Gå til innhold

Dere som ikke liker Apple produkter. Hvorfor?

Fountaine

Anbefalte innlegg

Gregarious skrev (På 26.10.2024 den 15.20):

Det er bare at en har akkurat det samme forholdet mellom en flaggskip Android mobil og en billig Android mobil.
At Apple ikke har modeller som er svært rimelige er ikke argumentasjon i seg selv.

Ekspander  

At Apple ikke har rimelige produkter er selvsagt et argument mot de. Har du kun 2000,- å bruke på mobil så er ikke Apple et aktuelt valg, så sant du ikke tar til takke med en rimelig godt brukt modell da. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 26.10.2024 den 15.26):

Har forferdelig dårlig erfaring med Apple sin kundeservice. Gikk over til Samsung for 7 år siden og har aldri sett meg tilbake.

Anonymkode: b0235...cb4

Ekspander  

Nå måtte jeg tenke meg godt om. Jeg har hatt iPhone siden 3GS kom i 2009 og er nå på min femte modell. Er også på 3. utgave av iPad og har 4 stk. Apple TV. Har kommet til den konklusjonen at jeg faktisk aldri noensinne har vært i kontakt med Apple kundeservice. Mulig de ikke er noe bra, men behovet har altså aldri oppstått. Så personlig legger jeg rimelig liten vekt på den biten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så vanskelig for enkelte Apple-folk å akseptere at noen rett og slett foretrekker PC/Android?

Anonymkode: 72a8b...102

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.10.2024 den 15.43):

Hvorfor er det så vanskelig for enkelte Apple-folk å akseptere at noen rett og slett foretrekker PC/Android?

Ekspander  

Jeg har absolutt null problemer med å forstå det. Mitt inntrykk er at det motsatte er langt vanligere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fountaine skrev (På 23.10.2024 den 16.55):

Hva er det med Apple og deres produkter dere ikke liker og hvorfor?

Ekspander  

Spol tilbake til 2001 eller noe. Forestill deg at du holder på å gå tom for strøm på mobilen din, men ingen har laderen som din mobil trenger. Forestill deg å skulle sende SMS til noen, men at du ikke får sendt den på grunn av at de ikke har en iPhone. Derfor. 

Også kan du si at Apple har løsninger som fungerer bedre for deres økosystem, men litt av greia med en mobil/PC er at det er et verktøy og det skal brukes til produktive oppgaver. Da er det veldig plagsomt at det kommer en sta-kuk som absolutt skal bruke sære proprietære filformater som andre ikke kan bruke. Dette er en veldig forenklet forklaring, men det er i bunn og grunn det det handler om. Av praktiske eksempler kan vi jo ta RCS eller "SMS 2" der Apple vil være en særing fremfor å gjøre noe bra for forbrukeren ved at alle kunne brukt SMS som gruppechat i stedet for å drive og legge til folk på tredjepartstjenester. 

Det er forbrukerfiendtligheten på det lukkede økosystemet, det er forbrukerfiendtligheten på retten til å reparere, og det er den monopolistiske naturen Apple driver med. I tillegg til å pushe oppdateringer som gjør batteriet dritt når det kommer ny iPhone etter så så lang tid osv. Miljøsvineri. Og sett bortifra materialvalg som glass og metall, så kan heller ikke bruke produktkvalitet som noe argument lenger. Det sagt, så er det en veldig god "pakke", Apple-greier ser fint ut og det føles ut som om det er god kvalitet på og det fungerer veldig godt med andre Apple-enheter.

Jeg er ikke Samsung-fanboy, men der kan jeg i det minste velge hvilken telefonapp jeg vil bruke, meldingsapp jeg vil bruke, kameraapp jeg vil bruke, nettleser jeg vil bruke (tenk om jeg ikke fikk lov å installere AdBlocker på telefonen!). Nå vet jeg at EU tvinger Apple til å velge en bedre ladekabelplugg enn den Lightning-greia og at Apple tillater litt mer enn de gjorde før, men det er en avsmak. Datamaskiner (også håndholdte som smarttelefoner) skal liksom være frie. Det skal ikke ha noe å si om du skriver tekstdokumentet ditt i Latex, Word eller LibreOffice. Det var i det minste idealet. Og med XMPP-protokollen så kunne du for eksempel bruke en chatteapp, mens personen på den andre siden brukte en annen chatteapp. Begge trengte ikke bruke Messenger eller Snap. 

Det er i det hele en ganske stor "filosofi" som er litt vanskelig å forklare uten å bli veldig nerdete og snakke om "FOSS" (free open-source software) fri programvare. Jeg har samme meninger om Windows Microsoft bare om noen lurte. Tommel opp til Pop OS! og Debian osv.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.10.2024 den 17.44):

Mye av grunnen til at jeg var osx fan tidligere var at det var lite bloat og ting bare fungerte. Men hvert år kommer det mer og mer unødvendig drit som fyller opp og det ble akkurat like masete som Windows. 

Anonymkode: a0746...d5b

Ekspander  

Neste gang du kjøper ny PC vil jeg anbefale å bare reinstallere Windows om du kjøper den på en konsumerbutikk. Acer m.m lar bedrifter installere søppelapper på PC-ene sine for å tjene penger. Du kan laste ned Windows gratis fra Windows selv, og med mindre du bruker CAD-programvare eller noe så er det ikke noe behov for å "autorisere" Windows-versjonen din. Den hvite teksten nede til høyre i hjørnet har også forsvunnet. I verste fall endrer du bare hosts-filen. Har ingen praktisk betydning. Og etter du avslutter du med O&O ShutUp! for å slå av ubrukelig telemetri som Cortana osv.

Om du ikke har behov for Adobe-programmer eller er en gamer, så vil jeg også anbefale å ta en titt på Linux Mint, Debian eller Pop OS. Den første ser ganske mye ut som Windows, og de to siste ser ganske lik ut som telefoner/nettbrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 20.33):

Har apple smart-tv og skjermen er dekket av apper som man ikke kan se på uten å kjøpe noe/ha abonnement. Jeg vil ikke betale ekstra for hbo, disney viaplay, apple filmer og all mulig dritt. Jeg vil bare se rikstv. Spotify kan være greit men er innmari tungvint å skifte konto.

Barna er vant med at jeg sier nei til alt nå da men det var noe dritt i begynnelsen å ha alle appene strødd over alt. Får jo ikke skrudd de av/slettet. Men sånn er sikkert alle tv-er nå, de skal bare tjene mer mer mer. Fjernkontrollen er også for jævlig tynn og sleip. Et under at den ikke har blitt ødelagt ennå. Tror ikke det er lovlig å skrive hva jeg har lyst å gjøre mot de/den som oppfant tv-boks uten knapper så man blir tvunget til å kaste dritten og kjøpe ny boks hvis fjernkontollen dør.

Misliker også apple fordi de tydeligvis har monopol på produktplassering i tv-serier. Ikke realistisk at 100% av karakterene har iphone og mac.

Anonymkode: f9aef...552

Ekspander  

Du har en apple tv-boks, ikke en apple tv. Apple lager ikke tv-er, men skjønner forvirringen mtp navnet. 

Synes jeg ser mange android-telefoner i tv-serier jeg?

AnonymBruker skrev (På 26.10.2024 den 15.43):

Ekspander  

Hvorfor er det så vanskelig for enkelte Android-folk å akseptere at noen rett og slett foretrekker Apple da? Ikke kom og si at dette ikke går begge veier.

Anonymkode: 2b055...c50

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle" med iPhone har knust skjerm. 

Dyrt. Får samme kvalitet til en brøkdel av prisen hvis du velger noe annet. 

Anonymkode: 1a2b5...579

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 19.33):

Hvorfor er det så vanskelig for enkelte Android-folk å akseptere at noen rett og slett foretrekker Apple da? Ikke kom og si at dette ikke går begge veier.

Ekspander  

Jeg har ingen problemer med å akseptere det. Forstår godt at noen foretrekker Apple, det er ordentlige kvalitetsprodukter. 

Og jeg forsøker aldri å "omvende" Apple-folk til Andorid, men har mange ganger vært borti Apple-fantaster som vil "omvende" meg.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 20.20):

Og jeg forsøker aldri å "omvende" Apple-folk til Andorid, men har mange ganger vært borti Apple-fantaster som vil "omvende" meg.

Ekspander  

Mitt inntrykk er at det er Android-gjengen som har et perverst behov for å uttrykke hvor mye de hater Apple, uten at noen i det hele tatt har prøvd å pense de inn på temaet engang. De samme folka er gjerne de som tydeligvis har et behov for å fortelle hvor mye de hater Tesla også.

Kan ikke folk bare få gjøre sine egne valg? Hvorfor bry seg?

Anonymkode: f4acb...92d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke Apple mest pga Itunes. Da jeg skaffet meg en Iphone 5 en gang i gamle dager,så hatet jeg det intenst. Om det er like integrert og "viktig" som i gamle dager vet ikke jeg,men det var altså nok til at jeg gikk til Android. Prøvde meg på Iphone 6 en stund også,men det var og samme greiene. 

Tidlige Android versjoner var ganske søppel etter min mening,så skal ikke si at det var perfekt. Men føltes likevel bedre og friere en IOS. Ellers så er jeg vel litt anti Apple fordi det er det de fleste bare velger helt uten tanker. "Er det ikke det alle har da" er argument jeg har hørt mer en 1 gang. Synes Apple generelt er overpriset,og aldri vært inne i økosystemet deres. Men aller mest misliker jeg at Iphone blir brukt som status. Føler det er litt eklere folk som kjøper Apple produkter.

At de tar etter Samsung og omvendt driter jeg i. Det er ikke viktig for meg at merkene kriger om å lage det beste,og kopierer hverandre. Så lenge jeg er fornøyd med sluttproduktet så er det helt greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 21.40):

Mitt inntrykk er at det er Android-gjengen som har et perverst behov for å uttrykke hvor mye de hater Apple, uten at noen i det hele tatt har prøvd å pense de inn på temaet engang. De samme folka er gjerne de som tydeligvis har et behov for å fortelle hvor mye de hater Tesla også.

Kan ikke folk bare få gjøre sine egne valg? Hvorfor bry seg?

Anonymkode: f4acb...92d

Ekspander  

Der traff du. Det er jo helt greit å foretrekke ett mobil eller bilmerke, men det å mislike Tesla og Apple er typisk menn i 60- årene

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fountaine skrev (På 30.10.2024 den 22.46):

Brukes egentlig iTunes mer nå? Har ikke brukt det på årevis.

Ekspander  

Man trenger vel stort sett bare iTunes nå om man vil overføre musikkfiler til mobilen manuelt. Men hvor mange gjør det i dag, de aller fleste bruker vel bare Spotify for å høre på musikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært frem og tilbake med Apple vs Windows/Android, og jeg har til slutt konkludert med at Apple er overlegen både på maskin og telefon, såfremt du ikke skal game. Jeg misliker Apple fordi det er høye inngangsbarrierer til produktene mtp. pris. That's it egentlig. Har ikke et stort behov for å komplisere hverdagen min yttligere med software-customization som da jeg var fjortis. Bruker jobb-maskin hvis jeg skal knote med Office-programmer.

Anonymkode: 4a4a3...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobben betaler mobil og PC, så da velger jeg fra øverste hylle. Og det er selvfølgelig ikke apple-produkter. Der betaler man bare for et merke og får dårligere produkt og et system som er forferdelig tunggrodd og vanskelig å navigere. Så nei takk.

Anonymkode: 7cceb...35e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 20.20):

Jeg har ingen problemer med å akseptere det. Forstår godt at noen foretrekker Apple, det er ordentlige kvalitetsprodukter. 

Ekspander  

Ikke jeg heller, mot Android. For min del kan folk bruke akkurat hvilken mobil de vil uten at jeg bryr meg, jeg har aldri og kommer aldri til å prøve ikke å omvende noen. Har faktisk til gode at noen prøver å omvende meg også, både da jeg brukte android og nå med iPhone.

AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 19.38):

"Alle" med iPhone har knust skjerm. 

Dyrt. Får samme kvalitet til en brøkdel av prisen hvis du velger noe annet. 

Anonymkode: 1a2b5...579

Ekspander  

Knuste skjermer finner man på alle mobiler, folk er uforsiktige og knuser mobilen sin uansett om man har Apple eller Android. Jeg har aldri knust en eneste mobil, har hatt mange fra både android og Apple.

For min del synes jeg ikke man får samme kvaliteten for en like dyr Android. Har hatt android i mange år, men foretrekker iPhone pga mange ting, blant annet brukeropplevelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...