Gå til innhold

Dere som ikke liker Apple produkter. Hvorfor?


Fountaine

Anbefalte innlegg

Meg over, en til, så skal jeg gi meg. Er boomer som hater apple tv inderlig med hele min sjel. Må restarte dritten nesten daglig fordi den henger seg opp. Hver gang barna eller jeg (mest barna da jeg sjelden gidder  se på tv'en fordi det er så tungvint) har skrudd av den sinnsykt slitsomme pratestemmen som kommenterer alt , "en loddrett liste", så kommer stemmen på igjen gitt. Skjer oppdatering på natta tydeligvis som skrur på stemmen igjen. Er også ofte beskjed om program som ikke kan lastes inn . Har ikke med nettet mitt å gjøre, da  nrk på laptop alltid funker perfekt. 

Barna vil ha tv for å se nrk super, men jeg holder meg til streaming på laptop for blodtrykket mitt har ikke godt av appletvdritten. Det første jeg gjør etter at de har forlatt redet, er at jeg knuser drittboksen med hammer.

Anonymkode: f9aef...552

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brukernavn84 skrev (10 timer siden):

Det stemmer ikke. Du kan fint kjøre siste Windows på en ti år gammel PC fordi de aldri har byttet prosessorarkitektur. Og alt av maskinvare følger samme standard, så du enkelt kan bytte deler selv. 

Det du sier stemmer ikke nei. 

Man kan ikke kjøre Windows på en 10 år gammel PC. 

Windows 11 krever CPU med «Trusted Platform Module 2.0», noe som kun er på Intel 8th gen eller nyere. Disse prosessorene kom i 2017. PCer før dette kan derfor ikke kjøre nyeste Windows.

Alt av maskinvare følger ikke nødvendigvis samme stander, det er avhengig av socket på mobo og hvilke minnetype og hastighet som støttes av CPU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (4 timer siden):

Det du sier stemmer ikke nei. 

Man kan ikke kjøre Windows på en 10 år gammel PC. 

Windows 11 krever CPU med «Trusted Platform Module 2.0», noe som kun er på Intel 8th gen eller nyere. Disse prosessorene kom i 2017. PCer før dette kan derfor ikke kjøre nyeste Windows.

Alt av maskinvare følger ikke nødvendigvis samme stander, det er avhengig av socket på mobo og hvilke minnetype og hastighet som støttes av CPU.

Nei, det er nemlig veldig enkelt å fjerne kravet til TPM. Jeg har for eksempel kjørt Windows 11 på en fjerde generasjons Intel-PC i årevis uten noen problemer. Og selvsagt må man forholde seg til sockets og minnetyper og sånt når man oppgraderer, jeg har aldri antydet noe annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har apple smart-tv og skjermen er dekket av apper som man ikke kan se på uten å kjøpe noe/ha abonnement. Jeg vil ikke betale ekstra for hbo, disney viaplay, apple filmer og all mulig dritt. Jeg vil bare se rikstv. Spotify kan være greit men er innmari tungvint å skifte konto.

Barna er vant med at jeg sier nei til alt nå da men det var noe dritt i begynnelsen å ha alle appene strødd over alt. Får jo ikke skrudd de av/slettet. Men sånn er sikkert alle tv-er nå, de skal bare tjene mer mer mer. Fjernkontrollen er også for jævlig tynn og sleip. Et under at den ikke har blitt ødelagt ennå. Tror ikke det er lovlig å skrive hva jeg har lyst å gjøre mot de/den som oppfant tv-boks uten knapper så man blir tvunget til å kaste dritten og kjøpe ny boks hvis fjernkontollen dør.

Misliker også apple fordi de tydeligvis har monopol på produktplassering i tv-serier. Ikke realistisk at 100% av karakterene har iphone og mac.

Anonymkode: f9aef...552

Du kan da slette de appene du vil. Og om du vil kan mobilen brukes som fjernkontroll, i hvert fall om man har iPhone. Logitech universal-remote med hub kan også brukes.

Hehe, selv NRK plasserte en Mac i serien "Våre Beste År", i første episode. Men de tabbet seg ut og brukte en modell som kom mot slutten av 1989 samtidig som serien klart ga beskjed om at Ronald Reagan var president ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Meg over, en til, så skal jeg gi meg. Er boomer som hater apple tv inderlig med hele min sjel. Må restarte dritten nesten daglig fordi den henger seg opp. Hver gang barna eller jeg (mest barna da jeg sjelden gidder  se på tv'en fordi det er så tungvint) har skrudd av den sinnsykt slitsomme pratestemmen som kommenterer alt , "en loddrett liste", så kommer stemmen på igjen gitt. Skjer oppdatering på natta tydeligvis som skrur på stemmen igjen. Er også ofte beskjed om program som ikke kan lastes inn . Har ikke med nettet mitt å gjøre, da  nrk på laptop alltid funker perfekt. 

Barna vil ha tv for å se nrk super, men jeg holder meg til streaming på laptop for blodtrykket mitt har ikke godt av appletvdritten. Det første jeg gjør etter at de har forlatt redet, er at jeg knuser drittboksen med hammer.

Anonymkode: f9aef...552

Jøss, har du en veldig gammel versjon eller? Vi har som nevnt 4 stk. og de henger seg aldri. Har heller aldri hørt noen "pratestemme" så vet ikke helt hva du sikter til der. Heller aldri problemer med at ting ikke lastes inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre Apple TV bokser som fungerer knirkefritt og har gjort det fra dag 1. All elektronikk kan feile inkludert de fra Apple, men det er ikke en gjennomgående ting at Apple TV feiler så mye som det blir nevnt her.

Alle våres bokser er rundt 5-8 år gamle og de får fortsatt oppdateringer. Nevn en eneste konkurrent eller TV som kan skilte med det samme. De finnes ikke. Nvidia Shield er nærmest men de sluttet med oppdateringer rundt 2021 om jeg husker rett.

Alle apper på Apple TV kan avinstalleres. Så skal man ikke bruke de så laster man de ikke ned, og fjerner de som allerede er der. At en streamingtjeneste som koster penger også krever at du betaler for den på Apple TV er vel strengt tatt ikke akkurat noe unikt, eller noe Apple kan ansvarliggjøres for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blueberrymuffin skrev (På 24.10.2024 den 18.13):

Da kan du visst svært lite om hardware. 

https://amp.theguardian.com/technology/article/2024/may/15/ipad-pro-m4-review-ludicrously-good-hardware-thats-total-overkill-for-most

https://www.notebookcheck.net/Apple-M4-SoC-analysis-AMD-Intel-and-Qualcomm-currently-don-t-stand-a-chance.839332.0.html
 

M3 og M4 brikkene som bruker nå, er per i dag blant det beste du får på markedet i bærbare om vi skal snakke rent hardware messig. Hvis man presterer å kalle Apple sin hardware for dårlig, da viser man kun sin egen mangel på kunnskap.

Apple dyrt ja, men dårlig hardware har de ikke.

Nei, jeg kan ganske mye om hardware. Alltid greit med bedrevitere på internettet, og spesielt på kvinneguiden a 😉

Anonymkode: ce6f2...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukernavn84 skrev (3 timer siden):

Nei, det er nemlig veldig enkelt å fjerne kravet til TPM. Jeg har for eksempel kjørt Windows 11 på en fjerde generasjons Intel-PC i årevis uten noen problemer. Og selvsagt må man forholde seg til sockets og minnetyper og sånt når man oppgraderer, jeg har aldri antydet noe annet. 

Alt er enkelt for den som kan det. Men å forvente at den jevne bruker lager egne installasjonsmedier eller kjører regedit under installasjon er litt mye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig kvalitet, glass på tlf sprekker bare man ser litt  hardt på dem. Stadige oppdateringer som spiser kapasiteten, eller hindrer bruk av  tlf ofte.  

I tillegg  hadde jeg en bruker,  knytter til en jobb iphone. Så når jeg skulle bytte tlf. Måtte jeg ha koder dra en bedrift som var lagt ned. Kontaktet support. Forklarte at jeg måtte ha dette nullet ut. Fikk 0 respons og på tlf står det at den er stengt i 100år. Så får ikke solgt den heller. Greit nok med sikkerhet.  Men når sikkerheten blir så stor at man selv ikke får tilgang, eller mulighet for hjelp, fordi  firmaet et så stort at de kan drite i deg.  Da gikk jeg over til android, med mye bedre løsninger.  Oppdatringer kan jeg flytte om det ikke passer akkurat  da.

Jeg fikk også på min iphone, sååå mye apper jeg ikke hadde bruk for. Mener å huske det var noen og 50 apper som jeg ikke  hadde behov for. Å slette disse medførte at produktet ikke virket som det skulle. Og kaoasiteten på tlf bøe så liten, at det ikke var plass til nettbank, fb etc. 

Får litt sånn på android også. Men ikke i samme mengder. Så kapasiteten på android har jeg aldri hatt trøbbel med.

Så det var for meg en lykke å måtte gå over til annen tlf , da det ble umulig å bytte bruker på iphone. Har ennå til gode å bli like sinna som jeg ble på iphone. 

Mye enklere å føre over data til ny tlf også. På iphone, mistet jeg alle tlf nr bla. Og måtte legge de over i en nettside, og hente de tilbake. Dette er sikkert lenge siden det var sånn. Men der var android  mye lengre på teknologi løsninger,  og kunne bare parre tlf og alt gikk fra en til e annen tlf

Anonymkode: e2bde...5a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dårlig kvalitet, glass på tlf sprekker bare man ser litt  hardt på dem. Stadige oppdateringer som spiser kapasiteten, eller hindrer bruk av  tlf ofte.  

I tillegg  hadde jeg en bruker,  knytter til en jobb iphone. Så når jeg skulle bytte tlf. Måtte jeg ha koder dra en bedrift som var lagt ned. Kontaktet support. Forklarte at jeg måtte ha dette nullet ut. Fikk 0 respons og på tlf står det at den er stengt i 100år. Så får ikke solgt den heller. Greit nok med sikkerhet.  Men når sikkerheten blir så stor at man selv ikke får tilgang, eller mulighet for hjelp, fordi  firmaet et så stort at de kan drite i deg.  Da gikk jeg over til android, med mye bedre løsninger.  Oppdatringer kan jeg flytte om det ikke passer akkurat  da.

Jeg fikk også på min iphone, sååå mye apper jeg ikke hadde bruk for. Mener å huske det var noen og 50 apper som jeg ikke  hadde behov for. Å slette disse medførte at produktet ikke virket som det skulle. Og kaoasiteten på tlf bøe så liten, at det ikke var plass til nettbank, fb etc. 

Får litt sånn på android også. Men ikke i samme mengder. Så kapasiteten på android har jeg aldri hatt trøbbel med.

Så det var for meg en lykke å måtte gå over til annen tlf , da det ble umulig å bytte bruker på iphone. Har ennå til gode å bli like sinna som jeg ble på iphone. 

Mye enklere å føre over data til ny tlf også. På iphone, mistet jeg alle tlf nr bla. Og måtte legge de over i en nettside, og hente de tilbake. Dette er sikkert lenge siden det var sånn. Men der var android  mye lengre på teknologi løsninger,  og kunne bare parre tlf og alt gikk fra en til e annen tlf

Anonymkode: e2bde...5a4

At en bedrift har lagt inn restriksjoner og krav på enheten er vel strengt tatt ikke Apple sin feil?

Overføring av data handler ikke så mye om telefon type å gjøre men hvor data lagres. Å gå fra en Apple telefon til en annen Apple telefon er enkelt fordi dataene ligger i iCloud. Men går man fra Apple til Google, og velger å bruke Google til å lagre data i, så må man og faktisk overføre dataene fra Apple til Google. Og motsatt.

Det har blitt enklere å gjøre denne jobben nå på begge plattformene. Men i starten var det vanskelig på begge to. Og ikke glem hvordan man før måtte lagre kontaktene på SIM kortet når man byttet telefon. Det var gode tider det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dårlig kvalitet, glass på tlf sprekker bare man ser litt  hardt på dem. Stadige oppdateringer som spiser kapasiteten, eller hindrer bruk av  tlf ofte.  

I tillegg  hadde jeg en bruker,  knytter til en jobb iphone. Så når jeg skulle bytte tlf. Måtte jeg ha koder dra en bedrift som var lagt ned. Kontaktet support. Forklarte at jeg måtte ha dette nullet ut. Fikk 0 respons og på tlf står det at den er stengt i 100år. Så får ikke solgt den heller. Greit nok med sikkerhet.  Men når sikkerheten blir så stor at man selv ikke får tilgang, eller mulighet for hjelp, fordi  firmaet et så stort at de kan drite i deg.  Da gikk jeg over til android, med mye bedre løsninger.  Oppdatringer kan jeg flytte om det ikke passer akkurat  da.

Jeg fikk også på min iphone, sååå mye apper jeg ikke hadde bruk for. Mener å huske det var noen og 50 apper som jeg ikke  hadde behov for. Å slette disse medførte at produktet ikke virket som det skulle. Og kaoasiteten på tlf bøe så liten, at det ikke var plass til nettbank, fb etc. 

Får litt sånn på android også. Men ikke i samme mengder. Så kapasiteten på android har jeg aldri hatt trøbbel med.

Så det var for meg en lykke å måtte gå over til annen tlf , da det ble umulig å bytte bruker på iphone. Har ennå til gode å bli like sinna som jeg ble på iphone. 

Mye enklere å føre over data til ny tlf også. På iphone, mistet jeg alle tlf nr bla. Og måtte legge de over i en nettside, og hente de tilbake. Dette er sikkert lenge siden det var sånn. Men der var android  mye lengre på teknologi løsninger,  og kunne bare parre tlf og alt gikk fra en til e annen tlf

Anonymkode: e2bde...5a4

Virker mer som om du ikke vet hvordan du skal håndtere en eletronisk enhet overhodet, enn å bruke den korrekt. Og 50 apper til ingen nytte? Nei, det er bare tullprat! En kjapp oversikt på min egen så har jeg rundt 50 apper TIL SAMMEN, og det er ikke mange av de som var med da jeg fikk ny for omtrent 2år siden. Og igangkjøring av ny var dritenkelt! Men du har kanskje kommet så langt i gjøre ting lettvint, selv med androidskiten?

Anonymkode: 338b4...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris. Jeg får mer for pengene når jeg kjøper Android.

Jeg har en iphone jobbtelefon. Synes ikke den gir meg noe som helst mer enn min egen Android, men iphonen koster betraktelig mer.

Anonymkode: a7427...784

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Pris. Jeg får mer for pengene når jeg kjøper Android.

Jeg har en iphone jobbtelefon. Synes ikke den gir meg noe som helst mer enn min egen Android, men iphonen koster betraktelig mer.

Anonymkode: a7427...784

Utvilsomt det beste argumentet for Android. Du kan få en helt grei Android-telefon for 2-3000,-, endog til under tusenlappen. Billigste iPhone SE starter på 6290,-.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snublefot62 skrev (1 time siden):

Alt er enkelt for den som kan det. Men å forvente at den jevne bruker lager egne installasjonsmedier eller kjører regedit under installasjon er litt mye.

På PC og Android er alt mulig for den som gidder å sette seg inn i hvordan det funker. På Apple-enheter er det bare begrensninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen var det bare fordi jeg hadde for mye software og hardware for PC så ett skifte ville bli komplisert men nå har det blitt litt sånn at jeg har fått apple-brukere i vrangstrupen, er lei av spørsmål om hvorfor jeg ikke har kjøpt apple. Da jeg kjøpte ny telefon for en stund siden gikk det for mye tid på at apple-bruker nærmest ville ha en forklaring på hvorfor jeg hadde kjøpt noe annet, min samboer kjøpte ny Samsung og hennes datter ble faktisk sur for at hun ikke valgte apple, er ganske enkelt drit lei misjonærene, det samme gjelder egentlig de som kjører Tesla.

Anonymkode: 712b6...3dd

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukernavn84 skrev (12 minutter siden):

På PC og Android er alt mulig for den som gidder å sette seg inn i hvordan det funker. På Apple-enheter er det bare begrensninger. 

Alt er mulig. Og dersom det er veldig viktig for deg å tilpasse rammen rundt ikonene til akkurat den nyansen du vil ha, og marginene mellom tekst og ikon akkurat til den pikselen du føler er «it» i dag - så er ikke iOS noe for deg nei.

Men veldig mange overdriver behovet for å tilpasse ting noe helt enormt.

Jeg drifter en pulje med rundt 150 iOS enheter og iPadOS enheter. Ekstremt få klager over tilpassingsmuligheter. Faktisk ingen. Nå er mange av brukerene våres av den eldre generasjonen og det kan jo spille inn. Jeg var negativ til Apple selv for mange år siden og argumentet med å gjøre akkurat hva jeg vil ble mye brukt av meg og. Men nå med erfaring så forstår jeg ikke hvorfor. Det er svært lite jeg gidder å tilpasse uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er også irriterende at de kuttet ut kontakten for hodetelefoner. Fullstendig meningsløst, og de fleste andre telefoner har dessverre fulgt etter. Men det finnes heldigvis noen telefoner som ikke bare har beholdt den, men også leverer ordentlig god lyd.

Anonymkode: 40027...626

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er også irriterende at de kuttet ut kontakten for hodetelefoner. Fullstendig meningsløst, og de fleste andre telefoner har dessverre fulgt etter. Men det finnes heldigvis noen telefoner som ikke bare har beholdt den, men også leverer ordentlig god lyd.

Anonymkode: 40027...626

Selvfølgelig er det ikke meningsløst å kutte den kontakten. Den er kuttet av to grunner:

- Vanntetthet, vanskelig å få mobilen tett nok med denne typen kontakt
- Tar stor plass

I tillegg er det svært få som bruker den. Folk flest bruker støykansellerende hodetelefoner med BT-forbindelse i dag. Nesten ingen gidder å styre med kabler. De få som trenger en 3,5mm kontakt kan vel koste på seg den hundrelappen det koster for en adapter fra USB-C til mini jack?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (6 timer siden):

Utvilsomt det beste argumentet for Android. Du kan få en helt grei Android-telefon for 2-3000,-, endog til under tusenlappen. Billigste iPhone SE starter på 6290,-.

Det er bare at en har akkurat det samme forholdet mellom en flaggskip Android mobil og en billig Android mobil.
At Apple ikke har modeller som er svært rimelige er ikke argumentasjon i seg selv.

Jeg har haugevis med Apple produkter, men også haugevis av android/winodows produkter.  Det har jeg for det er ingen av dem som er "best", det kommer helt an på.
Det er fordeler og ulemper med alle produsentene, så da faller det tilbake på hva en faktisk vektlegger mest i hvert enkelt produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forferdelig dårlig erfaring med Apple sin kundeservice. Gikk over til Samsung for 7 år siden og har aldri sett meg tilbake.

Anonymkode: b0235...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...