Gå til innhold

Hvordan ble dere selv lagt da dere var barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk natta klem, og det var det. Føler ikke noe på det, men lagt merke til at at leggetid kan være vanskelig for bekjente med barn. Sier IKKE at jeg var en enkel unge altså, lurer bare på om legge rutiner har endret seg med tiden, eller om det kun var meg?

Anonymkode: 3990b...ea7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg var liten var det nattasang. Kan ikke huske vi leste bok, men kan hende det skjedde. Som større barn var det god natt, og lese bok eller høre på lydbok/rolig CD 10-15min på rommet. 

I dag legger vi eget barn ved å pusse tenner, bytte bleie, ta på pysjamas. Så er det rett i seng og "god natt". Fungerer veldig fint. Har troen på at korte og faste rutiner er greit. Leser gjerne bok i stuen FØR leggetid. Ønsker å gjøre forskjell på SOVErom. 

Vet om flere som "må" synge en sang til eller lese en bok til. Og mye "mas" om mer som må gjøres før legging.

Mulig vi har vært heldig, men vi begynte denne korte rutinen fra start. Så vi har sluppet å måtte avvente 3 sanger og 2 bøker.

Anonymkode: 47f00...316

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Usikker på yngre år, om de satt der, husker ikke. Ingen vonde minner i alle fall. 

Første minnene er fra 5-6 års alderen. Senga var redd, nattlyset på. Så var det lesing på senga, husker ikke om det gikk på tid, kapitler, eller til jeg var trøtt. Husker bare kyss på kinnet, "natt, natt, lille skatt". Og tror jeg alltid sovnet med en gang, men også tryggheten i at jeg kunne stå opp og vekke dem om jeg ikke klarte sove. 

Men så snart jeg kunne lese selv, så gjorde jeg det i stedet. Og har alltid sluknet etter 4-5 minutter når jeg gjør det 

Anonymkode: f3447...3fc

Skrevet

Bror og jeg ble lest for av mamma hver kveld.  Husker vi satt sammen i bror sin seng alle tre og leste. Vi fikk velge hver vår bok.

Blir helt varm om hjertet når jeg tenker tilbake på dette, for godt over 40 år siden.  

Anonymkode: f7c82...fbf

• Hjerte 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Fikk hverken sang eller bok av foreldrene mine, de var nøye med at kosen var før leggetid, etter tannpuss var det boms i seng og nattakyss på kinnet. Kan ikke huske at jeg var noe redd, men husker døra pleide å være på gløtt, og jeg syntes det var betryggende å høre dem snakke eller se på tv. Var kanskje 4 år🥰

Anonymkode: 05c3b...77b

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bror og jeg ble lest for av mamma hver kveld.  Husker vi satt sammen i bror sin seng alle tre og leste. Vi fikk velge hver vår bok.

Blir helt varm om hjertet når jeg tenker tilbake på dette, for godt over 40 år siden.  

Anonymkode: f7c82...fbf

Ja, er slik jeg også husker det.

En stor trygghet. At soverom og sovestund ble forbundet med noe veldig koselig og trygt. Å sakte kunne bli døsig under en dyne som raskt ble varmere, til mamma eller pappas stemme. 

Kan fortsatt huske lyset fra nattlampa og følelsen i rommet, nesten 40 år senere. 

Mulig det fungerer å bare sende barna i seng. Men det føles litt kaldt og trist. 

• Hjerte 3
Skrevet

Haha jeg leste hvordan dere ble laget...

Anyway, pappa leste for meg. Da jeg leste selv da jeg var fem, leste jeg selv videre, og da gadd ikke pappa mer fordi han da måtte han hoppe over kapitler. Vi leste Anne Cath Vestly bøker så det ga jo mening. 

• Liker 1
Skrevet

Min mor sang, eller leste bok. Også fikk jeg natta klem. 

Min far har aldri lagt meg. 

Skrevet

nattasang, kveldsbønn, nattaklem - lys av og døra på gløtt..

Anonymkode: 46e61...938

• Liker 1
Skrevet

Foreldrene mine vekslet på å legge oss. De leste for oss (i mange år etter at vi lærte å lese selv, bare fordi det var så koselig), noen ganger sang de, da vi ble eldre pratet vi gjerne på sengekanten og så fikk jeg klem og la meg til å sove. 

Skrevet

Jeg ble stort sett lagt slik jeg selv la mine barn. Kosestund med at pappa leste litt for meg og min søster. Det var så koselig at det var ikke protester på å legge seg som regel, så det synes jeg var klokt ovenfor egne barn også. Virket likt på dem. Dette var en stund de satte stor pris på. Med et barn som var litt urolig angående å lytte til bok til tider valgte imidlertid jeg å synge med dem oftest. Litt prat, kos og fleip var det alltid også. 

Da jeg var litt større la jeg meg selv med bok, og mine barn vokste etterhvert også fra stunden vår, så da ble det bare godnattklem før de gikk og la seg selv. 

Skrevet

Mamma leste for osd hver kveld når vi var små. Jeg kan enda huske hvor nervepirrende og spennende Roald Dahl sine bøker var. Mamma gjorde fortellingene helt magisk.

Anonymkode: a125a...6eb

Skrevet

Kveldsmat, tannpuss, pysj. Så var det lesing av bok i sofaen i stua. På rommet var det nattaklem og en sang - så ferdig. Bare gode minner med det. 

Anonymkode: 113d1...2ab

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Bok og sang , akkurat som jeg gjør med mine . 

Anonymkode: 96421...bea

Skrevet

Jeg ble lest for hver kveld, uansett om det var mamma eller pappa. Og da jeg ble større leste jeg bok selv på senga. Veldig fine stunder og gode minner. Masse trygghet og varme. I tillegg har jeg blitt glad i å lese som for meg er verdifullt i seg selv. 

Nå leser jeg og synger for mine barn hver kveld. Lesing på senga er for meg perfekt aktivitet for å roe ned og bli klar for å sove. Kjenner flere som er stolte av kort og effektiv leggerutine for barna med kun klem og god natt. For meg virker det kaldt og som man mister noen av de fineste stundene for både stor og små - men hver sin smak!

Anonymkode: 72589...46f

• Nyttig 1
Skrevet

Lesing, sang og klem. Hvis far leste, kunne jeg/vi sitte i "sofaen" (sov øverst i køyeseng med "sofa" under), og det ble flere kapitler, men ikke sang. Mor sang og leste, men hodet skulle være på puta. Døra på gløtt, alltid. 

Anonymkode: b7632...e40

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk natta klem, og det var det. Føler ikke noe på det, men lagt merke til at at leggetid kan være vanskelig for bekjente med barn. Sier IKKE at jeg var en enkel unge altså, lurer bare på om legge rutiner har endret seg med tiden, eller om det kun var meg?

Anonymkode: 3990b...ea7

Kan ikke huske hverken klem eller andre ritualer. Bare "god natt" og om vi prøvde å være oppe "marsj i seng". 

Egne barn har aldri vært vanskelige å legge. Vi har hatt perioder der de har stått opp igjen en gang eller to, men vi har aldri gruet oss til legging, ei heller brukt mye tid på det. Jeg har lest for dem før de lærte å lese, men ikke som en del av leggingen. Nå leser de selv, eller bruker Storytel.

Anonymkode: a0341...2bb

Skrevet

Mamma leste for meg, også hendte det hun kila meg på ryggen😊 

Pappa jobbet veldig mye da jeg var liten, men fikk alltid en god kos om han var hjemme. 

Gode minner av legging. 

Jeg selv ligger sammen med sønnen min til han sovner. Snakker litt om dagen, klemmer og sier natta, at vi er glade i hverandre osv😊

• Liker 1
Skrevet
Anjatapinjata skrev (2 minutter siden):

Jeg selv ligger sammen med sønnen min til han sovner. Snakker litt om dagen, klemmer og sier natta, at vi er glade i hverandre osv😊

Det hadde vært så koselig. Så trygge og gode minner. Problemet er at jeg sovner på 20 sekunder 😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det hadde vært så koselig. Så trygge og gode minner. Problemet er at jeg sovner på 20 sekunder 😂

Har skjedd en god del ganger at jeg har sovnet med han ja😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...