Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og min samboer skal kjøpe huset til min mormor på 83 år. Tilstandsrapporten setter markedsverdi av eiendommen til 1.165.000kr. Mormor skal ha borett til å disponere 1. etg, mens jeg og samboer skal bo i sokkelleiligheten. Mormor sitter i uskiftet bo og har 3 arvinger. Sokkelleiligheten har tidligere blitt utleid til 5000kr per mnd.

Vi trenger hjelp ift. regelverk rundt uskiftebo og fradrag i kjøpesum mtp. kapitaliseringsfaktor til borett. Etter hva jeg har forstått kan ikke kjøpesum gå mer enn 10% under markedsverdi når det kommer til uskiftebo, men hva gjelder når verdien av boretten skal regnes med i kjøpesum? Og hvem er det som setter verdien av kapitaliseringsfaktor av borett?

Anonymkode: 54d00...985

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Borett i høy alder og attpåtil sitter i uskifte vil regnes som en dødsdisposisjon .

Resterende arvinger har ved samtykke om salg krav på at tre ulike takstmenn foretar takstene da store variasjoner her kan forekomme

Anonymkode: 47b63...dc5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei!

Jeg og min samboer skal kjøpe huset til min mormor på 83 år. Tilstandsrapporten setter markedsverdi av eiendommen til 1.165.000kr. Mormor skal ha borett til å disponere 1. etg, mens jeg og samboer skal bo i sokkelleiligheten. Mormor sitter i uskiftet bo og har 3 arvinger. Sokkelleiligheten har tidligere blitt utleid til 5000kr per mnd.

Vi trenger hjelp ift. regelverk rundt uskiftebo og fradrag i kjøpesum mtp. kapitaliseringsfaktor til borett. Etter hva jeg har forstått kan ikke kjøpesum gå mer enn 10% under markedsverdi når det kommer til uskiftebo, men hva gjelder når verdien av boretten skal regnes med i kjøpesum? Og hvem er det som setter verdien av kapitaliseringsfaktor av borett?

Anonymkode: 54d00...985

Denne løsningen trenger dere advokat på for å få rett, slik at de andre arvingene ikke kommer i ettertid og krever sin rett. 
I uskiftet bo så kan man ikke disponere sine verdier fritt. 

Anonymkode: d0bb9...64e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...