Gå til innhold

Hva burde jeg gjøre? Husbanken, A eller B

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ufør, får ca 400 000 i året før skatt. Har 500 tusen i egenkapital på sparekonto. Ingen betalings anmerkninger. Litt rotete økokomi, henger litt etter på nødvendige ting jeg trenger. I kommunen jeg bor koster de billigste leilighetene 3-4 mill. 

A: Søke om lån til bolig i januar 2025, får mest sannsynlig avslag, men kan da spørre hva som konkret skal til

B: Vente til januar 2026, og bruke 2025 til å rydde litt i økonomien + spare en bufferkonto, vise til en ryddigere økonomi og at jeg har brukt tid for det er dette jeg ønsker

A eller B?

Anonymkode: b7fd7...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er ufør, får ca 400 000 i året før skatt. Har 500 tusen i egenkapital på sparekonto. Ingen betalings anmerkninger. Litt rotete økokomi, henger litt etter på nødvendige ting jeg trenger. I kommunen jeg bor koster de billigste leilighetene 3-4 mill. 

A: Søke om lån til bolig i januar 2025, får mest sannsynlig avslag, men kan da spørre hva som konkret skal til

B: Vente til januar 2026, og bruke 2025 til å rydde litt i økonomien + spare en bufferkonto, vise til en ryddigere økonomi og at jeg har brukt tid for det er dette jeg ønsker

A eller B?

Herregud, hvordan skal noen vite hva du bør gjøre, med så sparsomme opplysninger? 

Anonymkode: 486a8...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herregud, hvordan skal noen vite hva du bør gjøre, med så sparsomme opplysninger? 

Anonymkode: 486a8...788

Spør gjerne om mer om du ønsker mer info 😊 Usikker på hva som er relevant

Er enslig kvinne 36 år uten barn

ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke du prøve og søke nå? Hvis kommunen ikke har nok penger, kan du søke på nytt igjen i januar. 

Jeg søkte startlån i mai, og fikk innvilget i august. Det her er en stor by (Trondheim)

Anonymkode: d84ec...11d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor kan ikke du prøve og søke nå? Hvis kommunen ikke har nok penger, kan du søke på nytt igjen i januar. 

Jeg søkte startlån i mai, og fikk innvilget i august. Det her er en stor by (Trondheim)

Anonymkode: d84ec...11d

Hm, har låst meg fast i januar, men du sier noe der! Jeg burde kanskje bare høre med de. Har vært litt redd for å forhøre meg med kommunen, for hørt om folk som får regning av kun å stille spørsmål ang bolig saker. Men vet ikke om det er samme avdeling 

Og jeg er helt ærlig litt redd for å få lån før jeg har fått ryddet opp litt… Bolig utgifter vil bli mye høyere med lån, enn hva jeg har i dag og vil komme best mulig ut av situasjonen. Fremtidig hverdag 😅 

En side av meg sier «søk nå og forhør deg om hva som trengs» og andre siden sier «vær smart og søk når du er litt bedre stilt!» 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hm, har låst meg fast i januar, men du sier noe der! Jeg burde kanskje bare høre med de. Har vært litt redd for å forhøre meg med kommunen, for hørt om folk som får regning av kun å stille spørsmål ang bolig saker. Men vet ikke om det er samme avdeling 

Og jeg er helt ærlig litt redd for å få lån før jeg har fått ryddet opp litt… Bolig utgifter vil bli mye høyere med lån, enn hva jeg har i dag og vil komme best mulig ut av situasjonen. Fremtidig hverdag 😅 

En side av meg sier «søk nå og forhør deg om hva som trengs» og andre siden sier «vær smart og søk når du er litt bedre stilt!» 

ts

Men hvor mye mener du selv at du har råd til å betale pr måned i boutgifter? Totalt, med lån, fellesutgifter og strøm?

Anonymkode: 7cbb4...681

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Men hvor mye mener du selv at du har råd til å betale pr måned i boutgifter? Totalt, med lån, fellesutgifter og strøm?

15 000 kr, om jeg går etter sifo budsjettet. Da har jeg 7000 igjen til å leve 

En bekjent av meg som fikk lån i vanlig bank (og bor i samme kommune) fikk lån på 3 mill og betaler 20 000 i mnd. Hun hadde samme egenkapital. Så jeg vet ikke om det er realistisk at jeg kan få lån… men så er det lenger betalingstid og bedre rente hos husbanken da

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

15 000 kr, om jeg går etter sifo budsjettet. Da har jeg 7000 igjen til å leve 

En bekjent av meg som fikk lån i vanlig bank (og bor i samme kommune) fikk lån på 3 mill og betaler 20 000 i mnd. Hun hadde samme egenkapital. Så jeg vet ikke om det er realistisk at jeg kan få lån… men så er det lenger betalingstid og bedre rente hos husbanken da

ts

Med kun 15 000 å bruke på bolig pr måned så har du neppe mulighet for å bruke mer enn 10 000 på selve lånet.

Med 40 års nedbetalingstid og 6% rente kan du kjøpe for 2,3 mil ca da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Med kun 15 000 å bruke på bolig pr måned så har du neppe mulighet for å bruke mer enn 10 000 på selve lånet.

Med 40 års nedbetalingstid og 6% rente kan du kjøpe for 2,3 mil ca da.

Da trenger jeg også hjelp til mer i egenkapital. Kanskje jeg kan spørre om en slags spare plan som skal gå over en lengre tid (år), for at jeg kanskje kan få det i femtiden 😊 De kan ikke love noe, men en spareplan ville gått til fremtidig bolig uansett om jeg får lån av dem eller ei

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Og jeg er helt ærlig litt redd for å få lån før jeg har fått ryddet opp litt… 

ts

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Litt rotete økokomi, henger litt etter på nødvendige ting jeg trenger.

Hvorfor har du rotete økonomi når du har 500k på konto? Hva er rotete? Bruk sparepengene på å rydde opp da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.10.2024 den 1.55):

Da trenger jeg også hjelp til mer i egenkapital. Kanskje jeg kan spørre om en slags spare plan som skal gå over en lengre tid (år), for at jeg kanskje kan få det i femtiden 😊 De kan ikke love noe, men en spareplan ville gått til fremtidig bolig uansett om jeg får lån av dem eller ei

ts

Jeg selger nå, en leilighet til 3,5 totalt, med 2,1 i lån. Det er 16 000 hver måned kun i lån og fellesutgifter. Så kommer 1000,- i snitt pr måned i strøm. Og forsikring. Og sparing til vedlikehold. Og buffer hvis noe skulle skje. Og du må ta høyde for at fellesutgifter kan stige mye, her steg de 1500,- med en måneds varsel i fjor pga renter, kommunale avgifter og strøm. Og det er spådd 50% økning i kommunale avgifter fremover, så sjansen er stor for mer økning av fellesutgifter.

Den spareplanen kan du klare legge selv. Kutt ned på alle utgifter du kan, og sett til sides så mye som mulig hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan søke hvert år, søknader er ikke påvirket av tidligere avslag, så vidt jeg vet.

Så det er ingen grunn avstå av alternativ A. Søk i 2025, søk i 2026.. Du dobler jo sjansene bare ved å forsøke flere ganger.  

Anonymkode: 4f7d7...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...