Gå til innhold

Heve kjøp av bil - noen med erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med dette?

Jeg har hatt samme feil med bilen siden jeg kjøpte den for 4 år siden. Den har vært inne for reparasjon 3 ganger (ca 1 gang i året) + 2 ganger hvor de ikke har gjort noe arbeid fordi de sier de ikke klarer å fikse feilen. Feilen er tilbake igjen nå etter siste reparasjon i vår… De sier det er en produksjonsfeil som gjør at ikke de klarer å fikse det for godt.

Bilforhandler vil selvsagt ikke la meg heve kjøpet og argumenterer med at feilen «ikke er vesentlig siden det går så lang tid mellom hver gang jeg reklamerer/klager». Er 7 måneder siden sist feilen oppstod og de prøvde å fikse den. Nå er den altså tilbake…

Har opprettet dialog med Forbrukertilsynet.

Noen med erfaringer? Vet at Kjøpsloven sier selger har krav på å rette opp samme feil 2 ganger. Nå er vi jo forbi det…

Anonymkode: 70f15...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Har opprettet dialog med Forbrukertilsynet

Du får vel bedre svar der enn på KG?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg har hatt samme feil med bilen siden jeg kjøpte den for 4 år siden. Den har vært inne for reparasjon 3 ganger (ca 1 gang i året) + 2 ganger hvor de ikke har gjort noe arbeid fordi de sier de ikke klarer å fikse feilen. Feilen er tilbake igjen nå etter siste reparasjon i vår… De sier det er en produksjonsfeil som gjør at ikke de klarer å fikse det for godt.

Bilforhandler vil selvsagt ikke la meg heve kjøpet og argumenterer med at feilen «ikke er vesentlig siden det går så lang tid mellom hver gang jeg reklamerer/klager». Er 7 måneder siden sist feilen oppstod og de prøvde å fikse den. Nå er den altså tilbake…

Noen med erfaringer? Vet at Kjøpsloven sier selger har krav på å rette opp samme feil 2 ganger. Nå er vi jo forbi det…

Forbrukertilsynet jobber vel ikke med slike saker, det sorterer vel under Forbrukerrådet? 
Uansett å gå den veien er langdrygt kan gå år før du får noen resultater. 
Snakk med NAF, eller skaff deg en privat advokat. Rettshjelpsdekning har du vel på innboforsikringen eller bilforsikringen din? 
Vår sak er ikke sammenlignbar, da vi hadde bilen bare i ti måneder før kjøpet ble hevet.

Anonymkode: 79783...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok litt vesentlig hva slags feil det er. 

Litt forskjell på en pære som ryker hele tiden, eller om døren ramler av med jevne mellomrom? 

Anonymkode: bc474...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Spiller nok dessverre inn hvilken feil det er. Hvis det stemmer som bilforhandler sier, at feilen ikke er vesentlig, så er det nok vanskelig å komme igjennom med heving av kjøpet.

Dersom feilen er av en slik karakter at du ikke kan leve med den, eller gir en vesentlig forringelse av verdien på bilen ved salg, ville jeg forhørt meg med advokat. Som privatperson vil du nok ikke komme langt mot forhandler, uansett hvor hardt du kjemper.

Hvis feilen er slik at du kan leve med den, og det ikke gir vesentlig forringelse av verdien, så ville jeg personlig tenkt meg godt om før jeg gikk i gang med heving, ikke for å spare forhandler på noe vis, men for å spare meg selv for påkjenningen saken ville medført for meg. Det er krevende å stå i det over lengre tid, og ender det med rettssak er det i hvert fall krevende. 

Anonymkode: bd3cf...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Spør bilforhandler om de mener at feilen ikke vil ha noe påvirkning på annenhåndsverdien på bilen..!

Regelverket sier at du er pliktig til å opplyse en kjøper om feil/mangler ved bilen ved et salg.

Anonymkode: 209b9...6d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...