AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #1 Skrevet 23. oktober 2024 Hei! Dama er alenemor og har startet på studie i en by der hun ikke kjenner noen og langt vekk fra hjembyen. Hun har synes det har vært litt vanskelig å få seg venner siden hun naturligvis måtte droppe fadderuken og ikke kan vær med ut i helgene. Nå har hun fått litt nok av å ha det slik og planlegger å dra på fest i helgen. Barnevakt har hun løst ved å laste ned en app der alle kan registrere seg for å sitte barnevakt for penger. Hun sier at hun har funnet en person som studerer for å bli barnehage-lærer, så hun stoler på at hun gjør en bra jobb. Ungen er 6 år, og vil vær våken et par timer med barnevakten før barnevakten må få han i seng, og bli der til hun kommer hjem fra fest. Jeg er skeptisk, og synes det er et stort rødt flagg at hun er villig til å overlate ungen sin til en fremmed for å dra ut å feste. Hva tenker dere? Anonymkode: 0fc1c...2b1
Carrot Skrevet 23. oktober 2024 #2 Skrevet 23. oktober 2024 (endret) Du må bestemme hva som er et rødt flagg for deg, ikke vi. Personlig syns jeg dama gjør rett i å skaffe seg en fast barnevakt og ett sted må hun jo starte, en app der man kan sjekke referanser osv er kanskje like bra som noe annet. Personlig ville jeg nok startet med å treffe vedkommende, kjenne på kjemien osv først - men det er slik jeg er. edit. og hvis du syns det er et rødt flagg, hvorfor kan ikke du stille som barnevakt som kjenner dama og ungen nok itl å føle på røde flagg? Endret 23. oktober 2024 av Carrot 12 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #3 Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei! Dama er alenemor og har startet på studie i en by der hun ikke kjenner noen og langt vekk fra hjembyen. Hun har synes det har vært litt vanskelig å få seg venner siden hun naturligvis måtte droppe fadderuken og ikke kan vær med ut i helgene. Nå har hun fått litt nok av å ha det slik og planlegger å dra på fest i helgen. Barnevakt har hun løst ved å laste ned en app der alle kan registrere seg for å sitte barnevakt for penger. Hun sier at hun har funnet en person som studerer for å bli barnehage-lærer, så hun stoler på at hun gjør en bra jobb. Ungen er 6 år, og vil vær våken et par timer med barnevakten før barnevakten må få han i seng, og bli der til hun kommer hjem fra fest. Jeg er skeptisk, og synes det er et stort rødt flagg at hun er villig til å overlate ungen sin til en fremmed for å dra ut å feste. Hva tenker dere? Anonymkode: 0fc1c...2b1 En barnevakt er en person man møter flere ganger og blir kjent med, ikke en som kommer og du forlater ungen din etter 2 minutter. Selvklart er det vanlig at man har barnevakt innimellom. Ingen rødt flagg det. Hva man skal gjøre er uvesentlig, noen må ha barnevakt pga av jobb f.eks. Anonymkode: a6b0c...e26 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #4 Skrevet 23. oktober 2024 Det er ikke alle som har nettverk og kan skaffe kjente barnevakter. Men det er jo naturlig at dem møtes en gang først. Så blir det jo forhåpentligvis en fast barnevakt. Jobbet selv som det i studietiden og kom ofte i familier som ikke tenkte sånn. Anonymkode: 2e5eb...99c 4
Gjest takinova Skrevet 23. oktober 2024 #5 Skrevet 23. oktober 2024 Det er vel heller det at hun skal feste du er bekymret for, tenker jeg. Høres fornuftig ut av henne å bruke profesjonelle.
Catch-22 Skrevet 23. oktober 2024 #6 Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dama er alenemor Jeg skjønner ikke helt. Er det dama di? Isåfall, hvorfor sitter ikke DU barnevakt for henne? AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg er skeptisk, og synes det er et stort rødt flagg at hun er villig til å overlate ungen sin til en fremmed for å dra ut å feste. Hva tenker dere? Det er jo sånn her det ble gjort før i tia 😅 er ikke noe verre nå. Og veldig lurt å velge en barnehagelærer student 😊 du kan jo tipse henne om å få se politiattest fra siste praksis. jeg synes du er hysterisk. Dette er overhodet ikke noe problem. Jeg selv hadde kanskje latt barnevakten passe barnet mitt en ettermiddag der jeg feks drar en tur til byn og kommer hjem mens barnet er våkent. da får de dannet relasjon. Men igjen, de fleste barnehagelærerstudenter vet en del om relasjon og klarer å være en tilstedeværende voksen og lage trygghet. så helt innafor dette. jeg var alenemor og brukte en 16 åring som barnevakt på kveldstid for å kunne trene 😊 6 1 1
Thyra Skrevet 23. oktober 2024 #7 Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): En barnevakt er en person man møter flere ganger og blir kjent med, ikke en som kommer og du forlater ungen din etter 2 minutter. Selvklart er det vanlig at man har barnevakt innimellom. Ingen rødt flagg det. Hva man skal gjøre er uvesentlig, noen må ha barnevakt pga av jobb f.eks. Anonymkode: a6b0c...e26 Om man bruker en ukjent dom barnevakt slik dom her, er det ikke uvesentlig hva man skal. Jeg ville aldri gjort det pga fornøyelser. Da måtte det være full krise og ingen andre alternativer.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #8 Skrevet 23. oktober 2024 Thyra skrev (4 minutter siden): Om man bruker en ukjent dom barnevakt slik dom her, er det ikke uvesentlig hva man skal. Jeg ville aldri gjort det pga fornøyelser. Da måtte det være full krise og ingen andre alternativer. Så om man er invitert i bryllup, 30 årslag, en fest så er det ikke greit å være noe sosial mener du? Forskjell på å ha barnevakt 2-4 gr i året vs hver helg for å dra på flatfylla. Anonymkode: a6b0c...e26
Thyra Skrevet 23. oktober 2024 #9 Skrevet 23. oktober 2024 Catch-22 skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner ikke helt. Er det dama di? Isåfall, hvorfor sitter ikke DU barnevakt for henne? Det er jo sånn her det ble gjort før i tia 😅 er ikke noe verre nå. Og veldig lurt å velge en barnehagelærer student 😊 du kan jo tipse henne om å få se politiattest fra siste praksis. jeg synes du er hysterisk. Dette er overhodet ikke noe problem. Jeg selv hadde kanskje latt barnevakten passe barnet mitt en ettermiddag der jeg feks drar en tur til byn og kommer hjem mens barnet er våkent. da får de dannet relasjon. Men igjen, de fleste barnehagelærerstudenter vet en del om relasjon og klarer å være en tilstedeværende voksen og lage trygghet. så helt innafor dette. jeg var alenemor og brukte en 16 åring som barnevakt på kveldstid for å kunne trene 😊 Poenget er jo at man ikke etterlater barnet med en helt ukjent om man ikke må. Når barnet begynner i bhg f.eks. pleier jo foreldre å være der med barnet litt i begynnelsen så barnet kan bli litt kjent før man forlater barnet. Likevel er det ikke uvanlig at barnet gråter en del i begynnelsen. Og mange barn har også ekstra behov for trygghet (noen de kjenner godt) når det kommer til legging og soving. Men det kommer jo selvsagt også an på barnet, både barnets personlighet og hva det er vant til. 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #10 Skrevet 23. oktober 2024 Det virker som det røde flagget for deg er at hun i det hele tatt skal på fest? Du unner henne ikke det, etter 2 måneder? Siden hun har flyttet til et nytt sted, må jo barnevakt være en fra før ukjent, til man blir kjent. Og barnet er 6 år og skolebarn, hun trenger barnevakt til mye mer: møter, sykdom, eksamenslesing. Og fest. Anonymkode: f3786...25f 5 1
Thyra Skrevet 23. oktober 2024 #11 Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så om man er invitert i bryllup, 30 årslag, en fest så er det ikke greit å være noe sosial mener du? Forskjell på å ha barnevakt 2-4 gr i året vs hver helg for å dra på flatfylla. Anonymkode: a6b0c...e26 Om man ikke har mulighet til å ha en barnevakt som barnet kjenner, så nei. Det viktigste er ikke hvor ofte man har barnevakt, men om man har noen barnet kjenner og er trygg på. Bryllup f.eks vet man jo om lang tid i forveien vanligvis. Så om eneste mulighet er en ukjent barnevakt, så kan man vel booke vedkommende litt tidligere og bli litt kjent, betale for at vedkommende skal være sammen med barnet litt med deg til stede, om nødvendig, så de blir kjent, og så avtale barnepass på bryllupsdatoen. Folk er forskjellige, men jeg ville aldri etterlatt barnet mitt med noen barnet aldri hadde sett før og som attpåtil skulle legge barnet om jeg ikke måtte. 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #12 Skrevet 23. oktober 2024 Thyra skrev (6 minutter siden): Poenget er jo at man ikke etterlater barnet med en helt ukjent om man ikke må. Når barnet begynner i bhg f.eks. pleier jo foreldre å være der med barnet litt i begynnelsen så barnet kan bli litt kjent før man forlater barnet. Likevel er det ikke uvanlig at barnet gråter en del i begynnelsen. Og mange barn har også ekstra behov for trygghet (noen de kjenner godt) når det kommer til legging og soving. Men det kommer jo selvsagt også an på barnet, både barnets personlighet og hva det er vant til. De blir jo kjent. Alle er ukjente, før man blir kjent. Anonymkode: 95a83...842 8 1
Thyra Skrevet 23. oktober 2024 #13 Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det virker som det røde flagget for deg er at hun i det hele tatt skal på fest? Du unner henne ikke det, etter 2 måneder? Siden hun har flyttet til et nytt sted, må jo barnevakt være en fra før ukjent, til man blir kjent. Og barnet er 6 år og skolebarn, hun trenger barnevakt til mye mer: møter, sykdom, eksamenslesing. Og fest. Anonymkode: f3786...25f Hvis ts er oppriktig bekymret for barnet kan han jo tilby seg å hjelpe til å betale for en barnepass eller to ekstra som kan være "bli kjent tid" mellom barnevakt og barn, med mor til stede? Regner med at man kan booke samme barnevakt flere ganger, ikke en ny hver gang med appen? 3
Thyra Skrevet 23. oktober 2024 #14 Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De blir jo kjent. Alle er ukjente, før man blir kjent. Anonymkode: 95a83...842 Best å bli litt kjent før mor drar fra barnet mener jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #15 Skrevet 23. oktober 2024 Thyra skrev (44 minutter siden): Best å bli litt kjent før mor drar fra barnet mener jeg. Spørs jo på barnet. Er ikke et småbarn det er snakk om her. Tror min 6 åring hadde syntes det var litt spennende og gøy, men hun er supersosial og elsker å møte nye mennesker. Anonymkode: 95a83...842 4
Thyra Skrevet 23. oktober 2024 #16 Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Spørs jo på barnet. Er ikke et småbarn det er snakk om her. Tror min 6 åring hadde syntes det var litt spennende og gøy, men hun er supersosial og elsker å møte nye mennesker. Anonymkode: 95a83...842 Ja, må jo selvsagt se an barnet. Om det er ok for barnet er det vel greit. Men om det er spennende for barnet i utgangspunktet, kan det jo bli vanskelig etterhvert. Og så bør jo ikke mor være alt for beruset når hun kommer hjem med påfølgende fyllesyke hele dagen etter...
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #17 Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Dama er alenemor og har startet på studie i en by der hun ikke kjenner noen og langt vekk fra hjembyen. Hun har synes det har vært litt vanskelig å få seg venner siden hun naturligvis måtte droppe fadderuken og ikke kan vær med ut i helgene. Nå har hun fått litt nok av å ha det slik og planlegger å dra på fest i helgen. Barnevakt har hun løst ved å laste ned en app der alle kan registrere seg for å sitte barnevakt for penger. Hun sier at hun har funnet en person som studerer for å bli barnehage-lærer, så hun stoler på at hun gjør en bra jobb. Ungen er 6 år, og vil vær våken et par timer med barnevakten før barnevakten må få han i seng, og bli der til hun kommer hjem fra fest. Jeg er skeptisk, og synes det er et stort rødt flagg at hun er villig til å overlate ungen sin til en fremmed for å dra ut å feste. Hva tenker dere? Anonymkode: 0fc1c...2b1 Du er nok mest redd for at dama skal gå ut uten deg, tenker jeg. Anonymkode: a482d...a45 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #18 Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei! Dama er alenemor og har startet på studie i en by der hun ikke kjenner noen og langt vekk fra hjembyen. Hun har synes det har vært litt vanskelig å få seg venner siden hun naturligvis måtte droppe fadderuken og ikke kan vær med ut i helgene. Nå har hun fått litt nok av å ha det slik og planlegger å dra på fest i helgen. Barnevakt har hun løst ved å laste ned en app der alle kan registrere seg for å sitte barnevakt for penger. Hun sier at hun har funnet en person som studerer for å bli barnehage-lærer, så hun stoler på at hun gjør en bra jobb. Ungen er 6 år, og vil vær våken et par timer med barnevakten før barnevakten må få han i seng, og bli der til hun kommer hjem fra fest. Jeg er skeptisk, og synes det er et stort rødt flagg at hun er villig til å overlate ungen sin til en fremmed for å dra ut å feste. Hva tenker dere? Anonymkode: 0fc1c...2b1 Helt vanlig før i tiden, men ikke via app. Men jeg personlig hadde ALDRI overlatt barna mine til fremmede! Med det sagt skjer overgrep ofte i nær familie, så trygg er du aldri uansett! Men å sette barnet hos fremmende for å feste... nei! Anonymkode: 77fbb...a39
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #19 Skrevet 23. oktober 2024 Jeg er enig med deg ! De må jo bli godt kjent før man går fra ungen , galskap . Anonymkode: d30a6...8b1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #20 Skrevet 23. oktober 2024 Vi har ingen besteforeldre i nærheten og alle vennene våre har barn. Mannen min jobber i rotasjon offshore, så jeg er ofte alene med barnet. Det er viktig for meg å skaffe barnevakter som kan stille opp på kort varsel dersom noe akutt skulle skje (f.eks sykehusinnleggelse). Man vet aldri hva som kan skje. Så det at hun skaffer seg noen faste barnevakter er jo en trygghet. Det at hun drar på fest innimellom er ok så lenge det ikke er veldig ofte. Anonymkode: 5b910...23f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå