AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #21 Del Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jo, du kan sykemelde deg pga psyken! Og så samtidig kan du be om henvisning til psykolog sånn at du kan få bearbeide det som skjedde i oppveksten!❤️ Anonymkode: b3336...415 Hvilken sykdom er det ts har? Oppfyller i hvert fall ikke vilkårene for sykepenger Anonymkode: 749cd...362 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #22 Del Skrevet 23. oktober 2024 Jeg tenker at du har et stort ansvar selv for å bearbeide traumene dine slik at du blir kapabel til å gjøre HELE jobben din. Kan være din leder nå ønsker å se hvor profesjonell du er og om du er sterk nok til å ha jobben. Hva gjør du hvis du må behandle andre tidligere mobbere? Deres familiemedlemmer? Andre du vet har mobbet, utøvd vold, barnemisshandling, seksuelle overgrep, er pedofil? Noen yrker er veldig krevende, ditt yrke og mitt yrke. Det faglige blir gjerne rutine, mens de mennesklige relasjonene kan bli krevende hvis man ikke har rydda opp i fortiden. (Jeg har stor medfølelse for deg og forstår det er hardt. Problemet er at du har en jobb som skal gjøres og det kan naturligvis bli vanskelig med historien bak). Anonymkode: da075...fe4 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 23. oktober 2024 #23 Del Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Eeh, nei, man trenger ikke å tilgi en tidligere mobber om man ikke vil det! Tilgivelse er ikke noe som er tvangspålagt å gjøre! Skal man tilgi en tidligere mobber er det noe man skal være klar for og ikke minst ha lyst til å gjøre! Anonymkode: b3336...415 Det skader jo bare ts om hen ikke gjør det. Jeg skjønner at det ikke er lett, og det er derfor jeg påpeker at hen må kontakte lege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #24 Del Skrevet 23. oktober 2024 Jeg tenker dette er en fin mulighet for deg å få din «hevn». Vise mobberen at du klarte deg bra og han er taperen her. Du må gjøre jobben din og opptre proft, men du klarte deg! Du kom deg frem i livet. Se hvem som er taperen her? Vær stolt og hev hodet! Ikke la mobberen få mer makt enn han allerede har tatt i alle disse årene. Anonymkode: a86f9...da3 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 23. oktober 2024 #25 Del Skrevet 23. oktober 2024 Arbeidsgiver har blant annet plikter som :"arbeidsgiveren er ansvarlig for at ingen skader seg eller blir syk på grunn av forhold på arbeidsplassen, enten det dreier seg om fysiske eller psykiske forhold." Kontakt verneombud, at leder ikke ønsker å gjøre endringer er ingen unnskyldning. 4 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #26 Del Skrevet 23. oktober 2024 Jeg hadde faktisk sykmeldt meg. Eller bedt legen sykemelde meg da, for orden skyld. At du sitter og gråter i bilen bør holde. Jeg er litt uenig i at du trenger psykolog for og bearbeide hvis dette er noe du ikke tenker på eller blir påvirket av til daglig. Jeg har gått i traumeterapi hos psykolog og føler meg frisk, det er jo ikke det samme som at jeg vært komfortabel med og være alene hjemme hos han som utøvde vold og ga meg traumer. Situasjonen er veldig spesiell, og lederen din rar. Jeg tenker at det også er feil for pasienten at du er der. Snakk med fastlegen først, og så ta det videre med leders leder/ fagforbundet. Anonymkode: 4e438...2ad 6 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #27 Del Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker dette er en fin mulighet for deg å få din «hevn». Vise mobberen at du klarte deg bra og han er taperen her. Du må gjøre jobben din og opptre proft, men du klarte deg! Du kom deg frem i livet. Se hvem som er taperen her? Vær stolt og hev hodet! Ikke la mobberen få mer makt enn han allerede har tatt i alle disse årene. Anonymkode: a86f9...da3 Hvis en sykepleier tenker at en pasient er en taper fordi hen mottar pleie for sin skade/lyte/sykdom så håper jeg inderlig dette fanges opp av leder slik at vedkommende sparkes. Anonymkode: da075...fe4 9 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 23. oktober 2024 #28 Del Skrevet 23. oktober 2024 Jeg har i hvert fall fått det bedre etter jeg har tilgitt folk som har mishandlet meg. Så jeg skriver det for å gi ts ett håp om at hun kan fortsette i jobben og komme styrket ut av det. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #29 Del Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tenker dette er en fin mulighet for deg å få din «hevn». Vise mobberen at du klarte deg bra og han er taperen her. Du må gjøre jobben din og opptre proft, men du klarte deg! Du kom deg frem i livet. Se hvem som er taperen her? Vær stolt og hev hodet! Ikke la mobberen få mer makt enn han allerede har tatt i alle disse årene. Anonymkode: a86f9...da3 Det her er helt galskap. Egentlig bare ennå en grunn til at leder bør sende noen andre til denne pasienten. Anonymkode: 4e438...2ad 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #30 Del Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis en sykepleier tenker at en pasient er en taper fordi hen mottar pleie for sin skade/lyte/sykdom så håper jeg inderlig dette fanges opp av leder slik at vedkommende sparkes. Anonymkode: da075...fe4 Hvem bryr seg om hva sykepleiere, leger osv tenker så lenge de gjør jobben sin? Jeg skrev ikke at hun skulle si det høyt. Han mobbet henne og ødela psyken. Hun får lov til å tenke hva hun vil om han. Anonymkode: a86f9...da3 7 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #31 Del Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Eeh, nei, man trenger ikke å tilgi en tidligere mobber om man ikke vil det! Tilgivelse er ikke noe som er tvangspålagt å gjøre! Skal man tilgi en tidligere mobber er det noe man skal være klar for og ikke minst ha lyst til å gjøre! Anonymkode: b3336...415 Å tilgi er noe mann gjør for sin egendel og egen psyke. Det er en del av prosessen ved å gå videre i livet. Men selvsagt ts må ingen ting men hun bør bearbeidet traumer for sin egen helses del. Anonymkode: b6533...7f5 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #32 Del Skrevet 23. oktober 2024 Elendig leder. Det må være lov å reservere seg mot pasienter. Jeg jobber også i helse, men som en annen yrkesgruppe. Ikke uvanlig å overlate pasientansvaret til andre hvis det er noen man kjenner for godt eller har historie med. Ta det opp med tillitsvalgt eller verneombud. De ber jo om sykemelding å holde på slik Anonymkode: 833ea...3be 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #33 Del Skrevet 23. oktober 2024 Men hva skal leder gjøre, da, folkens? Og TS? Jeg skjønner ikke hva dere mener løsningen er Det MÅ være en sykepleier, og det er bare én sykepleier på jobb hver kveld. TS kan ikke jobbe dag. Det er helt praktisk umulig å få inn en annen ansatt for å jobbe de 15 minuttene eller hva det nå er som denne pasienten krever, dersom TS som eneste sykepleier skal slippe. Anonymkode: 16f63...91b 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #34 Del Skrevet 23. oktober 2024 Dette er snakk om en person som har vært fysisk og psykisk voldelig mot Ts tidligere. Da er det meningsløst at leder skal tvinges til å være alene med denne mannen på kveldstid i hans hjem! Dette har ikke en gang noe med hverken tilgivelse eller det å være over traumer å gjøre. Denne mannen har utsatt Ts for fysisk og psykisk vold tidligere, da skal hun ikke tvinges til å være alene med ham i hans hjem på kveldstid! Ts, koble inn fagforbund, verneombud og ev. kommunelegen og sjefen over din leder, og be om møte! ❤️ Anonymkode: 2ad7a...bf6 10 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #35 Del Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hva skal leder gjøre, da, folkens? Og TS? Jeg skjønner ikke hva dere mener løsningen er Det MÅ være en sykepleier, og det er bare én sykepleier på jobb hver kveld. TS kan ikke jobbe dag. Det er helt praktisk umulig å få inn en annen ansatt for å jobbe de 15 minuttene eller hva det nå er som denne pasienten krever, dersom TS som eneste sykepleier skal slippe. Anonymkode: 16f63...91b Ja, det er jo slik at en hel tjeneste faller fullstendig i fisk hvis én person blir borte. Det er derfor ingen kan bli syk, gravid, sykemeldt eller dø i helse og omsorg. Da blir pasientene bare overlatt til seg selv. Anonymkode: 833ea...3be 8 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 23. oktober 2024 #36 Del Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg jobber som sykepleier i hjemmesykepleien, og jeg jobber mest kvelder på grunn av en pågående videreutdanning. I ungdomsskolen og deler av videregående opplevde jeg mobbing fra spesielt en gutt, noe som var en svært vanskelig tid for meg. Jeg gråt meg til søvne hver natt i flere år og gruet meg til skolen, mens jeg så frem til ferier. Han og gjengen hans utøvde både psykisk og fysisk mobbing/vold, inkludert sparking, lugging, spytting, stygge ord og mye, mye mer. En av foreldrene mine er minioritetsspråklig, mens den andre var kronisk syk. Da min mor forsøkte å ta opp saken med foreldrene til mobberen, fikk hun til svar at det var hun som valgte å komme til Norge. Uansett, denne gutten gjorde livet mitt til et helvete. Heldigvis hadde jeg sterke foreldre, (til tross for sykdom og dårlig språk hos den ene) som ga meg mye kjærlighet, veiledning og motivasjon, og jeg klarte meg bra. I dag jobber jeg som sykepleier i en hjemmesykepleie sone hvor vi for tiden bare er én sykepleier på kveld. Nå er mobberen min tjenesten vår, som pasient. Jeg har vært der to ganger, men det har vært på dagtid, og jeg tok med meg en god kollega jeg stoler på. Likevel var det tøft, og jeg felte noen tårer i bilen etterpå. Denne gode kollegaen har flere ganger byttet vakt med meg, så jeg slipper å jobbe kveld (alene). Da jobbet jeg dagvakt, hvor det er flere sykepleiere som kan dra dit. NB: oppdraget kan ikke flyttes til dag, og det er en REN sykepleieoppgave/prosedyre som IKKE, da mener jeg IKKE, kan delegeres til helsefagarbeider. Jeg har snakket med lederen min. Hun fortalte meg at dette er flere år siden, at jeg nå er helsepersonell, og at hun IKKE kan leie inn noen andre fordi jeg ikke går videre fra noe som har skjedd for lenge siden. Jeg kan heller ikke bytte med kolleger eller flyttes til dagvakt hele tiden (mest pga. studier på dagtid flere ganger i uken). Lederen var ikke forståelsesfull, og jeg følte meg dum og svak. Jeg gråt på kontoret hennes og fikk egentlig beskjed om å ta meg sammen. Hva skal jeg gjøre? Jeg kan ikke akkurat sykemelde meg. Jeg kan ikke bruke egenmeldinger. Hvor lenge han skal være i tjenesten, vet jeg ikke. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg gråter og skjelver på vei til jobb😭 Anonymkode: 1bda8...3b6 Kan man ikke samarbeide med en annen avdeling/sone som har sykepleier også kan denne dra til denne pasienten når du har vakt? Man kan ikke kreve at det absolutt er du som må dit ut fra dilemmaet ditt tenker jeg. Ta kontakt med NSF eller annet fagforening du er medlem av evt ta kontakt med hovedverneombud. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilliMilli Skrevet 23. oktober 2024 #37 Del Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvilken sykdom er det ts har? Oppfyller i hvert fall ikke vilkårene for sykepenger Anonymkode: 749cd...362 Hun har en angst som hindrer henne å utføre jobben sin, som følge av PTSD. 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #38 Del Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det er jo slik at en hel tjeneste faller fullstendig i fisk hvis én person blir borte. Det er derfor ingen kan bli syk, gravid, sykemeldt eller dø i helse og omsorg. Da blir pasientene bare overlatt til seg selv. Anonymkode: 833ea...3be Blir man syk, leies det inn en vikar for vakta. Her er det snakk om én oppgave i løpet av en vakt som vedkommende ikke kan gjøre. Hvordan tenker du det rent praktisk skal løses? Anonymkode: 16f63...91b 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #39 Del Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvem bryr seg om hva sykepleiere, leger osv tenker så lenge de gjør jobben sin? Jeg skrev ikke at hun skulle si det høyt. Han mobbet henne og ødela psyken. Hun får lov til å tenke hva hun vil om han. Anonymkode: a86f9...da3 Helt enig! SÅ slitsomt med folk som mener at helsepersonell nærmest skal være helgener som aldri tenker uedle tanker om noen. Helsepersonell skal ha nødvendig faglig kompetanse og en profesjonell fremtreden når de utøver yrket sitt, og DET er det man kan kreve av dem, ikke mer. For denne pasientens del så tenker jeg forøvrig KARMA! Haha. Men mine tanker hjelper jo ikke TS. Heldigvis har hun fått flere gode råd i denne tråden allerede. Anonymkode: 9dc76...f81 8 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tradegy Skrevet 23. oktober 2024 #40 Del Skrevet 23. oktober 2024 (endret) Jeg synes du skal gi deg selv skikkelig ros, for at du har klart å gjennomføre. Du har bitt tennene sammen. Det er ikke rart at slike møter med en så brutal fortid, gjør vondt. Likevel, så kan det hende at du vekker noe i pasienten din. Noe som gjør at du k.a.n.s.k.j.e kan komme ut av eksponeringen styrket. Nå er maktbalansen endret og jeg tror erfaringene over tid vil hjelpe deg igjennom. Han var et miserabelt tilfelle som trykket deg ned. Du har tiden og den voksne, fornuftige stemmen på din side. Grip sjansen og gullbilletten i mentalitet til å heve deg over. Ingen kan gå tilbake å lage en ny start. Men; du kan restarte og sørge for en ny, bedre slutt på historien. Du er mye sterkere enn du tror, selv om påkjenningene i etterkant føles overveldende. Dette er bearbeiding i sin råeste form. Stå på, fatt mot og trekk pusten. Du ER sterk! ❤️ Endret 23. oktober 2024 av Tradegy 2 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå