Gå til innhold

Ny kollega som drøyer med opplæring og sikkerhetskurs

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en kollega som begynte 1.okt, men som enda ikke kan jobbe fordi hun utsetter å gjennomføre nødvendig opplæring.

Den første uken på jobb skal man ta flere korte, digitale kurs hvor man skal lese noe, se noen instruksjonsfilmer og så svare på noen spørsmål. Det er bl.a. et kurs for å bli klarert mtp sikkerhet. Uten kurset kan man ikke jobbe på gulvet, så vi må finne andre oppgaver til henne. Det er veldig irriterende å måtte bruke mye tid på å finne på oppgaver til henne og vise henne hvordan hun skal gjøre dem. I tillegg må vi gjøre de oppgavene hun egentlig skulle gjort.

En av tingene man skal lese i opplæringen er en plan over bygget hvor det står rømningsveier og slikt, men det står også hvor f.eks. kopirommet er. Så når hun enda ikke har lært seg hvor hverken rømningsveier eller kopirommet er så er det veldig stressende når hun er på jobb fordi jeg må vise henne hvor alt er hele tiden.

Jeg er nærmeste leder i de daglige oppgavene. 
Hun som er leder over meg sier at hun ikke kan tvinge henne til å ta kursene, men at hun har minnet henne på det flere ganger. 
Jeg lurer på hvorfor man ikke kan tvinge henne? 

Anonymkode: 127f6...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La meg se om jeg forstår deg rett. Kollegaen kan ikke gjøre jobben hun er ansatt til å gjøre, en jobb hun har valgt som sin måte å tjene til livets opphold på, fordi hun ikke tar kurs. Og hun kan ikke tvinges?

Anonymkode: 57e26...838

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må disse kursene gjøres på fritiden og gratis? 

Stemmer spørsmålet over så er jeg enig. Fordi da utnytter jobben dere alle. Alt av arbeid skal lønnes uansett.

Eller på jobb med betaling? 

Da får sjefen ta tak.

Anonymkode: 1c5c4...304

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Si at hun må bruke tiden på kursene istedet for andre arbeidsoppgaver. Ikke gi henne andre oppgaver. Dette er kurs som skal tas i vanlig arbeidstid.

Anonymkode: 83131...c6c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må du finne på arbeidsoppgaver? Bare si "du kam bruke tiden på kurs i dag istedenfor " og ferdig med saken. Og hvorfor kan ikke sjefen kreve at hun tar obligatoriske kurs?

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville satt en kort tidsfrist og sagt at etter dette får hun ikke lønn før kursene er gjennomført. Merkelig at de ikke har noe i kontrakten om at kurs må gjennomføres så snart man har startet i jobben.

Anonymkode: 4945e...4d9

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ville satt en kort tidsfrist og sagt at etter dette får hun ikke lønn før kursene er gjennomført. 

Anonymkode: 4945e...4d9

Tenker at det kan gjøres veldig enkelt uten trussel. Arbeidsgiver har styringsrett. Så dagens arbeidsoppgave er å ta obligatoriske kurs. 

Anonymkode: 83131...c6c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anser dere å lese plantegningen over bygget som "kurs"?

Uansett er dette et lederproblem. Du kaller deg nærmeste leder, samtidig virker du litt i villrede hvor ansvaret ditt ligger. Du bør være tydelig med din nærmeste leder at så lenge vedkommende ikke er skikket til å jobbe så er dere underbemannet og du kan ikke bruke henne til noe. Så får det være den med personalansvar sin jobb å faktisk få henne til å gjøre det som trengs.

Jeg forstår heller ikke hvordan du kan beskrive en arbeidsplass som virker å ha såpass omfattende krav til HMS at det er krav om kurs for å være på "gulvet", samtidig har ingen tenkt at det skal lages personalhåndbok og krav som nye ansatte skal igjennom før de kan anses som fast ansatte. Det er useriøst og kanskje på grensen til ulovlig/kontraktsstridende alt etter hvilken bransje dere er i, hvilke kunder dere har og hvilke risikoer dere har.

Så dersom du skal kalle deg leder er det kanskje på tide å få disse tingene klarert først.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har en kollega som begynte 1.okt, men som enda ikke kan jobbe fordi hun utsetter å gjennomføre nødvendig opplæring.

Den første uken på jobb skal man ta flere korte, digitale kurs hvor man skal lese noe, se noen instruksjonsfilmer og så svare på noen spørsmål. Det er bl.a. et kurs for å bli klarert mtp sikkerhet. Uten kurset kan man ikke jobbe på gulvet, så vi må finne andre oppgaver til henne. Det er veldig irriterende å måtte bruke mye tid på å finne på oppgaver til henne og vise henne hvordan hun skal gjøre dem. I tillegg må vi gjøre de oppgavene hun egentlig skulle gjort.

En av tingene man skal lese i opplæringen er en plan over bygget hvor det står rømningsveier og slikt, men det står også hvor f.eks. kopirommet er. Så når hun enda ikke har lært seg hvor hverken rømningsveier eller kopirommet er så er det veldig stressende når hun er på jobb fordi jeg må vise henne hvor alt er hele tiden.

Hun som er leder over meg sier at hun ikke kan tvinge henne til å ta kursene, men at hun har minnet henne på det flere ganger. 
Jeg lurer på hvorfor man ikke kan tvinge henne? 

Hos meg ville hun fått oppgaven å gjennomføre kursene, og vil hun ikke vel da må hun nesten sies opp i prøvetiden da hun ikke kan utføre sine arbeidsoppgaver 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er betalt. Men uten bestått kurs kan vi ikke låne jobb-PC til henne, så derfor må hun ta med egen PC eller gjøre det hjemme. Den første uken jobbet hun hjemmefra for å ta kursene (som totalt tar 2–3 timer), men hun tok ikke kursene likevel så nå må hun møte på jobb hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må hun gjennomføre kursene på jobb i morgen da? Fra start. Det finnes vel en pult med en PC hun kan bruke, også kan hun sitte der til det er gjennomført. Ser ikke hvorfor det skal ta ukevis å banke gjennom dette. 

Anonymkode: 58f58...ec3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er betalt. Men uten bestått kurs kan vi ikke låne jobb-PC til henne, så derfor må hun ta med egen PC eller gjøre det hjemme. Den første uken jobbet hun hjemmefra for å ta kursene (som totalt tar 2–3 timer), men hun tok ikke kursene likevel så nå må hun møte på jobb hver dag. 

Om hun ikke gjør som hun får beskjed om er det grunn til en samtale på kontoret. Og på sikt mer alvorlige tiltak. Men om dere aldri gjør noen ting vil dere bruke enormt mye tid på vedkommende som kunne vært brukt på produksjonen og de som faktisk virker på jobb.

Ikke la dette bli en typisk ansatt som ødelegger for andre, ødelegger miljøet og skaper dårlig stemning på jobb. Dersom hun bare går rundt og surrer er hun allerede til irritasjon for flere. Etterhvert vil dere erfare at flere blir provosert av det og det blir vanskeligere og vanskeligere å bli kvitt vedkommende. Eller få hun til å gjøre noe som helst. Og da risikerer dere på sikt å miste både henne og kanskje til og med andre som har bidratt i bedriften.

Tafatte ledere som er konfliktsky er et kjempeproblem i Norske bedrifter. Dette kan helt sikkert løses på et lavt nivå nå, på en enkel måte - men noen må ta tak i det. Men om et halvt år - ett år - så er det ikke sikkert det er så lett lenger.

Husk "80/20 regelen". Ofte i de fleste organisasjoner og frivillige aktiviteter så finnes det 20% av de ansatte/frivillige som krever 80% av oppmerksomheten/ressursene til lederene. Mens de resterende 80% av ansatte/frivillige kun får 20% av oppmerksomheten/ressursene. Er det rettferdig?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da må hun gjennomføre kursene på jobb i morgen da? Fra start. Det finnes vel en pult med en PC hun kan bruke, også kan hun sitte der til det er gjennomført. Ser ikke hvorfor det skal ta ukevis å banke gjennom dette. 

Jo, det finnes jo en pult med en PC. Men jeg har ikke tilgang der, og jeg kan heller ikke gi henne tilgang. Derfor må hun ta med seg egen PC, eller gjør det hjemmefra og registrere det som arbeidstid. Jeg har prøvd å si at hun skal ta hvert fall det ene kurset på mobilen mens hun er på jobb, men hun klager over at det er for mye å lese på liten skjerm. 

Jeg er ingen stor og viktig leder, jeg har bare fått tildelt ansvaret for å følge henne opp. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, og hun som er lederen min, og egentlig er ansvarlig for henne, bare trekker på skuldrene. Jeg har hatt dette ansvaret før, men da har de alltid gjennomført kurs/opplæring den første uken hvor de har hjemmekontor, så jeg har bare trengt å repetere noen få detaljer før de har vært i full sving. Men hun her kommer hele tiden med nye unnskyldninger og bare utsetter. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, det finnes jo en pult med en PC. Men jeg har ikke tilgang der, og jeg kan heller ikke gi henne tilgang. Derfor må hun ta med seg egen PC, eller gjør det hjemmefra og registrere det som arbeidstid. Jeg har prøvd å si at hun skal ta hvert fall det ene kurset på mobilen mens hun er på jobb, men hun klager over at det er for mye å lese på liten skjerm. 

Jeg er ingen stor og viktig leder, jeg har bare fått tildelt ansvaret for å følge henne opp. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, og hun som er lederen min, og egentlig er ansvarlig for henne, bare trekker på skuldrene. Jeg har hatt dette ansvaret før, men da har de alltid gjennomført kurs/opplæring den første uken hvor de har hjemmekontor, så jeg har bare trengt å repetere noen få detaljer før de har vært i full sving. Men hun her kommer hele tiden med nye unnskyldninger og bare utsetter. 

Så si fra til din leder klart og tydelig?

Tips - om du "bare" har fått ansvar for opplæring og igangkjøring er du ikke av den grunn lederen hennes.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er merkelig at en arbeidsplass som har som krav om at man må ta et eller flere kurs på PC for å få tilgang til datasystemet ikke har en PC stående som ikke er tilknyttet systemet 🤔

Endret av Hateridioter
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun passer kanskje ikke så veldig godt inn hos dere..?

Anonymkode: 72b51...adc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg burde kanskje ha presisert i forrige innlegg at jeg forstår veldig godt at dette ikke er noe ålreit å stå i - spesielt ikke når din leder er så tiltaksløs.

Hvis dette mennesket har prøvetid så tenker jeg at jeg ville ha brukt dette for det det er verdt, og begynt prosessen før dere er stuck med en unnasluntrer. Hun har jo allerede fått bekreftet at hun får styre som hun vil (selv om det ikke er din skyld, altså), og hvis man er såpass åpen om sin manglende arbeidsinnsats på det helt grunnleggende i oppstartsfasen er det bare å glede seg til vedkommende har opparbeidet seg rett til sykemelding - da blir hun en stor utgiftspost som kommer til å medføre MYE ekstraarbeid for dere med alskens "behov" for tilrettelegging og spesialbehandling, også blir ikke oppgavene hun ble ansatt for å gjøre, gjort.

Sjekk med din leder om du har rettigheter mtp å forlenge prøvetiden hennes og evt. sette i gang prosessen med å få vedkommende ut av bedriften, evt. send skriftlig mail til både din leder og evt. HR om situasjonen, slik at noe gjøres før det er for sent.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere må sette hardt mot hardt. 

Du har ikke fullført kursene du fikk en ukes hjemmekontor for å gjøre, det er skoft og ordrenekt. Er det slik det skal være fremover, har vi dessverre ikke annet valg enn å la deg gå.

Er ikke dette i orden innen xxxdag, blir det tatt videre steg for oppsigelse.  

Anonymkode: 0fc6c...530

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En arbeidsgiver må stille med nødvendige verktøy for at arbeidstaker skal kunne gjennomføre jobben sin. Skal hun ta kurs på jobb på pc så nå arbeidsgiver stille med pc med mindre noe annet er avtalt i kontakten. Dere bør ha en låne-pc som ikke er "jobb-rullet" til slike ting.

Hun møter jo på jobb hver dag, hva er problemet med å be henne bruke 2-3 timer på kurs?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Høres ut som dere må sette hardt mot hardt. 

Du har ikke fullført kursene du fikk en ukes hjemmekontor for å gjøre, det er skoft og ordrenekt. Er det slik det skal være fremover, har vi dessverre ikke annet valg enn å la deg gå.

Er ikke dette i orden innen xxxdag, blir det tatt videre steg for oppsigelse.  

Anonymkode: 0fc6c...530

Her har nok sjefen rett i sin påstand om at man ikke kan tvinge. Man kan ikke tvinges til å bruke privat utstyr for å utføre jobben. Man kan heller ikke få sparken for å nekte å bruke privat utstyr på jobb. Arbeidsgiver må stille med nødvendige verktøy før de kan stille krav

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...