Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2006 #1 Skrevet 26. februar 2006 Vi vurderer å flytte etterhvert... Vurderer bl.annet Vestfold, feks Sandefjord, Tønsberg. Er det noen som kan anbefale steder? Det vi syns er viktig er at det er et større sted, gjerne by, gode jobbmuligheter, bra miljø for barn/gode skoler, bra med fritidsaktiviteter etc. Gjerne at det er en "pen" by rent estetisk
Saeria Skrevet 26. februar 2006 #2 Skrevet 26. februar 2006 Er ikke på østlandet da, men Bergen er absolutt en pen by! Jeg er selv tilflytter og stortrives! :-D
~MALIN~ Skrevet 26. februar 2006 #3 Skrevet 26. februar 2006 De byene du selv har nevnt er utrolig flotte . Har familie der, og de trives som bare det!
Gjest Gjesta Skrevet 26. februar 2006 #4 Skrevet 26. februar 2006 Er ikke på østlandet da, men Bergen er absolutt en pen by! Jeg er selv tilflytter og stortrives! :-D ←
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2006 #5 Skrevet 26. februar 2006 Jeg har vært mye i Sandefjord, og liker ikke byen. Det er veldig småborgerlig, Tønsberg er nok ikke like ille. Synes du sier litt lite spesifikt om kroteriene for bosted. Men jeg ville kanskje heller vurdert en by/tettsted nærmere Oslo. Det er jo mange jobber i Oslo, og Sandefjord/Tønsberg er tross alt litt for langt unna til å pendle hver dag (selv om det selvsagt er mulig, men da begrenses jo tiden med familieliv mye).
Armonia Skrevet 26. februar 2006 #8 Skrevet 26. februar 2006 Synes du sier litt lite spesifikt om kroteriene for bosted. Men jeg ville kanskje heller vurdert en by/tettsted nærmere Oslo. Det er jo mange jobber i Oslo, og Sandefjord/Tønsberg er tross alt litt for langt unna til å pendle hver dag (selv om det selvsagt er mulig, men da begrenses jo tiden med familieliv mye). ← Ikke så langt å pendle fra Tønsberg/Sandefjord, tar 1 time og 20-30 min... Er selv bosatt midt imellom Tønsberg og Sandefjord. Trives godt Veldig flott om sommeren
Gjest Gjesta Skrevet 26. februar 2006 #9 Skrevet 26. februar 2006 Det er jo mange jobber i Oslo, og Sandefjord/Tønsberg er tross alt litt for langt unna til å pendle hver dag (selv om det selvsagt er mulig, men da begrenses jo tiden med familieliv mye). ← Tønsberg er en flott by! Jeg har jobbet med flere vestfoldinger som har pendlet til Oslo og omegn hver dag jeg, og de har vært ved samme arbeidsplass i mange år, så det fungerer nok med et familieliv for de
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2006 #10 Skrevet 26. februar 2006 Ikke så langt å pendle fra Tønsberg/Sandefjord, tar 1 time og 20-30 min... Er selv bosatt midt imellom Tønsberg og Sandefjord. Trives godt Veldig flott om sommeren ← Jeg jobber sammen med en som bor i Tønsberg, og han synes det er et veldig slit å pendle hver dag. Han har sagt meg at han aldri kunne tenkt seg å kombinere den reiseveien med familieliv. Men folk er forskjellige, og noen synes det er greit å bruke så mye tid på reising. Hvis man kan bruke tiden på jobb er det greit. Men jeg ville nok satt pris på at min mann brukte tid på familien framfor å sitte så lenge på toget hver dag
Christiane Skrevet 26. februar 2006 #12 Skrevet 26. februar 2006 Hva med Asker, Bærum eller kanskje Oslo-Vest?
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2006 #14 Skrevet 26. februar 2006 Hva med Drammen? Vet at Drammen har hatt rykte på seg som stygg by, men det stemmer ikke lenger. Drammen har fått flott elvepark. Uteservering langs elva om sommeren. Kjempefint "nyopppussa" torg. Det finnes masse arbeidsplasser og det tar ca 30 min å kjøre til Oslo. Dessuten går det tog i alle retninger. Det er også kort vei til Asker (der er det også arbeidsplasser)... Drammen er veldig sentralt Finnes masse aktiviteter for hele familien. Det er mark å gå turer i. To skiannlegg om vinteren og oppkjørte langrennsløyper... Her er noen bilder http://drammensbilder.com/ og webcam : http://dt.no/apps/pbcs.dll/misc?url=/misc/...kategori=WEBCAM
Gjest vestfoldberte Skrevet 26. februar 2006 #15 Skrevet 26. februar 2006 Vi vurderer å flytte etterhvert... Vurderer bl.annet Vestfold, feks Sandefjord, Tønsberg. Er det noen som kan anbefale steder? Det vi syns er viktig er at det er et større sted, gjerne by, gode jobbmuligheter, bra miljø for barn/gode skoler, bra med fritidsaktiviteter etc. Gjerne at det er en "pen" by rent estetisk ← Jeg har vært mye i Sandefjord, og liker ikke byen. Det er veldig småborgerlig, Tønsberg er nok ikke like ille. ← Hva med Asker, Bærum eller kanskje Oslo-Vest? ← Jeg har bodd både i Sandefjord, Tønsberg, Asker og Bærum i lengre perioder. Det med at Sandefjord har hatt rykte på seg for å være småborgelig er litt "gammelt". Byen har alltid vært et sted oslofolk flytter, noe den desverre har fått litt dårlig rykte på seg for. Jeg liker godt både Sandefjord og Tønsberg. Ulempen med Tønsberg er at det er satt om en helt idiotisk bomring her, som du kjører inn og ut av på under fem minutter. Det som er mest praktisk med Tbg fremfor Sfj er at Tbg ligger et godt stykke nærmere Oslo og Drammen i reisetid. Med bil bruker jeg ca en time til Oslo fra Tbg sentrum og nesten halvannen fra Sfj sentrum. Men nå vil jeg få sagt at det er ikke spesielt vanskelig å skaffe seg jobb i vestfold, så man trenger neppe å pendle med mindre man har et sært ønske om jobb. Vestfold er jo det fylket med mest folk på minst areal (bortsett fra oslo selvsagt) og det skaper en god del arbeidsplasser. Både skoler og barnehager er som alle andre steder forskjellige fra sted til sted, men sånn generelt sett er de fleste gode. Når det gjelder selve byene så vil jeg nok si at det i Tønsberg skjer mest. Der er utelivet litt større, og selv om Sfj kommune er større i innbyggertall enn Tbg er så blir Tbg brukt som "by" av flere andre kommuner rundt. Både Sfj og Tbg har endel forskjellige bygninger i byen, alt fra små hvite trehus til større og mer dominerende bygg som de aller fleste byer har. Tønsberg har jo det karekteristiske Slottsfjellet (hvor det de siste sommerene har vært musikkfestival). Fritidsaktiviteter finnes det flust med i begge byer, så det burde ikke være noe problem hvertfall. Skal jeg sammenligne Sandefjord og Tønsberg med Asker eller Bærum, så er det helt klart Vestfoldbyene som vinner mitt hjerte. Her er det litt mindre "mas og jag" enn det er nærmere Oslo. SOm vestfold-boer ønsker jeg deg hjertelig velkommen om du ender her!
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #16 Skrevet 27. februar 2006 Jeg har bodd både i Sandefjord, Tønsberg, Asker og Bærum i lengre perioder. Det med at Sandefjord har hatt rykte på seg for å være småborgelig er litt "gammelt". Byen har alltid vært et sted oslofolk flytter, noe den desverre har fått litt dårlig rykte på seg for. Jeg liker godt både Sandefjord og Tønsberg. Ulempen med Tønsberg er at det er satt om en helt idiotisk bomring her, som du kjører inn og ut av på under fem minutter. Det som er mest praktisk med Tbg fremfor Sfj er at Tbg ligger et godt stykke nærmere Oslo og Drammen i reisetid. Med bil bruker jeg ca en time til Oslo fra Tbg sentrum og nesten halvannen fra Sfj sentrum. Men nå vil jeg få sagt at det er ikke spesielt vanskelig å skaffe seg jobb i vestfold, så man trenger neppe å pendle med mindre man har et sært ønske om jobb. Vestfold er jo det fylket med mest folk på minst areal (bortsett fra oslo selvsagt) og det skaper en god del arbeidsplasser. Både skoler og barnehager er som alle andre steder forskjellige fra sted til sted, men sånn generelt sett er de fleste gode. Når det gjelder selve byene så vil jeg nok si at det i Tønsberg skjer mest. Der er utelivet litt større, og selv om Sfj kommune er større i innbyggertall enn Tbg er så blir Tbg brukt som "by" av flere andre kommuner rundt. Både Sfj og Tbg har endel forskjellige bygninger i byen, alt fra små hvite trehus til større og mer dominerende bygg som de aller fleste byer har. Tønsberg har jo det karekteristiske Slottsfjellet (hvor det de siste sommerene har vært musikkfestival). Fritidsaktiviteter finnes det flust med i begge byer, så det burde ikke være noe problem hvertfall. Skal jeg sammenligne Sandefjord og Tønsberg med Asker eller Bærum, så er det helt klart Vestfoldbyene som vinner mitt hjerte. Her er det litt mindre "mas og jag" enn det er nærmere Oslo. SOm vestfold-boer ønsker jeg deg hjertelig velkommen om du ender her! ← Takk for alle gode svar! Og spesielt til langt og informativt svar "vestfoldberte" En annen ting jeg lurer på, har du noen mening om det er en lett plass å bli kjent med/komme innpå folk? Er det såpass mange tilflyttere der at dette er noe enklere enn visse andre steder? I og med at det er en sommerby, blir det lett stille og dødt om vinteren?
Gjest Vestfoldberte Skrevet 28. februar 2006 #17 Skrevet 28. februar 2006 Takk for alle gode svar! Og spesielt til langt og informativt svar "vestfoldberte" En annen ting jeg lurer på, har du noen mening om det er en lett plass å bli kjent med/komme innpå folk? Er det såpass mange tilflyttere der at dette er noe enklere enn visse andre steder? I og med at det er en sommerby, blir det lett stille og dødt om vinteren? ← Som de fleste steder er det nok ikke det enkleste å bli kjent med nye mennesker uten å ha et slags nettverk, f. eks barn i skole/barnehage eller jobb, treningssted, hobby eller lignende. Men jeg vil ikke si at det er som endel mindre steder at alle kjenner alle fra før av, og ser skjevt på ny-innflyttere. Kommer jo selvsagt an på om man er sosial av natur selv også. Jeg har ihvertfall aldri følt meg utenfor som innflytter, og siden jeg også har flyttet litt innenfor vestfolds grenser, så har jeg jo vært "innflytter" flere ganger. Dessuten så har ofte de som er "innfødte" vært flere år i andre større byer for å utdanne seg, så de er ikke så "inngrodde" som man ellers kan være. Endel andre pluss for vestfold som jeg kan nevne er: Fergeforbindelse med Moss(fra Horten), Strømstad (fra Sandefjord) og Danmark (fra larvik). Vi har Torp flyplass som bare blir større og større og med bedre og bedre tilbud. Ellers er det et forholdsvis godt utbredt buss-tilbud, og toget til Oslo og Skien går hver time så vidt jeg husker. Det er mange fine tursteder både sommer som vinter, flotte badeplasser (og flere bassengmuligheter om vinteren), god mulighet for båtliv sommerstid. Det er mange gode restauranter i både Sandefjord og Tønsberg, og mange koselige kafèer. Det er godt utbredt kulturtilbud i form av skuespill, standup-kvelder, konserter (ikke de aller største nødvendingvis) etc. Det med at det blir litt stille om vinteren er nok til en viss grad sant, men det er da nok av folk her likevel, absolutt ikke sånn at "alt" stopper opp. Merker det litt på trafikkmengden og kjørestilen(!) på osloborgerne som kommer hit sommerstid. Både Tbg og Sfj har kjøpesentra, det i Tønsberg er under utvidelse og blir ganske så stort når det står ferdigstilt. Bare spørr om du lurer på noe mer! (Jeg viste ikke at jeg kunne raklamere så mye for vestfold jeg, hihi)
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #18 Skrevet 28. februar 2006 Anbefaler Mjøs-byene; Hamar, Gjøvik og Lillehammer. Små byer, men som likevel har alt du trenger.. Og "trauste" innlandsfolk.. Som passer min mentalitet best..
Champagnepiken Skrevet 28. februar 2006 #19 Skrevet 28. februar 2006 Jeg er innflytter i Sandefjord og stortrives! Det snobbestempelet har i alle fall ikke jeg skjønt noe av...
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #20 Skrevet 28. februar 2006 Vestfold er fylket med høyst andel Frp-velgere, det burde jo si sitt. Bare du har fin nok hage (men ikke finere en naboene), blir du nok tatt godt imot i Vestfold. Ja, jeg har bodd der, og skal aldri flytte tilbake. det er ikke uten grunn de har fått snobbestempel, og jeg merket det så til de grader at jeg aldri ble akseptert siden jeg ikke passet inn i den småborgerlige drømmen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå