Gå til innhold

Er male privilege ekte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg så et veldig interessant perspektiv på dette i en debatt for en liten stund stund siden. 

Hvor en ung jente på 22 år snakker om at hun i tidlig ungdomstid hadde en sterk mening på at male privilege er en stor faktor i samfunnet. Men i senere tid basert på egne erfaringer gjennom årene kom fram til at dette er en flask påstand.
Av flere grunner som blandt annet at menn sliter mer psykisk i gjennomsnitt og blir møtt med en betydligere mindre ydmykhet og aksept for å feile enn kvinner. Da svarer en litt eldre kvinne rundt 40 år at dette stemmer når det kommer til unge menn i samfunnet.

Men det de fleste unge jenter sliter med å se helt til det er forsent er hvordan patriarkatet behandler deg når du ikke lenger anses som «ung, vakker og fruktbar». Dermed er det lett for unge jenter å falle i fellen og alliere seg med patriarkiet fordi deres ungdommelighet og skjønnhet belønnes sterkt i patriarkiet helt til  de ikke lengre er «verdige» disse privilegiene. Som varer til cirka 35- maks 40 år. 

Disse privilegiene omfatter ting som jobb og karriere muligheter hvor kun en spesifik skjønnhet regnes som vakker. I tillegg til at din skjønnhet gir deg enorme prosentmessige fordeler når det kommer til å bli ansatt kontra om du mangler denne skjønnheten. Hvordan «pretty priviliege» gir deg økonomiske fordeler, muligheter med store økonomiske gevinster nektet for de som mangler denne skjønnheten. Bedre behandlinger innenfor all service, gratise goder på resturanter, hoteller og innenfor reise. 

Men størst av dem alle: behandlingen og respekten du får hos menn. Her blir alt servert på sølvfat og «princess treatment» som kan minne om et eventyr presenterer menn som gohjertede og sjenerøse mot det motsatte kjønn. Man er midt i skuddblinken for menn med status som rikdom, makt og innflytelse. Blir behandlet og snakket til med varmhet, gavmildhet og åpne armer som ønsker å ha deg som en del av framtiden/livet. Eldre menn ser på deg som en «prinsesse» stiller du opp til skjønnhetstandaren og setter deg på en trone.

Som gjør at du ikke legger merke til menn samtidig ser på gruppen utenfor patriarkivet som verdiløse og ikke verdige grunnleggende respekt. Her merker kvinner konsekvenser som å bli forlatt for yngre vakre jenter, så snart en mann får muligheten. Oppnår en mann status i noen form vil han ikke nøle med å forlate deg for en vakker ung jente. Utroskap i ekteskap er ofte menn som er utro med så unge kvinner som mulig, mens kvinner ofte er utro med gjevnaldrene. 
Alle ønsker å date deg og få tilgang på deg som en «margot robbie» eller «adriana lima» utseende messig. Mens din verdighet for romantiske forhold synker desto lengre unna du er disse standarene og er nå «reste alternativet». Fordi menn regner din verdighet i stor grad etter utseende og ungdommelighet. Dette betyr at ingen menn vil takke nei til muligheten på en 10/10 om de har muligheten. Som vi kan se blandt elitene og den øvre klassen hvor kvinnene er betydeligere yngre og «vakrere» i gjennomsnitt. Mens menn er betydelig eldre enn sin partner. 

Hvor mye stemmer dette mørke perspektivet på samfunnet? Som en ung kvinne svært heldig i det genetiske lotteriet basert på «skjønnhetsstandarene» kjenner jeg meg igjen i svært god behandling hos det motsatte kjønn. Og har selv ingen negative tanker knyttet mot menn. Derfor har jeg selv tatt meg i å være enig i menns synnspunkter på kontroversielle feministiske debatter hvor kritikken mot menn er sterk.
Hvis du som mann selv kjenner deg igjen i å dele kvinner inn i denne «usynlige heriarkiv pyramiden» ikke vær redd for å inrømme dette i ditt svar. Ærlighet rundt temaet er nok sårende for mange men brutal sannhet provoserer ikke meg. Vil heller ha sårende fakta enn overbevisende løgner for å unngå å bli møtt med kritikk fra kvinner. Er samfunnet i Norge og resten av verden styrt av dette? Møter du som eldre kvinne dårligere behandling fra menn? Hvorfor er negativitet rundt menn så sterke hos noen kvinner mens hos andre uteliggende positiv? 

Anonymkode: 3b399...583

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg så et veldig interessant perspektiv på dette i en debatt for en liten stund stund siden. 

Hvor en ung jente på 22 år snakker om at hun i tidlig ungdomstid hadde en sterk mening på at male privilege er en stor faktor i samfunnet. Men i senere tid basert på egne erfaringer gjennom årene kom fram til at dette er en flask påstand.
Av flere grunner som blandt annet at menn sliter mer psykisk i gjennomsnitt og blir møtt med en betydligere mindre ydmykhet og aksept for å feile enn kvinner. Da svarer en litt eldre kvinne rundt 40 år at dette stemmer når det kommer til unge menn i samfunnet.

Men det de fleste unge jenter sliter med å se helt til det er forsent er hvordan patriarkatet behandler deg når du ikke lenger anses som «ung, vakker og fruktbar». Dermed er det lett for unge jenter å falle i fellen og alliere seg med patriarkiet fordi deres ungdommelighet og skjønnhet belønnes sterkt i patriarkiet helt til  de ikke lengre er «verdige» disse privilegiene. Som varer til cirka 35- maks 40 år. 

Disse privilegiene omfatter ting som jobb og karriere muligheter hvor kun en spesifik skjønnhet regnes som vakker. I tillegg til at din skjønnhet gir deg enorme prosentmessige fordeler når det kommer til å bli ansatt kontra om du mangler denne skjønnheten. Hvordan «pretty priviliege» gir deg økonomiske fordeler, muligheter med store økonomiske gevinster nektet for de som mangler denne skjønnheten. Bedre behandlinger innenfor all service, gratise goder på resturanter, hoteller og innenfor reise. 

Men størst av dem alle: behandlingen og respekten du får hos menn. Her blir alt servert på sølvfat og «princess treatment» som kan minne om et eventyr presenterer menn som gohjertede og sjenerøse mot det motsatte kjønn. Man er midt i skuddblinken for menn med status som rikdom, makt og innflytelse. Blir behandlet og snakket til med varmhet, gavmildhet og åpne armer som ønsker å ha deg som en del av framtiden/livet. Eldre menn ser på deg som en «prinsesse» stiller du opp til skjønnhetstandaren og setter deg på en trone.

Som gjør at du ikke legger merke til menn samtidig ser på gruppen utenfor patriarkivet som verdiløse og ikke verdige grunnleggende respekt. Her merker kvinner konsekvenser som å bli forlatt for yngre vakre jenter, så snart en mann får muligheten. Oppnår en mann status i noen form vil han ikke nøle med å forlate deg for en vakker ung jente. Utroskap i ekteskap er ofte menn som er utro med så unge kvinner som mulig, mens kvinner ofte er utro med gjevnaldrene. 
Alle ønsker å date deg og få tilgang på deg som en «margot robbie» eller «adriana lima» utseende messig. Mens din verdighet for romantiske forhold synker desto lengre unna du er disse standarene og er nå «reste alternativet». Fordi menn regner din verdighet i stor grad etter utseende og ungdommelighet. Dette betyr at ingen menn vil takke nei til muligheten på en 10/10 om de har muligheten. Som vi kan se blandt elitene og den øvre klassen hvor kvinnene er betydeligere yngre og «vakrere» i gjennomsnitt. Mens menn er betydelig eldre enn sin partner. 

Hvor mye stemmer dette mørke perspektivet på samfunnet? Som en ung kvinne svært heldig i det genetiske lotteriet basert på «skjønnhetsstandarene» kjenner jeg meg igjen i svært god behandling hos det motsatte kjønn. Og har selv ingen negative tanker knyttet mot menn. Derfor har jeg selv tatt meg i å være enig i menns synnspunkter på kontroversielle feministiske debatter hvor kritikken mot menn er sterk.
Hvis du som mann selv kjenner deg igjen i å dele kvinner inn i denne «usynlige heriarkiv pyramiden» ikke vær redd for å inrømme dette i ditt svar. Ærlighet rundt temaet er nok sårende for mange men brutal sannhet provoserer ikke meg. Vil heller ha sårende fakta enn overbevisende løgner for å unngå å bli møtt med kritikk fra kvinner. Er samfunnet i Norge og resten av verden styrt av dette? Møter du som eldre kvinne dårligere behandling fra menn? Hvorfor er negativitet rundt menn så sterke hos noen kvinner mens hos andre uteliggende positiv? 

Litt usikker på mannlig fordel, men pen fordel er helt ekte og en håndfast ting. Ofte litt usynlig og i skyggene, men definitivt en ting. Vet det fordi en av mine nærmeste er som deg mens jeg er i motsatt ende av skalaen.

Elsker henne like mye uansett om hun hadde vært barbie eller shrek liksom, er ikke det det går på, men må innrømme at jeg legger merke til hvor stor forskjellen er (altså hvordan hun blir oppfattet der ute i verden kontra meg) og det er et tankekors.

Anonymkode: 93a86...340

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Litt usikker på mannlig fordel, men pen fordel er helt ekte og en håndfast ting. Ofte litt usynlig og i skyggene, men definitivt en ting. Vet det fordi en av mine nærmeste er som deg mens jeg er i motsatt ende av skalaen.

Elsker henne like mye uansett om hun hadde vært barbie eller shrek liksom, er ikke det det går på, men må innrømme at jeg legger merke til hvor stor forskjellen er (altså hvordan hun blir oppfattet der ute i verden kontra meg) og det er et tankekors.

Anonymkode: 93a86...340

Hvilke forskjeller refererer du til her? Har du noen vanlige eksempler er genuint nyskjerrig?

Hva tenker du om hvordan man kan forbedre problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilke forskjeller refererer du til her? Har du noen vanlige eksempler er genuint nyskjerrig?

Hva tenker du om hvordan man kan forbedre problemet?

Ikke samme bruker, men det er bevis på at pene mennesker blir behandlet bedre av fremmede og, for eksempel, har større sjanse for å bli ansatt etter jobbintervju.

Men når det kommer til male privilege, vil jeg bare si at menn også lider under patriarkatet. Systemet er ikke bygd for å heve alle menn over kvinner. Menn blir satt opp mot hverandre, nesten som konkurrenter. Det er en grunn til at menn, generelt, driver og sammenligner suksess og status med hverandre konstant. Det er andre faktorer, og kvinner sammenligner også seg selv med hverandre så klart, men for menn handler det ofte om utseende, rikdom og tilgang til sex. Jeg forenkler det hele MYE. Det er en grunn til at det er så mye forskning på dette feltet. Men under patriarkatet blir gjerne kvinner sett på som noe en ønsker å ha -- eie, mens menn blir gjerne sett på som noe man kan kaste bort. Hvorfor tror du menn blir sendt ut i krig? Det er denne følelsen av bortkastelighet som gjerne får menn til å føle at de ikke har noen verdi, for deres verdi skal komme fra hvor suksessfull de er i forhold til andre menn. Alle disse tingene tar ikke bort fra at menn GENERELT holder flere maktposisjoner i samfunnet, får bedre lønn i de samme yrkene, osv. Selv om menn opplever flere angrep av menn enn kvinner, er det fortsatt mye farligere for en kvinne å bli angrepet av en mann. Hele voldtekstkulturen må også bli tatt hensyn til. Det er på disse områdene man snakker om male privilege. Basically betyr ikke det at menn også lider under patriarkatet at de ikke har fordeler i samfunnet som kvinner ikke har. Jeg håper det hjalp.

Anonymkode: 8b206...b76

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Norge og resten av verden er jo fundamentalt ulike ting da. Du har ikke vært mye ute i verden om du ikke har opplevd at menn generelt er de som sitter med makten. I veldig mange land er det en absolutt selvfølge at menn bestemmer over kvinner.

Anonymkode: 1b3b4...650

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At menn er priviligerte stemmer nok utenfor Norge. 

I Norge sliter unge menn på alle fronter.  Barnløshet,  rus, vold, krim, uføretrygd,  frafall av skole/utdanning.  På høyere utdanning er mannlig deltagelse nede på 40%, prestisjetunge utdanninger nede på 15-20%.

Med alle tiltak for å heie frem kvinner og holde menn tilbake vedlikeholdes og forsterkes. 

Og mannlig privilegium og guteklubben brukes som argument.  Men det holder ikke lenger.

Anonymkode: d3a2e...d6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier er altså at det er synd i unge menn som sliter psykisk, presterer dårligere og dårligere, blir møtt med lite ydmykhet og aksept for å feile. MEN, fordi alderen tar oss alle, kvinner som menn, så er det ikke synd i dem likevel? Er en syk verden vi lever i.

Anonymkode: 48de1...a3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 42 år. Vokst opp med lite fokus på kjønn og stort fokus på individ. Jobber i dag i en ledende stilling og har sterk fagkunnskap. Blir møtt som likeverdig av absolutt alle menn jeg har å gjøre med i hverdagen.

Svært få ganger i livet har jeg opplevd noe som kan kalles kjønnsdiskriminerende og det lille jeg har sett antar jeg menn også opplever i en annen form under andre omstendigheter.

Et lite men til slutt: Menn jeg kommer nært uttrykker ofte seksuell interesse, så mulig jeg enda ikke er kommet dit at de påståtte privilegiene mine er borte selv om jeg er over grensen din på 40 år. Kanskje jeg oppdager male privilege når jeg runder 50. Har mine tvil, synes Norge generelt er et likestilt samfunn med 99% flotte mennesker.

Anonymkode: 249bc...a0a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel "white privelige" ikke male privelige? og ja det er en greie. 

Anonymkode: 0692c...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I Norge sliter unge menn på alle fronter.  Barnløshet,  rus, vold, krim, uføretrygd,  frafall av skole/utdanning.  På høyere utdanning er mannlig deltagelse nede på 40%, prestisjetunge utdanninger nede på 15-20%.

Med alle tiltak for å heie frem kvinner og holde menn tilbake vedlikeholdes og forsterkes. 

Og mannlig privilegium og guteklubben brukes som argument.  Men det holder ikke lenger.

Og hva gjør menn for å rydde opp i dette? De klager på kvinner, som om det er kvinnenes feil.

Anonymkode: 1cb2b...7fe

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Og hva gjør menn for å rydde opp i dette? De klager på kvinner, som om det er kvinnenes feil.

Tror nok det er mer et motsvar til all den klagingen fra så mange kvinner om at det bare er ubrukelige menn. Men hvem bryr seg? En mann vil ikke ha en kvinne som ser på menn som ubrukelige. En kvinne vil ikke ha en mann som ser ned på kvinner. Så kan alle dere som holder på slik kose dere i deres eget selskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Er 42 år. Vokst opp med lite fokus på kjønn og stort fokus på individ. Jobber i dag i en ledende stilling og har sterk fagkunnskap. Blir møtt som likeverdig av absolutt alle menn jeg har å gjøre med i hverdagen.

Svært få ganger i livet har jeg opplevd noe som kan kalles kjønnsdiskriminerende og det lille jeg har sett antar jeg menn også opplever i en annen form under andre omstendigheter.

Et lite men til slutt: Menn jeg kommer nært uttrykker ofte seksuell interesse, så mulig jeg enda ikke er kommet dit at de påståtte privilegiene mine er borte selv om jeg er over grensen din på 40 år. Kanskje jeg oppdager male privilege når jeg runder 50. Har mine tvil, synes Norge generelt er et likestilt samfunn med 99% flotte mennesker.

Da er nok du en av "de pene", siden du ikke har møtt noe motstand. Det bekrefter du også ved å si du opplever seksuell interesse selv når du ikke er på topp i kropp og alder. 

Anonymkode: 955e0...136

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da er nok du en av "de pene", siden du ikke har møtt noe motstand. Det bekrefter du også ved å si du opplever seksuell interesse selv når du ikke er på topp i kropp og alder. 

Anonymkode: 955e0...136

Alt er jo liksom tipptpp her da,så at man kan anta dette er nok riktig. lederstilling,fremstiller seg selv som pen med mannlig interesse. Tipper det har vært grei skuring hele livet her. Klassens pene,eller i den "gjengen" Gode karakterer kom lett. 

Fælt å være dømmende,men man føler jo av og til at slike mennesker ikke har helt bakkekontakt,eller klarer å beskrive hvordan folk flest egentlig har det.

Men

Vi vet jo ikke...

Endret av Fant80
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.

Den mer moderne måten å prate om privilegium er at en har et knippe mulige privilegier. Kjønn, rase, utdanning, utseende, fysisk og mental helse, om man har opplevd traumer mm. Så får man en score på snittet.

Uansett, jeg er ei av de kvinnene som holder meg bra som 40+. Jeg røyker ikke, drikker lite, soler meg lite, trener. Jeg er også ei kvinne som opplevde mye mobbing fra i hovedsak gutter i ungdommen, og mye med fokus på at jeg visstnok var stygg aka androgyn i ansiktet. Jeg kom litt seint i puberteten så jeg var tynn, vever og hengslete inntil jeg vokste rett ut av alle klærne mine og fikk en timeglasskropp som mange ikke helt vet hva de skal gjøre med. Jeg vet at menn lett tenker porno når de ser meg i dag, selv om jeg er høyt utdannet og bruker lite sminke og går i anstendige klær. Jeg får mye positiv oppmerksomhet fra menn men også sjekkepes og misunnelse fra andre kvinner. Jeg har fortsatt et "alderløst" ansikt , som nå får det meg til å se ung ut, og jeg har en yngre kjæreste. Og er over 40.

Jeg oppfatter ikke feminisme som å være "negativ" mot menn men som det å prøve å analysere samfunnet. Og å tenker gjennomført hvordan man vil være, uansett kjønn. I dag diskrimineres kvinner på fysisk helse og menn psykisk helse. Jeg fikk mye hjelp den gangen gutter mobba meg. 

Anonymkode: 699a0...a00

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (21 minutter siden):

Alt er jo liksom tipptpp her da,så at man kan anta dette er nok riktig. lederstilling,fremstiller seg selv som pen med mannlig interesse. Tipper det har vært grei skuring hele livet her. Klassens pene,eller i den "gjengen" Gode karakterer kom lett. 

Fælt å være dømmende,men man føler jo av og til at slike mennesker ikke har helt bakkekontakt,eller klarer å beskrive hvordan folk flest egentlig har det.

Men

Vi vet jo ikke...

Haha! Gode karakterer er korrekt. Ble mobba, sleit alltid med å passe inn sosialt. Kalt stygg ut ungdomsskolen. Positiv oppmerksomhet på utseende siden den tid det er sant. Drev med ganske heftig rus årene mellom 18-23. Aldri narkoman men gikk godt utover skolegang. Ingen utdannelse. Startet på bakken i butikk, jobbet meg oppover. 

Jobb med antakelsene deres.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke bare å "rydde opp".

Spesielt i dagens klima hvor kvinner er underdog og "White male privilegium " er det rådende og opplest og vedtatt. 

Om man skulle forsøke å endre på noe vil merkelapper som omstridt, misogynist, diskriminering, antisfeminist osv umiddelbart bli hengt på enhver mannlige politiker. Man vil bli svartelistet og omstridt. Jobbmuligheter vil lukke seg og høyreradikal Tate tilhenger vil bli merkelappen. 

Bare å opprette et mannsforum på FB vil umiddelbart komme i dagbladet.no 

Et eksempel er kvinnenettverk i diverse bransjer. Noe slikt vil være umulig for menn.

I utdanningsforbundet er det forbudt med mer enn 50% menn. 100% kvinner er derimot ok. Bare sjekk statuttene. 

I likestillings Dep. Jobber det 85% kvinner. Det er de som fordeler penger, prioriterer,  setter agendaen.  

Regelverk, lover, holdninger , statutter er tilrettelagt for å positivt forskjellsbehandle jenter. Og Norge AS er ikke nådig mot de som skulle ønske å endre dette. Ingen ønsker merkelappen kvinnefientlig. 

Å påpeke dette i anonyme forum er feigt. Men sosial stigma er slitsomt. 

Samtidig stemmer med mer og mer borgerlig. AP og SV har omtrent ingen unge menn sine stemmer.  De ser utviklingen og oddsen er mot dem og de skyr venstresiden.  Arkitekten bak offentlig sektor som produserer unge menn som taper.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har merket dette. Har alltid vært stygg, selv da jeg hadde slank, fin kropp og var ung. Jeg har sett hvordan pene, populære jenter støttet mannlig "griseri" og shaming av stygge jenter. 

Anonymkode: ca1f1...cee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man holder ikke menn tilbake ved å gi kvinner LIKE rettigheter. Ingen putter i menn alkohol eller narkotika. Ingen tvinger dem til å slå. Ingen tvinger dem til å drive med tull i stedet for skole. 

Anonymkode: ca1f1...cee

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Haha! Gode karakterer er korrekt. Ble mobba, sleit alltid med å passe inn sosialt. Kalt stygg ut ungdomsskolen. Positiv oppmerksomhet på utseende siden den tid det er sant. Drev med ganske heftig rus årene mellom 18-23. Aldri narkoman men gikk godt utover skolegang. Ingen utdannelse. Startet på bakken i butikk, jobbet meg oppover. 

Jobb med antakelsene deres.

Og selvfølelsen tenker jeg. Har en antagelse at de som klager mest er de som har møtt minst motstand i livet. Forventer at ting skal komme enkelt til dem, da det er slik det alltid har vært? 
Kanskje slike tanker de har nå er akkurat den motstanden de nå trenger for å bryte igjennom og blomstre. For vi har alle ansvar for våre egne liv, tanker og følelser. Jobber tankene imot en, og følelsene er vonde. Da er det som regel ikke samfunnet sin feil, men din egen måte å oppfatte verden på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...