Gå til innhold

Mobberen min er nå min pasient. Leder nekter å gjøre noe med saken😭 Er så frustrert!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Blir man syk, leies det inn en vikar for vakta. Her er det snakk om én oppgave i løpet av en vakt som vedkommende ikke kan gjøre. Hvordan tenker du det rent praktisk skal løses? 

Anonymkode: 16f63...91b

Det løses slik det alltid gjøres når en sykepleier ikke kan ha en bestemt pasient. 

Det er ikke en ekstraordinær hendelse dette altså. Sykepleiere jobber feks ikke med nær familie. Og det finner man selvsagt en løsning på. 

Ingen er uerstattelig. 

Anonymkode: 833ea...3be

• Liker 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det løses slik det alltid gjøres når en sykepleier ikke kan ha en bestemt pasient. 

Det er ikke en ekstraordinær hendelse dette altså. Sykepleiere jobber feks ikke med nær familie. Og det finner man selvsagt en løsning på. 

Ingen er uerstattelig. 

Da må hun jobbe dag, da. Og det kan hun ikke. Dagjobb er tilrettelegging fra arbeidsgivers side. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Ts, klarer du å snu det rundt? Du fikk en god utdannelse, har en fin jobb og han, ja han er nå er pasient. Hvis dette er et ungt menneske så antar jeg at det foreligger en tung diagnose/sykdom siden personene trenger helsehjelp hjemme. 

Til tross for dine smertefulle erfaringer så har du klart deg greit, hvertfall fra utsiden. Men du bærer arr med deg som nå blir røsket. 

Jeg håper du klarer å hevde deg over det❤️

Anonymkode: 997e9...8e8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvis en sykepleier tenker at en pasient er en taper fordi hen mottar pleie for sin skade/lyte/sykdom så håper jeg inderlig dette fanges opp av leder slik at vedkommende sparkes.

Anonymkode: da075...fe4

Skal man få sparken for å ha negative tanker, nå? Så lenge helsepersonell opptrer profesjonelt og gjør jobben sin som forventet, spiller det ingen rolle om vedkommende innerst inne misliker pasienten og tenker negative tanker om pasienten.

Anonymkode: 2e7b5...543

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leder er pliktig til å tilrettelegge, ikke minst også for å forebygge ev. risiko for den ansatte.

I Norge utsettes 20 % av alle i hjemmesykepleien trusler, vold, seksuelle tilnærmelser o.l. fra pasientene. Det er uholdbart! Det er det også å kreve at en sykepleier må være alene med en mann i hans hjem, en mann som tidligere har utsatt henne for vold.

Leder gjør ikke jobben sin etter loven!

Anonymkode: 2ad7a...bf6

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vondt av deg. Du får tenke hvor taper han har blitt 

Anonymkode: 50357...3e7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da må hun jobbe dag, da. Og det kan hun ikke. Dagjobb er tilrettelegging fra arbeidsgivers side. 

Så du mener at hvis dette var snakk om faren til TS hadde det vært ingen andre som kunne tatt over, og TS måtte pleiet sin egen far? 

Det er selvsagt ikke slik. Det finnes løsninger. Og ledere som ikke skjønner verdien av å ta vare på sine ansatte taper i lengden med flere sykemeldinger og ved at folk slutter 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at dette er vanskelig. Jeg er oppvokst på en liten drittplass og ble grovt mobbet i barn- og ungdommen. Han ene utsatte meg for betydelig vold en lørdag kveld. Problemet med små drittplasser er at man ikke kan rømme fra visse mennesker. Man møter de hver jævla uke. Jeg synes du skal møte fyren. Kan hende han blir nervøs når makten er snudd. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for latterliggjøring, oppfordring til brudd på norsk lov og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvis en sykepleier tenker at en pasient er en taper fordi hen mottar pleie for sin skade/lyte/sykdom så håper jeg inderlig dette fanges opp av leder slik at vedkommende sparkes.

Jeg leste "hevn" i hermetegn.

Som i "heve seg over". Det er et sterkt signal i seg selv, og en intern hevn å vite at man er et bedre menneske. Men selvfølgelig også en viss tilfredsstillelse av at de sitter i den situasjonen, og må se på at du er sterk og frisk, og jobber. 

Anonymkode: 64884...976

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber som sykepleier i hjemmesykepleien, og jeg jobber mest kvelder på grunn av en pågående videreutdanning. I ungdomsskolen og deler av videregående opplevde jeg mobbing fra spesielt en gutt, noe som var en svært vanskelig tid for meg. Jeg gråt meg til søvne hver natt i flere år og gruet meg til skolen, mens jeg så frem til ferier. Han og gjengen hans utøvde både psykisk og fysisk mobbing/vold, inkludert sparking, lugging, spytting, stygge ord og mye, mye mer. En av foreldrene mine er minioritetsspråklig, mens den andre var kronisk syk. Da min mor forsøkte å ta opp saken med foreldrene til mobberen, fikk hun til svar at det var hun som valgte å komme til Norge. Uansett, denne gutten gjorde livet mitt til et helvete. Heldigvis hadde jeg sterke foreldre, (til tross for sykdom og dårlig språk hos den ene) som ga meg mye kjærlighet, veiledning og motivasjon, og jeg klarte meg bra. I dag jobber jeg som sykepleier i en hjemmesykepleie sone hvor vi for tiden bare er én sykepleier på kveld. Nå er mobberen min tjenesten vår, som pasient. Jeg har vært der to ganger, men det har vært på dagtid, og jeg tok med meg en god kollega jeg stoler på. Likevel var det tøft, og jeg felte noen tårer i bilen etterpå. Denne gode kollegaen har flere ganger byttet vakt med meg, så jeg slipper å jobbe kveld (alene). Da jobbet jeg dagvakt, hvor det er flere sykepleiere som kan dra dit. NB: oppdraget kan ikke flyttes til dag, og det er en REN sykepleieoppgave/prosedyre som IKKE, da mener jeg IKKE, kan delegeres til helsefagarbeider. Jeg har snakket med lederen min. Hun fortalte meg at dette er flere år siden, at jeg nå er helsepersonell, og at hun IKKE kan leie inn noen andre fordi jeg ikke går videre fra noe som har skjedd for lenge siden. Jeg kan heller ikke bytte med kolleger eller flyttes til dagvakt hele tiden (mest pga. studier på dagtid flere ganger i uken). Lederen var ikke forståelsesfull, og jeg følte meg dum og svak. Jeg gråt på kontoret hennes og fikk egentlig beskjed om å ta meg sammen.

Hva skal jeg gjøre? Jeg kan ikke akkurat sykemelde meg. Jeg kan ikke bruke egenmeldinger. Hvor lenge han skal være i tjenesten, vet jeg ikke. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg gråter og skjelver på vei til jobb😭

Anonymkode: 1bda8...3b6

Ikke OK!

Hva slags leder tar så lite hensyn😔 Sykemeld deg. Let etter nytt arbeid. psyken din er viktigst!

Anonymkode: e171d...bd7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hvilken sykdom er det ts har? Oppfyller i hvert fall ikke vilkårene for sykepenger

Anonymkode: 749cd...362

Psyken å jo et er innafor 

Anonymkode: b4a33...9f3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber som sykepleier i hjemmesykepleien, og jeg jobber mest kvelder på grunn av en pågående videreutdanning. I ungdomsskolen og deler av videregående opplevde jeg mobbing fra spesielt en gutt, noe som var en svært vanskelig tid for meg. Jeg gråt meg til søvne hver natt i flere år og gruet meg til skolen, mens jeg så frem til ferier. Han og gjengen hans utøvde både psykisk og fysisk mobbing/vold, inkludert sparking, lugging, spytting, stygge ord og mye, mye mer. En av foreldrene mine er minioritetsspråklig, mens den andre var kronisk syk. Da min mor forsøkte å ta opp saken med foreldrene til mobberen, fikk hun til svar at det var hun som valgte å komme til Norge. Uansett, denne gutten gjorde livet mitt til et helvete. Heldigvis hadde jeg sterke foreldre, (til tross for sykdom og dårlig språk hos den ene) som ga meg mye kjærlighet, veiledning og motivasjon, og jeg klarte meg bra. I dag jobber jeg som sykepleier i en hjemmesykepleie sone hvor vi for tiden bare er én sykepleier på kveld. Nå er mobberen min tjenesten vår, som pasient. Jeg har vært der to ganger, men det har vært på dagtid, og jeg tok med meg en god kollega jeg stoler på. Likevel var det tøft, og jeg felte noen tårer i bilen etterpå. Denne gode kollegaen har flere ganger byttet vakt med meg, så jeg slipper å jobbe kveld (alene). Da jobbet jeg dagvakt, hvor det er flere sykepleiere som kan dra dit. NB: oppdraget kan ikke flyttes til dag, og det er en REN sykepleieoppgave/prosedyre som IKKE, da mener jeg IKKE, kan delegeres til helsefagarbeider. Jeg har snakket med lederen min. Hun fortalte meg at dette er flere år siden, at jeg nå er helsepersonell, og at hun IKKE kan leie inn noen andre fordi jeg ikke går videre fra noe som har skjedd for lenge siden. Jeg kan heller ikke bytte med kolleger eller flyttes til dagvakt hele tiden (mest pga. studier på dagtid flere ganger i uken). Lederen var ikke forståelsesfull, og jeg følte meg dum og svak. Jeg gråt på kontoret hennes og fikk egentlig beskjed om å ta meg sammen.

Hva skal jeg gjøre? Jeg kan ikke akkurat sykemelde meg. Jeg kan ikke bruke egenmeldinger. Hvor lenge han skal være i tjenesten, vet jeg ikke. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg gråter og skjelver på vei til jobb😭

Hadde ikke gått med på det. Dette er re traumatisering av deg. Ikke gå på kompromiss med deg selv. Hva slags sykepleier oppgaver må du gjøre her? Ville sykemeldt meg hvis ikke arbeidsgiver ikke viser forståelse her.

Anonymkode: 77aea...64b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er oppdraget snart avsluttet? Dør han snart? 

Anonymkode: a2677...92e

Ts her. Nei,… eller, det er vanskelig å si, men i følge behandlingsplanen skal det fortsette i ukesvis eller månedvis🙁

og dere! Jeg har fått psykolog hjelp til dette, men det er vanskelig å bli helt kvitt. Uten psykolog hjelp hadde jeg besvimt av navnet, men nå får han jo akkurat den hjelpen han skal ha og kanskje mer på grunn av at jeg er redd for å bli oppfattet som uprofesjonell av han og familien hans. 

jeg er klar over at jeg er helsepersonell og makten har snudd. Hevn er ikke i helsepersonell sin ordbok. Jeg opptrer 100% profesjonelt. Jeg er dessverre også et menneske, jeg er voksen (midten av 20-årene), men likevel blir jeg svært påvirket av dette. 

min leder er kjent for å ta lite hensyn. Jeg studerer selv ledelse og ser at min leder kjører en veldig uheldig lederstil. Jeg vet at jeg ikke kommer til å få forståelse for dette. Jeg er ikke tilhenger av sykemelding for dette, selv om min lege kjenner meg godt og jeg hadde enkelt fått sykemelding. Jeg føler likevel det blir feil spesielt når jeg ikke vet hvor lenge det vil vare. 

• Liker 1
  • Hjerte 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg hadde faktisk sykmeldt meg. Eller bedt legen sykemelde meg da, for orden skyld. At du sitter og gråter i bilen bør holde. Jeg er litt uenig i at du trenger psykolog for og bearbeide hvis dette er noe du ikke tenker på eller blir påvirket av til daglig. Jeg har gått i traumeterapi hos psykolog og føler meg frisk, det er jo ikke det samme som at jeg vært komfortabel med og være alene hjemme hos han som utøvde vold og ga meg traumer. Situasjonen er veldig spesiell, og lederen din rar. Jeg tenker at det også er feil for pasienten at du er der. Snakk med fastlegen først, og så ta det videre med leders leder/ fagforbundet. 

Anonymkode: 4e438...2ad

Når du er under utdanning har du ikke automatisk krav på sykepenger fra nav, det må godkjennes først. Ts bør undersøke det før evt sykemelding.

Anonymkode: a9628...e0a

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når du er under utdanning har du ikke automatisk krav på sykepenger fra nav, det må godkjennes først. Ts bør undersøke det før evt sykemelding.

Anonymkode: a9628...e0a

ja, det er dette også da🤯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvordan skal man fange opp tankene til folk?
Alle mennesker i alle yrker med menneskekontakt kan oppleve å måtte forholde seg til personer de ikke liker eller i verste fall har historie med. Hva de tenker om kunder/pasienter/klienter har ingen andre noe med, med mindre de opptrer uprofesjonelt og sier ting høyt, eller på annen måte røper hva de tenker.
Selvsagt gir man ikke folk sparken for å tenke negative tanker. Hadde det vært sånn, tror jeg de fleste hadde stått i fare for å miste jobben.

Anonymkode: 4356c...7d7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (41 minutter siden):

Kan man ikke samarbeide med en annen avdeling/sone som har sykepleier også kan denne dra til denne pasienten når du har vakt? Man kan ikke kreve at det absolutt er du som må dit ut fra dilemmaet ditt tenker jeg. 

Ta kontakt med NSF eller annet fagforening du er medlem av evt ta kontakt med hovedverneombud. 

Jeg tenker dette er løsningen, IKKE sykmelding, som så mange foreslår! Ikke rart at sykepengeordningen er i ferd med å kollapse, når misbruk av ordningen ser ut til å være allment akseptert! Skal TS bare være sykmeldt på ubestemt tid pga én pasient? Gå over på AAP? Det kan jo hende at pasienten trenger hjelp i mange år framover. Selvsagt er ikke det en farbar vei! 

Anonymkode: db59e...39b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hadde ikke gått med på det. Dette er re traumatisering av deg. Ikke gå på kompromiss med deg selv. Hva slags sykepleier oppgaver må du gjøre her? Ville sykemeldt meg hvis ikke arbeidsgiver ikke viser forståelse her.

Anonymkode: 77aea...64b

Blant annet I.V behandling, TPN, avanserte sårstell osv osv. laaaang oppdrag. Det passer jo veldig bra😩

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker dette er løsningen, IKKE sykmelding, som så mange foreslår! Ikke rart at sykepengeordningen er i ferd med å kollapse, når misbruk av ordningen ser ut til å være allment akseptert! Skal TS bare være sykmeldt på ubestemt tid pga én pasient? Gå over på AAP? Det kan jo hende at pasienten trenger hjelp i mange år framover. Selvsagt er ikke det en farbar vei! 

Anonymkode: db59e...39b

Jeg ser heller ikke dette som en løsning, men jeg forstår heller ikke hvordan leder tenker det er forsvarlig når hun ser hvor frustrert jeg er. Hun bryr seg kun om vaktene er dekt eller ikke. Ikke om meg eller pasienten. Jeg tenker å ta kontakt med de over henne…. Huff, man må være i denne situasjonen for å forstå. 

igjen. Jeg vil ikke bli sykemeldt. Jeg vil bare ikke. Jeg vet jo ikke hvor lenge dette skal foregå… Dessuten er jeg under utdanning. Det er ikke bare bare…

ts

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...