Gå til innhold

Hviner vinterdekk mer i svinger enn sommerdekk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen min sier alltid jeg kjører for fort i svingene. Her om dagen, når det brått ble varmt, kjørte jeg til en vennine med åpne vinduer og det kom en sånn "Hollywood-lyd" fra dekkene i svingene. Skikkelig hvining. Jeg er sikker på at det ikke var sånn med sommerdekk i samme fart. Er det mer myd i vinterdekk? Gir det mening og betyr det at jeg faktisk kjører for fort?

Anonymkode: a060a...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal normalt ikke hvine av dekkene med mindre du virkelig pusher bilen hardt gjennom svingen. Så ville nok tatt turen til verksted for en firehjuls kontroll på bilen for å sjekke om det er feil spissing på hjulene.

Anonymkode: a7b4e...dc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sjekket lufttrykk først. Om du drar på verkstedet så ber jo du om å finne noe.

Anonymkode: 0b8bd...09f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.10.2024 den 14.25):

Mannen min sier alltid jeg kjører for fort i svingene. Her om dagen, når det brått ble varmt, kjørte jeg til en vennine med åpne vinduer og det kom en sånn "Hollywood-lyd" fra dekkene i svingene. Skikkelig hvining. Jeg er sikker på at det ikke var sånn med sommerdekk i samme fart. Er det mer myd i vinterdekk? Gir det mening og betyr det at jeg faktisk kjører for fort?

Anonymkode: a060a...360

Ja, vinterdekk i sommertemperatur lager Hollywood-lyd. Vinterdekk blir myke når det er varmt ute. Hilsen gammel bilselger :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg hadde sjekket lufttrykk først. Om du drar på verkstedet så ber jo du om å finne noe.

Anonymkode: 0b8bd...09f

Hjulvinklene er oppgitt av produsenten (inkludert akseptable toleranser). Så de vil ikke finne noe som ikke eventuelt er feil. Det er ikke en subjektiv sak. Men ja greit å ajekke trykk først ja, det er jo tross alt gratis.

Etter jeg hadde kjørt på en asfalt kant og byttet stabstag og fjærer på egen hånd. begynnte plutselig dekkene å hvine i svinger hvor de ikke hadde gjort det før. En firehjulskontroll avdekket at spissingen hadde blitt feil så det måtte justeres.

Anonymkode: a7b4e...dc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo også vurdere å ta tilbakemelding på kjørestil til etteretning. Så slipper du å oppleve at bilen slipper i svingen og du kjører av veien... 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...