AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #1 Skrevet 23. oktober 2024 Hei! Jeg og min samboer skal kjøpe huset til min mormor på 83 år. Tilstandsrapporten setter markedsverdi av eiendommen til 1.165.000kr. Mormor skal ha borett til å disponere 1. etg, mens jeg og samboer skal bo i sokkelleiligheten. Mormor sitter i uskiftet bo og har 3 arvinger. Sokkelleiligheten har tidligere blitt utleid til 5000kr per mnd. Vi trenger hjelp ift. regelverk rundt uskiftebo og fradrag i kjøpesum mtp. kapitaliseringsfaktor til borett. Etter hva jeg har forstått kan ikke kjøpesum gå mer enn 10% under markedsverdi når det kommer til uskiftebo, men hva gjelder når verdien av boretten skal regnes med i kjøpesum? Og hvem er det som setter verdien av kapitaliseringsfaktor av borett? Anonymkode: 54d00...985
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #2 Skrevet 23. oktober 2024 Borett i høy alder og attpåtil sitter i uskifte vil regnes som en dødsdisposisjon . Resterende arvinger har ved samtykke om salg krav på at tre ulike takstmenn foretar takstene da store variasjoner her kan forekomme Anonymkode: 47b63...dc5 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #3 Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei! Jeg og min samboer skal kjøpe huset til min mormor på 83 år. Tilstandsrapporten setter markedsverdi av eiendommen til 1.165.000kr. Mormor skal ha borett til å disponere 1. etg, mens jeg og samboer skal bo i sokkelleiligheten. Mormor sitter i uskiftet bo og har 3 arvinger. Sokkelleiligheten har tidligere blitt utleid til 5000kr per mnd. Vi trenger hjelp ift. regelverk rundt uskiftebo og fradrag i kjøpesum mtp. kapitaliseringsfaktor til borett. Etter hva jeg har forstått kan ikke kjøpesum gå mer enn 10% under markedsverdi når det kommer til uskiftebo, men hva gjelder når verdien av boretten skal regnes med i kjøpesum? Og hvem er det som setter verdien av kapitaliseringsfaktor av borett? Anonymkode: 54d00...985 Denne løsningen trenger dere advokat på for å få rett, slik at de andre arvingene ikke kommer i ettertid og krever sin rett. I uskiftet bo så kan man ikke disponere sine verdier fritt. Anonymkode: d0bb9...64e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå