Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann vurderer å ta opp lån til båt, og jeg lurte derfor på hva som skjer dersom det skulle bli skilmisse.

Si at vår felles formue er på 500 000. Båtlånet står fult i hans navn og er på 100 000. Hvordan blir dette delt ved en eventuell skilmisse uten særeie?
Blir det ikke delt 250/250k til hver, og så får han selv stå for å betale ned 100k (av for eks sine 250k).

Jeg kan da ikke være ansvarlig for hans private båtlån som jeg ikke står som medlånstaker på?

Anonymkode: fb4d1...2e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det blir 400.000 å dele, man kan få fradrag for gjeld. 

Anonymkode: 047ae...ca7

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså blir det 200k på hver. 

Men alt kan avtales, så dere kan bli enige om å holde gjelden utenom. Men det blir opp til ham. 

Skrevet

Gå fra han nå, ikke vent. Siden du vurderer dette så undres jeg på hvorfor du venter, vil du gjerne være med på båttur først?

Anonymkode: ff91a...6c2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hvis det blir fradrag på det så skal jeg ha rett til halve båten? Dvs han må kjøpe meg ut av den med 50k.

Jeg mener på at jeg leste ett sted at hvis gjeld (ikke boliglån for de er på begge selv om bare 1 står på lånet) bare står på den ene (mindre ting som båtlån) så skal det ikke gå utover den andre parten som ikke har lånet.

-ts

• Liker 1
Skrevet
Fant80 skrev (4 minutter siden):

Dette er PEAK KG 🤣

Ja litt ell.. 

• Liker 1
Skrevet

Dere deler nett formue.

Du har 250 000, (halvparten av eiendeler) du må gi ham 125 000. Han har 150 000 (halvparten av eiendeler minus hans lån), han må gi deg 75 000.

Med andre ord får du i praksis halvparten av gjelden, for du ender med 200 000 og ikke 250 000.

Anonymkode: ad5c9...069

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men hvis det blir fradrag på det så skal jeg ha rett til halve båten? Dvs han må kjøpe meg ut av den med 50k.

Jeg mener på at jeg leste ett sted at hvis gjeld (ikke boliglån for de er på begge selv om bare 1 står på lånet) bare står på den ene (mindre ting som båtlån) så skal det ikke gå utover den andre parten som ikke har lånet.

-ts

Man kan ikke bli holdt ansvarlig for lån man ikke er medlåntaker på (bli tvunget til å betale ved mislighold) men de inngår i skilsmisseoppgjøret. Så lenge restverdien på båten er høyere enn restlånet (noe det bør være med en fornuftig nedbetalingsplan) vil det i sum slå ut positivt på hans formue til deling. Hvis hele eller deler av egenkapital ved båtkjøpet kommer fra særmidler (feks arv), blir beregningen litt mer komplisert.

Det er ikke dumt å tenke på hvordan en evt skilsmisse blir påvirket når en tar store økonomiske avgjørelser, selv når en er lykkelig og det er der siste en kunne tenke seg akkurat i øyeblikket.

Anonymkode: 3ba69...301

• Liker 1
Skrevet

Bør ikke kjøp av båt være noe man er enige om? At båten og gjelden inngår i et eventuelt bo som skal deles er ganske underordnet etter min mening.

Skrevet

Hvorfor går du ikke nå med det samme om du uansett vi skilles? Så kan han ta NM åtlånrt sitt helt alene.

Anonymkode: 8d9d9...4db

Skrevet

Er det ingen som leser ekteskapsloven før de gifter seg?

Det burde vært obligatorisk.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Gå fra han nå, ikke vent. Siden du vurderer dette så undres jeg på hvorfor du venter, vil du gjerne være med på båttur først?

Anonymkode: ff91a...6c2

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor går du ikke nå med det samme om du uansett vi skilles? Så kan han ta NM åtlånrt sitt helt alene.

Man er ganske blåøyd om man ikke også underveis i ekteskapet tenker tanken på at det kan bli brudd når det skjer noe økonomisk. 

Vi har endret ektepakten to-tre ganger opp gjennom. Føles ganske merkelig når vi gjør det, for kan virkelig aldri se for meg at det blir brudd, med 25 stabile år bak oss. 

Anonymkode: 70740...1ba

• Nyttig 1
Skrevet

Ved skilsmisse finner man hver persons individuelle formue, og deler netto positiv formue.

Ditt eksempel har du 250', han har 250'-100' pluss verdien av båt. Dersom båten er verdt mer enn 100' er det han som.må betale deg. Er båten verdt mindre enn gjelda, må du betale ham.

Anonymkode: d8734...59e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man er ganske blåøyd om man ikke også underveis i ekteskapet tenker tanken på at det kan bli brudd når det skjer noe økonomisk. 

Vi har endret ektepakten to-tre ganger opp gjennom. Føles ganske merkelig når vi gjør det, for kan virkelig aldri se for meg at det blir brudd, med 25 stabile år bak oss. 

Men om man tenker at det skal bli brudd før man rekker betale tilbake et lån på bare 100 000 kr så må man jo være helt på kanten av stupet...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men om man tenker at det skal bli brudd før man rekker betale tilbake et lån på bare 100 000 kr så må man jo være helt på kanten av stupet...

Det er naivt å tro at alle vet når det nærmer seg et brudd. Tvert i mot, det kommer ofte som et sjokk for den ene part. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

En mann som ønsker å ta opp lån og kjøpe båt uten å tenke på hva kona synes om det kan jo være et tegn på at ikke alt er helt supert i forholdet.

Anonymkode: fb085...457

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Man kan ikke bli holdt ansvarlig for lån man ikke er medlåntaker på (bli tvunget til å betale ved mislighold) men de inngår i skilsmisseoppgjøret. Så lenge restverdien på båten er høyere enn restlånet (noe det bør være med en fornuftig nedbetalingsplan) vil det i sum slå ut positivt på hans formue til deling. Hvis hele eller deler av egenkapital ved båtkjøpet kommer fra særmidler (feks arv), blir beregningen litt mer komplisert.

Det er ikke dumt å tenke på hvordan en evt skilsmisse blir påvirket når en tar store økonomiske avgjørelser, selv når en er lykkelig og det er der siste en kunne tenke seg akkurat i øyeblikket.

Anonymkode: 3ba69...301

Jo kan det. Svigerinne av meg var gift med en. Ved skilsmisse ble det oppdaget han hadde tatt opp flere lån. Siden han ikke klarte å betale så fikk ho regningene fordi det ble tatt opp i lån mens de var gift 

Samme skjedde med min søster

Anonymkode: 2ca89...68c

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Min mann vurderer å ta opp lån til båt, og jeg lurte derfor på hva som skjer dersom det skulle bli skilmisse.

Si at vår felles formue er på 500 000. Båtlånet står fult i hans navn og er på 100 000. Hvordan blir dette delt ved en eventuell skilmisse uten særeie?
Blir det ikke delt 250/250k til hver, og så får han selv stå for å betale ned 100k (av for eks sine 250k).

Jeg kan da ikke være ansvarlig for hans private båtlån som jeg ikke står som medlånstaker på?

Hovedregelen om ektefellers ansvar for gjeld fremkommer av ekteskapsloven paragraf 40:

«En ektefelle kan ikke stifte gjeld med virkning for den andre ektefellen hvis det ikke er særskilt hjemmel for det.»

Du blir med andre ord ikke holdt ansvarlig for lånet han tar opp for å kjøpe seg båt, så lenge du ikke har godtatt dette gjennom avtale e.l.

Anonymkode: 21f4f...c09

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En mann som ønsker å ta opp lån og kjøpe båt uten å tenke på hva kona synes om det kan jo være et tegn på at ikke alt er helt supert i forholdet.

Anonymkode: fb085...457

Ja, Gud forby at man forfølger egne interesser og ønsker.

Anonymkode: 21f4f...c09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...