AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #1 Del Skrevet 24. oktober 2024 Vi har en gruppechat som vi bruker for å kommunisere på jobb, altså ikke om viktige ting men om det skjer noe osv. Jobber på restaurant. Men jeg vil slette facebook, og gidder ikke å ha kollegaene mine på private sosiale medier. Hvordan løser man dette da? Anonymkode: 21b7d...7ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #2 Del Skrevet 24. oktober 2024 Du kan ha messenger uten Facebook. Eventuelt skjule all aktivitet for gitte personer Anonymkode: 6144a...dd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #3 Del Skrevet 24. oktober 2024 Du kan bruke kun Messenger. En må ikke være venner med noen for å være med i en gruppechat - kun ha profil. Så slett vennene du ikke ønsker og fortsett gruppen på Messenger. Anonymkode: b06e2...640 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #4 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan bruke kun Messenger. En må ikke være venner med noen for å være med i en gruppechat - kun ha profil. Så slett vennene du ikke ønsker og fortsett gruppen på Messenger. Anonymkode: b06e2...640 Men jeg ønsker ikke å kommunisere via messenger i det hele tatt. Litt av grunnen er at jeg vil ikke føle at jeg har med jobben hjem. Selv om det ikke er slik, men føler på en skikkelig dårlig og sugende energi når jeg vet jeg kan få en varsel på messenger når som helst. Jeg vil fjerne fb og messenger. Anonymkode: 21b7d...7ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #5 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men jeg ønsker ikke å kommunisere via messenger i det hele tatt. Litt av grunnen er at jeg vil ikke føle at jeg har med jobben hjem. Selv om det ikke er slik, men føler på en skikkelig dårlig og sugende energi når jeg vet jeg kan få en varsel på messenger når som helst. Jeg vil fjerne fb og messenger. Anonymkode: 21b7d...7ac Men hva er problemet da? Da sletter du jo det bare. Du bestemmer jo dette selv. Men du vil kanskje gå glipp av ting da, den egne interne kommunikasjonen dine kollegaer har seg imellom. Men når du føler at du vil slette så antar jeg at det ikke gjør deg noe. Anonymkode: 33494...474 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #6 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men hva er problemet da? Da sletter du jo det bare. Du bestemmer jo dette selv. Men du vil kanskje gå glipp av ting da, den egne interne kommunikasjonen dine kollegaer har seg imellom. Men når du føler at du vil slette så antar jeg at det ikke gjør deg noe. Anonymkode: 33494...474 Gjør meg ingenting, er jo derfor jeg vil slette. Når jeg er ferdig på jobb, vil jeg verken høre mer om det, eller se. Anonymkode: 21b7d...7ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #7 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Gjør meg ingenting, er jo derfor jeg vil slette. Når jeg er ferdig på jobb, vil jeg verken høre mer om det, eller se. Anonymkode: 21b7d...7ac Så slett da. Hva er problemet egentlig? Hvordan du løser hva? Du sletter fb og messenger, problemet løst. Skjønner ikke hva mer du lurer på. Anonymkode: 33494...474 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet 24. oktober 2024 #8 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gjør meg ingenting, er jo derfor jeg vil slette. Når jeg er ferdig på jobb, vil jeg verken høre mer om det, eller se. Anonymkode: 21b7d...7ac Men hva lurer du egentlig på da? Bare å slette. Du kommer nok til å gå glipp av noe info. Hvis dette er ting som er viktig for deg å få, må du ta opp med arbeidsgiver at de må bruke en annen kanal. SMS eller forenes om en app som er mindre SoMe og mer kommunikasjon, type Signal eller Whatsapp. Ingen kan tvinge ansatte til å være på Facebook for å få kritisk informasjon. Men den mer uformelle informasjonen velger du jo såfall selv å trekke deg bort fra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #9 Del Skrevet 24. oktober 2024 Kan du ikke bare slå av varsler og sjekke meldingene når du er tilbake på jobb igjen? Jeg skjønner ikke helt at det skal hjelpe å flytte kommunikasjonen over på en annen plattform, du vil jo ha samme problemet da, med at meldinger kan komme når som helst? Men det er jo bare et problem om du åpner dem i tide og utide. Anonymkode: c40e8...9ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #10 Del Skrevet 24. oktober 2024 Du kan jo fortsette å ha messenger-appen, men at du skrur av varslene sånn at du bare kan gå inn å sjekke når du er på jobb. Her høres det ut som du bare skal gjøre deg vanskeligere enn nødvendig. Anonymkode: f77d4...4de 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 24. oktober 2024 #11 Del Skrevet 24. oktober 2024 Jeg klarer ikke helt å få tak i hva som er problemstillingen her. Om det går på om arbeidsgiver juridisk kan kreve at du er tilgjengelig med privat konto i SoMe for jobbinfo? Nei. Du bestemmer selv over din private konto. Går det på om du går glipp av informasjon om du melder deg ut? Ja du kan gå glipp av info og havne "utenfor". Men informasjon du trenger for å gjøre jobben din skal arbeidsgiver sørge for å gi deg uansett, uavhengig av SoMe, så det du kan risikere å gå glipp av er det sosiale. Men om det er varslene som stresser deg, og du gjerne vil få med deg det som skjer, hva med å slå av varslene for Messenger helt - og så sjekker du når du selv vil? Jeg har det meste av varsler på telefonen av og det ble en befrielse når jeg slo av varslene for Facebook, Snapchat, Instagram etc. Anbefales som et alternativ. Og tar du det et steg lenger så kan du ha en jobbprofil og en privatprofil på telefonen med ulike innstillinger for varslinger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #12 Del Skrevet 24. oktober 2024 Det er vel ganske vanlig med sånne chatter? Du skriver at dere bruker det på jobb? Ikke bare på fritiden? Jeg slår av notification på kvelden og når jeg er på ferie osv . Hvordan ønsker du og kommuniserer med kollegaer da? Vi har prøvd WhatsApp og signal , men gått tilbake til messenger fordi det har alle og det fungerer best. Anonymkode: 41d83...3b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #13 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Vi har en gruppechat som vi bruker for å kommunisere på jobb, altså ikke om viktige ting men om det skjer noe osv. Jobber på restaurant. Men jeg vil slette facebook, og gidder ikke å ha kollegaene mine på private sosiale medier. Hvordan løser man dette da? Anonymkode: 21b7d...7ac Ha 2 kontoer da. En privat og en for jobb. Det er helt vanlig. Anonymkode: 41d83...3b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #14 Del Skrevet 24. oktober 2024 Men hvorfor i alle dager skal folk absolutt koble kommunikasjon på jobb til sosiale medier? Det er en uting. Jeg fikk tilsnakk fra øverste hold rett før sommeren, fordi ei som skal starte og jobbe hos oss i desember hadde klaget over at hun ikke fikk svar. Jeg ante ikke hva de snakket om, men etter god del leting fant jeg meldingen hennes - i meldingsforespørsler på Facebook. Vi var ikke venner, og jeg har skrudd av det meste av notifikasjoner. Men allikevel var det MIN feil at jeg ikke sjekker en obskur plass av mine sosiale medier for viktig arbeidskommunikasjon... Dersom du synes det er ubehagelig å si ifra, så kan du gjøre som en kompis. Han var så lei av at sjef og avdelingsleder sendte meldinger på Messenger døgnet rundt, så han latet som om han måtte slette Facebook og Messenger fordi han var hacket. Sa at de kunne få tak i ham via meldingsprogrammet på arbeidsnettverket deres når han var på jobb, for han hadde ikke andre sosiale medier. De har visst spurt et par ganger "har du xx (WHatsapp)?", og da sier han bare "Nei, det har jeg ikke, men vi er jo på nettverkschatten! Antar at du ringer, dersom det skjer noe så vanvittig at du må ha tak i meg utenfor arbeidstiden." Et par karer til i vennegjengen ble inspirert til å gjøre det samme - funka som ei kule. Anonymkode: 8edfe...c30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #15 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men hvorfor i alle dager skal folk absolutt koble kommunikasjon på jobb til sosiale medier? Det er en uting. Jeg fikk tilsnakk fra øverste hold rett før sommeren, fordi ei som skal starte og jobbe hos oss i desember hadde klaget over at hun ikke fikk svar. Jeg ante ikke hva de snakket om, men etter god del leting fant jeg meldingen hennes - i meldingsforespørsler på Facebook. Vi var ikke venner, og jeg har skrudd av det meste av notifikasjoner. Men allikevel var det MIN feil at jeg ikke sjekker en obskur plass av mine sosiale medier for viktig arbeidskommunikasjon... Dersom du synes det er ubehagelig å si ifra, så kan du gjøre som en kompis. Han var så lei av at sjef og avdelingsleder sendte meldinger på Messenger døgnet rundt, så han latet som om han måtte slette Facebook og Messenger fordi han var hacket. Sa at de kunne få tak i ham via meldingsprogrammet på arbeidsnettverket deres når han var på jobb, for han hadde ikke andre sosiale medier. De har visst spurt et par ganger "har du xx (WHatsapp)?", og da sier han bare "Nei, det har jeg ikke, men vi er jo på nettverkschatten! Antar at du ringer, dersom det skjer noe så vanvittig at du må ha tak i meg utenfor arbeidstiden." Et par karer til i vennegjengen ble inspirert til å gjøre det samme - funka som ei kule. Anonymkode: 8edfe...c30 At du må lete etter meldingsforespørsler er jo feil, men en felleschat er noe annet. tja, grunner til at man kobler kommunikasjon på jobb til sosiale medier er fordi det er enklest. Og man trenger ikke bruke privat konto heller. synes han kompisen din var utrolig barnslig. Ja, man kan ringe rundt, var det man gjorde før. Det tok veldig mye mer tid. La av røret kl 22, da tok vi kvelden. Istedenfor og skrive i chat « er det noen som vet ..» « er det noen som har gjort xx “ «er det noen som kan « , « hvem skal være med på julelunsj / fredagspils / gave til Kåre « , så ringer man rundt til alle i siden. Veldig effektivt. Spesielt hvis man jobber et sted med ulike vakter og ikke alle samles til felles lunsj. Anonymkode: 41d83...3b6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #16 Del Skrevet 24. oktober 2024 Jeg har jobbtelefon. Med både Chat, mail, og meldinger fra kollegaer. Det er ikke noe problem. Har skrudd av pushvarsler, så må aktivt inn i programmene. Tikker det inn en melding så registrerer jeg det kort, og fortsetter med det jeg holder på med. Fatter ikke at folk skal gjøre seg så vanskelige. Arbeidsgiver har jo heller ingenting i mot at det tikker inn litt privat når jeg er på jobb, så tenker det går opp-i-opp. Der det er programmer jeg bruker både privat og på jobb, så har jeg to brukere, og skifter raskt mellom de. Anonymkode: 268c2...e31 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #17 Del Skrevet 24. oktober 2024 Jeg skal ærlig innrømme at jeg kommuniserer med de jeg jobber med på Messenger. Men jeg sier at jeg trenger ikke å få noe svar for dem kommer på jobb. Men jeg må bare si det når jeg kommer på det. Hvis ikke så glemmer jeg det. Før så klarte jeg å huske på ting. Men nå klarer jeg ikke det lenger. Jeg har å sagt at dem må bare slå av varslingene fra meg så kan dem se på det senere. For er det noe som haster så ringer jeg. Anonymkode: 30fa8...af0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #18 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Gjør meg ingenting, er jo derfor jeg vil slette. Når jeg er ferdig på jobb, vil jeg verken høre mer om det, eller se. Anonymkode: 21b7d...7ac Men skru av varsler da... Slik får blir du aldri forstyrret i fritiden. Men har fortsatt muligheten for å få med deg hva som er kommunisert når du ønsker det - i arbeidstiden. Du ønsker jo uansett å slette, så antar det ikke er en viktig plattform for deg privat. Anonymkode: 268c2...e31 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #19 Del Skrevet 24. oktober 2024 Hvis du ikke vil høre noe fra de, så er det bare å slette alt og si du ikke har? Anonymkode: 708cb...dcc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #20 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): At du må lete etter meldingsforespørsler er jo feil, men en felleschat er noe annet. tja, grunner til at man kobler kommunikasjon på jobb til sosiale medier er fordi det er enklest. Og man trenger ikke bruke privat konto heller. synes han kompisen din var utrolig barnslig. Ja, man kan ringe rundt, var det man gjorde før. Det tok veldig mye mer tid. La av røret kl 22, da tok vi kvelden. Istedenfor og skrive i chat « er det noen som vet ..» « er det noen som har gjort xx “ «er det noen som kan « , « hvem skal være med på julelunsj / fredagspils / gave til Kåre « , så ringer man rundt til alle i siden. Veldig effektivt. Spesielt hvis man jobber et sted med ulike vakter og ikke alle samles til felles lunsj. Anonymkode: 41d83...3b6 Alt du skriver der, bør og kan man ta i arbeidstiden. Ingen skal pepre andres privatliv med meldinger som tilhører arbeidsplassen. Det er ingen bråhast å finne ut av hvem som skal være med på fredagspils. Og dersom du må ringe rundt for å høre hvem som skal være med på gave, så vil jeg heller si at det er du som ikke kan å planlegge tiden din godt nok. Og noe så enkelt som et papirark med påmeldingsliste hengt opp på pauserommet, kan gi folk med forskjellige arbeidstider mulighet til å melde seg på julelunsj. Og vet du hva? Arbeidsplasser flest har e-post, tro det eller ei. Nei, folk er blitt for vant til at alle skal være tilgjengelige døgnet rundt. Uting! Og jeg har all respekt og forståelse for de kompisene mine som tør å ta fritiden og familielivet sitt på alvor. Anonymkode: 8edfe...c30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå