Gå til innhold

Hvordan ble dere selv lagt da dere var barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Når jeg var liten var det nattasang. Kan ikke huske vi leste bok, men kan hende det skjedde. Som større barn var det god natt, og lese bok eller høre på lydbok/rolig CD 10-15min på rommet. 

I dag legger vi eget barn ved å pusse tenner, bytte bleie, ta på pysjamas. Så er det rett i seng og "god natt". Fungerer veldig fint. Har troen på at korte og faste rutiner er greit. Leser gjerne bok i stuen FØR leggetid. Ønsker å gjøre forskjell på SOVErom. 

Vet om flere som "må" synge en sang til eller lese en bok til. Og mye "mas" om mer som må gjøres før legging.

Mulig vi har vært heldig, men vi begynte denne korte rutinen fra start. Så vi har sluppet å måtte avvente 3 sanger og 2 bøker.

Anonymkode: 47f00...316

Har ikke barnet LEKER på dette SOVErommet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk bok og sang på senga. 
Barna mine får bok hvis de ikke surrer for mye og sang en gang i blant. Alltid klem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble lest for som oftest, men faren min jobbet skift så han spilte inn bøker på kassett til meg når jeg var 4-5 for kvelder han ikke var hjemme. Var sånn jeg lærte å lese som 4-åring for jeg kunne høre det jeg så.  Foreldrene mine trodde så klart ikke på meg…. De hadde jo ikke prøvd å lære meg det. 

Brukte samme taktikk når jeg ville lære meg å spille blokkfløyte som den eldre nabojenta i 1. klasse.  Jeg brukte Mads Berg sangbok med grepstabell. Brukte en sang jeg kunne melodien til og så hvilke noter det bar og bak i boka sto grepene. 

Jeg var generelt mer selvstendig enn mine barn og de har vist null interesse for å legge seg selv. Yngste spesielt ville ikke være alene. 

Anonymkode: 769ce...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos min mor så la jeg meg selv, aldri lest for pusset tenner eller noe annet. 

Hos min fars familie så var det som regel hele pakken, nattstell og bok/historie.

Alltid lest for egne barn eller historie, vi samsov og i flere år så jeg har som regel vært inne med de til de sovnet noe som har tatt rundt 10 min. Når de tippet 10 år så har de ikke hatt behov for noe mer enn nattaklemmen. 

Anonymkode: 37e5a...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det sto hvordan ble dere selv laget da dere var barn 🤭

Ja, hvordan jeg ble lagt husker jeg ikke så mye av 😊 Men når jeg var veldig liten ble jeg og broren min lagt rett etter barnetv. Var vel på med pysj, tannpuss og bok 😊 Har blitt fortalt det for lite jeg husker av det.

Anonymkode: 5ca68...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble pusset tenner på da vi var små, husker ikke når vi gradvis begynte å gjøre det selv. Så var det å snakke litt om dagen, kanskje lese litt, kveldsbønn og nattasang. Vi ble lagt til ca siste del av barneskolen. Vet de var inne til jeg sovnet da jeg var baby og lite barn, da jeg ble større gikk de ut og så sovnet jeg etterpå, gjerne etter å ha lest litt selv. Gode minner🥰

Anonymkode: 3ca63...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker ikke hva som skjedde da jeg var veldig liten, men de tidligste minnene innebærer at jeg ønsket å ha nattlampa på hele natten - og at vi leste bok. Vi pleide ofte å lese et kapittel fra en litt lengre bok. Ett kapittel hver kveld. Husker spesielt at vi leste klassikeren Den hemmelige hagen, og at jeg synes boka var sååå fin 🥰

Anonymkode: eb920...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 89. Husker jeg ble sunget til, lest for, og så ble det mindre/ingenting av det når jeg ble eldre. Sa ofte god natt på stua og gikk og la meg med døra på gløtt. Kanskje de kom inn til meg og sa god natt. Avstanden fra soverommet mitt til der de satt var 5-6 meter 🤣👍🏻

Anonymkode: b6e83...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Født i 89. Husker jeg ble sunget til, lest for, og så ble det mindre/ingenting av det når jeg ble eldre. Sa ofte god natt på stua og gikk og la meg med døra på gløtt. Kanskje de kom inn til meg og sa god natt. Avstanden fra soverommet mitt til der de satt var 5-6 meter 🤣👍🏻

Meg over.

For min 2-åring er det kveldsstell, bli med inn på soverommet, bre over dyna, nattaklem og god natt. Går ut av rommet med åpen dør og dempa belysning. Han er av typen som hadde mast om enda en sang, mer bok, og så hadde det blitt grining. Vi kan kanskje gjør det når han blir litt eldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble rullet inn i dynen på en bestemt måte jeg ønsket, og det ble sagt god natt. Det var det. Ikke noe boklesing eller annet.

Når jeg ble litt større kunne jeg gjerne lese litt i bøker på sengekanten. Når jeg skulle legge med til å sove stappet jeg bøkene ned mellom seng og madrass og brukte dem som hinder for å rulle ut av sengen om natten 😅 

Anonymkode: c17e0...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min brukte å synge til meg på sengen før hun havnet helt utpå med alkohol og rus. Da ble det vel egentlig broren min som la meg, lite rutiner. 
I fosterhjem  ble jeg lest for og en sang hvis jeg slet med å finne roen. 

Anonymkode: 3026f...cdb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker veldig langt tilbake, ca treårsalder. Men kan ikke huske så langt tilbake at jeg faktisk fysisk ble "lagt". Men husker det var et par godnattsanger som gikk på omgang. Det jeg husker best er at jeg leste i smug under dyna med lommelykt :) 

Foreldrene mine oppdaget forresten tidlig at de ikke kunne være sånne foreldre som kom og "så til" barnet utpå kvelden, for jeg våknet jo med en gang noen tok i døra. Sånn er det fortsatt. Mens jeg vet om andre som kunne sovne på sofaen som barn, og så bar foreldrene dem inn i senga uten at de våknet. Alltid vært utelukket for meg. 

Anonymkode: dc059...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født 87. 

Dei leste til oss i senga. Kos også gjekk dei ut. Innimellom sang. 

Anonymkode: 113ed...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke huske at noen la meg, det gjorde jeg selv. Ikke kan jeg huske noen klemmer eller at de har sakt de er glad i meg.. Husker der i mot at de skrudde ut lyspærene på lampene (tak og vegg), døra fikk ikke stå på gløtt og uten nattlampe. Det var bekmørkt på rommet mitt. Noen som er overrasket over at jeg sliter med søvn i dag?! 

jeg leser for barnet mitt på kvelden 10-15 min i senga etter stell på badet. Skrur av lyset, gir natta kos og forteller barnet at jeg er glad i det. Spør alltid om jeg skal sitte inne i rommet eller gå ut. Barnet velger alltid at jeg skal bli, og det er natta på under 5 min. 

Anonymkode: 70783...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 1980. Mamma satt hos meg til jeg sovnet, lenge. Sang nattasanger. Sang dem også inn på kassett. 🙂 Så da jeg ble større, 3 eller 4 år minst, begynte hun å sitte på en stol utenfor døra eller brette klær der i nærheten. Samsov også en god stund da jeg var liten. Mamma var veldig omsorgsfull. ❤️ Da jeg ble større fikk jeg bare nattaklem, så leste jeg på senga. Fikk lese så lenge jeg ville. 😅 

Anonymkode: 15f08...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...