Gå til innhold

Helseplattformen og riksrevisjonens rapport

Mmmwhatever

Anbefalte innlegg

Amossa skrev (6 timer siden):

Helseplattformens intensjon var god.  Det er ikke fornuftig at pasientsystemene bruker forskjellige datasystemer.  Dette gjør at pasientdata ikke kan utveksles raskt mellom lege, sykehus og kommuner.  Faller du om i Oslo, men bor i Trondheim, kjenner ikke helsepersonellet i Oslo til dine helsedata.  Som kan være svært viktige å vite om straks.  Men systemene "snakker ikke sammen".  
Også når det gjelder opplæring vil et felles nasjonalt journalsystem være viktig.  Helsepersonell skifter ofte arbeidssted, men må i dag få opplæring på hvert sted fordi systemene er ulike.  Det er en risikofaktor i seg selv.  

Jeg mener at et felles helsesystem er nødvendig i Norge.  Men det skulle vært igangsatt av Helsedirektoratet og med nasjonal styring.  

Intensjonen var kanskje god, men intensjonen ble vedtatt for mange år siden, og staten har siden den gang gått bort fra et mål om at alt (hele helsevesenet) skal inn i ett datasystem.

Forøvrig er jeg helt enig i at vi burde hatt ett felles system på alle norske sykehus, og arbeidet burde vært ledet av staten. Ikke at de ga oppgaven til ett enkelt helseforetak (som ikke engang er det største og er dermed ikke det med mest ressurser), som åpenbart manglet både kompetanse og ressurser. 

Endret av Mmmwhatever
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mmmwhatever skrev (15 timer siden):

Intensjonen var kanskje god, men intensjonen ble vedtatt for mange år siden, og staten har siden den gang gått bort fra et mål om at alt (hele helsevesenet) skal inn i ett datasystem.

Forøvrig er jeg helt enig i at vi burde hatt ett felles system på alle norske sykehus, og arbeidet burde vært ledet av staten. Ikke at de ga oppgaven til ett enkelt helseforetak (som ikke engang er det største og er dermed ikke det med mest ressurser), som åpenbart manglet både kompetanse og ressurser. 

Derfor er spørsmålet nå om systemet bør stoppes, og at Helse Midt går tilbake til det gamle Dips.  Mener å ha lest at det er blitt brukt 6 milliarder kr så langt. Finland hadde brukt 8 mrd kr da de sa opp avtalen.  Tror de sa opp i fjor. 

Det er mye penger, så jeg forstår at politikerne kvier seg for å ta en slik beslutning.  Personlig er jeg usikker.  

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (37 minutter siden):

Derfor er spørsmålet nå om systemet bør stoppes, og at Helse Midt går tilbake til det gamle Dips.  Mener å ha lest at det er blitt brukt 6 milliarder kr så langt. Finland hadde brukt 8 mrd kr da de sa opp avtalen.  Tror de sa opp i fjor. 

Det er mye penger, så jeg forstår at politikerne kvier seg for å ta en slik beslutning.  Personlig er jeg usikker.  

De pengene er uansett tapt. Når helseplattformen er så komplisert å bruke at legene blir mindre effektive, så vil systemet gi merkostnader inn i evigheten. Jo før de får avsluttet avtalen, jo bedre. 

Vestre forsvarer dessverre systemet innbitt: 
https://www.nrk.no/trondelag/politikere-krever-at-helseministeren-tar-grep-etter-slakt-av-innforinga-av-helseplattformen-1.17096526

Sitat

Til TV 2 sier Vestre at det ikke er et alternativ å skrote Helseplattformen.

– Helse Midt-Norge sier at det vil koste mange milliarder, det vil kunne ta mange år og det er ingen garanti for at man får et bedre system, sier Vestre til kanalen.

Ubegripelig at han sier det ikke er en garanti for at man får et bedre system om helseplattformen skrotes. Hva med systemet de hadde tidligere? Eller systemet som brukes ellers i Norge? De er bedre. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (På 24.10.2024 den 7.33):

Skjønner virkelig ikke hvorfor helse midt-Norge gikk for den løsningen når resten av Norge har et annet, fungerende system... 

Dette er vel det jeg synes er rarest. Vi har en befolkning tilsvarende en internasjonal storby. Hvorfor skal vi da ha flere systemer? Spesielt med tanke på at det er fritt sykehusvalg burde det være ett felles system.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest issoras
*Jenny* skrev (23 timer siden):

Jeg søkte en jobb der helseplattformen brukes (ikke på sykehuset), og da jeg spurte om dette i intervjuet, fortalte de at de egentlig var ganske fornøyde. At den fungerte som den skulle hos dem. Nå var jo dette et intervju, og alt i et intervju bør tas med en klype salt, men kan det hende at den også fungerer greit enkelte steder? 

For øvrig tok jeg ikke den jobben, men det var ikke på grunn av helseplattformen. 

Jeg har også møtt flere som er svært fornøyde, men de jobber i kommune. De sier det er en enorm forbedring fra hva de enn hadde før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en katastrofe i LILLE Norge, det er så SKAMMELIG å se hva inkompetente overbetalte idioter holder på med. At folk ikke vil betale inntektskatt forstår jeg godt med sløsingen som skjer.

https://www.nettavisen.no/okonomi/brukte-4-1-milliarder-pa-datasystem-en-skandale-og-en-katastrofe/s/5-95-1805280

"Den nye helseplattformen i Midt-Norge har kostet 4,1 milliarder. Intensjonen var at systemet skulle gi bedre samhandling"

-

https://www.mn24.no/nyheter/i/76vWe8/naa-er-det-flere-helsedirektoerer-enn-intensivplasser-i-norge

Hele 333 direktører – kun 278 intensivplasser

Til sammenligning er det ifølge flere kilder nå oppgitt å være 278 intensivplasser ved norske sykehus. Det tallet har stått stille på tross av pandemien.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (3 timer siden):

Dette er vel det jeg synes er rarest. Vi har en befolkning tilsvarende en internasjonal storby. Hvorfor skal vi da ha flere systemer? Spesielt med tanke på at det er fritt sykehusvalg burde det være ett felles system.

Sånn har det vært siden helseforetaksmodellen ble innført i 2002.  Hver helseregion har sitt eget styre og bestemmer mye selv, f.eks. valg av it-systemer.  Jeg har alltid syntes det var merkelig at man ikke hadde felles systemer i lille Norge. 

Helsedirektoratet har avdeling som arbeider for felles løsninger, men tror ikke de jobber enkelt.  Helse er svært, og her er det mange fagmiljøer som hver for seg er meget krevende.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Jenny* skrev (På 25.10.2024 den 12.30):

Jeg søkte en jobb der helseplattformen brukes (ikke på sykehuset), og da jeg spurte om dette i intervjuet, fortalte de at de egentlig var ganske fornøyde. At den fungerte som den skulle hos dem. Nå var jo dette et intervju, og alt i et intervju bør tas med en klype salt, men kan det hende at den også fungerer greit enkelte steder? 

For øvrig tok jeg ikke den jobben, men det var ikke på grunn av helseplattformen. 

Den fungerer relativt greit på institusjon (sykehjem). Synes bla at medikamenthåndtering er blitt bedre og sikrere, samt at å rekvirere pg forordne fex blodpr er blitt en drøm. Her kan vi også se raskt resultater som kommer inn i sanntid. 
Om en beboer legges inn på sykehus, kan vi også fortløpende lese rapporter, prøver osv på pasienten. 
Hvordan det er når pasienter skrives ut fra sykehjem og sykehus skal jeg ikke si så mye om, annet enn at hjemmesykepleien i kommunen har et annet grensesnitt slik at fex rapporter skrives på sykehjemmet gjemmes. De er der, men man må aktivt lete og folk vet ikke hvor. 
Og det bringer meg over på hovedproblemet; alt for dårlig opplæring. 
Grensesnittet er også noe for seg, når man åpner journalen er det jo helt bonanza med faner både her og der. 
Særlig godt voksne brukere har litt problemer her (som meg)!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (På 25.10.2024 den 12.34):

Helseplattformens intensjon var god.  Det er ikke fornuftig at pasientsystemene bruker forskjellige datasystemer.  Dette gjør at pasientdata ikke kan utveksles raskt mellom lege, sykehus og kommuner.  Faller du om i Oslo, men bor i Trondheim, kjenner ikke helsepersonellet i Oslo til dine helsedata.  Som kan være svært viktige å vite om straks.  Men systemene "snakker ikke sammen".  
Også når det gjelder opplæring vil et felles nasjonalt journalsystem være viktig.  Helsepersonell skifter ofte arbeidssted, men må i dag få opplæring på hvert sted fordi systemene er ulike.  Det er en risikofaktor i seg selv.  

Jeg mener at et felles helsesystem er nødvendig i Norge.  Men det skulle vært igangsatt av Helsedirektoratet og med nasjonal styring.  

Et felles system på sykehus ja, men ikke for alle helseaktører. 

Amossa skrev (På 26.10.2024 den 10.55):

De har vel aldri hatt DIPS i Helse Midt? Å gå tilbake til gammel løsning er heller ikke bra, de hadde mye på papir før Helseplattformen, feks legemiddelhåndtering.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissCoverdale skrev (2 timer siden):

De har vel aldri hatt DIPS i Helse Midt? Å gå tilbake til gammel løsning er heller ikke bra, de hadde mye på papir før Helseplattformen, feks legemiddelhåndtering.

St. Olavs Hospital var vel et av de første med Dips da det kom i sin tid... 
-om jeg ikke husker HELT feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (3 timer siden):

St. Olavs Hospital var vel et av de første med Dips da det kom i sin tid... 
-om jeg ikke husker HELT feil?

Før Epic/HP så hadde de i hvert fall Doculive. Mulig de har hatt DIPS tidligere enn det igjen, selv om jeg tviler. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryden skrev (På 24.10.2024 den 7.19):

Kommer ikke over at de valgte den. Har kollegaer som har jobbet med den i Danmark og så lenge før den kom at det kommer til å gå til helvete. Men ikke hør på leger som har jobbet med den, for all del🙄

Takk for tips, da skal jeg se etter det i dag👍

Ja jeg skjønner det ikke. De har brukt dette makkverket i andre land, og det har vært katastrofe der. Hvordan kunne de tro at det skulle bli bedre i Norge?

Men det får antakelig ingen konsekvenser for noen. De aktuelle ansvarlige vil få andre toppjobber så de kan ødelegge ting andre steder også.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (På 24.10.2024 den 7.33):

Skjønner virkelig ikke hvorfor helse midt-Norge gikk for den løsningen når resten av Norge har et annet, fungerende system... 

Og som nevnt, når man allerede hadde sett hvordan det gikk andre steder de tok dette makkverket i bruk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissCoverdale skrev (30 minutter siden):

Før Epic/HP så hadde de i hvert fall Doculive. Mulig de har hatt DIPS tidligere enn det igjen, selv om jeg tviler. 

Jeg må ha blandet litt… traff en på konferanse en gang, og mente det var der hun kom fra, men var nok fra Bodø 😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissCoverdale skrev (På 29.10.2024 den 13.26):

Jeg mener at vi bør ha systemer som gjør at alle helseaktører kan utveksle data, f.eks. kommunalt nivå, sykehus og private med avtale (f.eks. innen rus, psykiatri).  Det gir utfordringer mht. personsikkerhet, men løsninger finnes.  

Hva slags system Helse Midt brukte tidligere, vet jeg ikke.  Jeg kjenner til DIPS, og jeg er enig med deg i at dette ikke er et moderne system.  Egentlig er det et papirsystem, med mye kopiering fra papir.  DIPS snakker ikke med de fleste andre systemer som brukes.  F.eks. er det enda slik at om du ringer legevakten, så sitter det et menneske å skriver det du har sagt muntlig.  Og enda er det sånn at legen skriver sin journal i ettertid.  Når pasient overføres fra sykehus til kommunalt nivå, leveres medisinliste manuelt.  Jeg har mange flere eksempler.  Alt dette øker selvsagt risikoen for feil.  
DIPS er et system som håndterer papirflyt, men systemet har ikke fokusert på arbeidsprosesser og hvordan rutiner kunne forenkles og effektiviseres.  Derfor er jeg helt enig med deg at DIPS ikke er framtidens system i helsetjenesten.  

Siden jeg har vært pensjonist noen år nå, må jeg t forbehold om at der kanskje har vært en utvikling de siste 3-4 årene.  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (41 minutter siden):

Jeg mener at vi bør ha systemer som gjør at alle helseaktører kan utveksle data, f.eks. kommunalt nivå, sykehus og private med avtale (f.eks. innen rus, psykiatri).  Det gir utfordringer mht. personsikkerhet, men løsninger finnes.  

Hva slags system Helse Midt brukte tidligere, vet jeg ikke.  Jeg kjenner til DIPS, og jeg er enig med deg i at dette ikke er et moderne system.  Egentlig er det et papirsystem, med mye kopiering fra papir.  DIPS snakker ikke med de fleste andre systemer som brukes.  F.eks. er det enda slik at om du ringer legevakten, så sitter det et menneske å skriver det du har sagt muntlig.  Og enda er det sånn at legen skriver sin journal i ettertid.  Når pasient overføres fra sykehus til kommunalt nivå, leveres medisinliste manuelt.  Jeg har mange flere eksempler.  Alt dette øker selvsagt risikoen for feil.  
DIPS er et system som håndterer papirflyt, men systemet har ikke fokusert på arbeidsprosesser og hvordan rutiner kunne forenkles og effektiviseres.  Derfor er jeg helt enig med deg at DIPS ikke er framtidens system i helsetjenesten.  

Siden jeg har vært pensjonist noen år nå, må jeg t forbehold om at der kanskje har vært en utvikling de siste 3-4 årene.  

Da brukte dere kanskje DIPS Classic og ikke DIPS Arena? 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Amossa skrev (På 26.10.2024 den 15.16):

Sånn har det vært siden helseforetaksmodellen ble innført i 2002.  Hver helseregion har sitt eget styre og bestemmer mye selv, f.eks. valg av it-systemer.  Jeg har alltid syntes det var merkelig at man ikke hadde felles systemer i lille Norge. 

Helsedirektoratet har avdeling som arbeider for felles løsninger, men tror ikke de jobber enkelt.  Helse er svært, og her er det mange fagmiljøer som hver for seg er meget krevende.   

Dessverre er det følgen av at man skal late som at sykehus kan drives som en “bedrift”. 

Svava skrev (På 26.10.2024 den 11.43):

De pengene er uansett tapt. Når helseplattformen er så komplisert å bruke at legene blir mindre effektive, så vil systemet gi merkostnader inn i evigheten. Jo før de får avsluttet avtalen, jo bedre. 

Vestre forsvarer dessverre systemet innbitt: 
https://www.nrk.no/trondelag/politikere-krever-at-helseministeren-tar-grep-etter-slakt-av-innforinga-av-helseplattformen-1.17096526

Ubegripelig at han sier det ikke er en garanti for at man får et bedre system om helseplattformen skrotes. Hva med systemet de hadde tidligere? Eller systemet som brukes ellers i Norge? De er bedre. 

Det er synd at Vestre ikke ble presset hardere på dette i Dagsrevyen. For når styret i Helse Midt-Norge sier at å innføre et nytt datasystem vil være veldig dyrt, ta mange år og er forbundet med stor usikkerhet, så er jo det feil. Premisset for HMNs uttalelse om det - som Vestre tar for god fisk, tross bukken og havresekken! - er at HMN skal utforme enda et nytt system. Det er selvsagt ikke det som er alternativet. Det er Dips som er alternativet. Som resten av Norge bruker, og som vi vet funker. Og så kan STATEN (ikke enkelte helseforetak) ta valg om veien videre for hele Helse-Norge SAMMEN, basert på de nye strategiene. 

MissCoverdale skrev (På 29.10.2024 den 13.26):

Nei, de bruker/brukte ikke Dips. Men mange ansatte kjenner jo systemet fra før fordi de har jobbet i andre landsdeler. 
Det har blitt mye “gul-lapper” og papir med HP også!

jabx skrev (På 29.10.2024 den 20.19):

Ja jeg skjønner det ikke. De har brukt dette makkverket i andre land, og det har vært katastrofe der. Hvordan kunne de tro at det skulle bli bedre i Norge?

Men det får antakelig ingen konsekvenser for noen. De aktuelle ansvarlige vil få andre toppjobber så de kan ødelegge ting andre steder også.

Det har du nok dessverre 100% rett i! 

Amossa skrev (1 time siden):

Dips er ikke fremtiden, men det kan brukes fram til man kommer frem til bedre, felles nasjonale løsninger. Alle har for lenge siden skjønt at HP IKKE er denne felles løsningen. HP kommer til å være en økonomisk hemsko for HMN i tiår framover med mindre noen tar grep, og det ser det ikke ut som at noen vil gjøre! Man kan også gå tilbake til det gamle systemet, igjen, som en midlertidig løsning. Det er jo fremdeles i bruk i Helse Nord-Trøndelag, enn så lenge, og det fungerer mye bedre enn HP. Likevel er det åpenbart at ingen vil komme Helse Nord-Trøndelag til unnsetning. Kun få uker etter en fullstendig knusende rapport skal de innføre HP, på tross av stor motvilje og manglende tillit. Og styret blir sittende, på tross av Riksrevisjonens rapport!

Endret av Mmmwhatever
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og apropos…

https://www.nrk.no/mr/nesten-300-pasientar-raka-av-ny-feil-i-helseplattforma-1.17105244

Vi kan jo bare tenke oss hvor stor Helseplattformen-saken hadde vært hvis det hadde vært OUS som hadde vært den uheldige prøvekaninen, og ikke HMN (som ingen journalister utenfor Midt-Norge egentlig bryr seg om). Da hadde nok HP vært avviklet for lengst. Eller det hadde i det minste vært tilført mye mer ressurser. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt skrevet av Legeforeningen i Møre og Romsdal! Det viser også noen av de økonomiske følgene denne skandalen vil få i tiårene som kommer, og at det vil ramme pasientene og tilbudet de får. Kan vi leve med at innbyggerne i Midt-Norge skal få et dårligere helsetilbud enn resten av landet fordi HP er et ineffektivt pengesluk? 

https://www.rbnett.no/meninger/i/LMk76x/naa-holder-det?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR07hFtjRXkMf1m0DsrjoVoHnwhJ8roI0ZRPAQ7dtzAe8HifAKQsdZkw51g_aem_Pj6ws098iXWtQX76hAB57Q

Endret av Mmmwhatever
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Devon skrev (12 timer siden):

Da brukte dere kanskje DIPS Classic og ikke DIPS Arena? 

Jeg var ingen bruker av DIPS, men kjente godt til hvordan systemet ble brukt.  DIPS Arena ble implementert etter at jeg sluttet, og som jeg har forstått har dette i det minste ført til at alle sykehusene i Helse Nord nå har felles journalsystem.  Men, vi burde hatt felles systemer med alle sykehusene i landet.  
Å utvikle, drifte og vedlikeholde datasystemer  er dyrt.  Det er ille å se at hver region iverksetter egne utviklingsprosjekter og har store staber for å drifte systemene.  Det må være mye å spare på samarbeid på tvers.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...