Gå til innhold

Til dere som velger Findus framfor First Price, hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå er du ganske så nedlatende. Å kalle mat som veldig mange nordmenn har på middagsbordet for "søppel" er drøyt. Er dessuten ikke "gjerrigknarken" som finner på dette, innholdsfortegnelse viser jo at innholdet er identisk i begge pakkene fiskepinner. Og smaken er jo helt individuell. 

Mange andre EMV slår etter min mening merkevarer ned i støvlene. Mills kaviar, feks, klarer ikke den lenger, både extra og Prima er så mye bedre. 

Anonymkode: 0e388...e0b

Det er jo ikke identisk innhold når det ene er renskåret filet og det andre er reste biter som er satt sammen. Ja begge deler er fisk og godt mulig det er samme prosentandel. Men det er ikke samme produkt. Folk står selvsagt fri til å kjøpe det de har lyst på.

 

Anonymkode: 4fbff...f95

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter å ha lest bloggen til Anders Nordstad så har jeg helt sluttet med butikkers egne merkevarer. Dyrere med Findus og prior og sånn ja, men kjøper det allikevel. 

Anonymkode: f904e...c18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Etter å ha lest bloggen til Anders Nordstad så har jeg helt sluttet med butikkers egne merkevarer. Dyrere med Findus og prior og sånn ja, men kjøper det allikevel. 

Anonymkode: f904e...c18

Er bare du som taper på det. Lønner seg ikke å bli hjernevasket. Én manns mening, og du kaster deg nesegrus i støvet. Jeg kjenner folk som har jobbet både på Maarud og i slakteri som har levert til både Gilde og First Price. Identiske varer, de bytter bare innpakning 😄

Anonymkode: 0e388...e0b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd noe av First Price, men har ikke likt det, så det sluttet jeg med. Det eneste jeg syntes gikk greit, var en grønnsaksblanding jeg brukte i en lapskaus.

Når jeg har god råd til å kjøpe bedre produkter, så gjør jeg heller det. Hvis jeg, som student for eksempel, ikke hadde så god råd, så er jo slike produkter ok for en periode. 

Anonymkode: fc3fc...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (7 timer siden):

Jeg la faktisk ikke merke til at den ene pakken var merket med "renskåret filet", den andre ikke. 

Prøver uansett, om jeg ikke liker dem kan katten spise. 😉

Er spent på om katten liker den😹

Anonymkode: 6a1da...8e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

 

Hva er egentlig riktig her? Er jo to motstridende kommentarer. 

Anonymkode: 0e388...e0b

Jeg ser at Fiskepinnene til FP nå er MSC-sertifiserte når jeg søkte de opp, det har de ikke alltid vært. Men godt for FP at de også jobber for å bruke bærekraftig fiske som innhold i produktene deres.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøper ingenting First Price. Det er laveste kvalitet råvarer. Smak og næringsprofil ikke viktig. 

Anonymkode: d7b49...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjøper ingenting First Price. Det er laveste kvalitet råvarer. Smak og næringsprofil ikke viktig. 

Anonymkode: d7b49...b4f

Hvorfor skriver du slikt tull. Finnes mange eksempler på at First Price er på høyde med det beste. Her er ett eksempel 

https://bramat.no/forsiden/tester/3515-bramat-tester-leverpostei-2021?start=1

 

Anonymkode: 0e388...e0b

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er jo ikke identisk innhold når det ene er renskåret filet og det andre er reste biter som er satt sammen. Ja begge deler er fisk og godt mulig det er samme prosentandel. Men det er ikke samme produkt. Folk står selvsagt fri til å kjøpe det de har lyst på.

 

Anonymkode: 4fbff...f95

Fiskepinner er firkantede. Også Findus sine. Fiskefileter er ujevne i fasong og tykkelse. Det som blir til overs av fileten når Findus har tatt sine firkanter blir presset sammen til firkanter og panert for FP. Det er eksakt samme fisk.

Anonymkode: be4a1...ba6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor skriver du slikt tull. Finnes mange eksempler på at First Price er på høyde med det beste. Her er ett eksempel 

https://bramat.no/forsiden/tester/3515-bramat-tester-leverpostei-2021?start=1

 

Anonymkode: 0e388...e0b

Du vet at en av Mills kaviarer tapte mot en av butikkens eget merke fordi butikkens eget merke inneholdt mindre salt? Og at årsaken til at butikkens eget merke inneholdt mindre salt var at den inneholdt halvparten så mye rogn?

Man kan ikke bare ta resultatet av slike tester for god fisk uten å se hvilke parametre som er lagt til grunn. 

Anonymkode: be4a1...ba6

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg klarer ikke å skjønne hvorfor man skal betale mer enn nødvendig..

https://www.nrk.no/rogaland/stor-prisforskjell-pa-first-price-og-findus-fiskepinner_-like-produkter---men-prisene-er-ulike-1.17085107

Anonymkode: 0e388...e0b

For det første så spiser vi aldri fiskepinner. Det er fisk som knapt er fisk inni alt tullet rundt. 
For det andre, first price smaker dårligere enn original produkter/merkevarer. 
For det tredje kvalitet og innhold i innholdsfortegnelsen teller. Vi leve bare engang og får ikke pengene med oss i graven. 
De som vil støtte First Price må gjerne fortsette å reklamere for nettopp det merket.

Anonymkode: 4933d...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du vet at en av Mills kaviarer tapte mot en av butikkens eget merke fordi butikkens eget merke inneholdt mindre salt? Og at årsaken til at butikkens eget merke inneholdt mindre salt var at den inneholdt halvparten så mye rogn?

Man kan ikke bare ta resultatet av slike tester for god fisk uten å se hvilke parametre som er lagt til grunn. 

Anonymkode: be4a1...ba6

Noen trenger mer salt enn de trenger rogn, så folk velger etter egen lommebok og etter eget hode uten å følge strømmen som driver aktiv reklame som om de har personlige interesser i å øke salget av enkelte produkter. 

Anonymkode: 4933d...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er bare du som taper på det. Lønner seg ikke å bli hjernevasket. Én manns mening, og du kaster deg nesegrus i støvet. Jeg kjenner folk som har jobbet både på Maarud og i slakteri som har levert til både Gilde og First Price. Identiske varer, de bytter bare innpakning 😄

Anonymkode: 0e388...e0b

Forbrukerne taper etter hvert som EMV har utkonkurrert originalen og deretter skrur opp prisen.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøper ingen av dem, men når jeg kan, så unngår jeg EMV (egen merkevare) fordi det skviser ut alle de andre og hvis vi til slutt kun sitter igjen med det kjedene selv produserer, så har de all makt og jeg lover at prisen går opp opp opp og kvaliteten enda mer ned.

Endret av Ulla Ullsokk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du vet at en av Mills kaviarer tapte mot en av butikkens eget merke fordi butikkens eget merke inneholdt mindre salt? Og at årsaken til at butikkens eget merke inneholdt mindre salt var at den inneholdt halvparten så mye rogn?

Man kan ikke bare ta resultatet av slike tester for god fisk uten å se hvilke parametre som er lagt til grunn. 

Anonymkode: be4a1...ba6

Perfekt eksempel! Men det er flere og flere som sjekker innholdet, så håpet er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomste ned emv og ordinære varer er at mye av det er det samme.

Ta f.eks Nordfjord kjøttdeig og prima. Samme innhold, fra samme produsent. Forskjellen er forpakningen og pris. 

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hateridioter skrev (10 minutter siden):

Forbrukerne taper etter hvert som EMV har utkonkurrert originalen og deretter skrur opp prisen.

Dette. Og vi har allerede veldig få valg. Det kan se ut som det er mange varianter av et produkt i hyllene, men så er det kun forskjellige varianter av butikkenes EMV. 
 

Anonymkode: e6dc4...3e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg klarer ikke å skjønne hvorfor man skal betale mer enn nødvendig..

https://www.nrk.no/rogaland/stor-prisforskjell-pa-first-price-og-findus-fiskepinner_-like-produkter---men-prisene-er-ulike-1.17085107

Anonymkode: 0e388...e0b

Akkurat i dette tilfellet, lover Findus at fiskepinnene er renskåret fisk, ikke malt fisk, som er mest vanlig for fiskepinner.  Så disse to produktene skal være relativt kost/kvalitativt ulike. Om det betyr noe for kunden, er vel mer usikkert. 

Men hva Findus selger , er konsistent smak og kontinutet : det er samme produktet og produksjon som kommer i hver pakke du kjøper i butikken, mellom produktutviklinger.

First price er kontrakt brand.  Norgesgruppen lyser ut ett tilbud på levering av fiskepinner. De har gjerne krav om minimum fiskeinnhold, og ikke bruk av palmeolje og lignende krav, men utenom det, går de etter billigste leverandør.  Litt som Biltema. 

Det betyr at du kan oppleve stor kvalitativ forskjell mellom ulike pakker First Price produkter over tid.

Igjen, hvor stor reell betydning dette har for kundegruppen, er et annet spørsmål. Fiskepinner spises ikke for sin balanserte smak og følelsen av sjø.

Det er derfor jeg primært bruker first price der smak og produksjon ikke betyr noe , som egg, kjøttdeig og panerte produkter der smaken ikke er distinkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Al34n0nym1 skrev (20 minutter siden):

Morsomste ned emv og ordinære varer er at mye av det er det samme.

Ta f.eks Nordfjord kjøttdeig og prima. Samme innhold, fra samme produsent. Forskjellen er forpakningen og pris. 

 

Overraskende mange som ikke vet at EMV produseres på samme fabrikk, med samme produksjonsutstyr og ofte med de samme råvarene og ingrediensene som kjent merkevare, bare at EMV produseres med restene etter den kjentemerkevaren. 

Veit at tidligere (muligens fortsatt også) så var det nøyaktig samme innholdet i Lerøy husholdningssaft som i FP husholdningssaft. Fikk vite det av en bekjent som jobber i produksjonen med begge saft. 

Fra eget yrke er jeg kjent med produksjonen til en av Norges største halvfabrikaprodusenter, og vet at det er de som produserer en EMV for en av de store kjedene og at dette gjøres av restene. 

EMV blir billigere bl.a. fordi de leier seg inn i eksisterende produksjonsanlegg, kjøper innsatsfaktorer som er til overs pga ukurant størrelse/utseende etc, og ikke har en verdifull merkevare eller bruker penger på merkevarebygging og markedsføring. 

Anonymkode: b3115...502

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er bare du som taper på det. Lønner seg ikke å bli hjernevasket. Én manns mening, og du kaster deg nesegrus i støvet. Jeg kjenner folk som har jobbet både på Maarud og i slakteri som har levert til både Gilde og First Price. Identiske varer, de bytter bare innpakning 😄

Anonymkode: 0e388...e0b

Lønner seg ikke å bli hjernevasket av butikkenes propaganda. En mann som får folk til å tenke seg om kan gjøre enorm forskjell. Og det er ikke hjernevasking å tenke selv. Se på hvem som er de rikeste i dette landet. Om du følger pengene kan det være et hint til hvem som driver med hjernevask.

Anonymkode: e6dc4...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...