Gå til innhold

NAV sier jeg må ha det mindre rent og ryddig hjemme

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, du leste riktig. Nå tror du kanskje at jeg har full rydde-OCD, men det har jeg ikke. Jeg er en helt vanlig dame med et helt normalt hjem. 

Saken er det at jeg har vært alvorlig syk. Jeg kommer aldri til å bli frisk og er nå i et arbeidsrettet tiltak gjennom NAV for å finne ut av hvordan jobb jeg kan ha som jeg kan klare til tross for at jeg ikke er frisk. Jeg har en god utdannelse og ønsker å bidra til samfunnet så mye det er fysisk og psykisk mulig for meg å få til.

Nå har jeg en praksisplass på en arbeidsplass jeg liker veldig godt. Jeg får supergode tilbakemeldinger fra sjefen og kollegaer og de har sagt rett ut at hadde jeg vært frisk så hadde de ansatt meg. Dessverre ser de at arbeidet blir for fysisk tungt og krevende for meg og de har ikke mulighet til å tilrettelegge nok. Dette har sjefen også sagt i samtale med NAV/jobbveilederen.

Under et møte med NAV/veilederen så ville hun høre hvordan jeg opplevde dette og jeg sa som sant var. Det eneste jeg orket om dagen var disse fire timene på praksisplassen noen dager i uken - ingenting annet. Ikke husarbeid eller noe, orket knapt å dusje på kvelden. Mannen min tar en stor del av alt hjemme, men jeg syntes jo det er veldig kjedelig å legge absolutt alt på han bestandig. 

Da smeller det fra dama at (direkte sitat): Det er helt normalt å ha det rotete og skittent hjemme, du har alt for høye krav. Det er heller ikke normalt å dusje så ofte!

Jeg ble litt satt ut, men forklarte at jeg overhodet ikke har bakterier på hjernen eller et Instagram-hjem. Her er det helt ordinært. Litt rot her og der, litt hybelkaniner i hjørnene og litt brødsmuler på kjøkkenbenken. Det er heller ikke nyoppusset og møblene er langt fra tatt ut av en designerkatalog. De fleste venner og bekjente har det helt likt som oss. Men vi har det IKKE skittent og ekkelt! Hun mente derimot at det var normalt å ha det mye mindre ryddig enn oss. Flere dager gammel oppvask måtte jeg bare finne meg i og at kleskurven rant over var helt innafor. Det var heller ikke normalt å dusje mer enn et par dager i uken?

Altså, dette kan vel ikke være normalt? Er det virkelig sånn at man er hysterisk om man liker å ha det sånn nogenlunde reint og ryddig rundt seg? Har jeg misforstått henne? Hun mente at dersom jeg lot være å gjøre husarbeid så kunne jeg jobbe mer. Det stemmer jo helt sikkert, men hvem orker å bo i en svinesti?

For å presisere: Jeg ønsker å jobbe og trodde NAV skulle kunne hjelpe meg til å finne en jobb hvor jeg både kan jobbe OG samtidig balansere et vist liv på hjemmebane. Det går ikke i den praksisplassen jeg har nå så jeg håpet de kunne hjelpe meg å finne noe annet 🙈

Er det jeg som er helt rar?

Anonymkode: bab37...056

• Liker 6
  • Hjerte 11
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tolker henne som fanden tolker bibelen.. Hun mente det selvfølgelig ikke bokstavelig. 

Men argumentet om at mannen din må gjøre mer hjemme er ikke et knall argument. Ei heller at du ikke orker å dusje på kvelden.. 

Anonymkode: a2397...0d2

• Liker 23
  • Nyttig 10
Skrevet

Her har du vært skikkelig uheldig med veileder! Det er ikke du som er på jordet. En daglig dusj er normalt og litt basic husarbeid er med på at ikke ting hoper seg opp. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du tolker henne som fanden tolker bibelen.. Hun mente det selvfølgelig ikke bokstavelig. 

Men argumentet om at mannen din må gjøre mer hjemme er ikke et knall argument. Ei heller at du ikke orker å dusje på kvelden.. 

Jo, hvis hun ikke orker å dusje, så er det klart at mer jobb blir for tungt. 

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Skrevet

Det er jo derfor jeg spør her, for å få klarhet i om jeg misforsto henne skikkelig :)

Nei, det er jeg klar over, men hun spurte om min opplevelse av det hele og hun fikk svar. Legen min sa at dette var viktig å nevne nemlig, så fulgte legens råd.

• Hjerte 2
Skrevet

Veilederen er på bærtur. Man skal jo ha det ryddig og rent hjemme for å trives. Det må jeg ha, orker ikke å vasse i hybelkaniner og oppvask. Jeg tar ting etter hvert. Støvsuger daglig men det er pga pelsdyr som røyter. Lurer virkelig på hvordan det ser ut hjemme hos veilederen. Og dusje, jeg starter dagen med en dusj og av og til avslutter den med en dusj også. To ganger i uka er vemmelig lite.

Anonymkode: 8ee71...1d6

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet

Her ville jeg snakket med legen igjen, og så ville jeg bedt om en ny saksbehandler, og så bedt om et nytt møte med ny saksbehandler og legen.

Denne saksbehandleren er en av de som er uegnet i jobben sin!

Anonymkode: 5d60d...d59

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet
CrazyCatLady2500 skrev (1 minutt siden):

Her har du vært skikkelig uheldig med veileder! Det er ikke du som er på jordet. En daglig dusj er normalt og litt basic husarbeid er med på at ikke ting hoper seg opp. 

CrazyCatLady2500 skrev (Akkurat nå):

Jo, hvis hun ikke orker å dusje, så er det klart at mer jobb blir for tungt. 

Det var min tanke også, å forklare hvordan praksisplassen går utover de enkle tingene i hverdagen. Jeg har som sagt ikke noe Instagram-hjem hvor alt skal være støv- og prikkfritt til enhver tid. Hos oss er det helt normalt. Men jeg vil jo ikke ha det skittent og grisete 😬 Man må jo kunne ha en viss standard på hjem og personlig hygiene selv om man ikke er frisk? 

Jeg vil tro min standard er helt ordinær med tanke på hvordan jeg ønsker å ha det. Tror ikke det stikker seg ut i hverken den ene eller den andre retningen. Og jeg ønsker jo å finne en jobb så det går jo ikke på at jeg prøver å «snike» meg til ufør heller.

TS

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var min tanke også, å forklare hvordan praksisplassen går utover de enkle tingene i hverdagen. Jeg har som sagt ikke noe Instagram-hjem hvor alt skal være støv- og prikkfritt til enhver tid. Hos oss er det helt normalt. Men jeg vil jo ikke ha det skittent og grisete 😬 Man må jo kunne ha en viss standard på hjem og personlig hygiene selv om man ikke er frisk? 

Jeg vil tro min standard er helt ordinær med tanke på hvordan jeg ønsker å ha det. Tror ikke det stikker seg ut i hverken den ene eller den andre retningen. Og jeg ønsker jo å finne en jobb så det går jo ikke på at jeg prøver å «snike» meg til ufør heller.

TS

Du har helt rett. Du skal ha overskudd tik å «leve normalt» før du kan begynne å tenke på å øke arbeidsmengde. 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Når man blir syk så må man rett og slett redusere litt krav. Også husarbeid. Det er vanskelig å si konkret. Men selvfølgelig, de fleste dusjer hver dag hvis de skal noe. Men man trenger ikke å støvsuge hver dag, vaske badet flere dager i uken osv. 

Anonymkode: 2e40d...e35

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Veilederen er på bærtur. Man skal jo ha det ryddig og rent hjemme for å trives. Det må jeg ha, orker ikke å vasse i hybelkaniner og oppvask. Jeg tar ting etter hvert. Støvsuger daglig men det er pga pelsdyr som røyter. Lurer virkelig på hvordan det ser ut hjemme hos veilederen. Og dusje, jeg starter dagen med en dusj og av og til avslutter den med en dusj også. To ganger i uka er vemmelig lite.

Anonymkode: 8ee71...1d6

Ja jeg ble litt satt ut, men tenkte at jeg kanskje misforsto henne skikkelig 🙈 Tror vi har det ganske likt som deg og det anser jeg jo som helt normalt?

Her ville jeg snakket med legen igjen, og så ville jeg bedt om en ny saksbehandler, og så bedt om et nytt møte med ny saksbehandler og legen.

Denne saksbehandleren er en av de som er uegnet i jobben sin!

Anonymkode: 5d60d...d59

Takk, jeg skal ta en ny prat med legen :)

TS

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Når man blir syk så må man rett og slett redusere litt krav. Også husarbeid. Det er vanskelig å si konkret. Men selvfølgelig, de fleste dusjer hver dag hvis de skal noe. Men man trenger ikke å støvsuge hver dag, vaske badet flere dager i uken osv. 

Ja, selvfølgelig. Men hvis det er jobben som velter lasset så man er for sliten til å dusje, så er det på tide å få lov til å roe ned litt. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
CrazyCatLady2500 skrev (1 minutt siden):

Du har helt rett. Du skal ha overskudd tik å «leve normalt» før du kan begynne å tenke på å øke arbeidsmengde. 

Takk, det var det jeg prøvde å formidle til henne også. Legen min sier det samme.

Det er jeg helt enig med deg i, men føler allerede det er ganske redusert med tanke på at min mann gjør det aller meste. Han har jo også full jobb og er sliten på ettermiddagen han også. Hadde jo vært veldig fint å kunne bidratt litt innimellom.

TS

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hun hadde nok en dårlig dag. Og har sikkert ikke Max overskudd selv. Der sitter hun overarbeidet og snakker med sytepaver i 7,5 time hver dag og de klager på 4 timers arbeidsdager… 

Anonymkode: a219e...815

• Liker 13
Skrevet

Hun hadde nok en dårlig dag. Og har sikkert ikke Max overskudd selv. Der sitter hun overarbeidet og snakker med sytepaver i 7,5 time hver dag og de klager på 4 timers arbeidsdager… 

Anonymkode: a219e...815

Fordi de er sjuke, lever på 67% av tidligere inntekt og er bekymra for framtida og ikke minst alt rundt seg. I tillegg til altså å være sjuk, og vite at det ikke går over. 

• Liker 5
  • Nyttig 13
Skrevet

Jeg ville nok bare tenkt at vi var ulike personligheter, og ikke tatt det som kritikk. 

Ikke at jeg på noen måte vil sammenligne meg med noen som er kronisk syk. Men jeg har vært slått ut av sykdom, og andre prøvelser. Er det en ting som betyr mye for meg da er det; komme meg i dusjen hver dag, og være velstelt. Og ha et rent hus. Om så mannen nesten må bære meg inn i dusjen så skal jeg dit hver dag. Eller turen til kjøkkenet for å sette glasset i oppvaskmaskinen tar meg fem minutter i rolig tempo. 

Anonymkode: a7a25...665

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk, det var det jeg prøvde å formidle til henne også. Legen min sier det samme.

Det er jeg helt enig med deg i, men føler allerede det er ganske redusert med tanke på at min mann gjør det aller meste. Han har jo også full jobb og er sliten på ettermiddagen han også. Hadde jo vært veldig fint å kunne bidratt litt innimellom.

TS

Det er ikke meningen at han skal måtte gjøre 200% for at du skal jobbe. Sjøl om han kanskje må gjøre 150% uansett fordi du er for sjuk til å bidra, men det er deres problem, for å si det rått og brutalt 😅 (snakker av erfaring) 

• Liker 5
Skrevet

Problemet i Norge er at vi er det eneste landet i verden der det betales ut trygdeytelser for at mennesker skal orke fritidsaktiviteter. Jeg håper denne saksbehandleren viser nye takter fra NAV, og at man legger mer vekt på at folk må klare å skaffe seg inntekt. Selv om dette går på bekostning av hva man orker å gjøre på fritiden.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg er forsåvidt litt enig i at du ikke måå dusje hver dag. Jeg har mange ganger iløpet av mitt arbeidsliv kommet hjem og vært så utslitt at jeg verken har hatt ork til å pusse tenner eller dusje før jeg legger meg. Sånn er livet inni mellom.

Uten at jeg tenker noe mer enn det.

Kanskje litt uheldig med veileder, Kanskje tolket ting litt for bokstavelig. Vanskelig å vite sånn uten å lese side opp og ned om deg og din historie.

Anonymkode: 15a8a...67c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det eneste jeg orket om dagen var disse fire timene på praksisplassen noen dager i uken - ingenting annet. Ikke husarbeid eller noe, orket knapt å dusje på kvelden.

Jeg skjønner faktisk at veilederen din ble provosert. Orker noen å dusje på kveldstid etter jobb? Jeg tror det er normalt å dusje noen dager i uken, på morgenen når man er uthvilt, før jobb. For mange er det heller ikke mulig å gjøre husarbeid (bortsett fra matlaging) ved siden av full jobb. Det tar man i helgen, samt skippertak ved jul og påske og ellers ved besøk.

Skjønner at du har vært syk og har lite krefter, men nå opprettholdes sykdomsfølelsen av at du er redd for å bli sliten, høres det ut som.

Anonymkode: 92d20...f55

• Liker 13
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...