Gå til innhold

Vits med boligselgerforsikring på ny bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enebolig ferdigstilt sommeren 2023 og nybyggaranti, er det vits med boligselgerforsikring da? Ingen feil eller mangler ved boligen som vi vet om hvertfall

Anonymkode: 59c23...887

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøpsforsikring: ja. Selgerforsikring: Nei

Anonymkode: d799a...c40

Skrevet

Er entreprenør i risikosonen for å gå konk?

Anonymkode: f6621...567

Skrevet

Ingen garanti selv med nybyggaranti. De som bygde boligen kan enkelt slå seg konkurs med kanskje lite el ingenting å hente i konkursboet. Er det en stor entreprenør med solid økonomi trenger du ikke forsikring. Er det motsatt er det en trygghet med boligselgerforsikring. 

Anonymkode: 6b95d...8b9

Skrevet

Ja. Du er ansvarlig for boligen mtp feil og mangler i 5 år fra salg/overtakelse. Nybyggaranti varer i 5 år. Ikke selg bolig uten forsikring.

Anonymkode: ad070...14a

Skrevet

Ja, det vil jeg anbefale.

Jeg solgte en leilighet i 2017 til "Per".

"Per" solgte den så videre i 2020 til "Jan".

Når "Jan" flyttet inn, oppdaget han vannskade, og meldte da dette inn. "Per"  hadde kjøpt boligselgerforsikring, og det selskapet mottok saken. De hadde nok ikke lyst til å betale, så de sendte det elegant videre til meg, med påstand om at denne vannskaden måtte da ha vært der allerede når jeg bodde der, og at det derfor var jeg som var ansvarlig. Fikk et ganske ekkelt brev om at jeg måtte utbedre skaden og bladibladi.

Heldigvis hadde jeg tegnet forsikring, og artig nok var det i samme selskap som nå prøvde å sende ansvaret over på meg 😄

Når de fikk vite det, hørte jeg aldri noe mer i den saken.

Anonymkode: 707b4...7a7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er entreprenør i risikosonen for å gå konk?

Tror ikke det, men hva er konsekvensene hvis?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja. Du er ansvarlig for boligen mtp feil og mangler i 5 år fra salg/overtakelse. Nybyggaranti varer i 5 år. Ikke selg bolig uten forsikring.

Men hvis det skulle vært noen feil eller mangler fra da vi bodde der (første 1-2) år, vil ikke det gå på nybyggarantien? Eller er det noe jeg ikke forstår her

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvis det skulle vært noen feil eller mangler fra da vi bodde der (første 1-2) år, vil ikke det gå på nybyggarantien? Eller er det noe jeg ikke forstår her

ts

Hvis du har bodd der i 2 år, så er det 3 år igjen av reklamasjonstiden mot entreprenør. Dere har da 2 år til dere skal svare for mot nye eiere, som ikke kan tas mot entreprenør.

Om det er feil eller mangler fra tiden dere bodde der, som ikke er varslet entreprenør, så kommer det an på når de oppsto. Reklamasjoner må rettes til entreprenør innen rimelig tid fra dere oppdaget eller burde oppdaget manglene. 
Hvis nye eiere da ser noe de mener er en mangel, men som dere ikke ha varslet om, så er det stor sannsynlighet for at reklamasjonen ikke er varslet rettidig og derfor ikke er gjeldende. 

Ville helt klart tegnet boligselgerforsikring også på nybygg, kanskje spesielt på nybygg. Om entreprenør nekter for reklamasjon, feks fordi de mener det er brukerfeil, så er det dere som må krangle med kjøpers forsikringsselskap. Har dere forsikring slipper dere å stå i denne kampen.

Anonymkode: 7c144...2b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror ikke det, men hva er konsekvensene hvis?

Da blir det jo ingen å rette noe krav mot, annet enn deg som selger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

ts

Når en mangel har oppstått, og når mangelen oppdages, er to forskjellige ting. Og det kan oppstå mangler som ikke skulle antas å oppstå 4 år etter ny eier har tatt over bolig, hvor nybyggaranti har gått ut, men du fortsatt er ansvarlig for skjulte feil og mangler. 

F.eks viser det seg om 4 år at badet er utett, eller det plutselig lekker vann fra taket. Du MÅ tegne forsikring, nytt er ikke ensbytdende med trygt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Når en mangel har oppstått, og når mangelen oppdages, er to forskjellige ting. Og det kan oppstå mangler som ikke skulle antas å oppstå 4 år etter ny eier har tatt over bolig, hvor nybyggaranti har gått ut, men du fortsatt er ansvarlig for skjulte feil og mangler. 

F.eks viser det seg om 4 år at badet er utett, eller det plutselig lekker vann fra taket. Du MÅ tegne forsikring, nytt er ikke ensbytdende med trygt. 

Men om badet er utett så er jo ikke det en mangel som har oppstått med oppdaget? Ville vi hatt ansvaret i et slik tilfelle om vi ikke visste om det? Da har vi jo ikke skjult noe

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Men om badet er utett så er jo ikke det en mangel som har oppstått med oppdaget? Ville vi hatt ansvaret i et slik tilfelle om vi ikke visste om det? Da har vi jo ikke skjult noe

ts

Som selger har du risikoen for skjulte feil og mangler. Det er ikke snakk om at du skjuler en mangel forsettlig, det er snakk om mangler som verken selger eller kjøper visste om eller burde vite om. Den absolutte reklamasjonsfristen for slike mangler er fem år.

Dette er mangler som ikke avdekkes ved en "vanlig besiktigelse", men som likevel kan være tilstede på overtakelsestidspunktet. Av ulike grunner kan det gå lang tid før de avdekkes, og du som selger er ansvarlig for dem i inntil fem år. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...