Mmmwhatever Skrevet 24. oktober 2024 #1 Del Skrevet 24. oktober 2024 (endret) Den blir offentliggjort i dag, Sunnmørsposten har allerede fått tak i den. Det blir spennende å se om hoder omsider vil begynne å rulle, og om dette får konsekvenser for innføringen i Helse Nord-Trøndelag, som skal innføre HP om bare et par-tre uker. Endret 24. oktober 2024 av Mmmwhatever 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 24. oktober 2024 #2 Del Skrevet 24. oktober 2024 Mmmwhatever skrev (2 minutter siden): Den blir offentliggjort i dag, Sunnmørsposten har allerede fått tak i den. Det blir spennende å se om hoder omsider vil begynne å rulle, og om dette får konsekvenser for innføringen i Helse Nord-Trøndelag, som skal innføre HP om bare et par-tre uker. Helseplattformen er ikke annet enn en katastrofe 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryden Skrevet 24. oktober 2024 #3 Del Skrevet 24. oktober 2024 Kommer ikke over at de valgte den. Har kollegaer som har jobbet med den i Danmark og så lenge før den kom at det kommer til å gå til helvete. Men ikke hør på leger som har jobbet med den, for all del🙄 Takk for tips, da skal jeg se etter det i dag👍 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gasp Skrevet 24. oktober 2024 #4 Del Skrevet 24. oktober 2024 Hva er problemet? Sånn oppsummert. Har ikke skjønt hva det jamres om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryden Skrevet 24. oktober 2024 #5 Del Skrevet 24. oktober 2024 Gasp skrev (5 minutter siden): Hva er problemet? Sånn oppsummert. Har ikke skjønt hva det jamres om. Systemet har store feil som gjør at vesentlig info om medisiner og dose for eksempel ikke kommer frem når pasient skrives ut. Og at man kan falle ut av sykehusets venteliste for behandling uten forvarsel, så man ikke lenger står i systemet. Bare disse to tingene er jo potensielt dødelige. 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 24. oktober 2024 #6 Del Skrevet 24. oktober 2024 Skjønner virkelig ikke hvorfor helse midt-Norge gikk for den løsningen når resten av Norge har et annet, fungerende system... 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gasp Skrevet 24. oktober 2024 #7 Del Skrevet 24. oktober 2024 Frøkenfryden skrev (10 minutter siden): Systemet har store feil som gjør at vesentlig info om medisiner og dose for eksempel ikke kommer frem når pasient skrives ut. Og at man kan falle ut av sykehusets venteliste for behandling uten forvarsel, så man ikke lenger står i systemet. Bare disse to tingene er jo potensielt dødelige. Det høres nesten ufattelig ut. Kan ikke forstå hvorfor de har lyst til å innføre noe sånt.. interessant så skal følge tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 24. oktober 2024 Forfatter #8 Del Skrevet 24. oktober 2024 (endret) Gasp skrev (6 timer siden): Det høres nesten ufattelig ut. Kan ikke forstå hvorfor de har lyst til å innføre noe sånt.. interessant så skal følge tråden. De tingene som er nevnt stemmer, men det er så mye mer. Systemet er veldig komplisert og tungvint. Vanskelig å lære seg, mange muligheter for å klikke feil. Jeg har vært inne i det selv, og jeg har aldri vært borte i et program med et så uoversiktlig og komplisert brukergrensesnitt. Produktiviteten går ned som følge av dette, dvs at hver lege kan behandle færre pasienter per tidsenhet. Dette har vært en varslet katastrofe lenge, men både styrene og regjering har skylappene på. Jeg leste svarbrevet til statsråden, som var fullt av ansvarsfraskrivelser og undervurderinger av sakens alvorlighetsgrad. Styret i Helse Midt burde kastes umiddelbart, hvis de ikke har vett til å trekke seg selv. Med unntak av de ansattes representanter, som har vært imot hele veien, men ingen har lyttet til dem, og de er i mindretall så de bestemmer i praksis ingen ting. Endret 24. oktober 2024 av Mmmwhatever 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 24. oktober 2024 Forfatter #9 Del Skrevet 24. oktober 2024 (endret) Frøkenfryden skrev (6 timer siden): Kommer ikke over at de valgte den. Har kollegaer som har jobbet med den i Danmark og så lenge før den kom at det kommer til å gå til helvete. Men ikke hør på leger som har jobbet med den, for all del🙄 Takk for tips, da skal jeg se etter det i dag👍 Jada, dette har de visst om hele tiden! Men lederne dro til Epic sitt hovedkvarter, som er bygd som en fornøyelsespark. Der møtte de også brukere av systemet, men de hadde fått forbud mot å si noe negativt. Lederne ble jo veldig imponert. 🤡🤡 Endret 24. oktober 2024 av Mmmwhatever 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 24. oktober 2024 #10 Del Skrevet 24. oktober 2024 Frøkenfryden skrev (7 timer siden): Kommer ikke over at de valgte den. Har kollegaer som har jobbet med den i Danmark og så lenge før den kom at det kommer til å gå til helvete. Men ikke hør på leger som har jobbet med den, for all del🙄 Takk for tips, da skal jeg se etter det i dag👍 Nei de gadd ikke høre på fagfolk. Idioter altså 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sweetheaven Skrevet 24. oktober 2024 #11 Del Skrevet 24. oktober 2024 Slik går det når det skal handle mer om byråkrati enn modernisering og forbedring av helsevesenet. Istedenfor føles det som man tar mange skritt i feil retning. Pasientsikkerheten er truet, og effektiviteten i behandlingen har blitt dramatisk redusert. Denne plattformen som skulle forenkle helsepersonells arbeidshverdag, har ført til feil, forsinkelser og fått fatale konsekvenser for alvorlig syke pasienter. Riksrevisjonen har lagt frem sin sterkeste kritikk, og både planleggingen og implementeringen er kraftig fordømt. Styreleder Mjøen har måttet innrømme at beslutningen av denne utrullingen ved St Olavs i 2022 var en feil. Konsekvensene er alvorlige. For ikke å snakke om at dette systemet ble valgt gjennom en svært kritisk anbudsprosess der den amerikanske leverandøren Epic ble valgt som eneste tilbyder, tross alle advarslene om deres dårlige erfaringer i andre land. Forholdet til de ansattes arbeidssituasjon har på mange måter vært umulig, og ingen ble hørt. Jeg vil igjen si at det er et grovt svik mot både helsepersonell og pasientene. Nå ventes enda en utrulling, nå i gamle Nord-Trøndelag. Det eneste man får fra helseminister Vestre er at «pasientsikkerheten ikke er varig svekket.» Vestre: Uaktuelt å stanse innføring i Nord-Trøndelag Frem til nye tragedier oppstår, kan vi bare forberede oss på nok en runde med skyldfordeling blant politikerne slik vi har sett mange ganger før. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 24. oktober 2024 Forfatter #12 Del Skrevet 24. oktober 2024 (endret) Vestre er helt håpløs. Han er bare interessert i å slippe å gjøre noe med denne saken. Regjeringen har i lang tid bare lagt alt ansvar på styret i Helse Midt. Kjerkol var likedan. HP er en drittpakke av dimensjoner, og regjeringen er mest interessert i å distansere seg fra saken så de slipper å måtte stå ansvarlige. Det finnes INGEN unnskyldning for å la være å stoppe innføringen i NT. Endret 24. oktober 2024 av Mmmwhatever 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 25. oktober 2024 #13 Del Skrevet 25. oktober 2024 Mmmwhatever skrev (14 timer siden): Vestre er helt håpløs. Han er bare interessert i å slippe å gjøre noe med denne saken. Regjeringen har i lang tid bare lagt alt ansvar på styret i Helse Midt. Kjerkol var likedan. HP er en drittpakke av dimensjoner, og regjeringen er mest interessert i å distansere seg fra saken så de slipper å måtte stå ansvarlige. Det finnes INGEN unnskyldning for å la være å stoppe innføringen i NT. Dette er helt feil. Det var Høyreregjeringens helseminister Bent Høye som i 2016 sikret Helseplattformen dens nasjonale rolle. Helseplattformen var opprinnelig ikke et nasjonalt prosjekt. Det var Helse Midt-Norge og Trondheim kommune som startet arbeidet i 2012. Helseplattformen AS ble etablert i 2019. Da hadde Høyreregjeringen gitt Helseplattformen AS rollen som regional utprøvingsarena for det nasjonale målbildet "Èn innbygger - èn journal". Dagens regjeringen arvet enda et problem etter Solberg-regjeringen. Typisk at Høyre og resten av opposisjonen nå forsøker å skylde på Vestre og dagens regjering. 5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Jenny* Skrevet 25. oktober 2024 #14 Del Skrevet 25. oktober 2024 (endret) Maleficenta skrev (På 24.10.2024 den 7.04): Helseplattformen er ikke annet enn en katastrofe Jeg søkte en jobb der helseplattformen brukes (ikke på sykehuset), og da jeg spurte om dette i intervjuet, fortalte de at de egentlig var ganske fornøyde. At den fungerte som den skulle hos dem. Nå var jo dette et intervju, og alt i et intervju bør tas med en klype salt, men kan det hende at den også fungerer greit enkelte steder? For øvrig tok jeg ikke den jobben, men det var ikke på grunn av helseplattformen. Endret 25. oktober 2024 av *Jenny* Mer informasjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 25. oktober 2024 #15 Del Skrevet 25. oktober 2024 Helseplattformens intensjon var god. Det er ikke fornuftig at pasientsystemene bruker forskjellige datasystemer. Dette gjør at pasientdata ikke kan utveksles raskt mellom lege, sykehus og kommuner. Faller du om i Oslo, men bor i Trondheim, kjenner ikke helsepersonellet i Oslo til dine helsedata. Som kan være svært viktige å vite om straks. Men systemene "snakker ikke sammen". Også når det gjelder opplæring vil et felles nasjonalt journalsystem være viktig. Helsepersonell skifter ofte arbeidssted, men må i dag få opplæring på hvert sted fordi systemene er ulike. Det er en risikofaktor i seg selv. Jeg mener at et felles helsesystem er nødvendig i Norge. Men det skulle vært igangsatt av Helsedirektoratet og med nasjonal styring. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 25. oktober 2024 #16 Del Skrevet 25. oktober 2024 *Jenny* skrev (1 time siden): Jeg søkte en jobb der helseplattformen brukes (ikke på sykehuset), og da jeg spurte om dette i intervjuet, fortalte de at de egentlig var ganske fornøyde. At den fungerte som den skulle hos dem. Nå var jo dette et intervju, og alt i et intervju bør tas med en klype salt, men kan det hende at den også fungerer greit enkelte steder? For øvrig tok jeg ikke den jobben, men det var ikke på grunn av helseplattformen. De må vel si det.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 25. oktober 2024 Forfatter #17 Del Skrevet 25. oktober 2024 Amossa skrev (2 timer siden): Dette er helt feil. Det var Høyreregjeringens helseminister Bent Høye som i 2016 sikret Helseplattformen dens nasjonale rolle. Helseplattformen var opprinnelig ikke et nasjonalt prosjekt. Det var Helse Midt-Norge og Trondheim kommune som startet arbeidet i 2012. Helseplattformen AS ble etablert i 2019. Da hadde Høyreregjeringen gitt Helseplattformen AS rollen som regional utprøvingsarena for det nasjonale målbildet "Èn innbygger - èn journal". Dagens regjeringen arvet enda et problem etter Solberg-regjeringen. Typisk at Høyre og resten av opposisjonen nå forsøker å skylde på Vestre og dagens regjering. Jeg vet dette, men dagens regjering har ikke gjort noe for å gripe inn, og har hatt for dårlig styring med prosessen. Den, som den forrige regjeringen. Kjerkol tok ingen grep da ting begynte å gå ad undas, Vestre tar heller ingen grep. De sier bare at det er styret i HMN sitt ansvar. Jeg er faktisk medlem av Ap, bare sånn at det er sagt, så dette kommer ikke fra noen “opposisjon”. Jeg er bare helt uenig i hvordan mitt eget parti har håndtert denne saken. Det var synd de arvet denne drittpakken fra Høyre, men de må likevel gjøre noe med den. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FjellFrua Skrevet 25. oktober 2024 #18 Del Skrevet 25. oktober 2024 Jeg bor i en kommune under helse-nord-trøndelag sitt område, hvor kommunen har brukt helseplattformen 1-2 år nå. Vi har en del kontakt med helsevesenet i kommunen, og har så langt kun opplevd "smårusk". Irriterende smårusk, som førte til mange telefonsamtaler, da det gjaldt medisiner i institusjon, men tilslutt ble det greit. Fastlegene er ikke med på helseplattformen, men de bruker prøvetakningssystemet til helseplattformen. Der opplevde jeg i et halvt års tid at de konsekvent ropte opp etternavnet jeg hadde før 2012. Hver gang de forandret til rett etternavn, gikk det tilbake til mitt gamle etternavn neste gang jeg skulle ta blodprøver. Ingen krise for meg, da det er kun en person til her med gamle etternavnet, og sitter ikke den personen på venterommet, så sier det seg selv. Men sånt skal jo ikke skje. Behandling og utredning av barn er utsatt opp til 6 mnd, pga innføring av helseplattformen. De hadde "Oppstartsmøte", og "har en plan" og dermed er det ikke fristbrudd, og et barn som er veldig sykt og helt utenfor skole og sosialt, må vente enda lenger på å få hjelp. Pasient og brukerombudet ble kontaktet, men de kan ikke gjøre noe, pga at det er en plan, er det ikke fristbrudd. Og dette ble bestemt i august, FØR helseplattformen rulles ut, noe som skjer om noen uker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 25. oktober 2024 Forfatter #19 Del Skrevet 25. oktober 2024 *Jenny* skrev (2 timer siden): Jeg søkte en jobb der helseplattformen brukes (ikke på sykehuset), og da jeg spurte om dette i intervjuet, fortalte de at de egentlig var ganske fornøyde. At den fungerte som den skulle hos dem. Nå var jo dette et intervju, og alt i et intervju bør tas med en klype salt, men kan det hende at den også fungerer greit enkelte steder? For øvrig tok jeg ikke den jobben, men det var ikke på grunn av helseplattformen. Den fungerer godt i noen sammenhenger. Jeg vet det er noen sykepleiere som er fornøyd, for eksempel. Det er typisk sykepleiere som bruker en ganske begrenset del av systemet, for eksempel på poliklinikk. Da går det raskere å lære seg, siden man bruker ganske få funksjoner, og det er noen samhandlingsdeler av systemet som visstnok fungerer bedre enn de gamle systemene. Hovedproblemet slik jeg har hørt det har vært leger på post, og særlig på vakt. De er innom flere avdelinger, og ulike avdelinger bruker ulike deler av HP, som for sikkerhets skyld kan se ulik ut, og da blir det vanskelig å finne fram. Og det er mye klikk. I tillegg er det noen deler som har fungert spesielt dårlig, som radiologi. I min kommune brukes det i kommunehelsetjenesten, og jeg vet sykepleierne der ikke er fornøyde, og effektiviteten har gått ned. Mange klikk, dårlig oversikt og vansker med medisinhåndteringen er gjengangere. Jeg har vært inne i HP selv, og det var mange klikk, og ikke intuitivt hvor man skulle finne all informasjonen. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 25. oktober 2024 #20 Del Skrevet 25. oktober 2024 Amossa skrev (3 timer siden): Helseplattformens intensjon var god. Det er ikke fornuftig at pasientsystemene bruker forskjellige datasystemer. Dette gjør at pasientdata ikke kan utveksles raskt mellom lege, sykehus og kommuner. Faller du om i Oslo, men bor i Trondheim, kjenner ikke helsepersonellet i Oslo til dine helsedata. Som kan være svært viktige å vite om straks. Men systemene "snakker ikke sammen". Også når det gjelder opplæring vil et felles nasjonalt journalsystem være viktig. Helsepersonell skifter ofte arbeidssted, men må i dag få opplæring på hvert sted fordi systemene er ulike. Det er en risikofaktor i seg selv. Jeg mener at et felles helsesystem er nødvendig i Norge. Men det skulle vært igangsatt av Helsedirektoratet og med nasjonal styring. Nå har helse Sør-Øst (Oslo) og resten av landet gått for et annet system enn Helseplattformen da, så de prater vel ikke helt sammen.... så rart at Helse Midt-Norge har valgt et annet system enn resten av landet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå