Gå til innhold

Kolesterol verdier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig ingen her inne kan dette, men prøver likevel. 

Hvor fort endrer kolesterol seg? Jeg tok en blodprøve og hadde noe forhøyet kolesterol. Tok en 3 uker senere (gjorde noen endringer i livet). Da ble det normalt. Er det fra dag til dag kolesterolet endrer seg? Hvor pålitelig er da egentlig resultatene? Man kan jo spise noe mer usunt en uke enn en annen, men hvordan vite hva man pleier å ha da? 

Anonymkode: 54689...5b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blodprøver er i stor grad øyeblikksprøver. F.eks kan jeg oppleve å ha forhøyet jern en dag, og normale prøver igjen neste dag - selv om jeg fortsatt har spist jernrik mat. Det er mer hvis forhøyede verdier vedvarer, og det er avvik på andre prøver som ses opp mot f.eks kolesterol, at det blir behov for mer tiltak. 

Anonymkode: 6a9e4...9c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Blodprøver er i stor grad øyeblikksprøver. F.eks kan jeg oppleve å ha forhøyet jern en dag, og normale prøver igjen neste dag - selv om jeg fortsatt har spist jernrik mat. Det er mer hvis forhøyede verdier vedvarer, og det er avvik på andre prøver som ses opp mot f.eks kolesterol, at det blir behov for mer tiltak. 

Ts

Så egentlig bør man ta det relativt ofte for å vite hva men ligger på gjennomsnittlig? Eller bør man ikke ha noe fokus på det, om det varierer så mye? 

Skrevet

Nei. Verdiene endrer seg ikke fra dag til dag hvis du er frisk

Anonymkode: e7c24...b57

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei. Verdiene endrer seg ikke fra dag til dag hvis du er frisk

Anonymkode: e7c24...b57

Ts 

Så hvor lang tid tar det da? Mine hadde gått veldig ned på 3 uker.. må vel ha gått gradvis ned dagene i mellom? 

Hvilke sykdommer gjør at det varierer? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Så egentlig bør man ta det relativt ofte for å vite hva men ligger på gjennomsnittlig? Eller bør man ikke ha noe fokus på det, om det varierer så mye? 

Nei, eller det kommer jo helt an på hva som er situasjonen. Er du normalt frisk og ikke har avvik på andre prøver, så følges det ikke opp ofte. Høyt kolesterol kan komme av flere ting, inkl stress. Så kanskje du har hatt stress en stund som du ikke har tenkt over som slo ut på første prøven? Vet ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.10.2024 den 11.54):

Mulig ingen her inne kan dette, men prøver likevel. 

Hvor fort endrer kolesterol seg? Jeg tok en blodprøve og hadde noe forhøyet kolesterol. Tok en 3 uker senere (gjorde noen endringer i livet). Da ble det normalt. Er det fra dag til dag kolesterolet endrer seg? Hvor pålitelig er da egentlig resultatene? Man kan jo spise noe mer usunt en uke enn en annen, men hvordan vite hva man pleier å ha da? 

Hvilke endringer foretok du? Har litt forhøyet kolesterol fått jeg og…🫣

Anonymkode: 3a984...4b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...