Gå til innhold

Hvorfor heter det arnested?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Tror du bør undersøke bruken av begrepet «reaksjonært» 😅

Det gjorde jeg og bruken stemmer. Svaret til det 2. spørsmålet du unngår så langt er nei. Takker på nytt for bidrag.

Anonymkode: bf308...a2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det gjorde jeg og bruken stemmer. Svaret til det 2. spørsmålet du unngår så langt er nei. Takker på nytt for bidrag.

Anonymkode: bf308...a2b

Spennende. Hvorfor mener du innlegget mitt var reaksjonært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor??? Er det noen som het Arne som er forbundet med ild?

Anonymkode: bf308...a2b

Må passe på å gjenta så det blir enkelt for de som har behov for det enkle kan skjønne hva tråden dreier seg om. 

Anonymkode: bf308...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cornix skrev (Akkurat nå):

:klem3: Slutt å krangle! 

Jeg visste ikke hva arnested var - takk for et nytt ord TS. 

Takk ♥️ Ikke? Har hørt det i så forskjellige sammenhenger og begynte å spekulere med morgenkaffen. Ikke noe problem. Gøy å lære om språket synes jeg.

Anonymkode: bf308...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk ♥️ Ikke? Har hørt det i så forskjellige sammenhenger og begynte å spekulere med morgenkaffen. Ikke noe problem. Gøy å lære om språket synes jeg.

Anonymkode: bf308...a2b

Enig. 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snublefot62 skrev (1 time siden):

Dessverre er folk blitt veldig late og hårsåre.

En god diskusjon eller samtale starter som regel med en en ytring eller påstand. Noe å faktisk diskutere. Ts her har ikke noe av dette. Så hva skal vi diskutere? Mine meninger? Latskap.

Tvert i mot er spørsmålet et veldig ja/nei spørsmål. Man finner en plausibel forklaring i løpet av de første fem treffene på Google. Men man må lese litt og se sammenhengen. Å ikke gidde dette men spørre på et forum er latskap.

Og når man først ber andre om å gjøre jobben for seg så må en og forvente noen kommentarer på dette uten at det skal tolkes som slemt og stygt av den grunn. Hjelper det om det slenges på en hjerte emoji? ❤️

For å snu på flisa - hvorfor skal ts kunne forvente at andre bruker mer tid på egen tråd enn ts selv?

Det er helt fint å mene det du mener, men det hjelper ikke noen at du fyller tråden med dine meninger når det ikke er relevant for TS sitt spørsmål. 

Det beste du kan gjøre når du finner en tråd som du mener er unødvendig, dum eller et resultat av latskap, det er å gå videre uten å kommentere den.  Prøv det neste gang. 

Hvis det er viktig for deg å diskutere disse tingene, start heller dine egne tråder om emnet i stedet for å forpeste andres tråder.

Anonymkode: bb8ad...2f4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dessverre er diskusjonsforumet overtatt av generasjon google-it og AI. Jada, fine verktøy helt til det går galt ett sted. Og så mister man fine diskusjoner og samtaler. 

Anonymkode: 408f0...e75

Hvem hører inn under den generasjonen, mener du? Selv gen X og en del boomers sjekker google når de lurer på noe.

Hvis man lurer på opprinnelsen til et ord, er jo google en kjapp og grei måte å finne svaret på. Hvis man derimot ønsker en diskusjon/samtale rundt et uttrykk og ønsker å høre andres meninger om det, så er KG eller andre diskusjonsforum en fin plass å ta det opp på.

Man trenger ikke svare mest mulig frekt til TS, men det er faktisk latskap å bruke KG som oppslagsverk. Hvilke fine samtaler og diskusjoner forventer TS å få ut av spørsmålet "Hvorfor heter det arnested???"? Det mest fornuftige hadde vært å google betydningen av ordet arnested og lese seg opp om det, for så å eventuelt lufte tankene sine rundt utviklingen av ordet/begrepet her på KG etterpå. Det er også greit å legge til info i HI om at man har googlet og funnet noe informasjon, men fremdeles ikke skjønner helt hvorfor det heter arnested. Da slipper man å få beskjed om å google.

Anonymkode: 58da3...448

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvem hører inn under den generasjonen, mener du? Selv gen X og en del boomers sjekker google når de lurer på noe.

Hvis man lurer på opprinnelsen til et ord, er jo google en kjapp og grei måte å finne svaret på. Hvis man derimot ønsker en diskusjon/samtale rundt et uttrykk og ønsker å høre andres meninger om det, så er KG eller andre diskusjonsforum en fin plass å ta det opp på.

Man trenger ikke svare mest mulig frekt til TS, men det er faktisk latskap å bruke KG som oppslagsverk. Hvilke fine samtaler og diskusjoner forventer TS å få ut av spørsmålet "Hvorfor heter det arnested???"? Det mest fornuftige hadde vært å google betydningen av ordet arnested og lese seg opp om det, for så å eventuelt lufte tankene sine rundt utviklingen av ordet/begrepet her på KG etterpå. Det er også greit å legge til info i HI om at man har googlet og funnet noe informasjon, men fremdeles ikke skjønner helt hvorfor det heter arnested. Da slipper man å få beskjed om å google.

Anonymkode: 58da3...448

Forstår ikke hva det er som er så feil med å spørre om språk og ord i et forum for nettopp det. Det skal liksom lages et problem ut av ingenting og helst spore helt av. Utrolig barnslig opptreden. Hopp over tråden da hvis det er så slitsomt. Opprettet tråden for å diskutere det. Finnes garantert masse mennesker som kan mye om språket og som kan dele. Er de jeg vil åpne diskusjon med. Er så uinteressant med de som skal drite seg ut med å hisse seg opp. Makan!

Anonymkode: bf308...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det Olesteder også?

Anonymkode: 15643...8ca

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Finnes det Olesteder også?

Anonymkode: 15643...8ca

😂😂😂

Anonymkode: bf308...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Forstår ikke hva det er som er så feil med å spørre om språk og ord i et forum for nettopp det. Det skal liksom lages et problem ut av ingenting og helst spore helt av. Utrolig barnslig opptreden. Hopp over tråden da hvis det er så slitsomt. Opprettet tråden for å diskutere det. Finnes garantert masse mennesker som kan mye om språket og som kan dele. Er de jeg vil åpne diskusjon med. Er så uinteressant med de som skal drite seg ut med å hisse seg opp. Makan!

Anonymkode: bf308...a2b

Det er jo strengt tatt ingen som sporer av, da forslag om å google faktisk er et svar på det du spør om. Du kan jo hoppe over de svarene om du synes de er slitsomme og gjør deg opphisset ;)
Vi er alle forskjellige, men når jeg er nysgjerrig på noe så googler jeg. Blant annet fordi å spørre på KG gir enda flere ulike svar av varierende kvalitet enn å google.

Anonymkode: 58da3...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Finnes det Olesteder også?

Anonymkode: 15643...8cakke

Man kan vel kalle et sted man danser spansk dans for olested ;) https://naob.no/ordbok/ole

Anonymkode: 58da3...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo strengt tatt ingen som sporer av, da forslag om å google faktisk er et svar på det du spør om. Du kan jo hoppe over de svarene om du synes de er slitsomme og gjør deg opphisset ;)
Vi er alle forskjellige, men når jeg er nysgjerrig på noe så googler jeg. Blant annet fordi å spørre på KG gir enda flere ulike svar av varierende kvalitet enn å google.

Anonymkode: 58da3...448

Da skal du ha mange ganger takk for forslaget ditt. 

Anonymkode: bf308...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor??? Er det noen som het Arne som er forbundet med ild?

Anonymkode: bf308...a2b

Navnet Arne betyr ørn (fuglen), mens arne i arnested betyr åre/arne (ildsted)

Anonymkode: bbf5c...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel på bruk av arnested eller arne: "Han likte seg best ved hjemmets lune arne" 

Her er ordet "arne" ildstedet eller peisen hjemme, der man gjerne samlet seg rundt for å holde varmen i gamle, trekkfulle hus. "Arnested" er som regel (i de tilfellene jeg har sett det) ment å omtale ildstedet i et hjem, eller et bål i en leir. 

Selve "Arne", brukt som personnavn, har vel oppstått fra dette, som så mange andre navn har det en opprinnelse og betydning.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...