Gå til innhold

Dere som ikke liker Apple produkter. Hvorfor?


Fountaine

Anbefalte innlegg

Hva er det med Apple og deres produkter dere ikke liker og hvorfor?

Endret av Fountaine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker ikke størrelsen for det første. Jeg syns iPhone har for liten skjerm, jeg syns Mac har for liten skjerm. Hadde det vært mulig å få kjøpt en Mac med 32" skjerm uten å betale en årslønn så hadde jeg gjerne prøvd det, men jeg går ikke tilbake til iPhone. Jeg liker ikke å bruke laptop, jeg må ha stasjonær PC for å få stor nok skjerm og godt tastatur. 

I tillegg til størrelsen syns jeg navigeringen er helt bak mål og at det ikke er noen tilbakeknapp er skikkelig irriterende. Det er veldig knotete å skrive meldinger på den også. Autocorrect eller stavekontrollen liker jeg heller ikke.

(Noe som ER bra på den er den lille knappen å trykke på for å slå av eller på varselslyder)

Mange sier at den knuser lett, den erfaringen hadde ikke jeg så det var ikke noe problem. Kamera var sikkert bra, jeg tar ikke så mange bilder så var ikke relevant for meg det heller. 

Så det er størrelsen og navigeringen jeg ikke liker på iPhone. iPad er helt grei og det er også Mac, men alt er for dyrt. Så prisen er enda en grunn til at jeg ikke liker de produktene. 

Jeg ikke imot Apple da, det er bare iPhonen. 

Anonymkode: 63a74...24f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg liker ikke størrelsen for det første. Jeg syns iPhone har for liten skjerm, jeg syns Mac har for liten skjerm. Hadde det vært mulig å få kjøpt en Mac med 32" skjerm uten å betale en årslønn så hadde jeg gjerne prøvd det, men jeg går ikke tilbake til iPhone. Jeg liker ikke å bruke laptop, jeg må ha stasjonær PC for å få stor nok skjerm og godt tastatur. 

Anonymkode: 63a74...24f

Morsomt, jeg har iPhone fordi det er den eneste telefonen jeg synes er liten nok (har 13 Mini). Det er jo ingen Android-telefoner å få i den størrelsen lengre. Men skal man tro ryktene blir det ingen Apple-telefoner å få i den størrelsen i fremtiden heller, så det skjer nok fort at jeg er stuck på 13 Mini så lenge den holder/får oppdateringer. 

Har ikke Mac da, bruker en Lenovo Thinkpad X1 med 14" skjerm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostnad , lukket monol system, det dreier seg mer om mote i stede for teknologi.
rakampen mellom Steve Jobs sin design og markeds filosofi mot Steve Wozniaks tekniske geniale side. Nå er det bare Jobs filosofi igjen, Wozniaks tekniske nyvinninger er forsvunnet.

Anonymkode: f2bc9...566

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får veldig dårlig hardware kontra prisen.

Er ikke fan av at det er så ekstreme rammer på hva bruker selv kan styre og gjøre av systememdringer/personlige preferanser.

Og hvis det først er feil på produktet, er Apple ekstremt vanskelige, skylder mest på brukerfeil.

Har hatt flere iPhoner, ipad og ipod back in the days. Har også sittet å jobbet mye på mac

Anonymkode: ce6f2...a7a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er prisen for hva du får, er ikke uenig i at det er gode produkter men de står ikke i stil til prisen. 

Jeg var die hard applefan I mange år, min første mac var en powerbook g4. Jeg så alle keynotes live og var fast inventar på ma. Pizza i regi av mac1.no i flere år. Jeg stod i kø utenfor Apple store i england for å kjøpe meg første generasjons iPhone. Jeg har hatt alt i Apples økosystem. 

Rundt 2016 så var jeg lei iphone, var tredje eller fjerde iphone på rad som hadde bare en halv dags batteri etter to års bruk. 

Batteriet på min mac book pro fra 2013 fikk jeg ikke byttet selv fordi det er limt fast i chassis. 

Skulle bytte til ssd disk i min gamle mac mini og måtte kjøpe spesialverktøy for å i det heletatt åpne boksen, jeg er ganske hendig med pc men brukte nesten to timer med god hjelp av ifixit og youtube for å få det til. 

Støtte for min gamle airport basestasjon ble bare avsluttet og har kjente cyber security svakheter. Disse blir ikke fikset med oppdatering, som gjorde at jeg måtte kvitte meg med hardware som fungerte perfekt. 

Mye av grunnen til at jeg var osx fan tidligere var at det var lite bloat og ting bare fungerte. Men hvert år kommer det mer og mer unødvendig drit som fyller opp og det ble akkurat like masete som Windows. 

Mine gamle Intel macer er helt obsolete nå og får ikke mer støtte etter Apple gikk over til sin egen prosessorarkitektur. Selvom hardwaren er helt brukbar kan jeg nesten ikke kjøre noe software lenger, helt uten støtte. Mens min eldre pc går det helt fint på. 

Anonymkode: a0746...d5b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fountaine skrev (51 minutter siden):

Hva er det med Apple og deres produkter dere ikke liker og hvorfor?

Det er mulig å si, Jatakk begge deler. 
Jeg har Apple produkter fordi de er mer synshemmet vennlig, og enklere sos funksjoner på. Men jeg har en HP pc. 

Anonymkode: b56c5...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er prisen for hva du får, er ikke uenig i at det er gode produkter men de står ikke i stil til prisen. 

Jeg var die hard applefan I mange år, min første mac var en powerbook g4. Jeg så alle keynotes live og var fast inventar på ma. Pizza i regi av mac1.no i flere år. Jeg stod i kø utenfor Apple store i england for å kjøpe meg første generasjons iPhone. Jeg har hatt alt i Apples økosystem. 

Rundt 2016 så var jeg lei iphone, var tredje eller fjerde iphone på rad som hadde bare en halv dags batteri etter to års bruk. 

Batteriet på min mac book pro fra 2013 fikk jeg ikke byttet selv fordi det er limt fast i chassis. 

Skulle bytte til ssd disk i min gamle mac mini og måtte kjøpe spesialverktøy for å i det heletatt åpne boksen, jeg er ganske hendig med pc men brukte nesten to timer med god hjelp av ifixit og youtube for å få det til. 

Støtte for min gamle airport basestasjon ble bare avsluttet og har kjente cyber security svakheter. Disse blir ikke fikset med oppdatering, som gjorde at jeg måtte kvitte meg med hardware som fungerte perfekt. 

Mye av grunnen til at jeg var osx fan tidligere var at det var lite bloat og ting bare fungerte. Men hvert år kommer det mer og mer unødvendig drit som fyller opp og det ble akkurat like masete som Windows. 

Mine gamle Intel macer er helt obsolete nå og får ikke mer støtte etter Apple gikk over til sin egen prosessorarkitektur. Selvom hardwaren er helt brukbar kan jeg nesten ikke kjøre noe software lenger, helt uten støtte. Mens min eldre pc går det helt fint på. 

Anonymkode: a0746...d5b

PC med Win er i samme gata nå, fikk jeg høre på jobb av dataansvarlig der. Sånn sett spiller det ingen rolle.

Anonymkode: 338b4...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedsaklig fordi det er så begrensede muligheter for tilpasninger.

I tillegg synes jeg iPhone er for liten og jeg forstår at Apple-produkter har mindre tilgang til spill, noe jeg gjør mye på både mobil og PC.

Anonymkode: 72a8b...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke iPhone. Det er begrenset hvor mye jeg vil betale for en telefon. På den forrige jobben min hadde vi iPhone som jobbtelefon og jeg synes ikke den var noe bedre enn andre telefoner jeg har hatt. 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: fd752...519

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke interessert pga pris, føler jeg får mer for pengene når jeg kjøper Android.

Anonymkode: 4228c...715

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har rett og slett mer muligheter med android og så er det jo vanen.

Har en ipad da og jeg foretrekker apple ipad ovenfor andre . Kjøpte den til guttuungen i 2016 og den funker like bra ennå.

Anonymkode: fa90d...eee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for dyrt. Å bruke iPhone eller Mac er som å jobbe med henda på ryggen. Apples valg passer meg ikke, og da blir alt unødvendig vanskelig og tungrodd. Også minuspoeng fordi Steve Jobs fremsto som en psykopat.

Anonymkode: e511f...839

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg liker ikke størrelsen for det første. Jeg syns iPhone har for liten skjerm.

Anonymkode: 63a74...24f

Iphone er eneste mobilen på markedet i dag med 6.9 tommer skjerm. Mener Galaxy telefonene er på 6.7 og 6.8 tommer om jeg husker rett.

Skal du ha større må du ha brette telefon, så hvordan mener du iPhone har for liten skjerm?

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det dreier seg mer om mote i stede for teknologi.

Anonymkode: f2bc9...566

Du kan altså veldig lite om teknologi, om du tror Apple kun selger pga mote. Hvis du har fått med deg M chippen som kom på markedet i 2020, så er det ganske høy teknologi sammenlignet med Intel og AMD sine løsninger som man får i dagens microsoft baserte PCer. 

Et annet sidesprang er Apple Vision Pro. Kanskje ikke et så nyttig produkt, men teknologien der er ganske imponerende. Skal være greit anti-fanboy for å mene at teknologien der er dårlig.

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du får veldig dårlig hardware kontra prisen.

Anonymkode: ce6f2...a7a

Da kan du visst svært lite om hardware. 

https://amp.theguardian.com/technology/article/2024/may/15/ipad-pro-m4-review-ludicrously-good-hardware-thats-total-overkill-for-most

https://www.notebookcheck.net/Apple-M4-SoC-analysis-AMD-Intel-and-Qualcomm-currently-don-t-stand-a-chance.839332.0.html
 

M3 og M4 brikkene som bruker nå, er per i dag blant det beste du får på markedet i bærbare om vi skal snakke rent hardware messig. Hvis man presterer å kalle Apple sin hardware for dårlig, da viser man kun sin egen mangel på kunnskap.

Apple dyrt ja, men dårlig hardware har de ikke.

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

I tillegg synes jeg iPhone er for liten og jeg forstår at Apple-produkter har mindre tilgang til spill, noe jeg gjør mye på både mobil og PC.

Anonymkode: 72a8b...102

Hvilke spill kan du ikke spille på en iphone eller ipad?

App store i utgangspunktet har et større utvalg enn google play, så regner med du sikter til emulering?

Hvis du tenker på emuleringer, konsell eller PC spill for IOS, så ble sperren mot det fjernet tidligere i år, April 2024. Du kan derfor fint og relativt enkelt installere emulator og tredjepartsspill på iPhone i dag.

For meg virker det ut som de fleste som svarer imot Apple i tråden her kommer med antagelser, også blir det greit tydelig at de egentlig har veldig lite peil på Apple produkter. Og i sin mangel på innsikt så skylder de på at Apple er begrenset og dyrt. For alle argumentene jeg svarer på over her, stemmer jo ikke. Hadde argumentene til disse brukerne jeg kommenterer vært sanne, så hadde de derimot hatt et argument.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (2 minutter siden):

 

Hvilke spill kan du ikke spille på en iphone eller ipad?

App store i utgangspunktet har et større utvalg enn google play, så regner med du sikter til emulering?

Hvis du tenker på emuleringer, konsell eller PC spill for IOS, så ble sperren mot det fjernet tidligere i år, April 2024. Du kan derfor fint og relativt enkelt installere emulator og tredjepartsspill på iPhone i dag.

For meg virker det ut som de fleste som svarer imot Apple i tråden her kommer med antagelser, også blir det greit tydelig at de egentlig har veldig lite peil på Apple produkter. Og i sin mangel på innsikt så skylder de på at Apple er begrenset og dyrt. For alle argumentene jeg svarer på over her, stemmer jo ikke. Hadde argumentene til disse brukerne jeg kommenterer vært sanne, så hadde de derimot hatt et argument.

Mulig det var mer slik før, men mitt inntrykk var at det var færre spill på Apple Store and Google Play. Samt at det var vanskeligere å få PC-spill til å virke på Apple.

Det argumentet du ikke svarte på var at det er mer begrensninger for tilpasninger/customization med Apple. Det du får er av veldig bra kvalitet, men du må forholde deg til det du får.

Anonymkode: 72a8b...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en iphone som jeg fikk i gave og den var helt ok, men ikke verdt prisen synes jeg. Helt enkle ting som å ha på to alarmer til nedtelling var ikke mulig - og det var svært lite valgmuligheter til å tilpasse tlf. Jeg var stuck med en hel del teite ting som jeg på android bare kan avinstallere. Nå har jeg Samsung og er veldig fornøyd til en brøkdel av prisen.

Anonymkode: 08bbd...c99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bl.a. fordi en periode skulle "alle" ha Iphone og da vil ikke jeg ha det.

Anonymkode: 6cad4...400

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mulig det var mer slik før, men mitt inntrykk var at det var færre spill på Apple Store and Google Play. Samt at det var vanskeligere å få PC-spill til å virke på Apple.

Det argumentet du ikke svarte på var at det er mer begrensninger for tilpasninger/customization med Apple. Det du får er av veldig bra kvalitet, men du må forholde deg til det du får.

Anonymkode: 72a8b...102

Det med spill er nok mer et problem til fortiden. Apple har kommet en lang vei der siden starten.

Hvis du tenker mer customization i forhold til widget og lock screen, så har dette også blitt løsere de siste årene. Men skal du ha full frihet så er nok jailbreak fremdeles veien og gå. Men skal du ha et helt fritt OS, så er det kun Google Pixel som tilbyr full frihet mtp grensesnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har hatt en iphone som jeg fikk i gave og den var helt ok, men ikke verdt prisen synes jeg. Helt enkle ting som å ha på to alarmer til nedtelling var ikke mulig - og det var svært lite valgmuligheter til å tilpasse tlf. Jeg var stuck med en hel del teite ting som jeg på android bare kan avinstallere. Nå har jeg Samsung og er veldig fornøyd til en brøkdel av prisen.

Anonymkode: 08bbd...c99

Dette er ganske lenge siden. Ganske mange år du har kunnet gjøre dette på iphone. Kan kjøre både to og tre og fire nedtellinger samtidig som stoppeklokke, alarm. Ingen begrensninger på slike funksjoner nå.

Eneste du er stuck med er innstillinger, telefon, meldinger og app store. Resten kan du avinnstallere om ønskelig. 

Men Apple var dårlig på dette tidligere.

Endret av Blueberrymuffin
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde iphone, mye trøbbel, inn 3 ganger til rep. Fikk til slutt en helt ny som jeg ga vekk og kjøpte meg en Samsung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...