Gå til innhold

14-åringen spiser ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han er 14 år og 46 kg (163/164 cm tipper jeg). Han gidder ikke å lage frokost da jeg går 45 min før han står opp. Han spiser ikke på skolen med mindre det er kantine og han kan varme mat i mikroen. Om jeg er sen så spiser han ikke før jeg lager middag, men noen ganger så pirker han bare i maten. Jeg aner ikke hvordan jeg skal forholde meg til det? 

Anonymkode: 14083...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med helsesykepleier på skolen. Så kan det følges opp mtp vekt og kanskje helsesykepleier har noen tips og råd.

Anonymkode: 21a0b...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann. En 14-åring er jo som regel i en skikkelig vekstperiode. Så han bør jo absolutt ha mer mat enn som så. 
 

Her var ungene dårlige på å lage seg mat etter skolen. Det vi gjorde var å gjøre klar manager toast og legge i fryseren, så satt de på toastjernet og stekte seg en toast når de kom hjem. 
Kan noe slik være et alternativ?

Til frokost; kanskje dere  kan lage en smoothie på kvelden, og sette klart i kjøleskapet så han bare kan ta den på morningen? Man kan lage de ganske energitette, med cottage cheese (det smaker ikke ungene mine at jeg har i ), kesam, havregryn, og masse bær/frukt.

 

Hjernen trenger jo mat for å lære og kroppen trenger mat for å vokse.

Hva sier han selv da, til at han spiser så lite?

Anonymkode: 95094...6f8

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullverdig næringsdrikk i kombinasjon med mat. 
Da slipper han å komme så etter på næring, sporstoffer og mineraler. Veldig viktig i oppveksten å få seg alt som trengs. Den med sjokolade er faktisk god

Anonymkode: b99c2...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Han er 14 år og 46 kg (163/164 cm tipper jeg). Han gidder ikke å lage frokost da jeg går 45 min før han står opp. Han spiser ikke på skolen med mindre det er kantine og han kan varme mat i mikroen. Om jeg er sen så spiser han ikke før jeg lager middag, men noen ganger så pirker han bare i maten. Jeg aner ikke hvordan jeg skal forholde meg til det? 

Anonymkode: 14083...392

Høres helt likt ut som min 14-åring. Jeg drar på jobb før han står opp, og han forteller nesten daglig til middag at han har «glemt» niste og rakk ikke frokost.

Min er overvektig og har begynt å trene mer (vi har jobbet med dette lenge, men nå er han veldig gira på å trene), og jeg blir jo bekymra for spiseforstyrrelse. Han har sluttet med lørdagsgodt (kun da han har spist snop). På en måte er det bra, men han må jo spise frokost og lunsj!! 

Så følger denne tråden.

Anonymkode: 6271d...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min også var sånn, tynn som en strek og lang som et høyhus. 

Da han begynte å trene, skjønte han rimelig fort at muskler og styrke vokser mye fortere med et bedre kosthold. Så det gjorde underverker i 15 års alderen. 

Men hvis tenåringen begynner å trene uten å bry seg om styrke og muskler, da kan det være en spiseforstyrrelse. 

Anonymkode: faee6...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Høres helt likt ut som min 14-åring. Jeg drar på jobb før han står opp, og han forteller nesten daglig til middag at han har «glemt» niste og rakk ikke frokost.

Min er overvektig og har begynt å trene mer (vi har jobbet med dette lenge, men nå er han veldig gira på å trene), og jeg blir jo bekymra for spiseforstyrrelse. Han har sluttet med lørdagsgodt (kun da han har spist snop). På en måte er det bra, men han må jo spise frokost og lunsj!! 

Så følger denne tråden.

Anonymkode: 6271d...679

Men om han er overvektig, så får han jo mest sannsynlig i seg mer enn nok i løpet av døgnet (om ikke så har en jo en sykdom, som bør utredes). 

Anonymkode: 95094...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men om han er overvektig, så får han jo mest sannsynlig i seg mer enn nok i løpet av døgnet (om ikke så har en jo en sykdom, som bør utredes). 

Anonymkode: 95094...6f8

Men du forstår vel også at selv om man er overvektig nå, og han har kuttet ut og spise..... Så varer jo ikke det lenge når han trener.

Anonymkode: 378f1...252

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kjent ut. Min tenåring gidder ikke lage seg mat, og da blir løsningen å ha noe lettvint tilgjengelig, og lage frokosten og lunsjen klar kvelden før. Det har funket så langt. 

Anonymkode: 3df70...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den som drar etter meg smører jeg frokost som står klar på benken og sender med en yohurt til skolen. 

Til den som drar før jeg står opp smører jeg matboks (bruker fossene skiver som tiner sakte i kjøleskapet), der er det nok til både frokost og lunsj.

Ja de er gamle nok til å smøre mat selv, men jeg vet at det gir de selg selv ikke tid til om morgenen. Derfor gjør jeg det med glede hvis det betyr at de faktisk spiser.

 

Anonymkode: f64f0...583

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gutter i denne alderen spiser ikke frokost og venter til storefri for å stappe i seg en pose med sjokoboller.

Hilsen fra en som jobber på en ungdomsskole

Anonymkode: 1aaa5...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres helt likt ut som min 14-åring. Jeg drar på jobb før han står opp, og han forteller nesten daglig til middag at han har «glemt» niste og rakk ikke frokost.

Min er overvektig og har begynt å trene mer (vi har jobbet med dette lenge, men nå er han veldig gira på å trene), og jeg blir jo bekymra for spiseforstyrrelse. Han har sluttet med lørdagsgodt (kun da han har spist snop). På en måte er det bra, men han må jo spise frokost og lunsj!! 

Så følger denne tråden.

Anonymkode: 6271d...679

Ingen MÅ spise frokost og lunsj. Det som teller er totalen i løpet av dagen.

Anonymkode: f25aa...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Han er 14 år og 46 kg (163/164 cm tipper jeg). Han gidder ikke å lage frokost da jeg går 45 min før han står opp. Han spiser ikke på skolen med mindre det er kantine og han kan varme mat i mikroen. Om jeg er sen så spiser han ikke før jeg lager middag, men noen ganger så pirker han bare i maten. Jeg aner ikke hvordan jeg skal forholde meg til det? 

Anonymkode: 14083...392

Hadde det vært min så ville jeg gjort alt jeg kunne frem til han har lagt på seg 10kg. 

Om det betyr at jeg må lage frokost til 14 åring som står klart i en boks hver morgen eller betale varmmat hver dag, så hadde jeg gjort det. 

I tillegg følge opp med helsesøster angående mulig depresjon. Husker selv da jeg var rundt 13 og sluttet helt å dusje, spise, bry meg om noe. Bare satt der i min egen boble. Kunne ønske noen tok tak i det. 

Anonymkode: ad624...800

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen MÅ spise frokost og lunsj. Det som teller er totalen i løpet av dagen.

Anonymkode: f25aa...87d

En som er undervektig bør få i seg alt den kan. 

Anonymkode: ad624...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Men du forstår vel også at selv om man er overvektig nå, og han har kuttet ut og spise..... Så varer jo ikke det lenge når han trener.

Anonymkode: 378f1...252

Det kan fort ta noen måneder det. 🤷‍♀️ Viktigere å tenke på å få i seg næringsstoffer enn kalorier om man er stor nok fra før. 

Anonymkode: f25aa...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle trenger like mye næring. Det er stor forskjell på hva kroppen vil ha. Kroppen forteller en når den vil ha næring, og da spiser man. Ingen lar være å spise selv om de trenger det.

Anonymkode: 30b0f...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi sliter med det samme.

Vår snuser på autismespekteret.

Så han sliter med teksturer, og noe han liker den ene dagen er ekkelt den andre.

Men riktig type chicken nuggets er heldigvis alltid aktuelt. 

Så vi har fryseren full av det, og airfryer.

Han liker å ha med lasagne på skolen 😅 De har micro i klasserommet.

Jeg er lykkelig over alt han faktisk spiser.

 

Anonymkode: 61089...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter,

Denne tråden stenges, da den bryter med retningslinjene for dette underforumet.

Sitat

* Diskusjoner om daglig inntak under 1200 kcal tillates ikke.

* Tråder hvor trådstarter ber om råd til å bli undervektig ifølge BMI-kalkulator vil bli stengt. BMI er ikke likt for alle og man kan gjerne diskutere hvorvidt det er et godt mål for absolutt alle, men vi anser det som en god nok grense for hvor langt man kan gå med å gi råd for å gå ned i vekt.

Vi anbefaler at du heller tar kontakt med din fastlege eller annet helsepersonell for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine relatert til dette.

Christina82, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...