Gå til innhold

Cøliaki eller glutenallergi - sammenheng med halsbrann?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt henvist til gastroskopi fordi legen mener at halsbrann / sure oppstøt kan faktisk være enten reflux eller cøliaki. Er det noen her som hadde plagsom halsbrann som viste seg å stamme fra cøliaki? Ble dere kvitt den etter omlegging av kostholdet? Hvilke andre symptomer hadde dere i tillegg? Jeg sliter med tidvis løs mage, men koloskopi viste ingenting unormalt. 

Anonymkode: c6582...6fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en i huset med cøliaki, ingen halsbrann.

Selv har jeg IBS og slet mye med halsbrann før jeg la om kosthold.

Anonymkode: 4e782...d89

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har en i huset med cøliaki, ingen halsbrann.

Selv har jeg IBS og slet mye med halsbrann før jeg la om kosthold.

Hvordan la du om kostholdet, fikk du noe hjelp fra lege/veileder? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har blitt henvist til gastroskopi fordi legen mener at halsbrann / sure oppstøt kan faktisk være enten reflux eller cøliaki. Er det noen her som hadde plagsom halsbrann som viste seg å stamme fra cøliaki? Ble dere kvitt den etter omlegging av kostholdet? Hvilke andre symptomer hadde dere i tillegg? Jeg sliter med tidvis løs mage, men koloskopi viste ingenting unormalt. 

Her vil jeg tro legen enten har uttalt seg klønete eller du kan ha misforstått det som ble sagt. 
Cøliaki finner de ikke ut av ved gastroskopi, da de ikke kommer langt nok ned til å få sett tarmtottene i tynntarmen. I tillegg så taes det blodprøve og gentestes for Cøliaki før man begynner med innvendige undersøkelser. 

Anonymkode: b6063...8aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her vil jeg tro legen enten har uttalt seg klønete eller du kan ha misforstått det som ble sagt. 
Cøliaki finner de ikke ut av ved gastroskopi, da de ikke kommer langt nok ned til å få sett tarmtottene i tynntarmen. I tillegg så taes det blodprøve og gentestes for Cøliaki før man begynner med innvendige undersøkelser. 

Dette er helt feil. Har selv cøliaki, og det avdekkes nettopp med gastroskopi. Men du må ha spist gluten den siste tiden for at det skal kunne avdekkes, så ikke legg om kostholdet før du får svar på undersøkelsen!!!

Her kan du lese om hvordan diagnosen settes: https://ncf.no/coliaki/hva-er-coliaki

Anonymkode: bdc83...077

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jepp, dette er feil.

Gastroskopi er eneste undersøkelse for å avdekke cøliaki. 

Jeg er cøliaker og har også slitt med halsbrann, men sannsynligvis ingen sammenheng, tror jeg? Aldri hørt at cøliakere har mer eller mindre halsbrann enn noen andre. 

Du bør gjennomføre gastroskopien. Viser denne at alt er normalt, så har du sannsynligvis IBS. 

PS: Har du tatt gentester for cøliaki?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvordan la du om kostholdet, fikk du noe hjelp fra lege/veileder? 

Jeg fikk hjelp av en klinisk ernæringsfysiolog med kostholdet.

Skrevet

Kutter du ut korn, melk, sukker og andre kjappe karbohydrater så blir du i hvert fall kvitt det. Er kostholdsrelatert, men vet ikke nøyaktig hva som forårsaker det

Skrevet
Eilis skrev (2 timer siden):

Kutter du ut korn, melk, sukker og andre kjappe karbohydrater så blir du i hvert fall kvitt det. Er kostholdsrelatert, men vet ikke nøyaktig hva som forårsaker det

Fantastisk råd når det skal utredes for cøliaki, slutt å spre informasjon som kan være skadelig for andre!!!

TS: Cøliaki kan absolutt gi sure oppstøt, og da følger halsbrann lett på. Det er så mange små plager en kan få at det nesten er umulig å ha oversikt. Mange tror at løs mage og vektnedgang er de eneste, men det er bare toppen av isfjellet.

Ang. gastroskopi og koloskopi er det første det som kan vise cøliaki, koloskopi når ikke de rette stedene og er helt bortkastet.

Så først blodprøve, deretter gastroskopi og først når det er gjort kan man legge om kostholdet.

Anonymkode: d5a3f...710

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette er jo direkte feil. Du må skaffe deg mer kompetanse før du øser ut «råd» på internett. 

Jeg hadde mye halsbrann og det ble tatt gastroskopi med biopsi av tarmen. Det viste seg å være cøliaki og jeg ble helt sjokkert, det hadde jeg aldri mistenkt. 

Jeg må fremdeles gå på Nexium fast mot halsbrann, men helsa har generelt blitt mye bedre etter omlegging til glutenfritt kosthold. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Fantastisk råd når det skal utredes for cøliaki, slutt å spre informasjon som kan være skadelig for andre!!!

TS: Cøliaki kan absolutt gi sure oppstøt, og da følger halsbrann lett på. Det er så mange små plager en kan få at det nesten er umulig å ha oversikt. Mange tror at løs mage og vektnedgang er de eneste, men det er bare toppen av isfjellet.

Ang. gastroskopi og koloskopi er det første det som kan vise cøliaki, koloskopi når ikke de rette stedene og er helt bortkastet.

Så først blodprøve, deretter gastroskopi og først når det er gjort kan man legge om kostholdet.

Misforståelse her, kommenterte ikke cøliaki men helse generelt. Mange sliter med halsbrann, men som de fleste andre helseplager så kan det reguleres med kost. Akkurat på samme måte som f.eks cøliaki.

At det er skadelig å kutte korn, melk og sukker er feil, det er heller det motsatte. De aller fleste vil ha helsegevinster av å kutte disse matgruppene (syrnede minst mulig prossesertr melkeprodukter er ok) i tillegg til å spise ren (dvs minst mulig ultraprossesert) og masse grønnsaker, nøtter og frø. Er bare å teste så ser man 

Skrevet
Eilis skrev (1 minutt siden):

Misforståelse her, kommenterte ikke cøliaki men helse generelt. Mange sliter med halsbrann, men som de fleste andre helseplager så kan det reguleres med kost. Akkurat på samme måte som f.eks cøliaki.

At det er skadelig å kutte korn, melk og sukker er feil, det er heller det motsatte. De aller fleste vil ha helsegevinster av å kutte disse matgruppene (syrnede minst mulig prossesertr melkeprodukter er ok) i tillegg til å spise ren (dvs minst mulig ultraprossesert) og masse grønnsaker, nøtter og frø. Er bare å teste så ser man 

Det er skadelig å kutte det (korn) når en skal utredes for cøliaki, noe TS skriver hun skal. Det gjør at hvis hun har cøliaki heles skader på tarmene og hun kan få et falskt positivt resultat. Hun fortsetter da å spise gluten noe som øker sjansen for underernæring og tarmkreft. Har en plager som kan komme av cøliaki skal man ALDRI kutte ut korn før dette er avkreftet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er skadelig å kutte det (korn) når en skal utredes for cøliaki, noe TS skriver hun skal. Det gjør at hvis hun har cøliaki heles skader på tarmene og hun kan få et falskt positivt resultat. Hun fortsetter da å spise gluten noe som øker sjansen for underernæring og tarmkreft. Har en plager som kan komme av cøliaki skal man ALDRI kutte ut korn før dette er avkreftet.

Da beklager jeg svaret mitt, svarte ikke ut i fra at man er under utredning 

Skrevet

Jeg ble kvitt halsbrann med magnesium. 

Anonymkode: eebf5...eb8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...