Gå til innhold

Et dumt spørsmål angående vaktordning på jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bare hatt typiske 8-16-jobber, så det er derfor jeg er så uvitende om saken. Hva gjør dere som har vaktordning/turnus om dere har legetime eller lignende i løpet av arbeidsdagen? Man er jo bare så og så mange på jobb en dag og hvis det er underbemannet fra før passer det nok sjelden bra at noen har legetime. Må man selv få noen til å dekke for seg? Eller ordner sjefen det, om noe blir gjort i det hele tatt? 

Det går vel kanskke greit å forlate avdelingen den tiden det tar å ha legetime, men hva skjer om man har time på sykehus og kanskje blir borte noen timer? 

Anonymkode: ca135...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil tro man bestiller time utenfor arbeidstid om det ikke er prekært. Om man får tildelt time på sykehus man ikke kan påvirke, sier man fra. Man har selvsagt rett på fri for nødvendig medisinsk behandling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi oppfordres til å legge slike ting utenom arbeidstiden, nettopp fordi vi går vakter. Går ikke det, må vi bytte vakt slik at det går minst mulig ut over avdelingen.

Vi må også søke om fri, og da hender det at leder omdisponerer noen fra en annen avdeling til å fylle opp de timene jeg blir borte, hvis den avdelingen f.eks. er godt bemannet den dagen. 

Anonymkode: fd665...996

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man lenge borte, kan det også settes inn vikar. Det varierer hvem som gjør det, men som oftest leder eller avdelingsleder. 

Anonymkode: fd665...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om det settes inn vikar, gjelder det bare for den tiden man er borte, eller hele vakten? Får vikaren bare betalt for de få timene de er der da?

Anonymkode: ca135...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men om det settes inn vikar, gjelder det bare for den tiden man er borte, eller hele vakten? Får vikaren bare betalt for de få timene de er der da?

Anonymkode: ca135...da5

Det kommer jo an på. Hvis man sier ja til en vikarvakt på bare 2 timer så får man selvfølgelig bare betalt for de 2 timene, men det er gjerne vanskelig å få noen til å ta en sånn vakt, så man må gjerne legge på i hvert fall noen timer til for at noen skal ta den.

Anonymkode: 8013e...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har bare hatt typiske 8-16-jobber, så det er derfor jeg er så uvitende om saken. Hva gjør dere som har vaktordning/turnus om dere har legetime eller lignende i løpet av arbeidsdagen? Man er jo bare så og så mange på jobb en dag og hvis det er underbemannet fra før passer det nok sjelden bra at noen har legetime. Må man selv få noen til å dekke for seg? Eller ordner sjefen det, om noe blir gjort i det hele tatt? 

Det går vel kanskke greit å forlate avdelingen den tiden det tar å ha legetime, men hva skjer om man har time på sykehus og kanskje blir borte noen timer? 

Anonymkode: ca135...da5

Finnes ikke noe generelt svar på dette. Hver arbeidstaker må i samarbeid med arbeidsplassen finne løsninger som passer begge parter. 

Anonymkode: 26494...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan ta legetimen en dag du har fri på dagtid, så er jo det det beste. Må du til lege/sykehus når du har dagvakt, så snakker du med din nærmeste leder, sånn at hun/han vet om dette så tidlig som mulig.

 

Anonymkode: 02d4c...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger timer til fridager, dersom det er umulig bytter man vakt. 

Anonymkode: 2359b...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi legger enten time til fridag, før kveldsvakt eller hvis dette ikke er mulig på slutt av arbeidsdag. Da klarer man seg oftere med 1 i manko 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får vi fri med betaling hvis det er til spesialist /mr/røntgen. Tannlege og fastlegetimer må legges til tider utenom skiftet.

Anonymkode: c4cbd...86d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan også få permisjon uten lønn

Anonymkode: 8c6e3...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har bare hatt typiske 8-16-jobber, så det er derfor jeg er så uvitende om saken. Hva gjør dere som har vaktordning/turnus om dere har legetime eller lignende i løpet av arbeidsdagen? Man er jo bare så og så mange på jobb en dag og hvis det er underbemannet fra før passer det nok sjelden bra at noen har legetime. Må man selv få noen til å dekke for seg? Eller ordner sjefen det, om noe blir gjort i det hele tatt? 

Det går vel kanskke greit å forlate avdelingen den tiden det tar å ha legetime, men hva skjer om man har time på sykehus og kanskje blir borte noen timer? 

Anonymkode: ca135...da5

Hva står det i din fagforenings avtaler? Det er den du må lese. Vanligvis må du søke leder om velferdspermisjon og evt også trekke timer. Enklere å gå til lege på fritiden.

Anonymkode: 4e591...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å bytte vakt med kollegaer dersom jeg har legetime o.l. men prøver selvfølgelig først å booke time til en dag jeg har fri eller senvakt , dersom det lar seg gjøre. Du har rett på permisjon hvis du skal til spesialist helsetjeneste. 

Anonymkode: b95b7...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legetime som ikke haster tas på fritid eller du må ordne fri selv ved å bytte vakt f.eks.

Om du av helsemessige årsaker må til lege eller sykehus en bestemt dag får du lege til å skrive sykemelding for den dagen.

Anonymkode: 88198...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke helt innlegget ditt. Du har  kun hatt 8-16 jobb, og lurer på hvordan vi i turnus får til å dra til legen? Vi i turnus jobber jo både dag, kveld, natt og helg som oftest. Bare å legge legetimen til en fridag midt i uka eller før kveldsvakt.

Anonymkode: 0f480...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg la legetimene til da jeg hadde fri. Hvis timen kom før vaktlisten meldte jeg inn at da og da kan jeg ikke jobbe pga legetime.

Anonymkode: b1fc9...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har dagtidspersonell fri med lønn, fører legetime i lønnssystemet, men blir ikke trukket i lønn. Har du en stilling som krever vikar skal du si fra minst to uker før hvis det ikke er hastetime.

For turnus sier derimot lokal avtale at man skal legge private avtaler til turnusfrie dager. Så vanlig lege/tannlege får man ikke turnusfri til. Timer man har liten kontroll på som sykehus og spesialister kan man søke turnusfri for og får da betalt. Nå graver jo ikke leder særlig i hva du gjør hos legen så det er litt opp til egen moral å faktisk legge det man kan til fridager.

Sånn sett en forskjellsbehandling, men det er både fordeler og ulemper med turnus kontra dagtid. Alt er ikke likt for alle.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man informerer sjefen med en gang man vet at legetime er i arbeidstiden. 
Først og fremst forsøker man å få time utenom arbeidstid før f.eks. en aftenvakt. Om ikke det går forsøke å gjerne få time på slutten av vakten. På morgenene er det ofte travelt. Ved å ha time sent på vakten er det gjerne mulig å gå med en mindre. Alternativt at en som skal jobbe aften kan komme inn å jobbe fra en time før f.eks.

Du skal ikke trenge å få andre til å ta over vakten eller deler av vakten din.

Noen ganger er det vanskelig å velge når timen er. F.eks. om du trenger time for en akutt problemstilling samme dag (men da er man gjerne allerede hjemme med egenmelding) eller i spesialisthelsetjenesten.

Anonymkode: ebcea...ec2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...