Gå til innhold

Får ikke sove pga jobben min. Føler meg som Sysifos


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått noen tilbakemeldinger på jobben angående misnøye om meg og noen av arbeidsoppgavene jeg gjør. Har tatt drastisk tak i de tilbakemeldingene jeg har fått og gjort MYE ekstra arbeid på fritiden for å gjøre opp for det som ikke har vært godt nok. Samboer sier jeg går above and beyond. Enda så opplever jeg at det aldri blir bra nok, at jeg ikke får kommet ovenpå igjen, at de henger fast i hvordan det var. Har ikke hørt noe konkret om det men har en dårlig følelse ut fra ting som blir sagt, hvordan andre forholder seg til meg nå osv. Føler meg som Sysifos som ruller den tunge steinen opp bakken om og om igjen og den bare triller ned igjen, man kommer aldri i mål. 

Hva skal jeg liksom gjøre med dette? 

 

Anonymkode: 0e8d8...dc7

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste er vel at du jobber videre med de konkrete tingene som du har fått tilbakemelding på, slik at det etter hvert ikke er noe de kan utsette på deg. Nå er det kanskje såpass tidlig etter tilbakemeldingen at de fortsatt følger ekstra med.

Hvis jeg hadde merket at noen hadde en sånn ullen tilnærming, med vage kommentarer som virket negative, så ville jeg ha tatt det opp direkte med personen og bedt om en tydelig forklaring. "Hva er det du mener, her", "hva skulle jeg gjort annerledes".

Vær obs på at sånt kan være dårlig skjult mobbing. Ikke la deg overkjøre av noen hvis du vet at det ikke er noe i veien med jobben du gjør. Gå om nødvendig rett til nærmeste leder og forklar hva som skjer. 

Anonymkode: 134b9...3b4

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det beste er vel at du jobber videre med de konkrete tingene som du har fått tilbakemelding på, slik at det etter hvert ikke er noe de kan utsette på deg. Nå er det kanskje såpass tidlig etter tilbakemeldingen at de fortsatt følger ekstra med.

Hvis jeg hadde merket at noen hadde en sånn ullen tilnærming, med vage kommentarer som virket negative, så ville jeg ha tatt det opp direkte med personen og bedt om en tydelig forklaring. "Hva er det du mener, her", "hva skulle jeg gjort annerledes".

Vær obs på at sånt kan være dårlig skjult mobbing. Ikke la deg overkjøre av noen hvis du vet at det ikke er noe i veien med jobben du gjør. Gå om nødvendig rett til nærmeste leder og forklar hva som skjer. 

Anonymkode: 134b9...3b4

Leder er en del av det jeg bekymrer meg for som beskrevet over… Føler fortiden innhenter meg uansett hva jeg gjør. Mulig jeg overtolker og jeg håper jo det, men har denne vagt dårlige følelsen uansett om at ting er i gjære. 

Anonymkode: 0e8d8...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Leder er en del av det jeg bekymrer meg for som beskrevet over… Føler fortiden innhenter meg uansett hva jeg gjør. Mulig jeg overtolker og jeg håper jo det, men har denne vagt dårlige følelsen uansett om at ting er i gjære. 

Anonymkode: 0e8d8...dc7

Hva slags fortid er det som innhenter deg?

Anonymkode: 35d10...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Leder er en del av det jeg bekymrer meg for som beskrevet over… Føler fortiden innhenter meg uansett hva jeg gjør. Mulig jeg overtolker og jeg håper jo det, men har denne vagt dårlige følelsen uansett om at ting er i gjære. 

Anonymkode: 0e8d8...dc7

Kanskje du skulle se deg om etter en annen jobb? Det er ikke greit å få helsa ødelagt på grunn av dårlig arbeidsmiljø.

 

Anonymkode: 134b9...3b4

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva slags fortid er det som innhenter deg?

Anonymkode: 35d10...9c9

Det kan jeg ikke utlevere her, men spiller vel egentlig ikke noen rolle?

Anonymkode: 0e8d8...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leder er en del av det jeg bekymrer meg for som beskrevet over… Føler fortiden innhenter meg uansett hva jeg gjør. Mulig jeg overtolker og jeg håper jo det, men har denne vagt dårlige følelsen uansett om at ting er i gjære. 

Anonymkode: 0e8d8...dc7

Høres ut som du opplever å bli trakkasert. Jeg har det på samme måten. . Problemet her er at det er en person med store emosjonelle reguleringsproblemer som bare føler på sinte følelser og ikke greier å roe seg ned på jobb. Å regulere seg er visstnok å måtte ta ansvar for andre sine følelser. 🤷 Så de har visst rett på å terrorisere andre med sinte utsagn

Anonymkode: 1ffec...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du, helt reelt gjort feil/ikke god nok jobb tidligere? Hadde du da fått tilstrekkelig opplæring og tett nok oppfølging når du var nyansatt? 

Har du ikkje fått riktig info eller oppfølging er det ikke bare ditt ansvar at det ble som det ble. Ikke ta 100% ansvar for ting som ikke er kun din feil.

Er det rimelige krav de stiller til deg? Hvis du innenfor normal arbeidstid ikke rekker å gjøre ferdig oppgavene dine, er det mulig at det er lagt for mange oppgaver til stillingen din. Det er ikke ditt ansvar å løse med å jobbe for mye, det er et ledelsesansvar.

Det høres ut som om du først må finne ut hva som er rimelige og urimelige krav du møter (her kan fagforeningen hjelpe deg om du er fagorganisert) og så ha en ryddig samtale med nærmeste normale leder om forventninger og hva som er mulig å få til innenfor den arbeidstiden du har til rådighet.

Ingen skal jobbe ubetalt overtid fordi arbeidsgiver ikke klarer å organisere stillingen på en fornuftig måte.

Og så kan det hende at det for din egen del på sikt er greit å se på andre jobber/arbeidssteder om det er en mulighet, det er ikke sånn supersunt å jobbe et sted man ikke trives, uansett årsak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres helt ærlig ut som et problem som ikke skyldes jobben, men deg selv. Hvis du føler at du "innhentes av fortiden", så leder det meg til å tenke at du har hatt det slik i tidligere jobber også. Du er bare en person, hvis du ikke får gjort det du skal i løpet av arbeidstiden din, når du gjør ditt aller beste uten for mye distraksjoner... Så er det for mye jobb for én person. Ingen på denne planeten kommer til å bygge en statue etter deg når du slutter i jobben. Du får ingenting for å ødelegge deg selv. Det høres ut som at du trenger å snakke med en tillitsvalgt eller fagforening om det er slik du opplever jobben. Kanskje det holder med en avklaringssamtale med leder, eller kanskje du må se deg om etter en ny jobb. Du må i alle fall parallelt jobbe med deg selv. Det er ikke jobben sin feil at du ikke får sove. Jobben styrer ikke dine følelser, det er det kun du som gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prester ca  80% på vanlige dager. Om det er mye å gjøre kan du yte 100% i korte perioder. Ingenting er bra nok for arbeidsgivere i dag.

Slutt å ta på deg nye oppgaver uten ekstra lønn.

Anonymkode: 6359b...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvem har vel ikke gjort feil en gang eller vært ny og gjort litt feil. 

 

KaraThrace skrev (40 minutter siden):

Dette høres helt ærlig ut som et problem som ikke skyldes jobben, men deg selv. Hvis du føler at du "innhentes av fortiden", så leder det meg til å tenke at du har hatt det slik i tidligere jobber også. Du er bare en person, hvis du ikke får gjort det du skal i løpet av arbeidstiden din, når du gjør ditt aller beste uten for mye distraksjoner... Så er det for mye jobb for én person. Ingen på denne planeten kommer til å bygge en statue etter deg når du slutter i jobben. Du får ingenting for å ødelegge deg selv. Det høres ut som at du trenger å snakke med en tillitsvalgt eller fagforening om det er slik du opplever jobben. Kanskje det holder med en avklaringssamtale med leder, eller kanskje du må se deg om etter en ny jobb. Du må i alle fall parallelt jobbe med deg selv. Det er ikke jobben sin feil at du ikke får sove. Jobben styrer ikke dine følelser, det er det kun du som gjør. 

Det kan være trakasering og dårlig lederskap om leder henger fast i fortiden og ikke jobber mot å bygge opp de ansatte. Om man går utifra at de ikke duger, så vil de aldri få sjangsen til å duge heller.  Vi er mennesker og er ikke perfekte roboter.  

Anonymkode: 1ffec...9f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det korrekte her er Sisyfos.

Anonymkode: 84f01...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...