Gå til innhold

Venn/kjenning som stinker(!) svette

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg møtte en fyr gjennom jobb for mange år siden, han er trivelig. La oss kalle han Lars 😁

Han sitter endel alene, gamer endel vet jeg. Han har heller ikke familie i Norge.

Jeg og samboeren min har en vennegjeng, og vi møtes endel, finner på forskjellige ting, drar på cafe, ser film, spiller brettspill, fester, drar på bowling, ja dere skjønner. 

Jeg har samboer så jeg er ikke interesserte i han på en romantisk måte.

Men, han er en morsom og smart fyr. Så vi har litt lyst å høre med "Lars" om han har lyst å være med å finne på noe en dag, med resten av denne vennegjengen også selvfølgelig. (Jeg vet ikke om dette ble så snålt nå? eller kanskje det ikke ble det? 😁😁)

Meeen uansett, saken er ;  han lukter svette, sånn, helt ille.. 

Han jobber en plass slik at jeg møter han flere ganger i uken. Å det stinker, gammel svette 🤢. Han gir meg klem, av og til, og jeg kan faktisk brekke meg. Jeg kan "lukte" at han er der 😔 før jeg vet at han er der.. 

Og vist vi skal ha han hjemme hos oss, spille brettspill for. Eks , sitte samlet, rundt et lite bord, ja, det går ikke om han lukter så ille da liksom.. 😔 

Så da blir det jo ikke til at vi inviterer han.. 😔 

Er det noe jeg kan gjøre? 

Anonymkode: bde1c...980

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går vondt av ham. Om du virkelig liker ham og vil hans beste; ta det opp med ham. Kanskje er han oppvokst i et hjem der de ikke vasket klær, ikke dusjet etc. Om han aldri har lært hygiene, vil det helt sikkert være til det beste for ham å få noen gode råd fra en god venn.

ikke sett ham i den posisjon at du setter ham rundt et bord med dine venner, og så blir han offer for blikking og baksnakking. Kan hende han vet om svakheten selv, eller at han er alvorlig deprimert uten at han viser det. Hjelp ham ut av det, han vil få et bedre liv etterpå. 

Anonymkode: 74ae1...969

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi han en gavekurv med deodorant, såper, sjampo og vaskemiddel 

Anonymkode: 37f1c...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Går vondt av ham. Om du virkelig liker ham og vil hans beste; ta det opp med ham. Kanskje er han oppvokst i et hjem der de ikke vasket klær, ikke dusjet etc. Om han aldri har lært hygiene, vil det helt sikkert være til det beste for ham å få noen gode råd fra en god venn.

ikke sett ham i den posisjon at du setter ham rundt et bord med dine venner, og så blir han offer for blikking og baksnakking. Kan hende han vet om svakheten selv, eller at han er alvorlig deprimert uten at han viser det. Hjelp ham ut av det, han vil få et bedre liv etterpå. 

Nå lurer ts på hvordan hun kan hjelpe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn sier fra om dette på en skånsom måte. Han risikerer å skyve de fleste fra seg ved å lukte så stramt, og ihvertfall glemme å få kjæreste. Det er også et tegn på at noen sliter psykisk, å være uflidd og ikke orke å dusje. Og ja, det kan også være kulturelt. Er mann en venn er man egentlig forpliktet til å si fra, men tenk på hvordan du sier fra. Og husk at han ikke kjenner lukten selv, så dette kommer nok brått på.

Anonymkode: e3ddd...81f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gi han en gavekurv med deodorant, såper, sjampo og vaskemiddel 

Anonymkode: 37f1c...a54

Fy søren så sur jeg hadde blitt av et slikt "hint"! 

Anonymkode: 26b97...490

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det på en skånsom måte. 

Dette problemet er tatt opp utallige ganger i lørdagsrådet for eksempel. Om dere er venner, så må du si ifra! Herregud, tenk om du var den som luktet jævlig i mange år, også er det ingen som sier noe. Hvor vondt er ikke det?

Si ifra. Ta vedkommende til side eller når dere er på tomannshånd og snakk. Bruk gjerne deg selv som eksempel om det er enklere for å få praten i gang.

Ja, det er vondt å si det, men tenk så jævlig det er for han du.... Det er hundre ganger verre for han, enn det er for deg. Så ta deg sammen, eller få noen andre til å si det. Sjefen kan faktisk si det om folk på jobb reagerer på Lars sin svettelukt. 

Konkrete setninger du kan bruke eller ta noe inspo av:

- Du, jeg har lagt merke til at du av og til lukter litt stramt, hvilken deo bruker du? For jeg tror ikke den fungerer så bra for deg

- Jeg må si til deg at du av og til lukter litt svette, og det kan til tider være litt intens dessverre. 

Endret av anon01
la på konkrete setninger
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (4 timer siden):

Leste du svaret mitt? Jeg rådet til å ta det opp med ham. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (5 timer siden):

Og brukeren kom med en løsning.

Anonymkode: 99cb7...87e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Og brukeren kom med en løsning.

Anonymkode: 99cb7...87e

Ikke skikkelig. Jeg mener dette er et sensitivt tema. Hvordan er det mulig å ta opp dette på en fin måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye dere kan gjøre, men alt dere gjør vil sikkert fornærme han og/eller gjøre han underlegen. 

For alt dere vet så kan det hende han er klar over det der det ikke er noe å gjøre med det, og at det er sårt. 

Enkelte kan dusje, ta på seg deo og rene klær, for så lukte svette 10 minutter etterpå. Av forskjellige årsaker. 

Men ønsker du å gjøre et fremstøt så må du bare begynne med å si det til han. Er vel den vanskeligste og beste måten å gjøre det på. 

For min del hadde jeg rygget unna. Føler ikke det er min sted og tid å rettlede andres hygiener. En som lukter svette vet gjerne at det stinker. Ellers har vedkommende problemer med nasen. 

Anonymkode: fce36...643

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anon01 skrev (På 24.10.2024 den 20.28):

Si det på en skånsom måte. 

Dette problemet er tatt opp utallige ganger i lørdagsrådet for eksempel. Om dere er venner, så må du si ifra! Herregud, tenk om du var den som luktet jævlig i mange år, også er det ingen som sier noe. Hvor vondt er ikke det?

Si ifra. Ta vedkommende til side eller når dere er på tomannshånd og snakk. Bruk gjerne deg selv som eksempel om det er enklere for å få praten i gang.

Ja, det er vondt å si det, men tenk så jævlig det er for han du.... Det er hundre ganger verre for han, enn det er for deg. Så ta deg sammen, eller få noen andre til å si det. Sjefen kan faktisk si det om folk på jobb reagerer på Lars sin svettelukt. 

Konkrete setninger du kan bruke eller ta noe inspo av:

- Du, jeg har lagt merke til at du av og til lukter litt stramt, hvilken deo bruker du? For jeg tror ikke den fungerer så bra for deg

- Jeg må si til deg at du av og til lukter litt svette, og det kan til tider være litt intens dessverre. 

Gode forslag, men jeg hadde nok skippet «av og til» hvis det er alltid. Likte også det nederste forslaget best. 

Er det lurt å føye til at mannen og jeg har så lyst å invitere deg hjem til oss, men så blir det altså litt intenst med svettelukt. Hvordan har du det hjemme? Er det noe jeg kan hjelpe deg med. Hvis du har lyst så kan jeg for eksempel gå gjennom rutinene dine sammen med deg. 

Anonymkode: 01eae...d48

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...