25. oktober 2024 Dere som har litt peiling på økonomi, hvor alvorlig er dette? Bare en liten glipp eller kan det være Chistoffersen prøver å dekke over noe ? https://tilsyn.udir.no/rapport/075d9749-ceb2-49e1-8b8d-cfaf71e96c54 Kanskje ikke mulig å si noe om dette? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 25. oktober 2024 #79 Del Skrevet 25. oktober 2024 Tripptrapp1 skrev (På 24.10.2024 den 13.55): Klart det er det hvis det står i (vedtektene) avtalen du har godtatt med bhg. Og det gjør det som regel. Nei, det er ikke lov likevel. Det har vært flere saker på det. Men de fleste har det i vedtektene og de fleste deltar. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tripptrapp1 Skrevet 25. oktober 2024 #80 Del Skrevet 25. oktober 2024 Rosa Sitron skrev (19 minutter siden): Nei, det er ikke lov likevel. Det har vært flere saker på det. Men de fleste har det i vedtektene og de fleste deltar. Hvordan er det ikke lovlig? Vi har avtalefrihet her i landet, og kan langt på vei inngå en avtale om det meste. Hvis det står i bhgs vedtekter at det skal utføres X timer dugnad/år, så godtar foresatte dette når de godtar avtalen. De står selvfølgelig fritt til å ikke inngå en avtale dersom dugnad er uaktuelt, men da har de heller ikke bhg-plass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå