Gå til innhold

Er dette gaslighting?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Se for dere en personlighet med svært sterke meninger, sort hvitt tankesett, aggresiv og svært temperementsfull måte å snakke på, gjerne med «sinte» ansiktsutrykk og sorte øyne og med et utagerende kroppsspråk med pekefinger osv Det er selvsagt også høy kraftfull stemme, og med «harde ord» som skal, må, istedet for burde..Det er gjerne iblandet banneord og små eller større trusler osv..Dette er generellt sett en oppførsel jeg opplever «truende»….

Når jeg prøver å snakke om dette i etterkant så får jeg beskjed om at han bare har sagt i fra om en ting, eller at han må få lov til å ha meninger osv. Når jeg prøver å formulere at det oppleves 10x den faktiske saken så er det jeg som er svak eller må tåle såpass. Det er også ofte han blir overasket over at jeg sier ifra, altså som at han ikke en gang har forstått at oppførselen skaper reaksjoner hos meg. 
Store voldsomme utbrudd kan gjelde en liten filleting som jeg kanskje ikke engang hadde tenkt p

Jeg kan altså bli skremt, opprørt, sint selv eller få fysiske kroppslige resksjoner som angst, hjertebank, føle frykt/ stress osv

Jeg tror jo nå at dette skal aksepteres? Jeg har levd med dette i mange år nå, men har hørt på en lydbok om voldelige forhold og har plutselig fått en tanke om at dette er bevisst manipulasjon og da gaslighting. Jeg skjønner jo ingenting. Han oppfører seg som en engel ute, og hjemme er det truende adferd. Når jeg påpeker denne adferden så er det jeg som misforstår og må akseptere at han har meninger. Og igjen, når jeg tar opp temaet så er han offer, og « det er alltid meg det er noe feil med» , eller han starter en voldsom krangel, eller bare avkorter alt bare bare blåser av meg som om ingenting har skjedd..

Er dette gaslighting, manipulasjon og psykisk vold?

Anonymkode: e965e...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det viktig for deg å definere hva det er? Eller holder det at du ikke vil ha det på denne måten mer?

Jeg tror du skal avslutte relasjonen til noen som får deg til å føle dette. Uansett.

Anonymkode: 14312...77b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Ikke nødvendigvis bevisst ønsket fra mannens side. Han kan også være ufattelig elendig på å forstå hvordan en relasjon må ivaretas godt, og at man også ovenfor sine nære og kjære må klare å regulere seg godt, fordi ikke engang sterkeste kjærlighet går på drivstoffet dritt, og dårlig oppførsel SELVFØLGELIG påvirker partner nøyaktig like sterkt som andre ville blitt påvirket. Kanskje til og med sterkere. 

Det er mange som utøver psykisk vold som ikke mener det, men det hjelper ingenting. Når partner blir nedbrutt og usikker, og får de kroppslige reaksjonene du får, så er det psykisk vold uansett.

Han kan ikke diktere hva du skal tåle. Det som helt faktisk bryter partneren hans ned er det HAN som må regulere seg i henhold til, ved at du må sette grenser for hva du kan tåle og ikke akseptere/tåle, og ikke vike på dem. Respekterer han ikke slike grenser, selv etter å ha fått påpekt at slikt bryter deg (og deres relasjon) ned, da kan han ikke engang hevde at han er ubevisst hva slikt gjør med deg. Da vet han det, og velger likevel å ikke ta tak i sine utfordringer med å regulere seg,  selv om han bryter sin partner ned. Da kan ikke dette lenger unnskyldes med at han ikke skjønner hva han utsetter deg for heller. Da har han tatt et valg om å bedrive psykisk vold istedenfor å lære seg å regulere seg selv bedre. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avsnitt en er nok til å gå. Eller; "løpe". 

Ingen vits i å definere noe her. Han er ingenting å ta vare på. 

Anonymkode: 6fd2d...780

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lever i et psykisk voldelig forhold, Ts!

Hva er det som gjør at du har fortsatt å bli i et forhold som dette?

Hva må til for at du skal komme deg ut av forholdet?

Om han mener det eller ikke, det spiller ingen rolle - faktum er at han er psykisk voldelig, og det er skadelig for deg, og også skadelig for ev. barn dere måtte ha. Siden han har null selvinnsikt om hvordan han oppfører seg (eller han er det bevisst, men aldri vil innrømme det..), så har det ingen hensikt i å forsøke å endre ham eller forholdet.

Hva tenker du gjøre med dette?

Anonymkode: 4f854...4d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er psykisk vold, og han har tydeligvis noe han sliter med som agerer slik. Det er ikke en oppførsel du skal godta - og du må gi ham et ultimatum. Enten parterapi eller så går du. :klem3:

Nei, det er ikke "gaslighting" - det er manipulasjon og psykisk vold. 

Gaslighting er om han hadde nektet for det han har sagt, eller dagen etter si han ikke husket å ha sagt noe sånt, eller han vrir om på hele historien, eller han påstår at du er "gal" (har vrangforestillinger eller at du er paranoid)

Ordet gaslighting kommer fra 1944 filmen Gaslight med bl.a Ingrid Bergman. Skal ikke skrive noe mer - slik at jeg ikke spoiler den for noen som eventuelt ønsker å se den. 

Kjenner ikke til et godt norsk ord for Gaslighting. (Muligens "tåkefyrste" - men det blir ikke helt riktig, heller)

Endret av Cornix
Tilleggs setning
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cornix skrev (5 minutter siden):

Det er psykisk vold,

Kjenner ikke til et godt norsk ord for Gaslighting. (Muligens "tåkefyrste" - men det blir ikke helt riktig, heller)

Realitetsvridning, realitetsmanipulasjon eller tvilsterror?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enni skrev (5 minutter siden):

Realitetsvridning, realitetsmanipulasjon eller tvilsterror?

Det er gode beskrivelser, men det blir ikke det samme som f.eks "jeg blir gaslightet", men man kan jo si "h*n holder på med realitetsvridning". 

Endret av Cornix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er nok en saus av alt i forskjellige doser. I utgangspunktet er ikke definisjonen viktig for deg, men løsningen. For det som er viktig er at fyren er et makkverk å leve med, og du kan ikke fortsette med det uten å bli nedbrutt og skadelidende av det. 

Anbefaler deg å gjøre alt du kan for å komme deg bort fra han. Et nytt liv venter på den andre siden.

Søk gjerne hjelp for å få det til. 

Endret av Bombasi
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Se for dere en personlighet med svært sterke meninger, sort hvitt tankesett, aggresiv og svært temperementsfull måte å snakke på, gjerne med «sinte» ansiktsutrykk og sorte øyne og med et utagerende kroppsspråk med pekefinger osv Det er selvsagt også høy kraftfull stemme, og med «harde ord» som skal, må, istedet for burde..Det er gjerne iblandet banneord og små eller større trusler osv..Dette er generellt sett en oppførsel jeg opplever «truende»….

Når jeg prøver å snakke om dette i etterkant så får jeg beskjed om at han bare har sagt i fra om en ting, eller at han må få lov til å ha meninger osv. Når jeg prøver å formulere at det oppleves 10x den faktiske saken så er det jeg som er svak eller må tåle såpass. Det er også ofte han blir overasket over at jeg sier ifra, altså som at han ikke en gang har forstått at oppførselen skaper reaksjoner hos meg. 
Store voldsomme utbrudd kan gjelde en liten filleting som jeg kanskje ikke engang hadde tenkt p

Jeg kan altså bli skremt, opprørt, sint selv eller få fysiske kroppslige resksjoner som angst, hjertebank, føle frykt/ stress osv

Jeg tror jo nå at dette skal aksepteres? Jeg har levd med dette i mange år nå, men har hørt på en lydbok om voldelige forhold og har plutselig fått en tanke om at dette er bevisst manipulasjon og da gaslighting. Jeg skjønner jo ingenting. Han oppfører seg som en engel ute, og hjemme er det truende adferd. Når jeg påpeker denne adferden så er det jeg som misforstår og må akseptere at han har meninger. Og igjen, når jeg tar opp temaet så er han offer, og « det er alltid meg det er noe feil med» , eller han starter en voldsom krangel, eller bare avkorter alt bare bare blåser av meg som om ingenting har skjedd..

Lurer på om vi er sammen med samme fyr..

Siden jeg er voksen må jeg tåle såpass er noe han her pleier å si.

Altså, alt er likt som min samboer. 

Han har psykiske sykdommer han jeg bor med. Jeg har sagt tusenvis av ganger at jeg ikke godtar og at jeg ikke tåler. Det siste var å fortelle han at jeg ikke finnes trygg på han. Jeg har en greie nå med å knipe sammen munnen når han begynner å bli sint. Sist så slo han så hardt i rattet i bilen at han begynte å blø, av at bilen ikke gikk som den skulle. 

Han sier også alltid at det er alltid noe galt med meg, du blir aldri fornøyd, du har alltid noe å klage på. I det siste har jeg forstått det selv, jeg er aldri fornøyd, jeg har alltid noe å klage på og ja, det er noe galt med han.

Planlegg utgangen din du og.

Anonymkode: 7aabb...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall manipulasjon på grensen til gaslighting, hvis han benekter det som skjedde og prøver å omskrive det han gjorde og sa.

Du kan prøve å skrive ned alle episoder så nøyaktig du kan så fort som mulig mens hukommelsen fremdeles er fersk. Da får du et bedre overblikk over hvor mye du blir forsøkt manipulert. Det kan gi deg styrken til å gå senere.

Anonymkode: 40959...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er dette gaslighting, manipulasjon ogEr dette gaslighting, manipulasjon og psykisk vold? psykisk vold?

Kjære vene, spiller vel ingen rolle hva du velger å kalle det?

En kjæreste skal gjøre livet godt, trygt og fyllt av gjensidig tillit og kjærlig nærher! Der begge skal senke skuldrene og nyte hverandre....

Gjøre du det i ditt forhold?

Anonymkode: 741f7...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som å lese om eksen min.

Slutt å hiss deg opp pleide jeg å si.

Jeg er ikke hissig, du kjenner meg jo overhodet ikke! Jeg snakker bare i klar tale og sier meningene mine 😤🤬👹 mens han travet frem og tilbake på parketten. Kunne ikke liksom sitte i ro og diskutere/snakke om ting som siviliserte voksne uten at det skulle bli krangling og hakking på meg.

Jeg endte opp med depresjon og la på meg masse i vekt. Så glad for at jeg er blitt kvitt neket nå. Ulempen? Jo vi har felles barn🙄

Beklager dette ble litt avsporing.

TS, kom deg vekk. Dette kommer til å tære på psyken din

Anonymkode: 6c2d4...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Lurer på om vi er sammen med samme fyr..

Siden jeg er voksen må jeg tåle såpass er noe han her pleier å si.

Altså, alt er likt som min samboer. 

Han har psykiske sykdommer han jeg bor med. Jeg har sagt tusenvis av ganger at jeg ikke godtar og at jeg ikke tåler. Det siste var å fortelle han at jeg ikke finnes trygg på han. Jeg har en greie nå med å knipe sammen munnen når han begynner å bli sint. Sist så slo han så hardt i rattet i bilen at han begynte å blø, av at bilen ikke gikk som den skulle. 

Han sier også alltid at det er alltid noe galt med meg, du blir aldri fornøyd, du har alltid noe å klage på. I det siste har jeg forstått det selv, jeg er aldri fornøyd, jeg har alltid noe å klage på og ja, det er noe galt med han.

Planlegg utgangen din du og.

Anonymkode: 7aabb...1d5

Men du godtar det jo? Du har jo ikkje gått frå han 💔

Anonymkode: 59b5f...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...