Gå til innhold

Er male privilege ekte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke bare å "rydde opp".

Spesielt i dagens klima hvor kvinner er underdog og "White male privilegium " er det rådende og opplest og vedtatt. 

Om man skulle forsøke å endre på noe vil merkelapper som omstridt, misogynist, diskriminering, antisfeminist osv umiddelbart bli hengt på enhver mannlige politiker. Man vil bli svartelistet og omstridt. Jobbmuligheter vil lukke seg og høyreradikal Tate tilhenger vil bli merkelappen. 

Bare å opprette et mannsforum på FB vil umiddelbart komme i dagbladet.no 

Et eksempel er kvinnenettverk i diverse bransjer. Noe slikt vil være umulig for menn.

I utdanningsforbundet er det forbudt med mer enn 50% menn. 100% kvinner er derimot ok. Bare sjekk statuttene. 

I likestillings Dep. Jobber det 85% kvinner. Det er de som fordeler penger, prioriterer,  setter agendaen.  

Regelverk, lover, holdninger , statutter er tilrettelagt for å positivt forskjellsbehandle jenter. Og Norge AS er ikke nådig mot de som skulle ønske å endre dette. Ingen ønsker merkelappen kvinnefientlig. 

Å påpeke dette i anonyme forum er feigt. Men sosial stigma er slitsomt. 

Samtidig stemmer med mer og mer borgerlig. AP og SV har omtrent ingen unge menn sine stemmer.  De ser utviklingen og oddsen er mot dem og de skyr venstresiden.  Arkitekten bak offentlig sektor som produserer unge menn som taper.

Anonymkode: d3a2e...d6d

Jeg har aldri opplevd slik positiv forskjellsbehandling, og jeg er kvinne, sist jeg sjekket. Hvilket regelverk snakker du om?

Anonymkode: ca1f1...cee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Male privilege? Hva er det annet enn at som mann må man yte knallhardt for å oppnå noe som helst. Noe få klarer. I tillegg må du være blant de med best gener ellers er du fucked. 

Vi kan ikke vise kløft for å få fordeler, ligge oss til bra jobber eller muligheter. Eller surfe gjennom tilværelsen. 

Skjønner jo at dette ikke gjelder alle kvinner, og at de uattraktive har det like kjipt som menn antageligvis værre siden de ikke har drive til å oppnå noe uansett. 

Anonymkode: f4420...220

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Da er nok du en av "de pene", siden du ikke har møtt noe motstand. Det bekrefter du også ved å si du opplever seksuell interesse selv når du ikke er på topp i kropp og alder. 

Anonymkode: 955e0...136

Ingen steder skrev jeg at jeg ikke har møtt noe motstand. Jeg har ikke møtt motstand av MENN, eller andre kvinner, på grunnlag av mitt kjønn. jeg opplever at jeg blir oppfattet som likeverdig, og at jeg ikke har bakdeler i forhold til de menn jeg har omgitt meg med i livet.

Anonymkode: 249bc...a0a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Man holder ikke menn tilbake ved å gi kvinner LIKE rettigheter. Ingen putter i menn alkohol eller narkotika. Ingen tvinger dem til å slå. Ingen tvinger dem til å drive med tull i stedet for skole. 

Man holder menn tilbake ved å skape en skole for kvinner,  med kvinner som produserer guttetapere.

Mann holder menn tilbake ved at hele offentlig sektor i dag består av kvinner. Administrasjonen, helseforetak, departementer, domstolene består i dag av kvinner.

Stort sett vaktmesteren som er mann innen skoleverket. 

Innen domstolene vil dommer, aktor,  forsvarer og meddommere være kvinner. Den eneste mannen vil være tiltalte. 

Jusstudenter er 80% kvinner og de søker seg til offentlig sektor. 

Ditt svar er at gutta må skjerpe seg. Det er det vanlige svaret. 

Hadde rollene vært omvendt.  Et skoleverk bestående av menn hvor jentene tapte.  Hadde vi godtatt det. Hadde vi drevet med victimplaining?? Nei, ikke når det gjelder kvinner.  

Menn får bare tåle det...

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Bare å opprette et mannsforum på FB vil umiddelbart komme i dagbladet.no 

Det er en god del fora for menn på FB. Og Mannsforum er tom en formell organisasjon. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Man holder menn tilbake ved å skape en skole for kvinner,  med kvinner som produserer guttetapere.

Problemet er at menn /gutter har mye spredning av evner. Gutter er både vinnere og tapere, kvinner oftere på midten. Kvinner som har dysleksi mm som guttene har, sliter like mye som dem. Men mye skjer i skoleverket om dagen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge kjønn har sine fordeler og ulemper tenker jeg. I dag er kvinner langt mer likestilte enn de var for 50 år siden, men jenter har masse bekymringer gutter slipper mens menn har andre bekymringer jenter slipper.

Statistisk sett har jo menn langt høyere sannylighet for og falle utfor i sammfunnet, ta selvmord osv.

Jenter må jo bekymre seg for andre ting. De er mye mer sårbare fysisk, blir oftere utnyttet og vil blir sjeldnere sett på som ledere. 

Om jeg hadde en sønn og datter i dag ville jeg vært langt mer bekymret for sønnen mins fremtid enn datterens. Mye mer gutter faller utfor i dag.

Anonymkode: 325e2...9f6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Mann holder menn tilbake ved at hele offentlig sektor i dag består av kvinner. Administrasjonen, helseforetak, departementer, domstolene består i dag av kvinner.

Innen domstolene vil dommer, aktor,  forsvarer og meddommere være kvinner. Den eneste mannen vil være tiltalte. 

Hadde rollene vært omvendt.  Et skoleverk bestående av menn hvor jentene tapte.  Hadde vi godtatt det. Hadde vi drevet med victimplaining?? Nei, ikke når det gjelder kvinner.  

Men! Menn vil jo ikke søke seg inn i offentlig sektor. Lønningene er for lave, og karrierevekst nesten umulig. Det har blitt innført kjønnspoeng for MENN, blant annet for lærerstudium, men de søker jo fortsatt ikke! De VIL IKKE inn i disse yrkene, fordi det ikke er status, og det er dårlig betalt. 

Nei, det er ikke flest kvinnelige dommere:

https://www.advokatbladet.no/kvinneandel/kun-12-av-76-jordskifte-dommere-er-kvinner/159156

https://advokatwatch.no/nyheter/domstoler/article13662127.ece

61 prosent kvinner mot 39 prosent menn tatt opp ved jusstudier det siste året. 

Hvorfor lyver du?

For øvrig er skolen nå mer tilrettelagt gutter enn før. Før var skolen teoretisk, og gutter har da ikke klaget eller gjort det noe dårligere. Skolen er mer praktisk nå. Så hva er problemet?

Når det gjelder kvinner i læreryrket, så er det som sagt så nesten ingen menn som søker seg inn til studiet. Det er også menn i skoleledelsen som har gjort yrket uattraktivt for menn, ved å senke lønnsnivået for lærerne da kvinner begynte å komme inn i yrket. DERE ødelegger for dere selv ved å prøve å begrense kvinner. Men dere forstår det ikke.

https://www.utdanningsnytt.no/kvinnesak-laererarbeid-stemmerett/kvinnelige-laerere-matte-godta-halv-lonn/129268

Kvinner ØNSKET seg inn i læreryrket, og jobbet der selv om de ble betalt HALVPARTEN av det menn fikk betalt. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virrevirrevapp skrev (21 minutter siden):

Det er en god del fora for menn på FB. Og Mannsforum er tom en formell organisasjon. 

Ikke sant? Men mye viktigere å lyve og komme med fantasitall, som utelukkende kvinnelige dommere og 80 prosent kvinnelig jusstudenter, for å bevise sitt ikke-eksisterende poeng.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke samme bruker, men det er bevis på at pene mennesker blir behandlet bedre av fremmede og, for eksempel, har større sjanse for å bli ansatt etter jobbintervju.

Men når det kommer til male privilege, vil jeg bare si at menn også lider under patriarkatet. Systemet er ikke bygd for å heve alle menn over kvinner. Menn blir satt opp mot hverandre, nesten som konkurrenter. Det er en grunn til at menn, generelt, driver og sammenligner suksess og status med hverandre konstant. Det er andre faktorer, og kvinner sammenligner også seg selv med hverandre så klart, men for menn handler det ofte om utseende, rikdom og tilgang til sex. Jeg forenkler det hele MYE. Det er en grunn til at det er så mye forskning på dette feltet. Men under patriarkatet blir gjerne kvinner sett på som noe en ønsker å ha -- eie, mens menn blir gjerne sett på som noe man kan kaste bort. Hvorfor tror du menn blir sendt ut i krig? Det er denne følelsen av bortkastelighet som gjerne får menn til å føle at de ikke har noen verdi, for deres verdi skal komme fra hvor suksessfull de er i forhold til andre menn. Alle disse tingene tar ikke bort fra at menn GENERELT holder flere maktposisjoner i samfunnet, får bedre lønn i de samme yrkene, osv. Selv om menn opplever flere angrep av menn enn kvinner, er det fortsatt mye farligere for en kvinne å bli angrepet av en mann. Hele voldtekstkulturen må også bli tatt hensyn til. Det er på disse områdene man snakker om male privilege. Basically betyr ikke det at menn også lider under patriarkatet at de ikke har fordeler i samfunnet som kvinner ikke har. Jeg håper det hjalp.

Anonymkode: 8b206...b76

Dette. Hva jeg ser selv er at menn bryter hverandre ned, selv som venner. Kvinner er flinkere til å bygge hverandre opp og ta vare på hverandre. 

Anonymkode: 3bd5b...66a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virrevirrevapp skrev (22 minutter siden):

Og her er flere:

Foreningen2Foreldre

Likestilling for Fedre

Reform - ressurssenter for menn

Mannfolk.org

Utsattmann

Movember foundation

SSMM

Forum for menn og omsorg

Menn i helse

Men selvfølgelig, velger vedkommende mann, og flere med ham, heller å henge på et KVINNEforum, i stedet for å ta i bruk MannsForum og andre organisasjoner og fora for menn. Det er mye bedre å snakke dritt om kvinner på et kvinneforum. Man får jo ingen motreaksjon og moro på mannsforum...

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virrevirrevapp skrev (6 minutter siden):

Problemet er at menn /gutter har mye spredning av evner. Gutter er både vinnere og tapere, kvinner oftere på midten. Kvinner som har dysleksi mm som guttene har, sliter like mye som dem. Men mye skjer i skoleverket om dagen.

Det er det vanlige. Undersøkelser viser at gutta taper og det er en utfordring.  Det skrives leserinnlegg.

Camilla Stoltenberg slo alarm i 2017, det ble satt ned et mannsutvalg senere.

Det skjedde...ingenting....som ventet.

Om 3-4 år kommer det en ny rapport.  Nye leserinnlegg og det vil ikke skje noe som helst.  Dette har jeg sett skje i faste sykluser i minst 20 år.

Og det er det samme som skjer. Gutta må skjerpe seg, de er privilegert,  ikke noe å klage på. Damer har vært undertrykte i 100 år.

Så kom Trump, brexit, basket of deploreables, AP mrz venstresiden går i dass (kun kvinner og innvandrere  der), Frp når nye høyder. Jordan Petersen og Andrew tate.

Nå som det begynner å bli et problem med alle gutta som blir valgt bort og vi får et samfunn med mange sinte unge menn. Da skal det igjen settes inn tiltak. 

Men det blir med snakk. Igjen.  Det er garantert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Men! Menn vil jo ikke søke seg inn i offentlig sektor. Lønningene er for lave, og karrierevekst nesten umulig. Det har blitt innført kjønnspoeng for MENN, blant annet for lærerstudium, men de søker jo fortsatt ikke! De VIL IKKE inn i disse yrkene, fordi det ikke er status, og det er dårlig betalt. 

Nei, det er ikke flest kvinnelige dommere:

https://www.advokatbladet.no/kvinneandel/kun-12-av-76-jordskifte-dommere-er-kvinner/159156

https://advokatwatch.no/nyheter/domstoler/article13662127.ece

61 prosent kvinner mot 39 prosent menn tatt opp ved jusstudier det siste året. 

Hvorfor lyver du?

For øvrig er skolen nå mer tilrettelagt gutter enn før. Før var skolen teoretisk, og gutter har da ikke klaget eller gjort det noe dårligere. Skolen er mer praktisk nå. Så hva er problemet?

Når det gjelder kvinner i læreryrket, så er det som sagt så nesten ingen menn som søker seg inn til studiet. Det er også menn i skoleledelsen som har gjort yrket uattraktivt for menn, ved å senke lønnsnivået for lærerne da kvinner begynte å komme inn i yrket. DERE ødelegger for dere selv ved å prøve å begrense kvinner. Men dere forstår det ikke.

https://www.utdanningsnytt.no/kvinnesak-laererarbeid-stemmerett/kvinnelige-laerere-matte-godta-halv-lonn/129268

Kvinner ØNSKET seg inn i læreryrket, og jobbet der selv om de ble betalt HALVPARTEN av det menn fikk betalt. 

De få mannfolka som studerer jus havner i privat næringsliv.  Kvinner havner i det offentlige.  Domstolene blir mer og mer kvinnedominerte,  som offentlig sektor.  I løpet av 15-20 år vil offentlig sektor stort sett bestå av kvinner i alle ledd. 

At menn senker lønn for kvinner?? Er jo flest kvinner i departementer, kommunal ledelse og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De få mannfolka som studerer jus havner i privat næringsliv.  Kvinner havner i det offentlige.  Domstolene blir mer og mer kvinnedominerte,  som offentlig sektor.  I løpet av 15-20 år vil offentlig sektor stort sett bestå av kvinner i alle ledd. 

At menn senker lønn for kvinner?? Er jo flest kvinner i departementer, kommunal ledelse og.

Dere søker dere ikke inn i det offentlige.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er mange kvinner i helse,  men sjefene er ofte menn. Det er også flest mannlige dommere. Om 80 % av jusstudenter er kvinner, så er det vel fordi flest kvinner har søkt på studiet. 

Anonymkode: 8e1df...de8

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er mange kvinner i helse,  men sjefene er ofte menn. Det er også flest mannlige dommere. Om 80 % av jusstudenter er kvinner, så er det vel fordi flest kvinner har søkt på studiet. 

Anonymkode: 8e1df...de8

Det er 61 prosent kvinnelige studenter ved opptak i 2024. Ikke 80. Jeg har jobbet en stund i HR i det offentlige. Mannlige søkere uteblir nesten fullstendig på stillinger som saksbehandler, mellomleder og andre "på gulvet". Det er derimot overvekt av mannlige søkere på lederstillinger. Vi kan da ikke ansette en mann til en stilling når det er 100 prosent kvinnelige søkere. Menn vil være sjef og tjene penger. Men det er ikke "sjef" med penger som lager regelverk og retningslinjer. Det er disse "på gulvet" som utformer dette og praktiserer det. Dette forstår ikke menn. De vil være sjef og bestemme.

Menn går også dit det er store vekstmuligheter karrieremessig, og masse penger. Blant annet er menn sterkt overrepresentert som partnere i advokatfirmaer. https://e24.no/naeringsliv/i/Wb95ak/8-av-10-partnere-i-de-stoerste-advokatfirmaene-er-menn-assistentene-deres-er-utelukkende-kvinner

Og ikke EN eneste (i hele landet!) heltidsansatt som advokatassistent. Det er menn selv som ikke søker seg til det offentlige og stillinger med dårlig lønn, så sutrer de over at det ikke er menn i disse stillingene. Hvor er logikken, gutta?

Dere vil heller ikke studere til lærer, sykepleier og lignende:

https://www.khrono.no/faerre-menn-i-kvinnestudier-kjonnspoeng-hjelper-lite/796855

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

At menn er priviligerte stemmer nok utenfor Norge. 

I Norge sliter unge menn på alle fronter.  Barnløshet,  rus, vold, krim, uføretrygd,  frafall av skole/utdanning.  På høyere utdanning er mannlig deltagelse nede på 40%, prestisjetunge utdanninger nede på 15-20%.

Det er samme greiene i hele den vestlige verden.

Anonymkode: 014e1...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var veldig dårlig oversatt. Så dårlig at det er umulig å debattere, svare på eller forstå spørsmålene "dine". Finns det fordeler ved å være mann (hvit mann?) vs kvinne ( i verden? i Norge? i USA?) i dag? Finns det fordeler ved å være vakker ung kvinne? Er disse to tingene en motsetning? Du så et interessant perspektiv, hva var det egentlig? 

Anonymkode: bae47...5b7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Male privilege er nok en ting. Jeg som mann har mange ganger tenkt og opplevd i arbeidslivet at jeg har kommet lettere til enn mine kvinnelige kollegaer. Til å begynne med tenkte jeg at det kom at jeg var ung(og det var nok kanskje også en faktor). Men nå som jeg er godt voksen ser jeg at det fortsatt hjelper å være mann i møte med kunder, brukere, ledere, kollegaer, politikere. 

Hadde et oppdrag i det samiske miljøet nylig. Jeg spurte min leder hvorfor jeg fikk denne kunden og svaret var at i dette miljøet respekteres ikke kvinner. En (høy) mann vil ha mye mer autoritet og gjennomslagsevne. 

M45

Anonymkode: 2e9e6...258

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Male privilege er nok en ting. Jeg som mann har mange ganger tenkt og opplevd i arbeidslivet at jeg har kommet lettere til enn mine kvinnelige kollegaer. Til å begynne med tenkte jeg at det kom at jeg var ung(og det var nok kanskje også en faktor). Men nå som jeg er godt voksen ser jeg at det fortsatt hjelper å være mann i møte med kunder, brukere, ledere, kollegaer, politikere. 

Hadde et oppdrag i det samiske miljøet nylig. Jeg spurte min leder hvorfor jeg fikk denne kunden og svaret var at i dette miljøet respekteres ikke kvinner. En (høy) mann vil ha mye mer autoritet og gjennomslagsevne. 

M45

Anonymkode: 2e9e6...258

Prøv å være kvinnelig prest i Finnmark. Mange familier avviser deg da siden prest skal være mann. En annen ting er kvinne kontra mann, og mor kontra far når man henvender seg til helsevesenet. Jeg har flere ganger opplevd at jeg som kvinne og mor oftere blir stemplet "hysterisk" og "udugelig" av legene, men ringer mannen/far med det samme problemet, så er det hjelp, oppmuntring og forståelse å få. For menn er jo ikke hysteriske, og de overdriver aldri ...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...