HansenMa Skrevet 23. oktober 2024 #1 Skrevet 23. oktober 2024 Jeg skal hente en ny valp om noen uker og behøver derfor et reisebur/bag. Jeg skal fly med SAS, og valpen skal være med meg i kabinen. Flyturen tar ca 2 timer og 15 min. Jeg har vært på SAS sine hjemmesider og lest meg opp på kravene de har satt på mål til bur/bag. Problemet mitt er at jeg har leita nettet rundt, men finner ingen som passer. Det er en 8 uker gammel schæfer jeg skal hente. Er det noen som har flydd med valp før og kan komme med gode tips til turen? Og er det noen som har en fin link til hvilket bur jeg kan kjøpe meg til turen?
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #2 Skrevet 23. oktober 2024 Ikke helt sammenlignbart. Men jeg har flydd en del med katt. Mulig samme størrelse i den alderen 😅 Har mykt bur fra dyrebutikk, så dessverre ingen link. Det må i høyden gå under setet foran. Her husker jeg ikke målene. Anbefaler å ha både topp og sidemating. Send bagasje, det krever litt å holde dyr i mykt bur beskyttet på en flyplass. Dyret må ut gjennom sikkerhetskontrollen. Nå er mulig en valp lettere å handtere enn en katt, men denne kan også få panikk, det er mange inntrykk. Anbefaler derfor å ha på seletøy hele tiden, slik at du enkelt kan ha et tak om den kommer seg ut av armene dine. Ikke gi mat fra rett før avreise flyplass (her må hundeeiere gjerne korrigere meg..) Dyr som spyr er ikke noe gøy. Registrer at du flyr med dyr, for om det kommer en idiot inn i kabinen, som sier de er allergisk og at du må av, så er det den som har meldt dyr eller allergi først som har rett på å være med flyet. Anonymkode: ebd14...ef4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #3 Skrevet 23. oktober 2024 En schæfervalp er for stor til å reise i kabinen. Anonymkode: 239d2...d00
Enni Skrevet 23. oktober 2024 #4 Skrevet 23. oktober 2024 https://www.sas.no/reiseinfo/spesielle-reisebehov/reise-med-dyr/ Nå er det lenge siden jeg så en schæfer valp, så korriger meg gjerne, men de er vel ofte 8kg rundtom den alderen, og for store til å passe i en bag som måler 40x25x23 og får plass under setet. Derfor må den nok reise som cargo. 1
HansenMa Skrevet 23. oktober 2024 Forfatter #5 Skrevet 23. oktober 2024 Skulle ha skrevet dette innledningsvis, men er en grå bruksschæfertispe som skal hentes. Disse er langt mindre en «standard» schæfer som de fleste kanskje tenker på ☺️ Men takk for alle tips og tilbakemeldinger så langt.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #6 Skrevet 23. oktober 2024 HansenMa skrev (16 minutter siden): Skulle ha skrevet dette innledningsvis, men er en grå bruksschæfertispe som skal hentes. Disse er langt mindre en «standard» schæfer som de fleste kanskje tenker på ☺️ Men takk for alle tips og tilbakemeldinger så langt. Den er for høy. Hunden skal kunne stå oppreist inni buret under setet. Anonymkode: 239d2...d00
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #7 Skrevet 23. oktober 2024 Jeg har hentet opptil flere rottweiler- og dobermannvalper med fly. Alle valpene har flydd sammen med meg i cabin. Det har aldri vært noe problem. Har vært passasjer hos både SAS og Norwegian. Tidligere har jeg hentet en rottisvalp i Tsjekkia helt uten problemer. Anbefaler deg å ikke gi det største måltidet i forkant av reisen. Er ikke mange som setter pris på en valp som gjør fra seg i luften… Ta med deg noen tissetepper (kan kjøpes på apotek eller dyrebutikk). Greit å ha et i reiseburet for å unngå lekkasjer. Det er også greit å ha med seg et slikt teppe inn på et toalett, så kan valpen tisse på dette i forkant av reisen . Det er lurt å ha en form for sele på valpen. Siden den må ut og inn av buret under sikkerhetskontrollen. Om du har tid, så hadde jeg øvd på å ligge rolig i bur før du skal reise med valpen. Det finnes fine bur som har et panel som kan legges ned, slik blir buret dobbelt så stort. Lykke til på reisen ✈️ Anonymkode: 15008...dbd
HansenMa Skrevet 23. oktober 2024 Forfatter #8 Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er lurt å ha en form for sele på valpen. Siden den må ut og inn av buret under sikkerhetskontrollen. Om du har tid, så hadde jeg øvd på å ligge rolig i bur før du skal reise med valpen. Det finnes fine bur som har et panel som kan legges ned, slik blir buret dobbelt så stort. Takk for gode tips. Har du link til type bur du har brukt?
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #9 Skrevet 23. oktober 2024 Du kan risikere å bli stoppet. Det er bur+hund som har maksvekt på 8 kg, i tillegg til at det er krav om at hunden må kunne stå oppreist i buret. Jeg har blitt stoppet med min hund på rett over 3 kg (som jeg vil tro er en del mindre enn din valp). Kommer veldig an på hvem du møter i skranken ved innsjekk. For å svare på det du spør om: Fornøyd med Sherpabag str M. Ofte å få tak i pent brukt, men føres også av mange dyrebutikker. Buret er litt mykt og får plass under setet foran. Ha litt god tid, siden du må sjekke inn i skranken. Ta heller en ekstra luftetur etterpå før sikkerhetskontrollen. Jeg synes det er deilig å betale for Fast Track gjennom sikkerhetskontrollen når jeg reiser med hund. Praktisk med halsbånd som er lett å ta av og på gjennom kontrollen (så kan du heller ta på sele etterpå hvis du foretrekker det). Kjekt å ha med våtservietter. Tissekladd i buret og ekstra med i sekken din. Eventuelt noe godt tygg å gi i buret. Foretrekker å selv ha sekk som håndbaggasje for å ha én hånd til hunden og én til buret. Lykke til! Anonymkode: 797e0...42a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå