Gå til innhold

Monstera, små kryp i fuktig blomsterjord😱


Lady Bob

Anbefalte innlegg

Jeg har noen insekter i blomsterjorda på monsteraen jeg ikke helt skjønner hva er… 

Stemmer ikke med noe av det jeg klarer Google meg fram til🤔

Monsteraen vokser og år stadig nye blader, topp form, ingen flekker, ingen striper eller hvite dyr på bladene.

Men i jorda, og da kun i den fuktige delen (holder på å la den tørke litt ut nå for å kanskje få bukt med det) så er det masse bittesmå (1-2 mm) beige / lysebrune små insekter som minner mest om edderkopper/biller. Ikke larver, ikke fluer, ligner ikke på sånne trips jeg har lest om..

Umulig å klare å få bilde av…

Noen med peiling?!

Lurer mest på om de er harmløse eller farlige for planten😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde ikke orket å ha den i hus! 

Anonymkode: a4508...a7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ikke orket å ha den! Sånt er vanskelig å bli kvitt.

For noen få måneder siden kjøpte jeg en stor palme hos Plantasjen. Plutselig oppdaget jeg noen larver/tusenbein som krøp på gulvet like nedenfor krukken. Når jeg løftet på palmen, så jeg masse små tusenbein underst. Utrolig ekkelt. De er jo ikke farlige, men jeg vil ikke ha sånt i hus. Tok kontakt med Plantasjen, og de har ett års garanti, så jeg leverte tilbake planten (går ut fra at de destruerte den) og fikk pengene refundert. Det var nesten tusen kroner, ellers ville jeg bare ha kastet planten i søpla.

Vet jeg kunne prøvd å tørke helt ut planten, men orket rett og slett ikke å ha disse krypene der. De kunne lett krøpet over til andre planter, også. Heldigvis sto denne palmen for seg selv, så jeg tror ikke de andre plantene mine er "smittet".

Anonymkode: 4f460...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann med salmiakk i. Det tar knekken på

smådyr.

Anonymkode: 825de...26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...