Gå til innhold

Tror kona har problemer med kropp/mat , men når ikke inn.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å mistenke at min kone har et problem med mat/kropp. Hun har gått ned en del kilo etter vi fikk to tette. Lagt om livsstilen sin, begynt å trene og spise sunt. Dette støtter jeg jo, men nå synes jeg det begynner å gå litt langt. Hun er ganske tynn nå, altså ikke undervektig- men hun kan ikke miste så mange mer kilo før hun blir for tynn. 

Hun jogger en del, rundt 50-60 km i uka, og sier selv hun gjør det for hodet sin del, og at det er hennes "fritid" med jogging og lydbok, og det eneste hun gjør kun for seg selv. Nå har hun derimot begynt å jogge ganske tidlig på morgenen,  typ 5-tiden for å få tid til det. Det synes jeg er ganske drøyt.

For noen dager siden  kom jeg inn på kjøkkenet. Da holdt hun på å veie noe mat. Hun forsøkte å gjemme det da jeg kom inn. Jeg prøvde å spørre hva hun dreiv med, da svarte hun bare at det ikke var noe spesielt. Jeg spurte da om hun dreiv å veide maten sin, men hun unngikk bare spørsmålet. Jeg prøvde å dra det opp en gang til under middagen,  men da latet hun bare som ingenting og begynte å snakke med barna. Jeg prøvde å ta det opp enda en gang etter maten, men da begynte hun bare å leke med barna. Da visste jeg ikke hva jeg skulle gjøre, og jeg følte meg så lite verdt at jeg bare dro vekk på kvelden etter at barna hadde lagt seg. 

Her om dagen merket jeg at hun ikke var i senga da klokka var halv 5. Da hun kom tilbake litt over 5 konfronterte jeg henne med at hun hadde jogget så tidlig. Hun sa at hun ikke fikk sove, derfor hadde hun gått ut og løpt en kort tur mens hun hørte på en lydbok hun syntes var spennende. Jeg sa at hun heller da kunne vekke meg og ha sex hvis hun ikke fikk sove. Jeg sa også igjen at jeg syntes det var rart at hun veide maten sin , og ikke ville gi meg en forklaring på det, og at det var det dummeste jeg hadde sett. Da ble hun kjempesur og prøvde å dra samtalene over på et helt annet emne. Hun sa at jeg aldri ga henne noe oppmerksomhet utenom når jeg ville ha sex,  og ikke koste henne /kysset henne ellers. Så dro hun opp de gangene jeg prøver å ha sex med henne på natta etter at hun har vært oppe med barna . Men jeg tenker jo at det bare er koselig etter at hun har vært oppe med de og trenger noe positivt. Og før dere sier noe på at det er hun som er våken med de - de vil bare ha henne om natta og hvis jeg kommer istedenfor når jeg ikke gjennom og de roper bare på henne. 

Uansett, så sa jeg at hun prøvde å dra samtalene over på noe annet, og at jeg ville ha en forklaring. Hun sa da at hun måtte kunne velge selv når hun jogget, og at hun ville ha noenting for seg selv uten at jeg blandet meg inn i alt. Da ble jeg så frustrert og sint at jeg gikk ut i stua og la meg. Jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke vil fortelle meg noe, og det får meg til å føle at dette forholdet ikke fungerer. Hun åpner seg jo ikke for meg. 

Noen som har noen tips om hvordan jeg kan nå inn ?

Anonymkode: 1d741...062

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drit nå i den gnålinga om å veie maten. Hvis hun legger maten inn i f.eks Lifesum så må hun veie den. Det er ikke farlig

Anonymkode: e9309...456

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør heller være glad for at kona di er slank og trent etter fødsel, og ikke feit og kvapsete. 

Anonymkode: ca886...1ca

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jobbe med egen kommunikasjon og hvordan du oppfører deg. Du fremstår veldig lite sympatisk selv i denne posten, når du har all verdens med tid til å ordlegge deg. Du kan jo ikke kalle det dumt eller kreve svar fra henne. Du må vise at du bryr deg og snakke til henne som et menneske. Begynn å gi henne komplimenter for hvem hun ER, ikke hvordan hun ser ut. Gi henne oppmerksomhet, masse oppmerksomhet utenom sex. Vis at du elsker henne og skap en trygg plattform slik at NÅR du tar det opp neste gang så skjønner hun at du BRYR deg. 

«Kjære, jeg elsker deg. Hele deg og alt du er. Du er fantastisk uansett hvordan du ser ut eller hvordan du har det. Men det er kjenpeviktig for meg at du har det bra! Jeg har merket at det er noe som har endret seg, og jeg lurer på om det er noe du vil prate om? Jeg liker at du har fokus på at du vil ta vare på deg selv, men noen ganger kan det fokuset bli litt for mye og da gir man ikke kroppen det den trenger. Den trenger masse søvn, hvile og mat også. Er det noe du vil prate med meg om, eller kan jeg hjelpe deg på noe vis? Jeg og barna trenger at du har det bra.»

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Drit nå i den gnålinga om å veie maten. Hvis hun legger maten inn i f.eks Lifesum så må hun veie den. Det er ikke farlig

Anonymkode: e9309...456

Ja, hun har en app for matlogging har jeg også sett. Jeg har prøvd å spørre henne om det, og hun hevder hun har den for at hun skal få i seg nok mat- men det tror jeg ikke noe på.. Jeg har også gått inn og sett , og jeg synes ikke hun spiser sånn veldig mye akkurat. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jogger så å si nesten like langt som kona di i uken, kan også løpe meg en tur tidlig morgen pga mindre folk. Veier maten gjør jeg også for å se om jeg får i meg nok mat siden jeg løper så mye. SLUTT å kontrollere konen din. 

Anonymkode: 4c2d5...648

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du egentlig er bekymret for?
Hun tar seg tid til å pleie seg selv, hun jogger tidlig fordi hun ikke har tid ellers som hun iser, hva med å lage rom for at hun kan jogge mer "normale tider" som du sier ved at du tar noe av ansvaret for hus og hjem?

Og hva med å være støttende og gi henne en følelse av å ha oppnådd resultater heller enn å lage drama?

Den eneste og beste måten å nå inn til noen på er ved å ha en god dialog, ikke ved å mase om hva du syns er og ikke er riktig. 

Dessuten er det hun som skal like seg selv, ikke etterstrebe å være den du vil hun skal være. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun faktisk har spiseproblemer så hjelper det ikke å gnåle om mat og løping. 

Lytt til kona di. Jeg har også vært oppe med barn på natten. Det siste i verden som er koselig etter nattevåk, er sex. 

Bare at du tenker slik, gjør meg bekymret for om du har noen form for empati i det i det hele tatt. 

Ta mer ansvar hjemme. Lytt til kona di og hennes ønsker. 

Anonymkode: c16b8...964

• Liker 28
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg jogger så å si nesten like langt som kona di i uken, kan også løpe meg en tur tidlig morgen pga mindre folk. Veier maten gjør jeg også for å se om jeg får i meg nok mat siden jeg løper så mye. SLUTT å kontrollere konen din. 

Men problemet er at hun ikke sier en grunn. Hadde hun bare svart dette,  så, men hun unngår jo å svare meg ordentlig.

Ts

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner din bekymring, men jeg skjønner også godt kona di som har endelig etter 2 tette har funnet sitt vindu for egentid og kanskje blitt «frelst» av løping, som mange andr eogså er. Jeg kjenner meg igjen. Du kan gjerne ha en samtale ned henne, men Ikke dra opp sex. Og sex etter at man har vært oppe og styrt med barna om natta hadde vært det siste jeg ønska. Da er jeg sliten og ønsker å sove.

Anonymkode: 4439b...024

• Liker 12
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller ha sex med deg i stedet for å jogge? 🤣 hvorfor det? Fordi DU hellee vil det?

Du virker veldig needy og masete

Anonymkode: 008d7...10b

• Liker 24
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal være veldig forsiktig med å gnage oh klage på konen din nå.  La hun i være i fred så ikke hun får totalt avsmak. Dessuten - det er hennes kropp!! Hvis hun føler seg bra av å jogge og være slank så har du ingenting med det å gjøre. Hold kjeften på deg rett og slett

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å gå ut å jogge midt på på natten fordi man ikke får sove er ikke normalt. 
Å jogge for Å ha egentid er helt klart både normalt og sunt - men ikke på natten. 
Noen får et usunt forhold til kropp og mat, så man skal ikke bare feie det under teppet. 

Kan du foreslå at du tar ungene på Morningen, så kan hun jogge før jobb da? Så slipper hun å stå opp så veldig tidlig. 

Dere er vel sammen i helgene.. hvordan er balansen mellom kost/aktivitet da? 

Sett deg ned og snakk med henne etter at barna har lagt seg. Ikke ta slikt når dere kan bli forstyrret av dem. 
Vis omsorg, og si at du er bekymret for henne.

Anonymkode: f854f...9cd

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Veier du maten din i skjul? For det er jo det kona til TS gjør. Hadde hun vært redd for st hun ikke fikk i seg nok mat så hadde hun vel sagt det, ikke gjemt unna vekten.

Anonymkode: f854f...9cd

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut som du har en litt konfronterende kjip tilnærming og lett bare går, ut på tur, for å sove på sofa osv. Da blir det ikke så lett å dele. 

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er omtenksomt av deg at du er bekymret for henne. Og ut i fra alt du beskriver så kan det virke som om hun har fått et noe anstrengt forhold til mat og trening.

Husk at dette kan være skambelagt, og den det gjelder vil ofte forsøke å skjule det (vi skjuler det vi skammer oss over). 

Det blir derfor viktig at du prater om dette temaet med henne, med myye respekt, kjærlighet og omtanke. Si at du elsker henne, at hun er fantastisk, og at du blir bekymret om hun ikke har det bra…fortell at kombinasjonen veiing av mat, løping om natten og at hun har blitt så tynn bekymrer deg. Fortell at du er stolt av henne som har klart å ta vare på kroppen etter fødsel, at det er veldig bra. Men at det noen ganger kan bikke over så det ikke lenger er sunt. Det er viktig for deg at hun har det bra.

Ut i fra det du beskriver, så kan det virke som om spørsmålene dine har blitt oppfattet noe konfronterende. Og da lar hun være å svare. Men kanskje vil det la seg gjøre å gå en god samtale om dette om du ordlegger deg enda mer omtenksomt?

Anonymkode: 7c8ac...727

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg begynner å mistenke at min kone har et problem med mat/kropp. Hun har gått ned en del kilo etter vi fikk to tette. Lagt om livsstilen sin, begynt å trene og spise sunt. Dette støtter jeg jo, men nå synes jeg det begynner å gå litt langt. Hun er ganske tynn nå, altså ikke undervektig- men hun kan ikke miste så mange mer kilo før hun blir for tynn. 

Hun jogger en del, rundt 50-60 km i uka, og sier selv hun gjør det for hodet sin del, og at det er hennes "fritid" med jogging og lydbok, og det eneste hun gjør kun for seg selv. Nå har hun derimot begynt å jogge ganske tidlig på morgenen,  typ 5-tiden for å få tid til det. Det synes jeg er ganske drøyt.

For noen dager siden  kom jeg inn på kjøkkenet. Da holdt hun på å veie noe mat. Hun forsøkte å gjemme det da jeg kom inn. Jeg prøvde å spørre hva hun dreiv med, da svarte hun bare at det ikke var noe spesielt. Jeg spurte da om hun dreiv å veide maten sin, men hun unngikk bare spørsmålet. Jeg prøvde å dra det opp en gang til under middagen,  men da latet hun bare som ingenting og begynte å snakke med barna. Jeg prøvde å ta det opp enda en gang etter maten, men da begynte hun bare å leke med barna. Da visste jeg ikke hva jeg skulle gjøre, og jeg følte meg så lite verdt at jeg bare dro vekk på kvelden etter at barna hadde lagt seg. 

Her om dagen merket jeg at hun ikke var i senga da klokka var halv 5. Da hun kom tilbake litt over 5 konfronterte jeg henne med at hun hadde jogget så tidlig. Hun sa at hun ikke fikk sove, derfor hadde hun gått ut og løpt en kort tur mens hun hørte på en lydbok hun syntes var spennende. Jeg sa at hun heller da kunne vekke meg og ha sex hvis hun ikke fikk sove. Jeg sa også igjen at jeg syntes det var rart at hun veide maten sin , og ikke ville gi meg en forklaring på det, og at det var det dummeste jeg hadde sett. Da ble hun kjempesur og prøvde å dra samtalene over på et helt annet emne. Hun sa at jeg aldri ga henne noe oppmerksomhet utenom når jeg ville ha sex,  og ikke koste henne /kysset henne ellers. Så dro hun opp de gangene jeg prøver å ha sex med henne på natta etter at hun har vært oppe med barna . Men jeg tenker jo at det bare er koselig etter at hun har vært oppe med de og trenger noe positivt. Og før dere sier noe på at det er hun som er våken med de - de vil bare ha henne om natta og hvis jeg kommer istedenfor når jeg ikke gjennom og de roper bare på henne. 

Uansett, så sa jeg at hun prøvde å dra samtalene over på noe annet, og at jeg ville ha en forklaring. Hun sa da at hun måtte kunne velge selv når hun jogget, og at hun ville ha noenting for seg selv uten at jeg blandet meg inn i alt. Da ble jeg så frustrert og sint at jeg gikk ut i stua og la meg. Jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke vil fortelle meg noe, og det får meg til å føle at dette forholdet ikke fungerer. Hun åpner seg jo ikke for meg. 

Noen som har noen tips om hvordan jeg kan nå inn ?

Slutt å mas. Vis omsorg.Mine barn. 20 0g 27 jogger flere ganger i uka i hav seks tiden for å få det unna før skole og jobb. Da kan de ta styrke noen ettermiddager. Og vist mannen min hadde mast om sex midt på natta etter eg hadde vert oppe å trøstet barna hadde eg lagt meg på et eget soverom.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at kona di ikke vil snakke med deg fordi hun tenker du ikke forstår. Hun kjenner deg sikkert godt, og kjenner ditt reaksjonsmønster og ser på deg at du synes hun ikke skal gjøre det hun gjør. Når du i TILLEGG maser om sex tilknyttet dette, skjønner jeg godt at kommunikasjonen bryter sammen. Det kan godt være at hun har et anstrengt forhold til egen kropp, men da må ikke du mase om sånt i tilfelle. Da må du snakke med henne om det i fredstid, med masse kjærlighet og forståelse, null kritikk! 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om hun er i fare for å utvikle ortoreksi. Å løpe midt på natten er ikke normalt.

Men jeg løp også før og da sto jeg opp 05 for å jogge før jobb og jeg syntes det var deilig å starte dagen sånn.

Når det er sagt begynte jeg å løpe fordi jeg ville bli i bedre form. Men løpingen ble også terapi for meg. Om jeg var sint, frustrert, lei meg etc hjalp det å løpe. Jeg kunne forsvinne inn i min egen boble. Jeg slet med å spise nok en periode og ble ekstremt tynn. Ser jeg på bilder nå ser jeg jo at jeg var for tynn, men jeg la ikke merke til det da.

Jeg var gift og vi fikk et barn. Barnet var krevende og ville hovedsakelig ha meg. Mannen ble sjalu på at han fikk mindre oppmerksomhet og ble gnålete på alt til jeg oppfattet han som en trass drittunge. Så jeg løp oftere og hardere da jeg fikk utløp for frustrasjonen mot han inntil følelsene døde og jeg skilte meg.

Han så kun seg selv og sine behov og hverken så eller hørte hva jeg trengte. Sutret og angrep og furtet konstant.

Har nå ny kjæreste som er helt motsatt av eks. Han er varm, lytter, forståelsesfull og åpner opp for samtaler på en moden måte. Han får meg til å føle meg sett, hørt, verdsatt og elsket ❤️ Han er bestevennen min og med en sånn partner klarer jeg å slippe kontrollen for jeg føler og kjenner på om at vi er to om alt. Med eks følte jeg meg alene. Du minner meg om eksen.

Anonymkode: f80a4...9d4

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...