Gå til innhold

PCOS og spontanabort

Amra2023

Anbefalte innlegg

Hei! Noen med pcos som vil dele? Det er jo større sjanse for abort når man ha pcos. Så dere som har blitt gravide, hva har dere gjort annerledes for å unngå spontanabort? Hva har dere tatt av vitaminer? Trening? Er det noe spesifikt dere har unngått?  Og hvor tidlig fikk dere positiv test? 😌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man vet at trening er effektivt for mange med PCOS fordi det er noe med hormonene som blir bedre regulert, og det bedrer fertiliteten. Men altså, jeg har trent mye hele livet og er slank og muskuløs, hadde ikke for mye androgener og ikke insulinresistens, og likevel tok det meg 8 runder med letrozol for å bli gravid (fikk kjemisk den 6. gangen) etter 1,5 år med prøving. Det var trippel dose som skulle til for at jeg ble gravid og ikke mistet. Har nå 2 mnd til termin. Positiv test 9 dpo.

Jeg prøvde så mye rart ila den prøveperioden. Alt fra Vitex til salvie-te. Ingenting funka 😅

Jeg tror at for noen så kan du gjøre alt "riktig", og likevel må man ha mye hjelp medisinsk for å bli gravid. 

Anonymkode: 18494...576

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Man vet at trening er effektivt for mange med PCOS fordi det er noe med hormonene som blir bedre regulert, og det bedrer fertiliteten. Men altså, jeg har trent mye hele livet og er slank og muskuløs, hadde ikke for mye androgener og ikke insulinresistens, og likevel tok det meg 8 runder med letrozol for å bli gravid (fikk kjemisk den 6. gangen) etter 1,5 år med prøving. Det var trippel dose som skulle til for at jeg ble gravid og ikke mistet. Har nå 2 mnd til termin. Positiv test 9 dpo.

Jeg prøvde så mye rart ila den prøveperioden. Alt fra Vitex til salvie-te. Ingenting funka 😅

Jeg tror at for noen så kan du gjøre alt "riktig", og likevel må man ha mye hjelp medisinsk for å bli gravid. 

Takk for svar og gratulerer så mye🥰 Jeg er såå redd for å miste det. Har prøvd i ett år og siden april har jeg gått på dobbel dose letrozol og gonal-f. Fikk kjemisk den 5. runden. Jeg tar folat, magnesium og dvitamin. Har gått på metformin i fast to år før det sluttet å fungere. Nå tar jeg det bare av og til om jeg husker. Alle blodprøver hos meg er fine, har ikke cyster, syklusen har også vært normal siden. 

Jeg skal teste i morgen, da er jeg 9 dpo. Men jeg er såå redd for at det skal gå den gale veien. Føler jeg kommer til å stresse så mye med det om den er positiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (1 time siden):

Blitt gravid 2 ganger..aldri mistet. Iui på ene og letzerol på andre 

Så bra, vil du dele din erfaring med IUI? Husker du hvilke verdier som ble sjekket på blodprøve?

Endret av Amra2023
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble gravid naturlig uten å prøve. Var på skitfylla også siden graviditet ikke var i tankene mine. 

Pcos'en nådde nye høyder etter jeg tok covid-vaksinen, og har hatt to kjemisk etter det.

Anser kjemisk som naturens gang, og noe vi fanger opp fordi vi tester så tidlig nå. 

Anonymkode: 903aa...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har psoc og har hatt 3 gjennomførte svangerskap. Ett på overtid, et som endte i prematur fødsel og en til termin. Har hatt en MA i uke 12 og en SA i uke 8. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amra2023 skrev (22 timer siden):

Så bra, vil du dele din erfaring med IUI? Husker du hvilke verdier som ble sjekket på blodprøve?

Dessverre..12 år siden he he. Men jeg hadde da 20 cyster når jeg tok iui

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ble gravid naturlig uten å prøve. Var på skitfylla også siden graviditet ikke var i tankene mine. 

Pcos'en nådde nye høyder etter jeg tok covid-vaksinen, og har hatt to kjemisk etter det.

Anser kjemisk som naturens gang, og noe vi fanger opp fordi vi tester så tidlig nå. 

Anonymkode: 903aa...43c

Jeg er veldig enig i det du skriver. Men er skremt av legene som sier at jeg har større sjanse for abort når jeg har pcos og er litt overvektig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amra2023 skrev (16 minutter siden):

Jeg er veldig enig i det du skriver. Men er skremt av legene som sier at jeg har større sjanse for abort når jeg har pcos og er litt overvektig. 

Jeg har gått til private gynekolog.. vanlig gynekolog, lege på sykehuset etc...ingen har sakt at vi med pcos har større sjanse å miste..eller overvektige 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (7 minutter siden):

Jeg har gått til private gynekolog.. vanlig gynekolog, lege på sykehuset etc...ingen har sakt at vi med pcos har større sjanse å miste..eller overvektige 

Jeg var en hos en privat gynekolog som sa at det ikke var no vits å prøve før jeg gikk ned i vekt. Fikk tilbud om slankepenn istedenfor behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amra2023 skrev (27 minutter siden):

Ville du heller at legene skulle løyet til deg, eller ikke fortalt deg det? For det er klart høyere risiko for spontanabort når man har PCOS, også hvis man er normalvektig, men generelt har man bedre sjanser ved å være normalvektig og det er bedre for svangerskapet. Det er også økt risiko for komplikasjoner i svangerskapet, som svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning samt prematur fødsel når man har PCOS. For meg var det viktig å påse at jeg var greit innenfor normalvekt før jeg ble gravid, for å minimere risikoen mest mulig for både meg og et eventuelt foster når jeg har den diagnosen i bunn. 

Men du skriver at du ikke har noen cyster og at androgennivåene dine er normale (at blodprøvene dine er fine skriver du). Man må treffe to av de tre diagnosekriteriene for å få PCOS-diagnosen. Synes det høres litt rart ut at du da har denne diagnosen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville du heller at legene skulle løyet til deg, eller ikke fortalt deg det? For det er klart høyere risiko for spontanabort når man har PCOS, også hvis man er normalvektig, men generelt har man bedre sjanser ved å være normalvektig og det er bedre for svangerskapet. Det er også økt risiko for komplikasjoner i svangerskapet, som svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning samt prematur fødsel når man har PCOS. For meg var det viktig å påse at jeg var greit innenfor normalvekt før jeg ble gravid, for å minimere risikoen mest mulig for både meg og et eventuelt foster når jeg har den diagnosen i bunn. 

Men du skriver at du ikke har noen cyster og at androgennivåene dine er normale (at blodprøvene dine er fine skriver du). Man må treffe to av de tre diagnosekriteriene for å få PCOS-diagnosen. Synes det høres litt rart ut at du da har denne diagnosen. 

Kanskje du skal lese igjen? Jeg er ikke redd for det de sier. Spør derfor om det er noe man kan gjøre for å unngå det! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amra2023 skrev (5 timer siden):

Kanskje du skal lese igjen? Jeg er ikke redd for det de sier. Spør derfor om det er noe man kan gjøre for å unngå det! 

Forstod det slik at du blir skremt av at legene sier det er økt risiko for spontanabort ved PCOS. Jeg vet ikke hvordan jeg kan forstå det på en annen måte enn slik det står skrevet dessverre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amra2023 skrev (7 timer siden):

Tenker det er lite vi kan gjøre... kvinner som er friske ute pcos mister de også. Både kjemisk og spontan abort 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...