Gå til innhold

Hva gjør dere med ungdommens Snapchat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at det nå blir 15-årsgrense for sosiale medier, men at de ennå ikke vet hvordan de skal håndheve dette. Til dere som har barn under 15 med Snap eller andre sosiale medier: Hva gjør dere? Jeg vil helst be mitt barn slette SoMe, men det er jo kjedelig om alle andre tviholder på appene til ungene sine helt til myndighetene finner en måte å kaste alle under 15 år ut. 

Anonymkode: 1a0ec...670

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer ikke til å skje med det første uansett, så gidder ikke bruke hjernekapasitet på dette før det blir aktuelt.

Anonymkode: 1c0fa...f89

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Er forholder vi oss til 13 års grense. Ser ikke noe positivt med alle appene. Er 36 og unngått det så langt. 

Anonymkode: 3644d...640

• Liker 1
Skrevet

Jeg venter til de finner ut hvordan de skal håndheve dette. 
Det er jo ikke bare å bestemme at det er egen grense i Norge, og så tilpasser selskapene bak appene seg automatisk. 

Men jeg antar jo at mine barn vil være over grensen før dette blir aktuelt. 

Anonymkode: 198d6...789

• Liker 3
Skrevet

Med tanke på at flertallet av foreldre lar ungene sine få snapchat lenge før de er 13 år så vil det neppe skje noe som helst...

Anonymkode: 81db0...2c3

• Liker 3
Skrevet

Det er jo enkelt nok med de som ikke har det. Men ikke like enkelt for de som har barn med Snap, på for eksempel 12-13 år. Med mindre myndighetene setter en dato der de ber alle under 15 slette SoMe, eller finner en måte å kaste dem ut på. Hvis ikke fortsetter jo alle å la ting forbli som de er (gidder ikke å ta kampen med ungene), og da kommer man jo ingen vei. Kjedelig å la ditt barn være det eneste som mister SoMe hvis alle andre har det og det er der kontakten foregår. 

TS

Skrevet

Ungen min fikk nettopp snap, like før hun ble 14 år. Noe annet av sosiale medier får hun ikke. Hun får beholde det. Denne aldersgrensen kommern nok ikke før hun blir 15, så vil ikke til å gjøre noe. Om grensen kommer før hun blir 15, mister hun jo tilgangen og da blir det jo stopp for alle.

Anonymkode: 0cf9f...7bd

Skrevet

Det kommer ikke til å skje med det første og uansett er det ikke vanlig at regler eller lover har tilbakevirkende kraft så vi kommer ikke til å frata barn mellom 13 og 15 sosiale medier hvis de først har fått det. 

Gjest issoras
Skrevet

Har heldigvis ikke gamle nok barn, men hadde jeg hatt barn i den alderen hadde jeg bare ventet på lovverket og sett hvordan de skal løse det. Grunnen til at det kommer et lovverk er jo at det er så vanskelig for foreldre å håndheve vage regler som alle tolker ulikt. 

Skrevet

Håper det blir slik asap, elsker det som unnskyldning! Foreløpig er det bare "nei" til min 13 åring, selv om han er 13,5 tom. Men det er så uaktuelt. 

Anonymkode: 8080c...240

Skrevet

De vil at 14åringer skal begynne på videregående og kanskje måtte bi alene på hybel, men Snap skal de ikke få lov til å ha. Norge er altså et Nisseland 😂

Nei. Kommer ikke til å be min ungdom slette kontoer på SoMe

Anonymkode: 225bd...ffe

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De vil at 14åringer skal begynne på videregående og kanskje måtte bi alene på hybel, men Snap skal de ikke få lov til å ha. Norge er altså et Nisseland 😂

Nei. Kommer ikke til å be min ungdom slette kontoer på SoMe

Det kan man jo si om mye rart. De kan bo på hybel, men får ikke kjøpe alkohol, kjøre bil eller stemme. Og det er for øvrig ingen 14-åringer som skal begynne på vgs i nær fremtid. Niårig grunnskole skal kanskje opp til vurdering, og det er heller ikke gitt at de kutter i 10. klasse, det kan like gjerne være at 6-åringene skal tilbake i barnehagen.

Endret av Arkana
  • Nyttig 1
Skrevet
Arkana skrev (3 minutter siden):

Det kan man jo si om mye rart. De kan bo på hybel, men får ikke kjøpe alkohol, kjøre bil eller stemme. Og det er for øvrig ingen 14-åringer som skal begynne på vgs i nær fremtid. Niårig grunnskole skal kanskje opp til vurdering, og det er heller ikke gitt at de kutter i 10. klasse, det kan like gjerne være at 6-åringene skal tilbake i barnehagen.

Forslaget er å kutte 10.klasse.

Det var uansett bare en digresjon. Er de gamle nok til å skulle ta vare på seg selv 24/7 (iallfall 24/5) så er de også gamle nok til Snap

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg venter til de finner ut hvordan de skal håndheve dette. 
Det er jo ikke bare å bestemme at det er egen grense i Norge, og så tilpasser selskapene bak appene seg automatisk. 

Men jeg antar jo at mine barn vil være over grensen før dette blir aktuelt. 

Anonymkode: 198d6...789

Jo, det er jo strengt tatt det. Utviklerne må følge norske regler om de vil ha appen tilgjengelig for norske forbrukere.

Anonymkode: 6adf9...6b4

Skrevet

Dette er jo et ikke problem inntil en slik grense blir vedtatt. Har du registrert barnet med riktig alder vil det sannsynligvis bli utestengt automatisk da disse tjenestene må forholde seg til norsk lov. Viss det oppstår utfordringer etter at en slik lov er vedtatt så tar mann det derifra.

Anonymkode: 8693a...049

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.10.2024 den 15.04):

Det er jo enkelt nok med de som ikke har det. Men ikke like enkelt for de som har barn med Snap, på for eksempel 12-13 år. Med mindre myndighetene setter en dato der de ber alle under 15 slette SoMe, eller finner en måte å kaste dem ut på. Hvis ikke fortsetter jo alle å la ting forbli som de er (gidder ikke å ta kampen med ungene), og da kommer man jo ingen vei. Kjedelig å la ditt barn være det eneste som mister SoMe hvis alle andre har det og det er der kontakten foregår. 

TS

Det er vanskelig. Min eldste er 8 og «alle» andre har smartphone og både snap, tiktok osv. han er drit sur på meg. 

Anonymkode: f633d...5ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er vanskelig. Min eldste er 8 og «alle» andre har smartphone og både snap, tiktok osv. han er drit sur på meg. 

Anonymkode: f633d...5ad

Ikke så rart det, han blir jo utenfor sosialt når hele klassen har det men ikke han. De foreldrene som syter over at ungene deres «holdes utenfor», er ofte også de samme som er for strenge med snap og SoMe. De stenger jo for det sosiale selv ved å nekte ungen å kommunisere med sine kompiser. Snapchat er ikke farlig, og du kan ha full foreldrekontroll på den.

Anonymkode: 79fc5...8f3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...