Gjest gjest1 Skrevet 26. februar 2006 #1 Skrevet 26. februar 2006 Kor mykje vin bereknar de per person?
kitekatt Skrevet 26. februar 2006 #2 Skrevet 26. februar 2006 Kor mykje vin bereknar de per person? ← Til middagen, 1 glass hvitvin til forrett, 0.5 flaske rødvin til hovedrett. Det som er vanlig i disse vinpakkene på restauranter/ hotell ihvertfall. Synes det høres fornuftig u også
Gjest Gjest_Julibrud_* Skrevet 26. februar 2006 #3 Skrevet 26. februar 2006 Til middagen, 1 glass hvitvin til forrett, 0.5 flaske rødvin til hovedrett. Det som er vanlig i disse vinpakkene på restauranter/ hotell ihvertfall. Synes det høres fornuftig u også ← Det har vi fått beskjed om også. 1 glass hvitvin+ 2 glass rødvin. To glass rødvin er vel en halv flaske, eller?
Gjest Gjesta Skrevet 26. februar 2006 #4 Skrevet 26. februar 2006 Snakket med pappa som jobbet i bransjen før, og han sier jo at dette med en halv flaske pr person kan stemme sånn ca, men hvis man har forrett med rødvin bør man regne noe mer. Til sølvbryllupet deres i sommer kjøpte de inn 48 flasker til 64 personer, ettersom det var endel rødvinsglade folk der. Det var altfor mye. Vi har ennå vin igjen (til min store glede, for da tar jeg med en flaske når jeg er der ). Man vet vel som regel litt om gjestene, noen man vet kan drikke litt, andre som holder seg til vann/mineralvann. Også sa han at folk gjerne drikker litt mindre i bryllup enn i andre sammenhenger, nettopp fordi det er en litt høytidelig anledning
Gjest gjest1 Skrevet 26. februar 2006 #5 Skrevet 26. februar 2006 Trur vi skal prøve å rekne litt spesikt utifrå gjestene våre ja.. Vi skal ha koldtbord, og skal ha både raud- og kvit-vin. Bør vi kjøpe inn like mye av begge typar, eller er det vanleg at det går meir av raud/kvit?
Gjest Gjesta Skrevet 26. februar 2006 #6 Skrevet 26. februar 2006 Jeg har alltid hørt det går mer av rødt... Men med en varm sommerdag kan jo hvitvin være å foretrekke for mange... Men hva skal du servere da? Er hoveretten en rødvinsrett er det naturlig å kjøpe inn mer rødt. Også beregne kanskje 3 drinker pr person
Boogie Skrevet 26. februar 2006 #7 Skrevet 26. februar 2006 Vil nok si at jeg tror nok at det vil gå mest rødvin! Og jeg tror det er kjekt å ta utgangspunkt i gjestene dere skal ha til middag. Noen drikker ikke vin i det hele tatt, andre mye. Noen drikker mer øl, osv.. Vi må beregne 1 flaske vin til flere av våre gjester f.eks. De er veldig glade i vin
Gjest gjest1 Skrevet 26. februar 2006 #8 Skrevet 26. februar 2006 Vi skal ha koldbord, med både raudvins- og kvitvins-mat.
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 26. februar 2006 #10 Skrevet 26. februar 2006 Bedre med for mye enn for lite! Et godt vertskap lar ingen gjester gå sultne eler tørste. Så jeg ville sørget for at det var mer enn nok, rester er jo ikke noe problem!
Gjest gjest1 Skrevet 26. februar 2006 #11 Skrevet 26. februar 2006 Bedre med for mye enn for lite! Et godt vertskap lar ingen gjester gå sultne eler tørste. Så jeg ville sørget for at det var mer enn nok, rester er jo ikke noe problem! ← Klart det, men kor mykje er meir enn nok, liksom?
Marililja Skrevet 26. februar 2006 #12 Skrevet 26. februar 2006 (endret) Jeg har sett litt over gjestelista vår, og der er det ca 35-40 stykker som drikker rødvin. Vi kommer derfor kjøpe inn ca. 40-45 flasker rødvin. Det er ikke så mange hvitvinsdrikkere (12 stk), så vi kjøper kun 15 flasker hvitvin. Men vi har mange øldrikkere på gjestelista, så der blir det nok 10-15 kasser øl. Det som blir til overs fra middagen serveres jo senere i den åpne baren. Og det som blir til overs når festen er slutt klarer vi alltids å få konsumert i løpet av sommeren :-D Endret 26. februar 2006 av Marililja
Rioja Skrevet 26. februar 2006 #13 Skrevet 26. februar 2006 (endret) Vi beregnet 2 glass hvitvin pr. pers til forretten, da vi fant ut at pga. mange taler måtte vi sjenke denne to ganger så folk hadde noe å skåle med. Vi beregnet deretter 1 helflaske vin pr. person til hovedretten, og gav kelnerne beskjed om at ingen glass skulle være tomme. Alt av rødvin gikk med!!! Deretter hadde vi dessertvin, 1 glass pr. pers. Vi hadde bestemt oss for at vi skulle i allefall ikke gå tom for noe, men det var såvidt det holdt. Endret 26. februar 2006 av Rioja
Gjest Gamle Alex Skrevet 26. februar 2006 #14 Skrevet 26. februar 2006 Kor mykje vin bereknar de per person? ← Er det virkelig nødvenig å ha vin i et bryllup??? Klarere dere ikke å kose dere uten. ( sorry klare ikke å dy meg )
Gjest Gjesta Skrevet 26. februar 2006 #15 Skrevet 26. februar 2006 Nå var det rett før jeg skrev et flammende innlegg
Gjest Gjesta Skrevet 26. februar 2006 #16 Skrevet 26. februar 2006 Vi hadde 30 flasker hvit og 40 flasker rød, til litt over hundre gjester. Vi hadde også koldtbord, som du vet Vi hadde igjen noen flasker så klart, vi ble ikke hundre heller, men vi er godt å ha utover sommeren
Gjest Mamma Mø Skrevet 26. februar 2006 #17 Skrevet 26. februar 2006 Vi beregnet (som tidligere sagt ) en halv flaske hvit og en flaske rød. Det var mer enn nok! Hadde rester en stund ja Men hvis det er en lang middag, med masse taler og slikt, er det jo bedre å ha for mye enn for lite. Skulle jeg arrangert det i dag, ville jeg gjort det nesten på samme måten- hvis totalt gjesteantall er 75, ville jeg beregnet en halv pluss en hel på 65 av gjestene.
foxie Skrevet 26. februar 2006 #18 Skrevet 26. februar 2006 Det er vanligst å regne med et glass hvitvin til forett, ( det er ca 5-6 glass pr flaske) og en bør regne minst 3 glass pr gjest, litt avhengig om en har en- eller to ganger servering av hovedrett. Dette er selvfølgelig avhenig av type gjester man har. Det er kjiipt å gå tom.....
Gjest Gamle Alex Skrevet 27. februar 2006 #19 Skrevet 27. februar 2006 Det er vanligst å regne med et glass hvitvin til forett, ( det er ca 5-6 glass pr flaske) ← man regner 4 glass pr flaske Vi hadde regnet ca en halv flaske pr person Mye hvirvin igjen, nesten ikke noe rødvin
foxie Skrevet 28. februar 2006 #20 Skrevet 28. februar 2006 (endret) man regner 4 glass pr flaske Vi hadde regnet ca en halv flaske pr person Mye hvirvin igjen, nesten ikke noe rødvin ← Da har du litt større hvitvins glass enn meg!!!F or meg er det unaturlig å ha mer enn ett glass hvitvin til forett, men derimot helt natulig å ha minimum 3 glass rødvin til hovedrett.( litt mer enn en halv flaske, da rødvins glass er en del større enn hvitvin) Endret 28. februar 2006 av 14.junibrud
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå