Gå til innhold

4000 "venner" på FB..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, bare lurer🧐 Hva er vitsen, dette er en person som er pensjonist, vedkommende har 4000 venner på FB. Er det mulig å kjenne alle, eller har h*n bare slengt ut forespørsler i hytt og pine?  Hva er vitsen??

Anonymkode: 20a21...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å si, liker vel mennesker da.

Selv har jeg over 1000 venner på facebook. Jeg kjenner alle, legger ikke til noen jeg ikke kjenner. Men, jeg har vært og er politisk aktiv, drevet med mye frivillig arbeid og idrett, i tillegg til venner og familie, samt at jeg også er i arbeidslivet. Jeg har derfor mange mennesker der fra ulike deler av livet mitt.

For min del bruker jeg Facebook til en blanding av å bygge nettverk og holde kontakten med venner. Jeg har ikke mennesker jeg ikke kjenner som venner på Facebook.

Endret av SPOCA
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstremt mange der ute som sender ut venneforespørsler etter å kun ha møtt noen, eller snakket med de en gang. Opplevd dette flere ganger, hilser på noen, går ikke en time engang så har de lagt meg til på både instagram og Facebook. 

Virker nesten som om flere prøver å skape en "illusjon" av å kjenne mange. Dette kan enten være for å få mange likes på bildene, eller uendelig med gratulasjoner på f.eks bursdagen sin. 

Anonymkode: cbaa5...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at det for noen er en følelse av status å ha mange venner. Ordbruken støtter jo opp om det. Mange venner --> mange liker deg --> du er en bra person. Status. Men nå er jo ikke "venner" på fb det samme som venner, de fleste av oss vet jo det og gjennomskuer dette, men det er jo ikke noe som påvirker meg og ikke noe jeg har glede av å påpeke når jeg ser det. You do you. :) 

Andre bruker fb aktivt til å holde kontakt med folk, liker å ha alle de møter i "lommen" og kan følge med på hva de driver med/legger ut. Kanskje av nysgjerrighet, kanskje fordi de har få mennesker i liver utenfor fb? Dette er stort sett min generasjon (jeg er 45), ungdommen er ikke på fb i det hele tatt. 

Jeg bruker fb selv, men sletter ofte folk jeg ikke lenger har kontakt med. Noen, som gamle klassekamerater som jeg plutselig skal ha kontakt med på grunn av en reunion osv kan jeg beholde, men randoms som er permanent ute av livet mitt sletter jeg. 

Anonymkode: 2d8c0...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (26 minutter siden):

Selv har jeg over 1000 venner på facebook. Jeg kjenner alle,

Nei, du kjenner ikke alle, du vet hvem de er.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ekstremt mange der ute som sender ut venneforespørsler etter å kun ha møtt noen, eller snakket med de en gang. Opplevd dette flere ganger, hilser på noen, går ikke en time engang så har de lagt meg til på både instagram og Facebook. 

Virker nesten som om flere prøver å skape en "illusjon" av å kjenne mange. Dette kan enten være for å få mange likes på bildene, eller uendelig med gratulasjoner på f.eks bursdagen sin. 

Anonymkode: cbaa5...f9f

Her var det mye riktig, det er viktig for de som har mange "venner" å framstå som populære..Kan ikke tro at noen kjenner personlig 4000 mennesker.Vedkommende med alle disse "vennene" sendte meg en forespørsel. Kjenner ikke h*n, men har noen felles venner. Det virker som det er litt enkle mennesker som liker oppmerksomhet som legger til så mange+ at det får masse gratulasjoner på bursdagen,f.eks.  TS.

Anonymkode: 20a21...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Venner på Facebook er ikke det samme som nære venner i det virkelige liv. Det er mer snakk om et nettverk. 

Jeg har ca 4-500 venner på Facebook. Det er barndomsvenner, tidligere klassekamerater, tidligere kollegaer, nåværende kollegaer, familie/slekt, bekjente fra hobbymiljøer - og selvsagt mine venner.

 

Anonymkode: f666c...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som driver med spill på facebook (Farmville, Farm Town o.l). Da trenger du "venner" for å legge til naboer i spillene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (38 minutter siden):

Nei, du kjenner ikke alle, du vet hvem de er.

Akkurat det bestemmer ikke du. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (40 minutter siden):

Akkurat det bestemmer ikke du. Heldigvis.

Det er ikke mulig å "kjenne" 1000 personer. Man kan du vite hvem de er, eller anse de som bekjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (36 minutter siden):

Det er ikke mulig å "kjenne" 1000 personer. Man kan du vite hvem de er, eller anse de som bekjente.

Selvfølgelig kan man det, kommer helt an på hvordan du definerer "å kjenne". Selv forholder jeg meg til bokmålordbokas definisjon, der det heter seg følgende:

Sitat

 

vite hvem noen er, identifisere;
ha kunnskap om;
være godt inne i

 

Jeg har ikke hevdet at jeg kjenner alle like godt, men jeg vil definitivt si at jeg kjenner de fleste. F.eks er rundt 300 av dem familie av både mannen og meg selv. Vi har begge store familier som omgås mye. Nei, de er jo ikke akkurat mine bestevenner, men jeg vil jo kjenner dem relativt godt. Så kommer alle de andre i tillegg, f.eks kolleger jeg har jobbet med i årevis, nære venner, barndomsvenner, folk jeg har jobbet mye med i ulike komitéer, foreninger og styrer osv. Det blir ganske mange til slutt.

Vi får vel bare være enige om å være uenige om hvordan begrepet "å kjenne noen" defineres. Selv forholder jeg meg som sagt til ordboken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, bare lurer🧐 Hva er vitsen, dette er en person som er pensjonist, vedkommende har 4000 venner på FB. Er det mulig å kjenne alle, eller har h*n bare slengt ut forespørsler i hytt og pine?  Hva er vitsen??

Anonymkode: 20a21...6de

Vanvittig tull å klikke venner på hvert eneste hodet man går forbi i løpet av en dag. 
Personen kan heller ikke være særlig opptatt av personvern, eller andre ting. 
Noen samler på frimerker, andre later som om de samler på Facebook venner. Overfladisk og falsk.

Anonymkode: f05f1...0e9

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vanvittig tull å klikke venner på hvert eneste hodet man går forbi i løpet av en dag. 
Personen kan heller ikke være særlig opptatt av personvern, eller andre ting. 
Noen samler på frimerker, andre later som om de samler på Facebook venner. Overfladisk og falsk.

Anonymkode: f05f1...0e9

Dette handler altså om et eldre menneske som synes det er spennende med Facebook, og legger til alle og enhver som venn. Betyr virkelig det at han/hun er falsk? Jeg kan ikke se at det betyr annet enn at personen kanskje er litt naiv, og har lite å gjøre (som enkelte pensjonister har). Det burde ikke spille noen rolle for andre hva den personen gjør...

 

Anonymkode: 879ba...19c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette handler altså om et eldre menneske som synes det er spennende med Facebook, og legger til alle og enhver som venn. Betyr virkelig det at han/hun er falsk? Jeg kan ikke se at det betyr annet enn at personen kanskje er litt naiv, og har lite å gjøre (som enkelte pensjonister har). Det burde ikke spille noen rolle for andre hva den personen gjør...

 

Anonymkode: 879ba...19c

Spennende med Facebook? Som dukket opp for 17 år siden…?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (6 minutter siden):

Spennende med Facebook? Som dukket opp for 17 år siden…?

Veldig mange eldre mennesker har ikke vært aktive i sosiale medier før de senere årene. Det er lett å se på hvordan de kommenterer og at de er ganske usikre på alt mulig. Som pensjonister har de ekstra god tid, det er også en grunn til at han/hun er så opptatt av dette.

Anonymkode: 879ba...19c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tullinger som liker å kikke inn i andres liv som har så mange venner. Kikkere i en moderne utgave, dette var de kjerringene som sto bak gardinen i gamle dager. For andre er det bare status, og et desperat søken etter bekreftelse på popularitet. 

Anonymkode: 3eece...9b3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er bare tullinger som liker å kikke inn i andres liv som har så mange venner. Kikkere i en moderne utgave, dette var de kjerringene som sto bak gardinen i gamle dager. For andre er det bare status, og et desperat søken etter bekreftelse på popularitet. 

Anonymkode: 3eece...9b3

Men hvilken rolle spiller det for deg om en eldre person har masse venner på Facebook?

Kunne ikke brydd meg mindre, jeg er omtrent aldri på Facebook selv. Hva andre gjør har da null betydning.

Anonymkode: 879ba...19c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det er bare tullinger som liker å kikke inn i andres liv som har så mange venner. Kikkere i en moderne utgave, dette var de kjerringene som sto bak gardinen i gamle dager. For andre er det bare status, og et desperat søken etter bekreftelse på popularitet. 

Anonymkode: 3eece...9b3

Her kommer kunnskapsløse fordommer på løpende bånd, ser jeg.

Dette er motsatt av å være kikker - her lurer man ikke bak noen gardiner, men ser på det folk velger å poste offentlig. Dvs at de som legger det ut jo ønsker at det skal sees.

For noen kan det være status, men for mange handler det også om å dele ting som er morsomme, kjekke, ting man er stolt over osv. Det er helt menneskelig og naturlig å søke bekreftelse, det er et grunnleggende element i mennesket og ha behov for å føle seg godtatt. Det er ingenting desperat med det.

Anonymkode: f666c...7c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...