Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen tips? Føler det går ekstremt mye,  både til bæsjebleier og vask av ansikt, gulv når barnet har spist osv. Har droppet klut til gulv pga det ofte er så sinnsykt grisete etterpå at det er lettere med servietter som kan kastes. Hva gjør andre her inne? 

Anonymkode: 1e5f8...6da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp heller tørre stellekluter og bløyt de selv. 100 stk i hver pakke, 15-20 kr per stykk. Ferdige våtservietter er ikke bra for huden i det lange løp, så uansett hva ville jeg kuttet det ut.

Anonymkode: df561...f70

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Bruker kun våtservietter når vi er på farten, av hensyn til barnets hud. Vasker hender og ansikt med vaskeklut (sånn du vasker i maskinen) etter måltidene. Ved bleieskift bruker vi engangs tørrkluter med vann og olje. Her kjøper vi 6 stk for 100 kr på Apotek1, og jeg har ikke følt at det er noe særlig innhugg i økonomien. 

Anonymkode: 1cef9...d3b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bruker kun våtservietter når vi er på farten, av hensyn til barnets hud. Vasker hender og ansikt med vaskeklut (sånn du vasker i maskinen) etter måltidene. Ved bleieskift bruker vi engangs tørrkluter med vann og olje. Her kjøper vi 6 stk for 100 kr på Apotek1, og jeg har ikke følt at det er noe særlig innhugg i økonomien. 

Altså 6 pakker med 100 stk koster kr 100. Om det ikke var tydelig. 

Skrevet

Jeg ville brukt tørre engangs kluter som man fukter selv ved bleieskift. De er billigere og bedre for miljøet enn våtservietter. Så ville jeg ha brukt vanlige kluter til å tørke ansikt med. Heng den på en krok under vasken på kjøkkenet, og så lenge du skyller den godt etter bruk så kan du fint bruke den til alle måltider gjennom dagen. Samme med gulvet, en ny klut hver dag. Våtservietter bruker jeg bare på farten. Blir litt kluter å vaske men, bedre å vaske mer enn å kaste så mye engangs syntes jeg.

Anonymkode: 28985...5e6

• Liker 3
Skrevet

Små vaskekluter til tørking av ansikt og hender, vask ved tissepleier. Våtservietter til bæsjebleier. Kan også spyles i dusjen men det avhenger av hva dere ønsker (dusj bør jo vaskes ordentlig etterpå) og mulig barnet hater å dusje. Vaskekluter kan henges over en bøtte på vaskerommet slik de ikke samler seg opp våte. Bruk brødpose til vaskekluter om dere er i besøk. Hadde brukt våtservietter om vi var ute på ærend, på stranden ol., hvor det kanskje er mest praktisk. 

Det er også mulig å bruke papir, evt fukte litt og ta det verste. Så bruke en eller to våtservietter til resten. I stedet for å bruke 5-6stk.

Anonymkode: 44782...8a4

Skrevet

Brukte/bruker kun våtservietter utenfor hjemmet når jeg ikke har andre alternativer.

Tørrkluter med babyolje og/eller vann til bleieskift.

Vanlige vaskekluter til ansikt og hender etter mat. Skyller og henger til tørk på kjøkkenet og brukes mer enn en gang (ikke for mange ganger da). Har mange kluter så slenger jeg de med når vi vasker andre ting. En sjelden gang har vi bært baby/barn ut på badet og vasket der med vann.

Gulvet har vi pleid å tørke med vanlig kjøkkenrull. Hentet en gulvklut om det var helt krise eller brukt kjøkkenkluten og så kastet til vask etterpå.

Anonymkode: fb180...2a8

• Liker 1
Skrevet

Tøykluter som vaskes etter bruk. Det brukte vi alltid før og det finns ikke bedre alternativ. 

Anonymkode: 64602...e14

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tøykluter som vaskes etter bruk. Det brukte vi alltid før og det finns ikke bedre alternativ. 

Anonymkode: 64602...e14

Dette er jo klart mest miljøvennlig og økonomisk lurt!

Personlig var jeg for sliten i babytiden til å kun bruke kluter som jeg hadde tenkt, og vi hadde og en periode uten vaskemaskin (før baby spiste mat så bare bleieskift som var klutbehov) så vi brukte tørrkluter med olje og vann. Økonomisk er ikke det så ille da en sånn pakke kostet 17-20 kr og var jo veldig mange kluter i en pakke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har noen tips? Føler det går ekstremt mye,  både til bæsjebleier og vask av ansikt, gulv når barnet har spist osv. Har droppet klut til gulv pga det ofte er så sinnsykt grisete etterpå at det er lettere med servietter som kan kastes. Hva gjør andre her inne? 

Du trenger ikke alle disse våtserviettene. Du kan bruke vanlige kluter til alt du nevner her. Du skriver dere har droppet det fordi det er så sinnsykt grisete og lettere med våtservietter som kan kan kastes. Da har du jo valgt å kaste bort penger på våtservietter. Kluter kan skylles og vaskes og brukes på nytt. Det er liksom hele ideen med det. Bomull er gull.

Selv har jeg våtservietter tilgjenglig i bil og vesken, altså når man er på farten og man ikke har en vask tilgjengelig.

Anonymkode: 40c84...799

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette er jo klart mest miljøvennlig og økonomisk lurt!

Personlig var jeg for sliten i babytiden til å kun bruke kluter som jeg hadde tenkt, og vi hadde og en periode uten vaskemaskin (før baby spiste mat så bare bleieskift som var klutbehov) så vi brukte tørrkluter med olje og vann. Økonomisk er ikke det så ille da en sånn pakke kostet 17-20 kr og var jo veldig mange kluter i en pakke.

Det mest miljøvennlige er å brenne alt av brukte våtservietter.

Anonymkode: 4b42c...d54

Skrevet

Våtservietter er fullstendig unødvendig. Jeg har aldri forstått de som bruker sånt hjemme. Klut og vann (evt med bittelitt såpe) holder i massevis. Det er både billig, enkelt, bra for huden og miljøvennlig. Vi har kun brukt våtservietter når vi har vært ute av huset, hjemme var det bare klut. 

Anonymkode: 6ed82...ceb

• Liker 1
Skrevet

Dere som bruker tørrservietter med vann, har dere stellebord på baderommet? Vi har stellebord påsoverom grunnet dårlig plass. Eventuelt bruker dere balje med vann? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dere som bruker tørrservietter med vann, har dere stellebord på baderommet? Vi har stellebord påsoverom grunnet dårlig plass. Eventuelt bruker dere balje med vann? 

Bruker pumpeflaske med vann (og en med babyolje). Sånn man har såpe i.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har det på badet, men rekker ikke vasken fra stellebordet så jeg lager alltid klutene klar på forhånd, før jeg tar med baby til stellebordet :) Ingen problem, bare en vanesak.

Anonymkode: df561...f70

Skrevet

https://www.ikea.com/no/no/p/krama-vaskeklut-hvit-40054538/

Vi har nok 40 sånne som sirkulerer i bruk. Har en kurv på sjenken ved spisebord, så fyller den med klutene som brukes flittig. 3 barn. 

Ved bleieskift brukes tørre engang stellekluter med vann (6 pk for 100,- på apotek 1), har på babyolje ved mye avføring. 

Anonymkode: 86728...7c1

Skrevet

Babyene har jeg alltid tatt over armen og vasket stumpen under rennende vann og tørket med håndkle etterpå. 

Ansikt og hender har jeg tørket med fuktig vanlig vaskeklut som vaskes i maskinen.

Gulv vaskes med vanlig gulvmopp (ikke engangs).

Anonymkode: 3eba7...c99

Skrevet

Vaskekluter fra ikea/jysk. Spørs hva de har blitt brukt til, men noen ganger bare skyller og vrir vi de, tørker på kjøkkenet og bruker på nytt. Vasker i oppvaskmaskina og slenger i tørketrommel. Litt mer jobb, men billigere..

En periode tok vi bare med hele ungen i vasken etter mat og vasket henne fra springen. 

Anonymkode: 0ec4e...ab1

Skrevet

Bruker våtservietter kun når vi ikke er hjemme. Bruker tørre stellekluter til bæsjebleier. Ellers er det vanlige vaskekluter som vaskes i maskinen.

hvis det blir mye søl på gulvet kan du bruke vanlig tørkerull fra kjøkkenet til å ta opp det verste, og så tørke over med kjøkkenklut

Anonymkode: 881b3...114

Skrevet

Har 2 barn, og har aldri brukt en eneste våtserviett.. 

Vi bruker kluter, i myk bomull, til alt annet enn bæsj. Egne kluter til vask av tiss, egne kluter på kjøkkenet til vask av ansikt og hender. Hvorfor i alle dager bruke engangs-produkter, som lager berg med søppel? 

Vi brukte tørr-servietter til bæsj. Er jo bare å fukte med helt vanlig vann. Går selvsagt an å bruke vanlige kluter i stoff til dette også, men vi syntes det ble litt for ekkelt. 

Anonymkode: 9fd19...892

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...